Förskjutningar / framflytt av tider i schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vickan82

Förskjutningar / framflytt av tider i schemat?

Inlägg av Vickan82 »

Hej!
Jag har börjat kura min drygt 8 månaders gamla son William och är nu inne på uppföljningsveckan ( startade förra onsdagen). Williams schema ser ut som följer:

19.00 -07.00 Natt
07.00 Amning
07.30 Frukost (gröt)
9.30-10.15 Sova
11.15 Lunch
13.00-14.30 Sova
14.45 Mellanmål (frukt el. puré)
17.00 Middag

Mitt problem är nu att vi på tisdagar har babysång klockan 10.00....kan vi ta tuppluren en kvart tidigare en dag i veckan. Dessutom har vi två gånger kvar på babysimmet som börjar klockan 14.35. Hur ska jag göra?

Vore otroligt tacksam om någon vänlig själ har tid och lust att svara! :)
:heart: Emilia 071124 :heart:
frk Carlsson

Re: Förskjutningar / framflytt av tider i schemat?

Inlägg av frk Carlsson »

Hejsvejs!

Välkommen hit till forumet! Jag antar att det gått/går bra för er eftersom din fråga "enbart" gäller detta med schemat :D

Så länge man är inne i uppföljningsveckan så ska man följa schemat, slaviskt. Efter den är det fritt fram att ändra som man behagar, men man ska såklart vara medveten om att intervallerna 2-2.5 tim mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan måltiderna ska hållas , för ett lyckat resultat i längden :) .Marginalkvarten finns ju till av en anledning, dvs det ska vara lätt att leva och ibland behöver man flytta litegrann på lurarna.En kvart hit el dig ngn dag då och då märker de inte av :) men börjar man slira jättemkt till vardags, dvs att man lägger lurar lite kors och tvärs och har oregelbundna tider...då bör man nog stanna upp och fundera vad man håller på med. Efter kuren så ligger hela världen för ens fötter och barnen kan ju hänga med och sova vart som helst i princip (Vagn el resesäng) - precis sådär som alla vill ha det. Skillnaden är bara den att kurbarnen faktiskt SOVER i sina vagnar utanför ÖF eller hemma hos ens mammagruppskompisar el var man nu är. Man bara lägger dem och återgår till det man själv pysslar med :D .

Jag saknar en 20-minlur på em för William (?). Vid 8 mån behöver man en kortis - 20 min - för att orka hela vägen. I hans fall skulle 16.30 el 16.40 passa, m tanke på att han sover långa luren fram till 14.30 och sen lägger sig för natten kl 19. Vid 9 mån tar man bort em-luren helt och hållet, och kortar dessutom ner fm-luren till 20 min :)

Hur färdas ni till simningen? Kan ni promenera med vagn så löser det ju sig :) Annars kanske ni kan komma dit i förväg och gå runt med vagnen där på området var ni ska vara, tänker jag...Det är ju bara 2 ggr som ni ska dit, jag hade valt att göra så, då hade man dessutom kunnat ge melliset på plats oxå, så att han hade haft magen full när han hoppade i plurret! Ni får väl tidigarelägga den luren oxå för de 2 ggr ni har kvar på simningen oxå tänker jag, så att både sova och äta hinns med :)

Ja, så tänker jag iaf :D

/Sanna
Vickan82

Inlägg av Vickan82 »

Tack så mycket för ditt svar! Och för välkomnandet. Jag är ju lite "nygammal", då jag kurade storasyster Emilia för sisådär 3 år sedan. Inte klokt vad tiden går fort.

Vi följer schemat "slaviskt" som du säger, men samtidigt så vill vi ju inte missa sången :-? Som jag tänkte så kanske en kvarts förändring under en uppföljningsvecka, kanske inte är så katastrofalt....eller? Men det blir ju lite strul med simmet också, usch vad svårt. Ska höra om jag kan få ta dom sista två gångerna i en annan grupp som funkar bättre med schemat.

