Schema för Guldkråkan, 3 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
hammaj

Schema för Guldkråkan, 3 månader

Inlägg av hammaj »

Hej!

Det är första gången jag skriver här på forumet och hoppas på lite stöttning när jag nu ska införa ett schema för lilla Guldkråkan som snart blir 3 månader.

Schemat jag har tänkt mig ser ut så här:
7:30 - 9:15 Mat, byte, påfyllning och egen lek när vi äter frukost och gör oss iordning
9.15 - 10 Sova i vagnen under morgonpromenad (45 min)
10 - 12 Mat osv, passiv delaktighet när vi lagar lunch
12 - 14.30 Sova (2,5 h)
14.30 - 16.30 Mat osv, ut vaken, passiv delaktighet/lek när vi lagar middag
16.30 - 17.45 Sova (45 min)
17.45 - 20 Mat osv, lek, kort kvällspromenad i bärsjal/bärsele, bad, kvällslurk och nattning

Totalt blir det alltså 15,5 h sömn. Några kommentarer på schemat?

Igår var första dagen som jag körde schemat och det satt som en smäck! :D Allt gick hur bra som helst och nattningen som hittills varit jobbig gick utan varken buffning, vagning eller "amning till nästan sömns" som jag brukar göra. Natten innan hade hon dessutom slagit rekord genom att sova 7,5 h i sträck! Så jag gick och la mig med ett brett leende på läpparna igår. Tyvärr varade det inte så länge, för sen vaknade hon fler gånger på natten än hon någonsin har gjort förr, 4 gånger och hon brukar vakna 1 eller 2 gånger. :(

Men, men sånt händer och idag har vi tagit nya tag. Det började bra, hon vaknade 7:30 av sig själv och morgonpasset gick som en dans. Sen var det dags att sova och jag la henne tillrätta (på sidan) och då brukar det 9 av 10 gånger gå till så att hon börjar skrika, jag vagnar kort, skakar i handtaget, går därifrån och upprepar tills hon är tyst. Den tionde gången somnar på en gång när jag lägger ner henne. MEN den här gången varken skrek eller somnade hon när jag la henne tillrätta. Jag blev så paff och visste inte vad jag skulle göra. Jag lät henne vara en stund och sen gick jag ut på morgonpromenaden. Då låg hon i vagnen och pratade och grejjade. Det kändes på ett sätt ok, men samtidigt blev jag lite stressad över att hon inte somnade enligt schemat. Låter lite dumt nu när jag skriver det, men jag undrar hur mycket hjälp jag ska ge nu när jag försöker få schemat att sätta sig? Hon hade vänt sig på rygg och hon brukar inte kunna somna så, ska jag lägga henne tillrätta igen då så att hon ska kunna somna eller bara låta henne vara? Tillslut la jag henne alla fall tillrätta och då började hon gnälla och somnade sen efter lite vagning.

Ska jag ändå väcka henne enligt schemat fastän hon somnade senare, eller blir det konstigt att väcka mitt i 45-cykeln? Den här gången hann vi inom marginalkvarten, men hur ska man tänka om hon somnar typ 5 min innan det är dags att vakna? Väcka ändå? Är marginalkvarten till för att förskjuta ett sovpass eller för att förlänga/förkorta?

Andra matpasset är jag lite osäker på. Eftersom hon bara sover i 45 min så är hon ju inte så hungrig när hon vaknar. Har ni några tips där? Vänta med maten till 11-tiden så att hon är hungrig eller finns det någon tanke med att alltid ge mat direkt efter sömn? Igår försökte jag ge mat direkt och hon åt lite men var inte så värst intresserad. Sen ville hon ha mat strax innan sovpasset och det fick hon så att hon skulle kunna sova i 2.5 h och det gjorde hon. Jag fick till och med väcka henne.

En till fråga:
Ofta vaknar hon vid 5-6 tiden och ligger i sängen och sprattlar och pratar och tror nog att det är morgon. Hur ska jag göra då? Om jag ger henne mat så somnar hon som en sten och sover till 7.30 eller längre utan problem och det är väldigt uppskattat av oss föräldrar som inte är så värst morgonpigga. Är det fel att ge mat så att hon somnar när hon ligger och leker? Hon brukar alltid ligga och böka ett tag varje gång hon vaknar på natten och då är jag osäker på om jag ska ge mat direkt eller vänta och se om hon lyckas somna om själv. Hur brukar ni göra?

