Hjälp, kuren håller på att gå åt skogen för lillkillen 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Penni

Hjälp, kuren håller på att gå åt skogen för lillkillen 6 mån

Inlägg av Penni »

Hej på er!

Jag hoppas att det är någon av er kan hjälpa oss innan den här kuren är förgäves.. Allt började jättebra, men sedan har det bara gått utförs. F förstod snabbt vad som gällde och tom dagslurarna fungerade på en gång. Men.. sedan hände något när han blev hungrigare. Natt 4 och 5 sov han hela natten, gullungen. :D Natt 6 förkortade han med 1 timme. Natt 7 var han arg ca 30 min vid 1.30.. Inte så farligt... Men sedan natt 8, 9 och 10 var kämpade vi i 1,5 timme innan han somnade, förmodligen av utmattning. Buffningar hjälpte inte så det testade vi bara natt 8, sedan har vi bara ramsat. Tänkte att vi stör honom med ramsan, så vi drog ner på den och ramsade inte många gånger natt 10. Han verkade jättehungrig! Saken är den att han i princip bara ammar (vi kämpar på med maten). Kan man kura någon som nästan bara ammar? Funkar det att lägga in ett matpass i natten om jag väcker honom till det? Det var vad jag gjorde eftersom jag kände att mjölken höll på att sina och F samtidigt hade gått ner i vikt vid BVC-besöket i samband med detta.. :( Efter detta har det blivit sämre och han vill vakna oftare för att äta igen. Illa illa, jag vet.. Stackarn, kanske vi måste börja om från början? Tycker ni att vi ska vänta med kuren tills han äter åtminstone ett mål gröt innan natten? Jag trodde att vi hade rätt attityd eftersom vi kurat storasyster och hon sover hela nätter fortfarande (nu 3 år), alltså vet vi att det fungerar!

Jag undrar också över dagslurarna. F håller på att vända sig hela tiden. Det tänkte jag är ok han får väl somna så istället, men det gör han inte. I går låg han glatt och pratade i 30 min ef läggning när han vänt sig (trots att han visade trötthetstecken innan). Jag vände honom 3 ggr och lade tillrätta sedan, men han vände sig bara igen och pratade vidare. 1 timme efter läggning hade han fortfarnde inte somnat. Fortfarande nöjd. Det slutade med att jag vagnade tills han somnade. Vad skulle jag gjort egentligen? Är rädd att jag hamnar i vagningsträsket.. Märkte att det inte var så bra för han vaknade efter bara 30 min igen. Jag vagnade igen och han sov 30 min till. Funkar alltså inte särskilt bra det här för mig längre. I morse skrek han trots ramsor i 30 min tills jag gav upp och vagnade.. :oops:

Alltså, hjälp! Ska jag kanske bara börja om från början?? :oops:

Vore väldigt tacksam kan ge mig råd (och förmodligen skäll) trots att jag/vi ställt till det för vår stackars son.. Försöker kämpa emot orosvargarna, men det kanske är dom som gör att det bara blir värre.. Plus att jag ändrat schemat efter de 3 hemska nätterna och viktnedgången. Rörigt värre.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Hjälp, kuren håller på att gå åt skogen för lillkillen 6

Inlägg av SusanD »

Hur gammalt är lilla barnet?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Penni

Inlägg av Penni »

Han är 6 månader. I dag gick det i alla fall lite bättre med gröten och han lyckades nog få i sig gröt gjort av 1 1/2 msk pulver, så han kanske är på gång att inom en rimlig framtid äta en hel portion... :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Penni,

jag hade nog väntat med att kura tills lillkillen ätit mer, både för hans skull men oxå för er egan skull (som du skriver så förstör ju oron och stressen över att han inte är mätt en hel del :( ). Jag frågade här en ggn på forumet och fick veta att om barnet i princip bara ammar så ska man vänta med att kura tills det äter någorlunda OK dagtid, sen så kommer aptiten och intresset för mat att öka i takt med att kuran sätter sig och den goda sömnen gör sitt intåg :)

Om han nu visar sig börjar gilla gröt så tycker jag att ni ska ge honom det fler än 1 ggn/dag - jag hade satsat på morgon, mellis och kväll och sen börjat ge matpuré till lunch och middag däremellan. Man kan komma upp i ganska stora mängder snabbt, 2-3 v enl min erfarenhet.

