Omkurar snart-8-månaders men finner inte svaren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Johansen

Omkurar snart-8-månaders men finner inte svaren!

Inlägg av Johansen »

Hej!

Vi är inne på en omstart/nystart av SHN-kuren för vår snart-8-månaders pojke (1:a barnet), vars sömn vi stört med att ständigt bära i sele. Någon form av AP vi trodde på tills liten sa stopp med besked! Önskar vi funnit allra klokaste Anna tidigare!

Natt 4 har nu precis börjat. Det första kurandet misslyckades då jag hade missuppfattat viktiga punkter i min iver att äntligen låta lilleman få sova så gott. Efter 6 dagar med blandat resultat på första kuren gjorde jag valet att starta om från natt 1. Nu kör vi så det ryker, framåt i alla riktningar!

Jag läste boken både en och tre gånger, framifrån och bak, bakifrån och fram, markerade, dubbelkollade och kollade igen...har även varit flitig på forumet.

Trots diger läsning finns en del frågor som jag hoppas få kunnig hjälp med:

- Ska ett litet (solfjäders)tryck alltid följa tillrättaläggandet, efter kurens slut?

- Hur länge efter avslutad kur m uppföljningsvecka ska man tillrättalägga enl konstens alla regler? Kan det senare räcka med att bara lägga glad bebis i sängen och låta honom få välja ställning själv, och gå ut med ramsa?

- Bekräftelsen, ska den alltid ha sista ordet? Mitt eller bådas? Lilleman smålåter/sjunger nämligen alltid innan han når sömnen. Har bakat ihop ramsan m bekräftelsen ibland, men han tystnar sällan helt trots att han inte är ledsen eller arg.

- Efter pangramsa (i vargtimmen) står att man ska tiga och låta vara. Hur blir det då med bekräftelsen då det samtidigt betonas att den ska ha sista ordet?

- Under dagvilorna (som strular ngt ) ligger liten och pysslar runt i sängen så att vilan hinner ta slut precis när han somnar, marginalkvartar till trots. Knorrar, gnyr, hittar på ljud, lever runt...Hur kan/bör jag hantera det?

- Därtill bajsar han ofta när han hamnar i sängen under dagvilorna. Då blir han irriterad, vilket tar tid från sömnen. Jag går därför och byter blöjan i sängen, utan ett ord eller ögonkontakt, lägger tillrätta m kort solfjäder och ramsar ut, vilket också tar tid från sömnen! Bör jag (motvilligt) sluta byta bajsblöja och låta somna ändå?

- Vi har två snuttar i sängen, ett djur och en filt. Ibland går han igång på kompisarna och blir lyrisk vilket också tar tid från sömnen. Kan man behöva begränsa användandet av "snuttar" under kuren?

- Lillen vaknar ofta i vargtimman, upprepade gånger, och jag undrar om det är för att han fryser? Något sätt att ta reda på detta finns ju inte då all trafik upphört! Jag går alltså aldrig in men det känns så onödigt om han vaknar gång på gång på gång bara för att filten med all säkerhet åkt av. Han ligger med vanlig body utan ben + större bomullsfilt. Ca 21 grader i rummet. Mycket osäker på val av sängkläder och bebisars kroppstemp överlag, tar tacksamt emot tips.

- Det står lite om hur man fortskrider efter kurens lyckade slut. Förutom att schemat ska hållas. Hur är det med verktygen? Ska ex mormor lära sig använda verktygen när hon passar i framtiden?

Tackar ödmjukast för svar!
Med vänlig hälsning Johansen :)
Anna09

Re: Omkurar snart-8-månaders men finner inte svaren!