Vi hoppas på en lika smärtfri nattning ikväll, som igår. Annars är nattningen ett äventyr varje kväll. Hon sover i spjälsäng intill vår säng och buffningen har vi inte fått till och min rygg klarar inte så långa stunder. Har funderat på att lägga henne i vagnen även på natten, men det tar emot eftersom hon sover så gott i sängen och jag har fått för mig att hon trivs med rörelsefriheten i sängen. Några tips? Jag brukar liggamma henne i vår säng tills hon nästan somnar och sen ligga kvar en liten stund. Jag vet att det är "fel" och det känns inte bra när jag gör det, men jag känner att jag inte har några andra verktyg att ta till. Jag har också tänkt att jag ska få dagarna att funka helt innan vi tar tag i nattningen ordentligt. Tänker jag rätt?

Är 2.5 h en dum sovlängd? Jag såg nu i en annan tråd att det inte var med bland naturliga sömnlängder... Det kanske är därför jag har behövt väcka henne både igår och idag vid middagsluren.

Jag hoppas på lite hjälp och stöttning.
/Guldkråkans mor
Mamma till GuldKråkan, född 2011-05-14
Clara Cecilia

Re: Schema för Guldkråkan, 3 månader

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej och hjärtligt välkommen till Späda och Små!

Vi tar det i tur och ordning - bara kollar först
:arrow: har du Barnaboken?
:arrow: sover liten på mage med larm?
:arrow: i kolsvart, svalt rum?
hammaj skrev: Schemat jag har tänkt mig ser ut så här:
7:30 - 9:15 Mat, byte, påfyllning och egen lek när vi äter frukost och gör oss iordning
9.15 - 10 Sova i vagnen under morgonpromenad (45 min)
10 - 12 Mat osv, passiv delaktighet när vi lagar lunch
12 - 14.30 Sova (2,5 h)
14.30 - 16.30 Mat osv, ut vaken, passiv delaktighet/lek när vi lagar middag
16.30 - 17.45 Sova (45 min)
17.45 - 20 Mat osv, lek, kort kvällspromenad i bärsjal/bärsele, bad, kvällslurk och nattning

Totalt blir det alltså 15,5 h sömn. Några kommentarer på schemat?
Jag tycker att det ser jättebra ut! Ev kan 07.30 vara en smula riskfyllt när liten börjar vakna till rejält och bli morgonpigg och i sin tur kan 20.00 vara en smula sent för natt men det är ju enkelt att justera!

