Hej Penni,
jag hade nog väntat med att kura tills lillkillen ätit mer, både för hans skull men oxå för er egan skull (som du skriver så förstör ju oron och stressen över att han inte är mätt en hel del

). Jag frågade här en ggn på forumet och fick veta att om barnet i princip bara ammar så ska man vänta med att kura tills det äter någorlunda OK dagtid, sen så kommer aptiten och intresset för mat att öka i takt med att kuran sätter sig och den goda sömnen gör sitt intåg
Om han nu visar sig börjar gilla gröt så tycker jag att ni ska ge honom det fler än 1 ggn/dag - jag hade satsat på morgon, mellis och kväll och sen börjat ge matpuré till lunch och middag däremellan. Man kan komma upp i ganska stora mängder snabbt, 2-3 v enl min erfarenhet.
Har du Barnaboken? Där står det en hel del bra om hur man kan introducera mat på ett självklart sätt. Se till att målen slutar när DU bestämt och var stadig på handen och se till att skoffla in den, liksom skjut in skeden bakom tandraden och
skrapa av den.Då har dom som ingen chans att spotta och suga och ha sig. Det är ju inte för att man ska TVINGA dem, utan för att visa vad det är som gäller (precis som med sömnen). Lika lite som att barn vet hur man sover själv, lika lite vet de hur man gör när man äter från sked, så visa på bara!
Majspuré har varit en hit att starta med här, eftersom majs är sött. Likaså banangröt och fruktpuréer (ffa mango och banan). Puréer med tomatsås i (pasta) har oxå funkat bra eftersom tomat är sött.
Ang vändningarna så tänker jag att det bästa är att bara låta vara, om han inte låter ledsen såklart. Är det så att han verkligen behöver hjälp så smyger du in, drar i ena armen så att han kommer runt "på egen hand" (man luras lite där) och sen smyger du ut tyst , som att du aldrig var där. Att lägga in ngr gympapass/dag då han får öva sig på att snurra runt etc hjälper, det är helt klart min erfarenhet eftersom jag hade vändningscirkus i vintras med min son som tillslut blev så van att vi (jag) kom in och vände, så tillslut fick jag köra hårt på ramsan i 2 nätter och tillsammans med gympan på dagtid så kom han tillbaka till den goda sömnen. Men det tog 2-3 v innan det satt helt och hållet.
Är man en gymnasitserande liten person så behöver man såklart mkt mat på dagarna, så det är oxå ett skäl för att börja tuta på emd maten ORDENTLIGT! Satsa på att hitta NÅT som han gillar och moffa det ordentligt tills det övriga satt sig.
Men, som sagt, på det stora hela...jag skulle nog vänta med att köra ngn regelrätt slags "kur" tills jag visste att han var mätt

För då skulle jag kunna vara 100% fokuserad på uppgiften...och eftersom ni gjort detta en ggn tidigare så vet ni ju att det funkar och vad som krävs för att man ska lyckas
Det utesluter ju inte att han får sova i eget rum på mage och att han har ett schema etc. Men ni får ju ta det med en nypa salt i ngr v då tills han börjat äta bättre
Hoppas att det reder upp sig.Jag tror att ni kommer att hitta fram till slut! Det är ju bara så att det blir olika med olika barn (även fast att det är samma föräldrar

).

:thumbsup:
/Sanna