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :)

Jag skall besvara dina frågor. :heart:'
- Ska ett litet (solfjäders)tryck alltid följa tillrättaläggandet, efter kurens slut?
Nej, det behövs inte vid den åldern. Eller så gör du det, det märker du själv om det behövs nån extra markering... vi gjorde inte det.
Hur länge efter avslutad kur m uppföljningsvecka ska man tillrättalägga enl konstens alla regler? Kan det senare räcka med att bara lägga glad bebis i sängen och låta honom få välja ställning själv, och gå ut med ramsa?
Det skall räcka, absolut, det är allas frihet att hitta sin egen ställning och somna hur man vill. :wink:
Bekräftelsen, ska den alltid ha sista ordet? Mitt eller bådas? Lilleman smålåter/sjunger nämligen alltid innan han når sömnen. Har bakat ihop ramsan m bekräftelsen ibland, men han tystnar sällan helt trots att han inte är ledsen eller arg.
Smålåta sjunga bör man få göra i fred, om det är så man brukar somna in. Ramsan skall ha sista ordet vid FRÅGOR, för att sätta sig. När man är mer inkörd i gemet behöver man inte ha ramsa bara för att man frågar. Då kör man en superglad ramsa x4 verser med en bekräftande avslutande vers efter varje läggning, dag som kväll - sedan kan gott husljud/ev påminnelse ta vid om frågorna skulle komma efter en läggning.
Efter pangramsa (i vargtimmen) står att man ska tiga och låta vara. Hur blir det då med bekräftelsen då det samtidigt betonas att den ska ha sista ordet?
Ge en pangramsa, avvakta - när han tystnar eller lugnar sig på egen hand - DÅ bekräftar du i tonfallet "nu så, nu somnar vi om så gott, precis sååå"... osv.
Under dagvilorna (som strular ngt ) ligger liten och pysslar runt i sängen så att vilan hinner ta slut precis när han somnar, marginalkvartar till trots. Knorrar, gnyr, hittar på ljud, lever runt...Hur kan/bör jag hantera det?
Gäller detta alla lurar, har ni två eller tre på schemat? Ser senare att han har två snuttar... :shock: :roll: kanske kan vara detta som stör, liksom en napp skulle göra om du är med.
Därtill bajsar han ofta när han hamnar i sängen under dagvilorna. Då blir han irriterad, vilket tar tid från sömnen. Jag går därför och byter blöjan i sängen, utan ett ord eller ögonkontakt, lägger tillrätta m kort solfjäder och ramsar ut, vilket också tar tid från sömnen! Bör jag (motvilligt) sluta byta bajsblöja och låta somna ändå?
Bajsar han när han "hamnar i sängen"??? Jag tycker du byter helt enligt konstens alla regler, detta är säkert något övergående. Byt som du gör, det är inte trevligt att ligga med bajsig blöja... Att göra som du gör tar inte mer tid från sömnen än ifall han skulle somna med blöjan på, visst?! Snabbt ut bara...
Vi har två snuttar i sängen, ett djur och en filt. Ibland går han igång på kompisarna och blir lyrisk vilket också tar tid från sömnen. Kan man behöva begränsa användandet av "snuttar" under kuren?
Ta bort dem helt! Passa på nu under kuren att ta bort dem säger jag. :shock: 8) Ingen unge behöver snutte, tro mig. :wink:
Lillen vaknar ofta i vargtimman, upprepade gånger, och jag undrar om det är för att han fryser? Något sätt att ta reda på detta finns ju inte då all trafik upphört! Jag går alltså aldrig in men det känns så onödigt om han vaknar gång på gång på gång bara för att filten med all säkerhet åkt av. Han ligger med vanlig body utan ben + större bomullsfilt. Ca 21 grader i rummet. Mycket osäker på val av sängkläder och bebisars kroppstemp överlag, tar tacksamt emot tips.
De flesta barn har vargtimmasuppvak, lägg inte in extra vargar i detta. Det ger sig med tiden, om du är osäker på temperaturen - höj den nån grad i så fall, men jag tror inte det är det, utan vanlig vargtimmasuppvak. Läs på om hur du hanterar den.
Det står lite om hur man fortskrider efter kurens lyckade slut. Förutom att schemat ska hållas. Hur är det med verktygen? Ska ex mormor lära sig använda verktygen när hon passar i framtiden?
Framtiden ja... man håller schemat, anpassar efter ålder och kör samma, samma, samma läggning år ut och år in... höll jag på att säga, men det stämmer faktiskt. Uppstår det frågor längs vägen har man de "gamla" verktygen att tillgå, som då och snart endast är till för KRISfrågor. Husljuden underskattas ofta när det gäller att svara på frågor som kommer. :D

