Det är första gången jag skriver här på forumet och hoppas på lite stöttning när jag nu ska införa ett schema för lilla Guldkråkan som snart blir 3 månader.
Schemat jag har tänkt mig ser ut så här:
7:30 - 9:15 Mat, byte, påfyllning och egen lek när vi äter frukost och gör oss iordning
9.15 - 10 Sova i vagnen under morgonpromenad (45 min)
10 - 12 Mat osv, passiv delaktighet när vi lagar lunch
12 - 14.30 Sova (2,5 h)
14.30 - 16.30 Mat osv, ut vaken, passiv delaktighet/lek när vi lagar middag
16.30 - 17.45 Sova (45 min)
17.45 - 20 Mat osv, lek, kort kvällspromenad i bärsjal/bärsele, bad, kvällslurk och nattning
Totalt blir det alltså 15,5 h sömn. Några kommentarer på schemat?
Igår var första dagen som jag körde schemat och det satt som en smäck!
Men, men sånt händer och idag har vi tagit nya tag. Det började bra, hon vaknade 7:30 av sig själv och morgonpasset gick som en dans. Sen var det dags att sova och jag la henne tillrätta (på sidan) och då brukar det 9 av 10 gånger gå till så att hon börjar skrika, jag vagnar kort, skakar i handtaget, går därifrån och upprepar tills hon är tyst. Den tionde gången somnar på en gång när jag lägger ner henne. MEN den här gången varken skrek eller somnade hon när jag la henne tillrätta. Jag blev så paff och visste inte vad jag skulle göra. Jag lät henne vara en stund och sen gick jag ut på morgonpromenaden. Då låg hon i vagnen och pratade och grejjade. Det kändes på ett sätt ok, men samtidigt blev jag lite stressad över att hon inte somnade enligt schemat. Låter lite dumt nu när jag skriver det, men jag undrar hur mycket hjälp jag ska ge nu när jag försöker få schemat att sätta sig? Hon hade vänt sig på rygg och hon brukar inte kunna somna så, ska jag lägga henne tillrätta igen då så att hon ska kunna somna eller bara låta henne vara? Tillslut la jag henne alla fall tillrätta och då började hon gnälla och somnade sen efter lite vagning.
Ska jag ändå väcka henne enligt schemat fastän hon somnade senare, eller blir det konstigt att väcka mitt i 45-cykeln? Den här gången hann vi inom marginalkvarten, men hur ska man tänka om hon somnar typ 5 min innan det är dags att vakna? Väcka ändå? Är marginalkvarten till för att förskjuta ett sovpass eller för att förlänga/förkorta?
Andra matpasset är jag lite osäker på. Eftersom hon bara sover i 45 min så är hon ju inte så hungrig när hon vaknar. Har ni några tips där? Vänta med maten till 11-tiden så att hon är hungrig eller finns det någon tanke med att alltid ge mat direkt efter sömn? Igår försökte jag ge mat direkt och hon åt lite men var inte så värst intresserad. Sen ville hon ha mat strax innan sovpasset och det fick hon så att hon skulle kunna sova i 2.5 h och det gjorde hon. Jag fick till och med väcka henne.
En till fråga:
Ofta vaknar hon vid 5-6 tiden och ligger i sängen och sprattlar och pratar och tror nog att det är morgon. Hur ska jag göra då? Om jag ger henne mat så somnar hon som en sten och sover till 7.30 eller längre utan problem och det är väldigt uppskattat av oss föräldrar som inte är så värst morgonpigga. Är det fel att ge mat så att hon somnar när hon ligger och leker? Hon brukar alltid ligga och böka ett tag varje gång hon vaknar på natten och då är jag osäker på om jag ska ge mat direkt eller vänta och se om hon lyckas somna om själv. Hur brukar ni göra?
Vi hoppas på en lika smärtfri nattning ikväll, som igår. Annars är nattningen ett äventyr varje kväll. Hon sover i spjälsäng intill vår säng och buffningen har vi inte fått till och min rygg klarar inte så långa stunder. Har funderat på att lägga henne i vagnen även på natten, men det tar emot eftersom hon sover så gott i sängen och jag har fått för mig att hon trivs med rörelsefriheten i sängen. Några tips? Jag brukar liggamma henne i vår säng tills hon nästan somnar och sen ligga kvar en liten stund. Jag vet att det är "fel" och det känns inte bra när jag gör det, men jag känner att jag inte har några andra verktyg att ta till. Jag har också tänkt att jag ska få dagarna att funka helt innan vi tar tag i nattningen ordentligt. Tänker jag rätt?
Är 2.5 h en dum sovlängd? Jag såg nu i en annan tråd att det inte var med bland naturliga sömnlängder... Det kanske är därför jag har behövt väcka henne både igår och idag vid middagsluren.
Jag hoppas på lite hjälp och stöttning.
/Guldkråkans mor