hammaj skrev: jag undrar hur mycket hjälp jag ska ge nu när jag försöker få schemat att sätta sig? Hon hade vänt sig på rygg och hon brukar inte kunna somna så, ska jag lägga henne tillrätta igen då så att hon ska kunna somna eller bara låta henne vara? Tillslut la jag henne alla fall tillrätta och då började hon gnälla och somnade sen efter lite vagning.
Bra! Lägg tillrätta, en mjuk solfjäder som säger "nu ska du sova" ner med svarta skynket över vagnen :?: och gå. Klart du ska hjälpa henne lite på traven, hon är ju ännu en smula ny här i världen :D Kom sen ihåg att allt med små barn tar tre dagar att sätta sig och efter en vecka utvärderar man. Först då.
hammaj skrev: Ska jag ändå väcka henne enligt schemat fastän hon somnade senare, eller blir det konstigt att väcka mitt i 45-cykeln? Den här gången hann vi inom marginalkvarten, men hur ska man tänka om hon somnar typ 5 min innan det är dags att vakna? Väcka ändå? Är marginalkvarten till för att förskjuta ett sovpass eller för att förlänga/förkorta?
Marginalkvarten är till dels för att justera om ett sömnpass krånglar dvs så man Inte väcker mitt i ett naturligt sömnpass. Somnar hon 5 min innan väckning så får hon sova 5 (eller 20 om du vet att hon är dödstrött) Somnar hon efter 20 min på ett 45 minuters pass så väcker du efter 20 min. Förstår du? Sträva efter att hålla 5, 20,45,1,5 eller 2 timmars pass och använd "kvarten" till att justera. Dels är den till för att kunna komplettera sömn om man vet med sig att liten är rasande trött och behöver lite extra sömn - då lägger du till 15 före läggning och kanske tom 15 efter planerad väckning. Det är inget stålbad man är ute efter utan att skapa en struktur att luta sig emot Tillsammans :D
hammaj skrev: Vänta med maten till 11-tiden så att hon är hungrig
Ja! Och ge en extra dessert efteråt i form av välling eller smarrigt fruktmos med mosad banan i så hon är toppfylld :D
hammaj skrev: Ofta vaknar hon vid 5-6 tiden och ligger i sängen och sprattlar och pratar och tror nog att det är morgon. Hur ska jag göra då?
Ingenting :lol: Det är tillåtet att ligga och snacka och vifta med tårna - det hör till privatlivet som Anna skriver så klokt :heart: Men se över mörkläggningen! Helt becksvart ska det vara. Inte en glipa. Tar lite energi att fixa till men är suveränt. Annars kan ni ju vänta till november så löser det sig ändå :lol: :wink:
hammaj skrev: buffningen har vi inte fått till och min rygg klarar inte så långa stunder.
Kolla in videoklippet när Anna buffar. Det ska vid läggning bara vara ett tydligt tillrättaläggande på mage, armarna upp, benen sträcks ut och placeras typ "så här sover man skönt" några mysiga buffningar för att markera "nu sover vi" och sen ska föräldern gå ut :D . Ta tag i det nu också - dagar och nätter hänger förvisso ihop men att somna gott och skönt i sin säng inför natten och inte "sövas" ger bättre sömn och en god spiral även för dagarna. Allt på ett bräde - det är liksom schysstast så - Så Här Gör Vi och så genomföra det. Det är det Anna kallar Attityden :D
hammaj skrev: Är 2.5 h en dum sovlängd? Jag såg nu i en annan tråd att det inte var med bland naturliga sömnlängder... Det kanske är därför jag har behövt väcka henne både igår och idag vid middagsluren.
Nja jag vet inte. Gillar hon den så kör på den. Kanske skulle det vara listigare att lägga vid 19.30 och ha 2 timmar mitt på dagen men båda mina har ofta sovit 2,5 istället för 2 när dom väl fått korn på sömnen. En lång lunchlur är bra! Det är den som är kvar längst och ger djupsömn som gör att man klarar resten av dagen. (Borde vara schemalagd för vuxna också kan man tycka :lol: )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hammaj

Inlägg av hammaj »

Hej Clara och STORT STORT tack för ditt snabba svar! :D Det känns skönt att få stöttning!

För att svara på dina första frågor:
:arrow: Japp, jag har Barnaboken
:arrow: Hon sover på sidan med larm.
:arrow: Hmm, mörkt och svalt har vi haft lite problem att få till nu på sommaren. Vi har fläkt och fönstret öppet, men det blir ändå varmt vissa nätter och jag tror att det var det som gjorde att hon vaknade så många gånger i förrgår. I natt försökte jag mörklägga provisoriskt med det vi hade hemma och det blev bättre, men inte kolsvart. Hon vaknade vid 4 och fick mat och sen sov hon till morgonen så det var ju bra. Jag ska fixa mörkläggningen bättre och försöka få det svalare. Tack för tipset! November känns ju inte bra att längta till direkt :)

Jag förstår synpunkten på schemat. Vi kör nog ändå på schemat som det ser ut ett tag till och justerar sen om hon börjar vakna tidigare.

Tack för förklaringen om marginalkvarten, nu förstår jag :)

Hon sover ju på sidan, vi vågar inte lägga henne på magen, och eftersom hon ju sover bra när hon väl har somnat (om det inte är för varmt alltså :) ) så känns det inte nödvändigt att ändra på det. Men när jag försöker buffa på sidan så sträcker och åmar hon sig och vänder sig på rygg och då har det varit svårt att få till det. Är det en bra idé att lägga henne på mage inför natten och buffa lite mysigt och sen vända henne på sidan när hon har sovit en stund? Jag gissar att hon kommer undra vad det är frågan om om jag lägger henne på magen... :o :shock:
Jag har läst i Barnaboken och även i Sova hela natten boken, men jag lyckas virra till allt när det gäller nattningen. Om jag lägger tillrätta, bufffar lite och går ut och hon börjar skrika, då ska jag väl gå in igen och buffa? Då är det väl meningen att jag ska lyckas buffa henne lugn och sen gå ut? Ungefär hur lång tid får jag räkna med att hålla på först gångerna? Jag blir alltid lite osäker på om jag gör rätt och ger upp för tidigt.

