Matstrul o annat med 1-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nattisen1

Matstrul o annat med 1-åring

Inlägg av Nattisen1 »

Hej alla glada! :)

Jag har en liten grabb på snart ett år som vi sen början haft en del mattrassel med. Han vill helt enkelt inte äta periodvis, det har gått upp och ner men nu går det mest ner, därav mitt inlägg.

Dom senaste veckorna har matvägrat mer än vanligt, kniper ihop munnen när skeden närmar sig och vänder bort huvudet. Jag har läst en del inne på forumet och ser att många vill börja äta själva i den här åldern så vi ger därför en del plockmat och häromdagen bestämde vi så här: Puré till lunch och plockmat till middag. Och under middagen så får han helt enkelt plocka så mkt han vill och slänga ner resten. Vi är trötta på att bråka med honom alt. underhålla enormt mkt för att få i honom mat.

Nu till mina funderingar:
1) Hur mkt ska vi truga med puré under lunchen? Just nu kan han alltså vända bort huvudet med en gång och vi kör på med full underhållning (leksaker o annat intressant som kan få honom att äta), men hur mkt "krut" ska vi lägga ner på underhållningen och trugandet?

2) Han gillar att äta plockmat, men bara några bitar och resten slänger han ner på golvet. Sen vi började med enbart plockmat till middag så blir det alltså väldigt lite mat. Igår åt han tex. bara en köttbulle, några makaroner + lite grönsaker och idag åt han två små bitar köttfärslimpa (mindre än en köttbulle om man jämför), ingen potatis alls och lite grönsaker. Jag vet att ettåringar minskar sitt matintag men räcker verkligen detta för en ettåring? Hur ska vi få honom att äta mer plockmat (han vill ju uppenbarligen inte bli matad)? Han äter hellre grönsaker än mat men inga jättemängder och grönt blir man väl inte så mätt av? Jag har också läst på forumet att man ska presentera en färgglad tallrik med olika alternativ (högar med mat) men detta går inte då han slänger ner all mat som kommer i hans närhet om han redan har ngt i munnen eller handen sen tidigare. Vi ger alltså en bit i taget.

Jag är inte orolig att han får för lite näring (vi ger ju honom fler mål mat om dagen + efterrätt) utan det är sömnen jag är orolig för. Senaste två dagarna har han vaknat till på morgonen och varit vaken 5-30 min men sen somnat om. Beror det på för lite middag? Kvällslurken har också minskat och nu äter han bara 1,5 dl istället för 2,5 som gick ner förut (då han åt mer middag).

En annan sak:
3) För drygt en vecka sedan blev han också väldigt mammig och klängig (läser numera morgontidningen på golvet). Jag och pappan är hemma båda två och har semester just nu, annars är vi hemma halvtid båda två. Han är dessutom rädd för saker han aldrig varit rädd för tidigare, tex diskmaskinen som han annars gillar att leka med! Han kan helt plötsligt titta på diskmaskinen under middagen och börja gnälla (fast den inte ens är på :roll: ). Vad kan detta bero på?

Hans schema:
7,30 Vakna + välling
11,00 Lunch
12-14 Sova
14,45 Mellis
17,45 Middag
19,15 Välling
19,30 Sova

Tack på förhand för tips! :)
//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
miniz

Re: Matstrul o annat med 1-åring

Inlägg av miniz »

Hej. Ursäktra att det dröjt med svar och NU vaknade lillingen och vill ha havregryn... Sà jag skickar dessa tvà tràdar som du kan läsa.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21960

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 12&t=21984

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för tipstrådarna miniz!

I trådarna har jag tolkat det som att lillen själv får avgöra hur mkt han ska äta. Vi erbjuder maten och så får han göra som han vill. Vi kan iaf inte (ännu) ge honom tre högar med mat som rekommenderas eftersom han slänger ner all mat framför sig om han har en bit mat i munnen. Så nu ger vi honom en bit i taget (det vi tror han gillar minst och som mättar mest först) och det funkar hyfsat bra. Han äter inga mängder men lite iaf.

Men nu till sömnen. Han har som sagt börjat vakna tidigare på morgonen. 1-2 timmar för tidigt och somnar sällan om. Vi har inte gått in, bara gjort husljud (dammsugaren). Han somnar ändå inte om.

