I natt så vaknade lillen emellertid 22.45. Ramsade två omgångar och han somnade om. Därefter vaknade han igen 23.45. Jag ramsade 2 omgångar och ställde mig för att lyssna vid dörren (brukar göra det…..vet att det är överkoncentration, men det är ju så intressant att höra hur han beter sig!, vilken tid han somnar etc.). Hörde då hur han bökade runt och smackade. Fick ramsa igen. Han var inte ledsen så att han grät, men hörde tydligt hur han smackade. Det lät faktiskt som att han ammande i luften. Han somnade om. När han sovit ca 7 min gick jag in och tog upp honom och ammade. Han sov därefter till 05.50 utan uppvak vid 03.30, vilket varit vanligt tidigare nätter.
Har hört honom smacka på detta vis förut vid en lunchlur som gick åt skogen (storgråt mest hela tiden). Då införde jag fruktpuré innan lunchluren och den har därefter fungerat bra.
Är detta smackande ett tecken på hunger?
Känner på mig att det var superdumt att gå in och amma på natten då vi slutat med det, men samtidigt så sov han i natt betydligt längre än vad han gjort den senaste tiden. Själv var jag ”rädd” att förstöra hela natten med det färska minnet av lunchluren som gick helt åt skogen. Under den såg jag att han faktiskt ammade på snuttefilten mitt i gråten och antog därmed att det var hunger.
Schema:
06.50 vakna. Ammar + 0,5 dl risgröt
08.45-09.30 Sov (bästa luren! Han vill gärna sova lite mer här)
10.00. Ammar + Puré (laxgryta, kalops etc.). Han äter 1/3 burk (190g burk)
11.30 Fruktpuré (liten burk)
12-13.30 Sov
13.45 Ammar. Fruktpuré. Han äter 2/3 burk (190g burk)
15.30 Fruktpuré (liten burk)
16-16.45 Sov (brukar ofta bara bli 30 min)
16.50 Ammar. Puré (laxgryta, vegetariskt etc.) Han äter 1/3 burk (190g burk)
18.20 1 dl risgröt (äter 2/3)
18.50 Natti, Natti
Tacksam för lite råd så att jag inte förstör det fina som vi nu lyckats bygga upp! Känner att ramsan sitter bra och känner mig trygg med den.
Stort tack också till er som jobbar med detta fantastiska forum som ger stöd och trygghet här hemma! =D>