Jag fortsätter nog också med 2.5 h på dagen, den luren har gått jättebra varje gång.

Tack igen för hjälpen! :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
hammaj skrev: Hon sover ju på sidan, vi vågar inte lägga henne på magen, och eftersom hon ju sover bra när hon väl har somnat (om det inte är för varmt alltså :) ) så känns det inte nödvändigt att ändra på det. Men när jag försöker buffa på sidan så sträcker och åmar hon sig och vänder sig på rygg och då har det varit svårt att få till det. Är det en bra idé att lägga henne på mage inför natten och buffa lite mysigt och sen vända henne på sidan när hon har sovit en stund? Jag gissar att hon kommer undra vad det är frågan om om jag lägger henne på magen... :o :shock:
Vi gjorde samma val och misstag :wink: med vår första. Jag var så rädd för PSD trots larm så han låg på sidan och sov väl ganska bra. Men samma djupa, underbara sömn som lillasyster fått erfara (som sovit på mage sen dag 1) hade han inte förrens han kunde välta sig över av sig själv. Lägg henne på mage. Det är mitt råd. (Och nej, risken för PSD är inte mindre och du har ett larm vilket dom flesta som samsover etc inte har.)
hammaj skrev: Om jag lägger tillrätta, bufffar lite och går ut och hon börjar skrika, då ska jag väl gå in igen och buffa? Då är det väl meningen att jag ska lyckas buffa henne lugn och sen gå ut? Ungefär hur lång tid får jag räkna med att hålla på först gångerna? Jag blir alltid lite osäker på om jag gör rätt och ger upp för tidigt.
Vid nattning, lägg tillrätta, ge en mysig buff i rumpan som Markering bara och gå sen ut. Kommer det då ett protest "nej jag vill ha massage hela natten" så avvaktar du. Blir hon riktigt ledsen så går du in och buffar lugn, solfjädrar och går sen ut. Kanske du blandar ihop "kuren" med Standardmodellen? Kuren är för små barn med rejäla sömnproblem - dom flesta som får SM från början behöver aldrig kuras utan kommer till 12 timmars natten ganska snart.

Nu är det också snart dags att införa ramsan (jag sa det i förbigående från början vid alla läggningar men det är först efter 4 månader som den ska trimmas in som verktyg)

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hammaj

Inlägg av hammaj »

Hej igen och tack för svaret!

Nu har vi kämpat på här hemma och lillan har redan hunnit bli 5,5 månad! Herregud, stoppa tiden! :D

Så här ser läget ut just nu:
Hon somnar alltid själv i sin säng på kvällen, men med en del protester.
På kvällen försöker jag få ramsan att sätta sig, men det är som att den inte går in. Nåt måste jag göra fel. När jag har lagt henne i sängen går jag ut med ramsan (Natti, natti, sov så gotti) i 4 verser, och om hon börjar skrika går jag in och sätter i nappen :oops: (då blir hon nästan alltid tyst) och går ut med ramsan. Det upprepar jag tills hon inte protesterar mer. När hon har slutat vifta med armar och ben och börjat slappna av så säger jag ramsan igen genom dörrspringan.
* Blandar jag in kuren när jag gör så?
* Eller hur ska jag få ramsan att sätta sig?
Jag använder alltså nappen som lugnande än så länge, har inte fått till någon buffning som inte gör henne förbannad.

Vi vill ju självklart ta bort nappen nu, vi märker ju att den stör på natten, men vi vågar inte ta bort den förrän vi har något annat verktyg som funkar. Annars kommer vi inte veta vad vi ska göra när hon börjar skrika...

På natten sover hon oftast ok, jag får sätta i nappen ett par gånger, men annars brukar hon sova hela natten. I undantagsfall, om jag märker att hon vaknar om och om igen, så ger jag henne mat och då sover hon oftast bättre.