Lycka till nu!!! :D 8)

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Johansen

Inlägg av Johansen »

Tusen tack för goda hjälpen, svaren och tipsen Anna09!

Det här med snuttarna ska jag tänka över...åtminstone ta bort en! Värt att prova, absolut. Har tänkt att det kan vare de som stör...kanske är det bara jag som tycker det skulle bli ensamt med en alldeles tom säng, inte sonen! Oro = vargar, jag vet ;)

Vårt schema ser ut som följer:

8.00 God Morgon!
8.30 Välling (efter byte till dagkläder + mys)
9.30-11.30 Vila (2 h då han alltid pysslar bort en halvtimma i sängen innan han somnar. Som gardering valde vi detta. Han får alltså 1,5h vila där)
11.30 Gröt + frukt
14.30 Lunch
15.00-17.00 Vila (samma taktik som vila 1, blir totalt ca 1,5h)
17.00 Middag
19-20 Bad, välling, bus & skratt
20.00 God natt!

Vi har två längre vilor istället för tre då det helt enkelt passar oss alla bättre. Mindre oroligt och upphackat så + tid att hitta på saker utanför hemmet mitt på dagen (under kurandet är vi givetvis mest hemmavid).

Ny fråga: det tar nästan alltid mellan 20-30 minuter att få liten att komma till sömn. Är det vanligt efter en längre tids kurande? Ramsorna är han ju van vid från både kurförsök 1 och nu kur 2 (omstart), de tar dock olika bra från gång till gång trots att jag anpassar svaren efter behov. Han har från igår, natt 4, blivit mer och mer ledsen (ibland riktigt ledsen) efter läggningar och jag har tvingats solfjädra länge...återfall? 8-mån-ångest? Annat?

Tack igen! Kurandet föder hela tiden frågor längs vägen...tur att forumet finns!

Hälsar Johansen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill bara bekräfta det som Anna har skrivit till dig och säga en liiiiten sak ang. temp i rummet och vakna av kyla.

Jag anser ju då att du istället skall ha kallare och HEL pyjamas med fötter (du kan ta mjuka tyg hår snoddar och sätta runt fotlederna så den är på plats)

Sen om han vaknar och somnar om kan du gå in när han sovit i 10 min och lägga på filt igen om det känns bättre.
Ny fråga: det tar nästan alltid mellan 20-30 minuter att få liten att komma till sömn. Är det vanligt efter en längre tids kurande? Ramsorna är han ju van vid från både kurförsök 1 och nu kur 2 (omstart), de tar dock olika bra från gång till gång trots att jag anpassar svaren efter behov. Han har från igår, natt 4, blivit mer och mer ledsen (ibland riktigt ledsen) efter läggningar och jag har tvingats solfjädra länge...återfall?
Om man tar upp till 30 min på sig att somna kan man använda marginalkvarten och lägga 15 min tidigare för att han skall få tid på sig att snacka av sig dagen.

MEN, min erfarenhet är att de oftast behöver mer aktvitet Ålning och krypning på golvet (5min/10ggr/dag) MINST samt vara ute VAKEN 1 tim på fm och 1 tim på em. Gärna med inslag i naturen så man kan känna på träden, krypa bland stockar och sten.

Gör man detta är de oftast trötta nog inför lurarna.