Har du Barnaboken? Där står det en hel del bra om hur man kan introducera mat på ett självklart sätt. Se till att målen slutar när DU bestämt och var stadig på handen och se till att skoffla in den, liksom skjut in skeden bakom tandraden och skrapa av den.Då har dom som ingen chans att spotta och suga och ha sig. Det är ju inte för att man ska TVINGA dem, utan för att visa vad det är som gäller (precis som med sömnen). Lika lite som att barn vet hur man sover själv, lika lite vet de hur man gör när man äter från sked, så visa på bara!

Majspuré har varit en hit att starta med här, eftersom majs är sött. Likaså banangröt och fruktpuréer (ffa mango och banan). Puréer med tomatsås i (pasta) har oxå funkat bra eftersom tomat är sött.

Ang vändningarna så tänker jag att det bästa är att bara låta vara, om han inte låter ledsen såklart. Är det så att han verkligen behöver hjälp så smyger du in, drar i ena armen så att han kommer runt "på egen hand" (man luras lite där) och sen smyger du ut tyst , som att du aldrig var där. Att lägga in ngr gympapass/dag då han får öva sig på att snurra runt etc hjälper, det är helt klart min erfarenhet eftersom jag hade vändningscirkus i vintras med min son som tillslut blev så van att vi (jag) kom in och vände, så tillslut fick jag köra hårt på ramsan i 2 nätter och tillsammans med gympan på dagtid så kom han tillbaka till den goda sömnen. Men det tog 2-3 v innan det satt helt och hållet.

Är man en gymnasitserande liten person så behöver man såklart mkt mat på dagarna, så det är oxå ett skäl för att börja tuta på emd maten ORDENTLIGT! Satsa på att hitta NÅT som han gillar och moffa det ordentligt tills det övriga satt sig.

Men, som sagt, på det stora hela...jag skulle nog vänta med att köra ngn regelrätt slags "kur" tills jag visste att han var mätt :wink: För då skulle jag kunna vara 100% fokuserad på uppgiften...och eftersom ni gjort detta en ggn tidigare så vet ni ju att det funkar och vad som krävs för att man ska lyckas :)

Det utesluter ju inte att han får sova i eget rum på mage och att han har ett schema etc. Men ni får ju ta det med en nypa salt i ngr v då tills han börjat äta bättre :)

Hoppas att det reder upp sig.Jag tror att ni kommer att hitta fram till slut! Det är ju bara så att det blir olika med olika barn (även fast att det är samma föräldrar :wink: ).

:heart: :thumbsup:

/Sanna
Penni

Inlägg av Penni »

Tack Sanna så mycket för ditt utförliga svar! Då väntar vi in så att lillen äter ordentligt. När vi började inse att han inte var tillräckligt mätt kändes det först som om allt var förgäves, men har börjat inse att det nog inte var det trots allt. Han äter ju defenitivt inte lika många gånger på natten och i natt efter amning har det fungerat att jag bara lagt honom och ramsat så har han somnat själv utan protester. På kvällarna kan vi ju också lägga honom fint. Idag har också dagslurarna fungerat bättre och han har somnat efter en extra ramsomgång, ingen vagning. :D Känner mig mycket mer positiv nu och hoppas på att det håller i sig så kanske vi har nytta av detta försök till kurning när det är dags på riktigt.

Tack igen.
Kram Pernilla
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, det viktigaste är ju att man själv som förälder känner sig trygg med detta :) Och ni kommer dit!

Ha det bra :heart: :thumbsup:
Kram.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"