Hon sover fortfarande på rygg eller sida. Jag har försökt lägga henne på mage, men huvudet står alltid rakt upp och hon är JÄTTE-stark i nacken så jag skulle behöva ta i för att få ner det och då blir hon ju såklart förbannad och det känns inte alls bra. Ibland rullar hon runt till mage på natten, men då blir hon irriterad.
* Några tips?

Så här ser schemat ut:
kl 7 Mat (amning från båda brösten)
kl 9 Sova 45 min
10.30 Mat (först amning, sen olika puréer av grönsaker och kött och sist fruktpuré)
12 Sova 1,5 h
14.30 Mat (amning)
16 Sova 45 min
17.30 Mat (först amning, sen gröt)
19 Nattslurk och sen somna

Några kommentarer?
Det verkar gå ner hur mycket mat som helst, men jag blir osäker på hur mycket riktig mat man ska ge till en 5,5 månaders. På bvc säger dom att en måltid är ca 1 dl, men hon kan nog äta mycket mer än så. Ska jag ge tills hon verkligen inte kan få ner mer? Hon verkar aldrig få nog. Det är skrattretande att man bara skulle ge ett kryddmått innan 6 månader som livsmedelsverket säger!

Nattslurken brukar strula så vi funderar på att ersätta den med välling. Är det för mycket att ge både gröt och välling på kvällen, blir det lite tårta på tårta?

Oj, nu blev det så där långt igen, nu får jag sluta.

Tack för hjälpen!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

hammaj skrev: Hon somnar alltid själv i sin säng på kvällen, men med en del protester.
På kvällen försöker jag få ramsan att sätta sig, men det är som att den inte går in. Nåt måste jag göra fel. När jag har lagt henne i sängen går jag ut med ramsan (Natti, natti, sov så gotti) i 4 verser, och om hon börjar skrika går jag in och sätter i nappen :oops: (då blir hon nästan alltid tyst) och går ut med ramsan. Det upprepar jag tills hon inte protesterar mer. När hon har slutat vifta med armar och ben och börjat slappna av så säger jag ramsan igen genom dörrspringan.
* Blandar jag in kuren när jag gör så?
* Eller hur ska jag få ramsan att sätta sig?
Jag använder alltså nappen som lugnande än så länge, har inte fått till någon buffning som inte gör henne förbannad.

Vi vill ju självklart ta bort nappen nu, vi märker ju att den stör på natten, men vi vågar inte ta bort den förrän vi har något annat verktyg som funkar. Annars kommer vi inte veta vad vi ska göra när hon börjar skrika...
Ta bort nappen! 8) Jag tänker att ramsan ska få sista ordet, så som ni gör nu får nappen sista ordet. Tveksamt är om ramsan då kommer fungera innan nappen är borta. Och koppla på Attityden, ramsan FUNGERAR, inget snicksnack här inte!! :D

Hur är det med skrattet till gonattet? Det ska vara rooooligt att lägga sig! :)

Tänk också på att man får vara lite arg när man går och lägger sig, det är inte helt lätt att somna på tre röda alltid. Backa lite och låt henne komma till ro utan att du hjälper till hela tiden. Ibland får man inse att man mest stör. ;) Har du läst denna? När SM-barnet skriker vid sovdags
hammaj skrev:På natten sover hon oftast ok, jag får sätta i nappen ett par gånger, men annars brukar hon sova hela natten. I undantagsfall, om jag märker att hon vaknar om och om igen, så ger jag henne mat och då sover hon oftast bättre.
Det låter verkligen som att nappen har gjort sitt... ;)
hammaj skrev:Hon sover fortfarande på rygg eller sida. Jag har försökt lägga henne på mage, men huvudet står alltid rakt upp och hon är JÄTTE-stark i nacken så jag skulle behöva ta i för att få ner det och då blir hon ju såklart förbannad och det känns inte alls bra. Ibland rullar hon runt till mage på natten, men då blir hon irriterad.
* Några tips?
Min lilla har också en stark nacke. När jag solfjädrar eller buffar brukar jag låta huvudet vara och istället lägga handen över skuldrorna.

