Vi är inne på en omstart/nystart av SHN-kuren för vår snart-8-månaders pojke (1:a barnet), vars sömn vi stört med att ständigt bära i sele. Någon form av AP vi trodde på tills liten sa stopp med besked! Önskar vi funnit allra klokaste Anna tidigare!
Natt 4 har nu precis börjat. Det första kurandet misslyckades då jag hade missuppfattat viktiga punkter i min iver att äntligen låta lilleman få sova så gott. Efter 6 dagar med blandat resultat på första kuren gjorde jag valet att starta om från natt 1. Nu kör vi så det ryker, framåt i alla riktningar!
Jag läste boken både en och tre gånger, framifrån och bak, bakifrån och fram, markerade, dubbelkollade och kollade igen...har även varit flitig på forumet.
Trots diger läsning finns en del frågor som jag hoppas få kunnig hjälp med:
- Ska ett litet (solfjäders)tryck alltid följa tillrättaläggandet, efter kurens slut?
- Hur länge efter avslutad kur m uppföljningsvecka ska man tillrättalägga enl konstens alla regler? Kan det senare räcka med att bara lägga glad bebis i sängen och låta honom få välja ställning själv, och gå ut med ramsa?
- Bekräftelsen, ska den alltid ha sista ordet? Mitt eller bådas? Lilleman smålåter/sjunger nämligen alltid innan han når sömnen. Har bakat ihop ramsan m bekräftelsen ibland, men han tystnar sällan helt trots att han inte är ledsen eller arg.
- Efter pangramsa (i vargtimmen) står att man ska tiga och låta vara. Hur blir det då med bekräftelsen då det samtidigt betonas att den ska ha sista ordet?
- Under dagvilorna (som strular ngt ) ligger liten och pysslar runt i sängen så att vilan hinner ta slut precis när han somnar, marginalkvartar till trots. Knorrar, gnyr, hittar på ljud, lever runt...Hur kan/bör jag hantera det?
- Därtill bajsar han ofta när han hamnar i sängen under dagvilorna. Då blir han irriterad, vilket tar tid från sömnen. Jag går därför och byter blöjan i sängen, utan ett ord eller ögonkontakt, lägger tillrätta m kort solfjäder och ramsar ut, vilket också tar tid från sömnen! Bör jag (motvilligt) sluta byta bajsblöja och låta somna ändå?
- Vi har två snuttar i sängen, ett djur och en filt. Ibland går han igång på kompisarna och blir lyrisk vilket också tar tid från sömnen. Kan man behöva begränsa användandet av "snuttar" under kuren?
- Lillen vaknar ofta i vargtimman, upprepade gånger, och jag undrar om det är för att han fryser? Något sätt att ta reda på detta finns ju inte då all trafik upphört! Jag går alltså aldrig in men det känns så onödigt om han vaknar gång på gång på gång bara för att filten med all säkerhet åkt av. Han ligger med vanlig body utan ben + större bomullsfilt. Ca 21 grader i rummet. Mycket osäker på val av sängkläder och bebisars kroppstemp överlag, tar tacksamt emot tips.
- Det står lite om hur man fortskrider efter kurens lyckade slut. Förutom att schemat ska hållas. Hur är det med verktygen? Ska ex mormor lära sig använda verktygen när hon passar i framtiden?
Tackar ödmjukast för svar!
Med vänlig hälsning Johansen