Hade som inget annat val än att börja kura nu. Sambon jobbar i princip varenda dag, då han precis håller på och byta jobb. Fick passa på när han hade två lediga dagar tillsammans med oss och kunde se till så att storasyster sov som hon skulle medans jag tampades med buffning och frågeställningar.

Förlänga hela uppföljningsveckan? Är det ett alternativ? #-o
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ang simningen: Inget alternativ att promenera dit eller att komma dit i förväg alltså? Ok, då hade jag nog sett till att fråga ifall jag kunde byta grupp på simningen helt enkelt :) eftersom det bara gäller 2 ggr...

Men sen - ang sången - DÄR kan du ju ändra tiden på schemat juh :D . Vill du ändra det jättemkt, dvs mer än 15 min åt ena el andra hållet, så är det ju bara att du skjuter schemat m h a marginalkvarten under ngr dagars tid (precis som man gör vid tidsomställningar) och sen så är det den nya tiden som gäller helt enkelt :) Uttryckte jag mig klart nu (?) :roll: .

Inte ska ni förlänga nån uppföljningsvecka inte, utan ist tänker ni bara som man gör efter att den är klar - nähä, den här tiden passar inte att lägga sig att sova , då tar vi en annan i stället (vi ändrade t ex vår sons läggtid efter att vi kurat, från 19.15 till 19 efter att han kurats klart). Det där gör man ju som man tycker och bara man har kvar det sen så är det ju lugnt (som du vet kan det ju ta gt dgr för dem att komma ikapp, men det brukar gå gamska snabbt ändå tycker jag).

Härligt att ni är på G med barn nr 2 nu då :D Jag har oxå 2 st "kur -barn" (mellanbarnet och minsta barnet) :D , den av barnen som inte är kurade (nr 1) fixade vi litegrann själva utan att ens veta vad vi gjorde...men sen gick vi bet med nr 2 :o så då var det en välsignelse att hitta hit.

Ha det gott!
/Sanna
Vickan82

Inlägg av Vickan82 »

Vi kan absolut promenera till simmet...men det är kanske bäst för den lille att få byta grupp om det är möjligt. Det är ju aldrig fel med lite extra motion heller så vi får se hur vi löser det.

Men då gör jag så att jag använder mig av marginalkvarten på tisdagarna bara. :D Det är ju toppen om det kan lösas så enkelt.

För övrigt tycker jag att schemat fungerar alldeles utmärkt bra. Han äter och sover som han ska (ska lägga in den där 20 min. luren också) utan några större protester. I kväll blev det inga som helst frågor efter ramsan. Glad och nöjd mamma!

Anna är ju toppen och vilken tur att en kompis tipsade om SHN när dottern var liten. Så mycket lättare livet blev i och med det. Egentligen borde vi ha vaggat in William i detta redan från första början, men jag ville verkligen njuta av min lilla bebis. Har ju inte tänkt oss några fler barn och jag kan erkänna att jag gjort allting annorlunda gentemot med syrran.
Men nu har jag återigen tagit mitt förnuft till fånga och nu är det underbart att gå och sova om natten, vi får ju sova allihopa!

Forumet är ju suveränt det med. Fantastiska människor som ställer upp med hjälp och svar när det nu är mamma som ställer frågorna. Så tack för hjälpen :thumbsup:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup: :heart:
Vickan82

Inlägg av Vickan82 »

Är otroligt tacksam är kvällen är här och barnen sover. Usch vilken dag det har varit.
William vaknade en halvtimme för tidigt i morse när hans pappa kom hem 06.30. Han "gnölade" till och från fram till 07 och jag passade på att göra god morgon vid en andhämtning.

När vi sedan skulle i väg på sången så blev det lite stressigt och den lille sov sin förmiddagslur 09.15 - 09.55 då jag var tvungen att väcka honom. Blev inte alls bra. Men vi har ingen annan möjlighet än att åka bil till sången (10-15 min. bilfärd) och storasyster får jag inte lämna på dagis förrän kl 9.

