Hej och välkommen hit, Lisamaj!
Skönt, snart stundar god nattsömn för er alla.
Lisamaj skrev:Det gick inte så bra med insomnandet det tog 1,5 h ,
Tycker jag inte alls var tokigt. Tycker att det var alldeles utmärkt. Det är mycket som ställs på ända för Ebba här (nu antar jag att nappen rykt, sover i egen säng i avskärmat alt. eget rum?).
Lisamaj skrev:Ebba sattes skrattandes ned i sin säng, vi vinkade hej då till lampan och jag lade ned henne i sängen liggandes på sidan, vilket är hennes favoritställning.
Jag har valt att ha ett mörkt rum att gå in i. Men om ni har tänt lampan så hade jag, vinkat hejdå till lampan med Ebba i famnen. För att sedan lägga henne ner i sängen på sidan. Möjligtvis kan Ebba vara lite stor för buffandet. Men det verkar som om hon accepterade den. För du upplever att hon lugnade sig på den? Sedan fortsätter du med tillrättaläggandet. Går ju alldeles utmärkt att göra att snabbt tillrättaläggande på sidan också. Liksom trycka till försiktigt på axlar, knän och "vända huvudet" försiktigt bort från en.
Lisamaj skrev:Hon protesterade och grät och jag började buffa, lite valhänt i början, sedan gick det bättre. Hon slappnade av efter kanske 10-15 minuter, jag solfjädrade och ramsade mig ut och hon började gråta direkt som trycket upphörde och jag började ramsa och gå ut. sedan följde otalet ggr som jag gick in och buffade, solfjädrade som punkt och ramsade och gick ut. väntade gick in igen osv. Jag märkte att hon efterhand slutade gråta när jag kom in och att hon satte sig ned och ett par ggr tom lade sig ned själv. Hon verkade också tycka om buffningen, blev lugn men jag märkte även att hon ibland sneglade på mig som om hon gjorde sig redo inför nästa gång som jag skulle ramsa mig ut ur rummet.
Bra att du själv stramade upp attityden och buffningen, det gav snabb utdelning.

Tänk när du går ut med ramsan att riktigt osa av självförtroende, du ska ha ett magstöd som gör knubbiga operasångerskor, gröna av avund.

Nyckeln här och för framtida nätter ( och självklart dagar) är att LYSSNA, AVVAKTA och eliminera sin ÖVERKONCENTRATION. Stå inte och häng precis utanför dörren. Gör något annat som genererar husljud (självklart med behörigt hör-avstånd). Nu i natt så backar ni ytterligare med buffningen. Nu ska ni lyssna på henne för att starta upp dialogen. Går hon upp och ner i skriken? Gnäll, gnöl, sur, arg? Hör du nyanser? Eller blir hon- det förbjudna -ledsen? När hon blir ledsen så kan du i natt starta med ramsan, ta så många verser tills den tar lite, kan bli x4, x8, x12. Sedan AVVAKTA och LYSSNA, innan du känner att det är KRIS. Om det blir kris så får du snabbt in och buffa/solfjädra. De omgångarna blir bara kortare och kortare nu, så häng inte där inne. Ramsan skall börja att sättas- och det gör den enbart när lugnet är etablerat och genom den sk. ramsdiskussionen. Dvs Om Ebba frågar 100 gånger, skall hon ha 101 svar.

Men glöm inte den gyllene regeln: det skall gå minst så lång tid mellan ramsningarna , som det nyss tog dig att ramsa. Det är ramsan och husljuden som blir er bästa vän framöver. Buffningen/solfjädern är bara en ytlig bekant som vi till nöds måste umgås med.
Du, hon få snegla hur mycket hon vill, du har ju 10 kor och 17 barn att ta hand om eller hur?
Lisamaj skrev:Vid ett par ggr var hon så lugn och låg med slutna ögon och då gav jag bekräftelseramsan men då varvade hon upp och jag gick ut och ramsade klart och avvaktade och gick in igen.
Här förstår jag inte riktigt

. Varför har du gått in i rummet om hon inte bett om någon hjälp? Hur kan du se att hon ligger med slutna ögon? Du håller dig på utsidan och när du hör att det blir tyst där inne skickar du med en mjuk och fin bekräftelseramsa, innan Ebba har somnat.
Jag vill inte se på den första natten som att du har gjort en massa fel. Du har startat processen och, det är en del gropar på vägen som man måste ta sig igenom. Jag anser att SHN är en process för både barn och föräldrar. Inte sjutton kan vi allt på en gång, vi gör lite misstag på vägen som vi rättar till längs färden. Anna liknar pluggandet av SHN, vid teoriläsningen innan vi skall till att köra upp för körkort. Men även vid uppkörningen får man ju göra nån miss så att säga. och visst får man körkortet ändå. (Ja så länge man inte gör något helknasigt, som jag vid en uppkörning som nästan körde mot rött.

)
Lisamaj skrev:Jag kände stundtals oro för att hamna i "buffträsket" och drog mig till minnes att jag skulle sluta när barnet blev lugnt och avslappnat, så det gjorde jag , men då fick jag gå ut och in och ut och in jättelänge med en ledsen trött tös i sängen.
Visst, tänkte du rätt här. Det tar sin tid att etablera lugnet första natten. Det får också ta sin tid. Första natten är speciell på det viset att man har buffningen som vertyg. Men som jag var inne på tidigare, nu stoppar du tillbaka buffningen i KRIS-lådan och börjar att använda ramsan.
Lisamaj skrev:- Pangramsa/upplysningsramsan tycker jag inte att jag får till riktigt. Hur ska den låta egentligen?
Pangramsan/upplysningsramsan är till för de tidiga morgontimmarna. Det är en självsäker ramsa x4 (enbart 4 verser) med hög och stadig röst. Det är påminnelseramsan som du skall arbeta med här. Den påminner barnet om beskedet du gav vid läggning. Den är likadan, standard x 4 (eller ett par extraverser) hög stadig, hurtig.
Lisamaj skrev:- Sedan har jag läst att bekräftelseramsa ska man inte ge direkt när man går ut utan i kombination med upplysningsramsan, eller senare utanför rummet, eller har jag fattat fel?
Bekräfelseramsan, så här i början, är separat. Då ramsar man x4 mjukt och fint och just bekräftande, när man hör att det börjar bli tyst där inne. Då får Ebba med sig att det hon gör är helt rätt. Snart bakar du ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan, när du går ut vid läggningen. Dvs x3 vanliga påminnelse-verser och x1 mjuk och fint bekräftande.
Lisamaj skrev:Eftersom Ebba somnat groda ska jag lägga henne på mage i fortsättningen, eller ska jag fortsätta med att lägga henne på sidan?
Men somna groda är väl på mage?

Men om hon somnar på rygg så hade jag låtiit henne vara, Hon är en gammal dam nu, som fritt får välja sovställning.
Hoppas att svaren har bringat lite klarhet. Jobba på, så ska ni se att detta kommer att gå galant.

LilloppansMamma