Min dotter har mer eller mindre sovit 11-12 timmars nätter sedan 8 veckors ålder. Hon har flaskmatats från födseln och äter på bra. Vid tre månaders ålder började jag ge smakisar som hon snabbt valde att ersätta mjölkersättningen med (har en väldigt bestämd ung dam).
Hennes schema ser ut såhär:
06:30 Väcks av pappa som matar (mjölkersättning) och pratar med henne
07:00 Ensamlek
ca 08:00 sovstund 45min-1,5h
10.30 Äter enbart fast föda med vatten att dricka (äter maten för 6 mån också)
12:30 Sovstund i vagn ca 45min-1,5h
14:00 Mat, mjölkersättning
ca 15:30 Sovstund 45 min
16:30 Mat, fast föda m. vatten
Efter det lek och kvällsbad
18:30-19:00 Välling i sängen
ca 19:00 Natti natti
Jag börjar märka att schemat inte riktigt håller. Hon har för mycket sovtid på dagen tror jag och överhuvudtaget känns eftermiddagen rätt ostrukturerad med tiderna. Fasta målet på eftermiddagen är nog för nära vällingen... äsch jag vet inte vad jag ska ändra riktigt, det är väl därför jag ber om råd.
Nu är det nämligen så att hon vaknar flera gånger på natten och "pratar", vänder sig till ryggläge och kan inte vända tillbaka, nappen åker ur mm.
Hur ska jag få bort alla dessa vändor på natten?? Vi plockar aldrig upp henne, pratar inte med henne, tänder inga lampor eller annat. Vi brukar bara vända henne "rätt" (mage) och trycka in nappen.
Vi vill inte ta bort nappen av rädsla för att hon ska börja suga på tummen. Min mamma är tandläkare och säger att nappen är mycket bättre för tänderna än tummen + att nappen kan slängas bort senare men det kan man inte med tummen.
På kvällen innan hon somnar trycker jag i henne så mycket välling jag kan och ibland blir det uppåt 350 ml majsvälling. Känns väldigt mycket och det borde hon kunna sova på!??
Tacksam för alla råd