Jag har en liten grabb på snart ett år som vi sen början haft en del mattrassel med. Han vill helt enkelt inte äta periodvis, det har gått upp och ner men nu går det mest ner, därav mitt inlägg.
Dom senaste veckorna har matvägrat mer än vanligt, kniper ihop munnen när skeden närmar sig och vänder bort huvudet. Jag har läst en del inne på forumet och ser att många vill börja äta själva i den här åldern så vi ger därför en del plockmat och häromdagen bestämde vi så här: Puré till lunch och plockmat till middag. Och under middagen så får han helt enkelt plocka så mkt han vill och slänga ner resten. Vi är trötta på att bråka med honom alt. underhålla enormt mkt för att få i honom mat.
Nu till mina funderingar:
1) Hur mkt ska vi truga med puré under lunchen? Just nu kan han alltså vända bort huvudet med en gång och vi kör på med full underhållning (leksaker o annat intressant som kan få honom att äta), men hur mkt "krut" ska vi lägga ner på underhållningen och trugandet?
2) Han gillar att äta plockmat, men bara några bitar och resten slänger han ner på golvet. Sen vi började med enbart plockmat till middag så blir det alltså väldigt lite mat. Igår åt han tex. bara en köttbulle, några makaroner + lite grönsaker och idag åt han två små bitar köttfärslimpa (mindre än en köttbulle om man jämför), ingen potatis alls och lite grönsaker. Jag vet att ettåringar minskar sitt matintag men räcker verkligen detta för en ettåring? Hur ska vi få honom att äta mer plockmat (han vill ju uppenbarligen inte bli matad)? Han äter hellre grönsaker än mat men inga jättemängder och grönt blir man väl inte så mätt av? Jag har också läst på forumet att man ska presentera en färgglad tallrik med olika alternativ (högar med mat) men detta går inte då han slänger ner all mat som kommer i hans närhet om han redan har ngt i munnen eller handen sen tidigare. Vi ger alltså en bit i taget.
Jag är inte orolig att han får för lite näring (vi ger ju honom fler mål mat om dagen + efterrätt) utan det är sömnen jag är orolig för. Senaste två dagarna har han vaknat till på morgonen och varit vaken 5-30 min men sen somnat om. Beror det på för lite middag? Kvällslurken har också minskat och nu äter han bara 1,5 dl istället för 2,5 som gick ner förut (då han åt mer middag).
En annan sak:
3) För drygt en vecka sedan blev han också väldigt mammig och klängig (läser numera morgontidningen på golvet). Jag och pappan är hemma båda två och har semester just nu, annars är vi hemma halvtid båda två. Han är dessutom rädd för saker han aldrig varit rädd för tidigare, tex diskmaskinen som han annars gillar att leka med! Han kan helt plötsligt titta på diskmaskinen under middagen och börja gnälla (fast den inte ens är på
Hans schema:
7,30 Vakna + välling
11,00 Lunch
12-14 Sova
14,45 Mellis
17,45 Middag
19,15 Välling
19,30 Sova
Tack på förhand för tips!
//Nathalie