En litet återfall eller inte spelar ingen roll. Du har ju verktygen och de är till för att användas, men glöm inte att göra mindre och mindre, Inte fastna i solfjädring nu en vecka... [-X

Ang. schemat, gör schemat lite bättre, att sova 1,5-2 tim 1,5 timme efter man har vaknat är lite mycket begärt.
Men 45 min är bättre.

Sen kan du ha en långvila mitt på dagen som är 1,5-2 timmar säg kl. 13 senast. Då borde även natten bli lättare för er.

Så man har en kort fm lur och en lång middags lur. sammanlagt 14,5 tim. Men med detta blir det antingen 14,15 eller 14,45. Ta det som passar er bäst.

Använd sen marginalkvartar om du behöver inför läggning. Men gör inte schemat så tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johansen

Inlägg av Johansen »

Tack TorsMamma för tips och goda råd!

Jag ska gå igenom schemat igen och se om vi kan tidigarelägga andra vilan... Däremot är han mycket morgontrött och både somnar samt sover gott hela första dagsvilan (sover 1,5h utan att vakna till), trots att det är ganska nyss han stigit upp.

Ska vi ändå senarelägga den?

Han läggs 9.30, somnar ca 10.00 och får sova fram till ca 11.30, beroende på när han somnat givetvis.

Han är (snart) 8 månader gammal (men 2 v för tidigt född), är det lagom då med 14h 15 min sömn? Om vi kortar ner sista vilan till 45 min och istället tidigarelägger den? Säg kl 14 till 14.45? Det skulle innebära att han sedan måste hålla sig vaken ända till kl 20.00! Om vi har två vilor vill säga. Vi provade tre vilor under första kurförsöket (som misslyckades då jag ej lyckades m lugnet) men jag upplevde det rörigt då vi bara åt, vilade, åt vilade...så kändes det. Han sov aldrig sitt sista 20 min pass vid 16. Vilan försvann till förmån för småtjafs i sängen.

Hjälp mig/oss hemskt gärna med ett vettigt schema! jag tar tacksamt emot all hjälp! Såhär ser det ut igen:

8.00 God Morgon!
8.30 Välling (efter byte till dagkläder + mys)
9.30-11.30 Vila (2 h då han alltid pysslar bort en halvtimma i sängen innan han somnar. Som gardering valde vi detta. Han får alltså 1,5h vila där)
11.30 Gröt + frukt
14.30 Lunch
15.00-17.00 Vila (samma taktik som vila 1, blir totalt ca 1,5h)
17.00 Middag
20.00 God natt!

Sedan tar det fortfarande mellan 20-30 minuter att få liten att komma till sömn (gäller samtliga vilor) enstaka gånger tar det 15...hur ska jag tänka om det? Sedan vaknar han också mer om nätterna. Vid två, tre, sex och alltid en halvtimma innan god morgon. Vi tar aldrig upp innan åtta. Kanske väntar jag för länge med ramsan när han vaknar på natten, då även jag sover och kanske hör för sent?

Har jag än en gång misslyckats med lugnet? Har inte behövt buffa mycket under första dygnet på kuren, då han är van sedan innan att sova länge om natten. Värre med dagvilorna dock. Om det är lugnet jag misslyckats förmedla även denna gång, hur åtgärdar jag det såhär långt in i kurandet? Omstart nr 3?!

Tack igen!
Johansen m son
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

lite pill i schemat då.

8.00 God Morgon!
8.30 Välling (efter byte till dagkläder + mys) och sen macka vid bordet 08.15
10.00-11.30 Vila (maginalkvart om han har svårt att komma till ro)
11.30 Lunch!
14.00-14.45 Vila 45 min (marginalkvart om han har svårt att komma till ro)
14.45 mellis (yoghurt och frukt typ eller avocado och dyl plockmat)
18.00 Middag
20.00 God natt!

Nej någon omstart skall vi väl inte behöva, han lyssnar väl på ramsan? Det hela är en process och har man kurat en gång innan kan kur 2 ta lite längre tid, mer tålamod och mer målmedvetenhet krävs nog här.