De flesta små trivs bäst på mage och många som börjat vända på sig väljer det tillslut själva. Kanske blir hon förvånad över att landa på magen och så känns det lite ovant. Varför inte låta henne vara och se vad som händer? Vad ni än väljer så finns det lite olika strategier att ta till när vändningscirkusen sätter igång, kolla här! Och så övaövaöva dagtid på att vända tillbaka, så klarar hon det snart själv på natten!

hammaj skrev:Så här ser schemat ut:
kl 7 Mat (amning från båda brösten)
kl 9 Sova 45 min
10.30 Mat (först amning, sen olika puréer av grönsaker och kött och sist fruktpuré)
12 Sova 1,5 h
14.30 Mat (amning)
16 Sova 45 min
17.30 Mat (först amning, sen gröt)
19 Nattslurk och sen somna

Några kommentarer?
Det verkar gå ner hur mycket mat som helst, men jag blir osäker på hur mycket riktig mat man ska ge till en 5,5 månaders. På bvc säger dom att en måltid är ca 1 dl, men hon kan nog äta mycket mer än så. Ska jag ge tills hon verkligen inte kan få ner mer? Hon verkar aldrig få nog. Det är skrattretande att man bara skulle ge ett kryddmått innan 6 månader som livsmedelsverket säger!

Nattslurken brukar strula så vi funderar på att ersätta den med välling. Är det för mycket att ge både gröt och välling på kvällen, blir det lite tårta på tårta?
Jag tycker schemat ser bra ut! Men börja med mos/gröt vid varje mål och fyll sedan på med amning tills det tar helt stopp! Ge henne så mycket mat det bara går i, sikta på att det alltid ska vara lite kvar på tallriken när hon är färdig! Med ordentligt med riktig mat på dagen kommer nätterna snart falla på plats. Välling som nattslurk funkar alldeles utmärkt! Tycker du det blir "kaka på kaka" kan du ju lägga grötmålet där vid 14.30 (mellis) och mosmat vid 17.30 (middag). Kanske det även skulle sitta fint med gröt som en andra frukost, en halvtimme-timme efter amningen?

hammaj

Inlägg av hammaj »

Hej SaraMilana och tack för ditt snabba svar!

Vi satsar på att ta bort nappen så fort som möjligt, men innan dess måste jag bara bli säker på hur vi ska göra istället så att vi inte står där vid hennes säng och är förvirrade..

Alltså, efter bytet på kvällen så busar vi och har kul, sen lägger vi henne i sängen, gosar in snuttefilten, buffar och solfjädrar (?), och går ut med ramsan? Om hon sen gnölar och vrider och vänder på sig låter vi henne vara, men om hon börjar skrika upp sig ordentligt, vad gör vi då? Kikar vi in i rummet och säger ramsan tills hon lugnar sig? Eller ska vi gå in och solfjädra/buffa och sen gå ut med ramsan?

Om hon vaknar och börjar skrika på natten då, vad gör vi då? Bara ramsa tills hon lugnar sig?

En sak jag inte fattar riktigt: innan ramsan har satt sig, måste man inte lugna på annat sätt först och sen säga ramsan så att hon snart förknippar ramsan med lugn? Eller kan ramsan fungera lugnande från början?

Hon slappnar oftast av när vi sjunger för henne, hur kan vi använda det?

Tack igen för all hjälp!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag smög in ramsan vid varje läggning ett par veckor innan jag började använda den som ett verktyg. Då ramsade jag när liten låg lugn och sömntung men innan hon somnat för att hon sedan skulle förknippa ramsan med det tillståndet. Det fungerade bra för oss!

Lyssna av skriket, är hon arg eller ledsen? Ledsen får man absolut inte vara, då går ni direkt in och lugnar. Är hon arg så lyssna av, låter det som att hon kan hantera det själv så låt henne reda ut det själv. Ibland behöver man får gnöla av sig lite, knöla till kudden rätt, hitta rätt sovställning, fundera lite på vad man gjort under dagen, knöla lite mer med kudden, lägga huvudet åt rätt håll, prova andra hållet, är inte kudden felknölad ändå? Gnöla lite mer... du förstår. ;) Och är man för snabb in och ska hjälpa till att somna kanske det mer stör än hjälper!

Hur ni väljer att hantera läggning och för tidiga uppvak är upp till er, bestäm er bara för en strategi och håller er till den! Kika in i Manfred10:s tråd, de har precis gått igenom samma sak!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"