5 månader och vaknar flera ggr per natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hailey

5 månader och vaknar flera ggr per natt

Inlägg av Hailey »

Hej, jag är en ny mamma på forumet. Jag har (som står i min signatur om jag lyckades ;)) en 5 månader gammal dotter. Hon har trots sina tidiga motgångar i livet varit en väldigt "lätt" bebis tycker jag eller så är jag själv väldigt konsekvent!? Jag brukar få höra att jag har "tur" som har ett så "lätt" barn men själv tycker jag att jag har kämpat en hel del jag med. Jaja... till saken.
Min dotter har mer eller mindre sovit 11-12 timmars nätter sedan 8 veckors ålder. Hon har flaskmatats från födseln och äter på bra. Vid tre månaders ålder började jag ge smakisar som hon snabbt valde att ersätta mjölkersättningen med (har en väldigt bestämd ung dam).
Hennes schema ser ut såhär:
06:30 Väcks av pappa som matar (mjölkersättning) och pratar med henne
07:00 Ensamlek
ca 08:00 sovstund 45min-1,5h
10.30 Äter enbart fast föda med vatten att dricka (äter maten för 6 mån också)
12:30 Sovstund i vagn ca 45min-1,5h
14:00 Mat, mjölkersättning
ca 15:30 Sovstund 45 min
16:30 Mat, fast föda m. vatten
Efter det lek och kvällsbad
18:30-19:00 Välling i sängen
ca 19:00 Natti natti :)

Jag börjar märka att schemat inte riktigt håller. Hon har för mycket sovtid på dagen tror jag och överhuvudtaget känns eftermiddagen rätt ostrukturerad med tiderna. Fasta målet på eftermiddagen är nog för nära vällingen... äsch jag vet inte vad jag ska ändra riktigt, det är väl därför jag ber om råd.
Nu är det nämligen så att hon vaknar flera gånger på natten och "pratar", vänder sig till ryggläge och kan inte vända tillbaka, nappen åker ur mm.
Hur ska jag få bort alla dessa vändor på natten?? Vi plockar aldrig upp henne, pratar inte med henne, tänder inga lampor eller annat. Vi brukar bara vända henne "rätt" (mage) och trycka in nappen.
Vi vill inte ta bort nappen av rädsla för att hon ska börja suga på tummen. Min mamma är tandläkare och säger att nappen är mycket bättre för tänderna än tummen + att nappen kan slängas bort senare men det kan man inte med tummen.
På kvällen innan hon somnar trycker jag i henne så mycket välling jag kan och ibland blir det uppåt 350 ml majsvälling. Känns väldigt mycket och det borde hon kunna sova på!??

Tacksam för alla råd :D och framförallt för ett bra, fungerande schema för mitt funkar inte riktigt längre och jag vet inte vart jag ska börja. #-o
Flicka född 23 Mars 2011 (född v.36, kejsarsnitt pga mammas mående. Låg på neo 2 veckor med sond och andningshjälp, helt friskförklarad nu.)

Började kurning 15/9-2011
Hailey

Re: 5 månader och vaknar flera ggr per natt

Inlägg av Hailey »

glömde lägga till att ensamleken inte heller fungerar som innan. Nu leker hon max 20-30 min innan hon börjar klaga och tillslut skrika. :( Hur kan man få den intressant igen?
Flicka född 23 Mars 2011 (född v.36, kejsarsnitt pga mammas mående. Låg på neo 2 veckor med sond och andningshjälp, helt friskförklarad nu.)

videunge

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen är du.! :D

Vi tar det viktigaste först. Har du läst "Sova hela natten"? Den är ett måste om du skall genomföra en kur. Då bestämmer man ett datum när man kör allting på en gång och då måste man vara så påläst innan att man inte behöver tveka på vad man gör. Är det så att ni har använt standardmodellen från barnaboken?

När man börjar med schemat så börja med mattider. sikta på 3,5-4h mellan målen. 4 rejäla mål och sist en nattslurk som inte gör något om den kommer nära kvällsmaten.
en 5 mån behöver ungefär 15h sömn per dygn. Det lättaste sättet att fixa det är 12h natt och sen antingen 45min, 1,5h, 45 min lur på dagen eller 45 min,2h, 20 min på dagen.

vårt schema ser ut så här ( min har samma sömnbehov)anpassat till din läggningstid

07 vakna och frukost
9-9.45 sova 45 min
10.45 lunch
11.45-13.15 sova 1,5h
14.15 mellis
15.30-16.15 sova 45 min
17.15 kvällsmat
18.30 välling
19 natti natti

napp så. en så här stor dam behöver verkligen ingen napp längre. sugbehovet avtar kring 4 mån. den är som ni märker bara en stor störare. och den är glömd på en natt förutsatt att ni ömma föräldrar också glömmer den. :lol: :wink:

men som sagt om ni skall kura så skaffa sova hela natten (finns här)http://www.annawahlgren.com/index.php/s ... t-category och läs och stä'll frågor innan det är dags så ni vet hur ni skall göra så ni och lilla barnet kan få sin sköna sömn

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Hailey

Inlägg av Hailey »

Tack för ditt svar! :)
Har inte sova hela natten utan har använt mig av Barnaboken för att få henne att sova hela natten. Räcker inte den boken? Måste jag ha "Sova hela natten" också/istället?

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Sovahelanatten-boken är mer utförlig när det gäller kuren, så den kan vara bra att ha som stöd när man är mitt uppe i kuren tänker jag.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"