Ramsan skall LUGNA ett ledset barn, det är nyckeln. Inte din blotta närvaro. Glöm inte husljuden, har man svårt att komma till ro är det ofta husljud som krävs, rejäla sådana.

:arrow: Sen, utevistelse 1 tim fm och 1 tim em där man utforskar själv, vaken!
:?: Social delaktighet?
:arrow: Skrattet till go nattet även dagtid. MInst 10 min kittlas gills om man måste.

Allt hänger ihop.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johansen

Inlägg av Johansen »

Tusen tack för pillet i schemat! Ser inte tokigt ut alls! Och tack också för resterande tips. Jag tar till mig av allt :)

Startade en ny tråd med tanke på schemat precis innan jag såg ditt svar. Alla dessa frågor men snabbt behöver få besvarade! ;)

Hälsningar Johansen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi här gillar att ha en och samma tråd till ett och samma barn och kur. så jag stänger din andra tråd, nu när du har svar i denna. :wink:
Tor 2006

Johansen

Inlägg av Johansen »

Ja, det låter ju logiskt! Svårt med reglerna när man är newbie ;)

Jag har dock ett par frågetecken till:

- Jag avvaktar in i det längsta med ramsandet. Dock tänker jag att jag väntar för länge (går det?) innan jag verktygar. Har verkligen tagit fasta på det med att inte fastna med verktygen ända från natt 1. Svårt det där...

-Har också svårt att veta om sonen är ledsen på riktigt de gånger han frågar högt, eller mest arg.

- Kan man kura framgångsrikt när man lider av depression (en långvarig post partum jag nu får hjälp med)? I nuläget låtsas jag mig till säkerhet, och klarar teaterstycket fint enl övriga familjen. Sonen är överlag harmonisk, mycket social, skrattig, äter bra och kryper, står, snackar och grejar massor! Visst måste man kunna ha dåliga dagar och ändå kunna förmedla ett lugn? Läsningen i SHN-boken ger sken av att man måste vara oklanderligt säker på allt gällande barnet, för att lyckas kura. Mammor och pappor är också bara människor tänker jag då...Liten är vårt första barn och då är man inte helt kaxig. Kanske räcker det gott att låtsas?

Allt för denna gång från väldigt tacksam Johansen :)
Johansen

Inlägg av Johansen »

Och glömde! Klarar en liten 8-månaders att vara vaken och glad från 14.45 till 20.00 enl nya schemat? Vi har aldrig provat en så tidig sista dagvila innan. Kan det bli enklare att lägga för natten + mindre uppvak så?

8.00 God Morgon!
8.30 Välling (efter byte till dagkläder + mys) och sen macka vid bordet 08.15
10.00-11.30 Vila (maginalkvart om han har svårt att komma till ro)
11.30 Lunch!
14.00-14.45 Vila 45 min (marginalkvart om han har svårt att komma till ro)
14.45 mellis (yoghurt och frukt typ eller avocado och dyl plockmat)
18.00 Middag
20.00 God natt!

En spännande resa det här! Och vad mycket man lär om sig själv!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, det där med "attityden" är svårt. Har du någonsin tanken "Nu funkar det inte" eller "kan du inte bara ....?" osv...

Då är det svårt. Men att få till attityden vad det gäller sömn är ju en "saklighetsfråga" tänker jag. Så kan du koppla bort dina egna önskningar och känslor i detta så tycker jag det kan gå vägen (har jag själv gjort) Att man sen är deppig lite så där behöver ju liksom inte gå ut över familjen. (I alla fall inte för mig) Men det var också så att när jag hade min post depp, så fick ibland mannen ta över för han var sakligare.

Försök att tänka på att inte ställa ditt barn fler frågor tillbaka eller typ önskningar. typ i stil med.. "somna nu snälla?" osv. DÅ förmedlar man osäkerhet. Om du hänger med?

