Smackande lika med Hungrig?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Albins mamma

Smackande lika med Hungrig?

Inlägg av Albins mamma »

Vi har nu kurat i 22 dagar och det har skett fantastiska framsteg :-D ! Vi har haft flera 12 timmars nätter och dagslurarna går oftast väldigt bra. Nu senaste veckan är det vargtimmarna som spökar med uppvak vid olika tider mellan 03.30 till 06.00. När han somnar till ramsa i vartimmen så sover han max 30 min i stöten fram till 07.00. Vi får med andra ord ramsa ofta om han vaknar 03.30.

I natt så vaknade lillen emellertid 22.45. Ramsade två omgångar och han somnade om. Därefter vaknade han igen 23.45. Jag ramsade 2 omgångar och ställde mig för att lyssna vid dörren (brukar göra det…..vet att det är överkoncentration, men det är ju så intressant att höra hur han beter sig!, vilken tid han somnar etc.). Hörde då hur han bökade runt och smackade. Fick ramsa igen. Han var inte ledsen så att han grät, men hörde tydligt hur han smackade. Det lät faktiskt som att han ammande i luften. Han somnade om. När han sovit ca 7 min gick jag in och tog upp honom och ammade. Han sov därefter till 05.50 utan uppvak vid 03.30, vilket varit vanligt tidigare nätter.

Har hört honom smacka på detta vis förut vid en lunchlur som gick åt skogen (storgråt mest hela tiden). Då införde jag fruktpuré innan lunchluren och den har därefter fungerat bra.

Är detta smackande ett tecken på hunger?
Känner på mig att det var superdumt att gå in och amma på natten då vi slutat med det, men samtidigt så sov han i natt betydligt längre än vad han gjort den senaste tiden. Själv var jag ”rädd” att förstöra hela natten med det färska minnet av lunchluren som gick helt åt skogen. Under den såg jag att han faktiskt ammade på snuttefilten mitt i gråten och antog därmed att det var hunger.

Schema:
06.50 vakna. Ammar + 0,5 dl risgröt
08.45-09.30 Sov (bästa luren! Han vill gärna sova lite mer här)
10.00. Ammar + Puré (laxgryta, kalops etc.). Han äter 1/3 burk (190g burk)
11.30 Fruktpuré (liten burk)
12-13.30 Sov
13.45 Ammar. Fruktpuré. Han äter 2/3 burk (190g burk)
15.30 Fruktpuré (liten burk)
16-16.45 Sov (brukar ofta bara bli 30 min)
16.50 Ammar. Puré (laxgryta, vegetariskt etc.) Han äter 1/3 burk (190g burk)
18.20 1 dl risgröt (äter 2/3)
18.50 Natti, Natti

Tacksam för lite råd så att jag inte förstör det fina som vi nu lyckats bygga upp! Känner att ramsan sitter bra och känner mig trygg med den.

Stort tack också till er som jobbar med detta fantastiska forum som ger stöd och trygghet här hemma! =D>
Son född 110418
Kurstart 110922
Nat

Re: Smackande lika med Hungrig?

Inlägg av Nat »

Halloj,

Va härligt med en lyckad kurning!!
Vi har haft flera 12 timmars nätter och dagslurarna går oftast väldigt bra.
=D>
Jag ramsade 2 omgångar och ställde mig för att lyssna vid dörren (brukar göra det…..vet att det är överkoncentration, men det är ju så intressant att höra hur han beter sig!,
Problemet är att barnet hör att du är där och ligger och avvaktar vad som skall ske, kommer mamma in och hämtar mig? är mamma orolig? varför står mamma där? ska mamma alltid stå och lurpassa utanför min dörr?... jag skulle gått tillbaka till sängen bums!
Hörde då hur han bökade runt och smackade. Fick ramsa igen. Han var inte ledsen så att han grät,
Ni har nu kurat i 22 dagar och jag tycker då att ni kan börja avvakta lite mer innan ni går in med ramsor. Som i detta fall när sonen mest bökar runt, irriterad var han kanske bara, kunde inte somna om fast han ville, då är risken att du stör mer än hjälper. Var lite mer avvaktande framöver om ramsan verkligen behövs.
men hörde tydligt hur han smackade. Det lät faktiskt som att han ammande i luften. Han somnade om.
Det kanske han gjorde men han somnade om alltså var det nog inte någon panik :D Det tar ju dessutom ett tag innan kroppen ställer in sig på nya mattider eller sovtider på samma sätt för barn som för vuxna. Är han van att äta på natten kommer han att vara hungrig på natten tills han vant sig att äta mer på dagen. På samma sätt som för vuxna som får dåliga ovanor att gå upp och ta en nattmacka. De kommer oxå att vara hungriga några nätter när de vänjer bort nattmålet. Om det inte är hunger så kanske han har kvar stort sugbehov? eller så sög han kanske på tummen?
Känner på mig att det var superdumt att gå in och amma på natten då vi slutat med det, men samtidigt så sov han i natt betydligt längre än vad han gjort den senaste tiden. Själv var jag ”rädd” att förstöra hela natten med det färska minnet av lunchluren som gick helt åt skogen. Under den såg jag att han faktiskt ammade på snuttefilten mitt i gråten och antog därmed att det var hunger.
Du har bestämt ett schema med mat, sömn, social delaktighet o.s.v nu är det viktigt att du håller det schemat och är konsekvent mot barnet, inget velande fram och tillbaka med ammande vissa nätter och andra inte. På samma sätt som du själv inte mår bra av att vissa nätter vara vaken till 2 och andra somna 22 vissa dagar äta bara en smörgås för att sedan sätta i dig en pizza kl 04.. barn fungerar på samma sätt som oss, regelbundna vanor, ordentligt med mat på dagen och sammanhållen sömn på natten.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"