Sedan hade jag fullt upp med att försöka hålla William vaken och när klockan slog 13.00 så somnade han på studs i vagnen.

16.40 tänkte jag att jag skulle ta eftermiddagsluren som rekommenderat.....tror inte att det kommer att funka ärligt talat. Verkar faktiskt inte som att han behöver den. Den enda effekt den hade i dag var att jag fick ta upp en jättearg unge 20 minuter senare, som knappt ville äta.

Nattningen som har fungerat alldeles utmärkt, utan protester, i säkert 5 dagar, var i kväll fylld av frågeställningar. Jag tror att William gav uttryck för både sina och sin mammas känslor och sinnesstämning då.

Trots att jag verkligen försökt vara benhård på tiderna så känns hela den här dagen förstörd och har knappast varit till ngn större glädje i våra liv. :cry:

Simningen som vi har i morgon (och även nästa vecka) struntar jag i!!! Det är dyra simtag vi tackar nej till, men jag vill inte rasera det vi har byggt upp senaste veckan. Som det känns just nu så tror jag att vi bojkottar sången också.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Usch och fy :? Dom där dagarna har vi nog alla haft. Men vet du - det bästa är att det kommer en ny imorgon! :D
Vickan82 skrev:16.40 tänkte jag att jag skulle ta eftermiddagsluren som rekommenderat.....tror inte att det kommer att funka ärligt talat. Verkar faktiskt inte som att han behöver den. Den enda effekt den hade i dag var att jag fick ta upp en jättearg unge 20 minuter senare, som knappt ville äta.
Nä, det är klart att han protesterar när du helt plötligt ändrar i hans schema.Har du tänkt på det :roll: ? Eg ska man ju inte ändra schemat förrän uppföljningsv. är över :wink: Han är ju inkörd på ngt helt annat ju :wink: sen behöver de oftast ett par dgr på sig för att ta till sig en förändring oxå, när vi ändrade för Sigge så tog det ca 1 v innan det nya schemat satt. Så förkasta inte detta helt och hållet tycker jag. Jag hade nog ändå satt som mål att bjussa på en 20-minuters på em eftersom han är så pass liten ännu :wink:
Vickan82 skrev:Nattningen som har fungerat alldeles utmärkt, utan protester, i säkert 5 dagar, var i kväll fylld av frågeställningar. Jag tror att William gav uttryck för både sina och sin mammas känslor och sinnesstämning då.
Säkerligen! Så, borsta bort allt det dåliga och så tar ni ny sats imorgon :D :thumbsup:
Vickan82 skrev:Simningen som vi har i morgon (och även nästa vecka) struntar jag i!!! Det är dyra simtag vi tackar nej till, men jag vill inte rasera det vi har byggt upp senaste veckan. Som det känns just nu så tror jag att vi bojkottar sången också.
Alright! Man ska göra som man känner för. Jag tror att när man har ett kurbarn sen innan så vet man så väl vad man får, så man vill inte riskera ngt. Men det KOMMER att bli "bättre" och det KOMMER att gå lättare för er! Det är ju oxå rek att man håller sig hemma så mkt som möjligt under kuren+ uppföljningsveckan, så W kanske sa till idag helt enkelt :wink: ?

Sen vill jag bara flagga för en fälla som jag ramlade i - jag JÄMFÖRDE så himla mkt med hur det var när vi kurade Sigges storasyster och fick för mig att det minsann hade gått så himla problemfritt till etc etc.Jag fick prestationsångest helt enkelt! :shock: Och så kom vargarna svansandes pg a det :( .
Sen har jag en helt annan relation till honom oxå än till hans systrar och jag var nog inte riktigt medveten om den heller, så de känslorna förvirrade mig oxå en del :? . Säger inte att det är samma för dig, men vet att det är fler här på forumet som upplevt att kuren med barn nr 2 helt plöstligt kännts så missmodig etc, fast att man vet hur man ska göra.

Kram till dig :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"