Japp låÅÅÅÅÅNG vakentid innan natten är att föredra oftast. Men går det inte kan man ge en NÖD 5 min (inte mer) i värsta fall. men jag tycker allt du skall köra på nya schemat i 2 veckor och utvärdera SEN.

HÅll attityden, detta är sakligt. Som om du sköter ett jobb! Men vet att de kan ta lite längre tid än de där 10 dagarna. Använd målmedvetenheten och om du har tålamodet.

Tänk Yoga när du verktygar. HItta lugnet inom dig och ramsa med lugn. Tänk på något festligt han gjorde, ramsa med skratt i rösten. Detta är svårt att fejka men i stunden kan du nog hitta känslan tror jag. :wink: 8)
Tor 2006

Johansen

Inlägg av Johansen »

Hade några frågor till (i de två sista inläggen ovan) jag skulle behöva få input på...hoppas någon av experterna vill fortsätta hjälpa oss! Hoppas snart att frågorna tar slut...hos både mig och sonen ;)

Idag försov vi oss och vaknade en halvtimma senare än God Morgon...som ett brev på posten blev dagvila 1 riktigt strulig. Pju!

Blir lite stressad när jag läser att "nattningarna" nu ska ta max 2 minuter + att han redan borde sova hela 12-timmars-nätter. Så är det inte hos oss. Vi är på dag 7 och det strular både här och där. Det gör att jag undrar om det är lika vanligt att det tar tid? Den jäkla oron sätter in än en gång...

Kram!
Johansen

Inlägg av Johansen »

Åh, vi skrev nog våra inlägg samtidigt! var lite ivrig där och längtade svar. Tack för att du svarade så snabbt, igen!

Jo, jag har tänkt de där tankarna och förstår vad de ställer till med. Ska försöka tänka på kurandet som det jobb det faktiskt är, med övertid dessutom! Belöningen kommer säkert snart, och den lär bli riklig! Dock verkar 2-min-nattningar och obrutna 12-timmarsnätter ligga längre bort för oss. Är på dag 7, omstart.

Så, nytt schema, massor med mat, skratta, skratta, glada ramsor, Mozart, husljud och (spelad) attityd av självklarhet!

Ps, idag försov vi oss med en halvtimma...klart vila 1 strulade sig. Pju!

Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kanske dags att införa den där väckarklockan som står UTANFÖR rummet och som man tar in och låter sonen se på när man stänger av. Snart kan han stänga av den själv. :D

2 min läggningar är just läggningen som tar 2 min, inte insomnandet. Så haka inte upp dig på det. Vanligt scenario är

10min skratt till gonatt och läggning 2 min i redan mörklagt rum. Ut med ramsan och sover typ på 15 min.

Ang. 12 timmars nätter så bör man nu kunna ramsa över skarvarna, då är man uppe i 12 tycker jag. ATt det går 12 timmar utan uppvak är väldigt ovanligt.

sist, han är mitt i 8 mån ångesten. Sök här på forum, läs i Barnaboken och läs och läs, så kommer du inse att det går faktiskt riktigt bra för er.! =D> =D> =D>
Tor 2006

Johansen

Inlägg av Johansen »

Alla dessa fantastiska tips och förklaringar!!! Väckarklockan ska iaf aldrig mer ställas på snooze...Vi är lika morgontrötta jag och sonen.

Jo, det är nog så som du säger att det går ganska bra för oss trots allt. Med 8-månaders ångest på ingång. Om han bara ville sluta bajsa mitt i dagvilorna! Dagarna tar evigheter (enl mig), ca 30 min. Gny, gnäll, skäll, lite gråt och så bajset! har dammsugit, haft på Mozart, spolat i kranar, hostat, sjungit, gått med hårda tofflor...men nope, 30 minuter likaså.

Tack för bekräftelsen, den gav mig nya par glasögon att se med :)

Hör säkert av mig snart igen, även om jag någonstans hoppas inte ;)

Med värme/ Johansen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"