Vi har haft problem med tidiga mornar sen vi tog bort nattmålet vid 4 mån. Det går upp o ner och ibland har han perioder han sover jättebra. Men dessa tidiga mornar gör sig påminda ibland (1-3 dgr varannan/var tredje vecka) och det känns tråkigt. Vad kan detta bero på? Hur får jag honom att somna om (gör ju inget alls nu, bara dammsugaren och det hjälper inte).

Min egna tolkning är att han vaknar tidigt så fort ngt strular, tex. är det minsta förkyld eller tand på g och ibland har jag ingen aning om varför han vaknar...

Vi har heeelt mörkt i rummet. Igen strimma ljus någonstans (tom. hängt ett lakan över dörren).

Vad gör jag?

Kram Nathalie
Neo född aug 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Vi har svårt att låta lillen ta hela ansvaret för maten. Är han inte för liten för det?

Nu gör vi så dom andra trådarna rekommenderar ang. matkrångel: ger plockmat och lämnar över ansvaret till barnet. Men han äter väldigt lite, idag åt han ingenting förutom lite grönsaker. Men jag vet att han är hungrig för han sitter och gnäller... Vad gör jag?

Lite pasta går ofta ner. Ska man erbjuda pasta till varje måltid eller bara potatis om vi äter potatis? Eller räcker det helt enkelt med lite tomat o gurka till middag?

/Nathalie
Neo född aug 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Du kan skyfla i honom mat medan han sitter och petar.

Barnen äter mycket i perioder. När de inte är i en växtperiod behöver de ju inte sà mycket mat precis. Det tycker jag är svàrt, för man vill gärna att barnen äter bra varje dag, alla dagar. Gàng pà gàng fàr jag pàminna mig själv att det gàr i perioder. Och vips sà äter treàringen stora lass med potatismos. Det är klart att det beror ocksà pà vad man serverar. Om det är spagetti sà äter treàringen typ inget, men det gör inget, (bara han smakar) för nästa màl är gröt som han älskar och äter.

Min ettàring slickar av osten och "tappar" brödet i haklappen. Sedan när vi säger att han fàr äta brödet ocksà säger nää och kastar ner allt pà golvet. Men han älskar ocksà gröt, sà det gàr bra. Vi försöker fà barnen att smaka pà allt, men de behöver inte äta upp.

Hur gàr det pà morgonen?
Har ni infört ramsa?
Om inte sà gör det nu, sà har ni ett verktyg att ta till när det strulas.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej och tack för att du tar dig tid att svara!

Det är helt omöjligt att skyffla in mat medan han sitter och petar. Han kniper ihop munnen. Sen är det inte så mkt petande utan maten åker rätt ner på golvet med en gång. Han provsmakar inte ens även om han är jättehungrig. Vet inte hur jag ska få honom att provsmaka utan att tvinga honom och då blir det bara grinigt.

Alltså varken puré eller plockmat funkar. Han äter som sagt ingenting förutom lite gurka o tomat till middag ibland. Är lite orolig att det inte räcker för att kunna sova gott om natten. Vet dock inte vad jag ska göra...

Hur ska jag få honom att äta mer? Eller räcker det med tomat och gurka? Ska jag erbjuda pasta varje måltid även om det egentligen är potatis som serveras? Hur ska jag få honom att provsmaka?

Tar sömnen i det andra inlägget.
Kram N
Neo född aug 2010
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Vi har alltid fyllt på med välling efter måltid. Iof slutade vi kanske med det vid ca ett men finns det nåt annat han gillar som du kan fylla på med? Smothie? En övergående period hade jag nog serverat det han gillar för att få honom att få i sig något.

Min dotter ville inte heller bli matad, bara äta själv och ibland fick hon bara i sig lite. Vi fyllde på med välling som sagt. Och frukt, det har hon alltid gillat och ätit mycket av. Ibland tycker jag också det verkar som om hon är hungrig men hon äter inte ändå. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det mer än att jag veta att hon äter bra vissa måltider, vissa dagar och har märkt att hon sover ändå vilket gör att jag litar på att hon allt som allt får i sig tillräckligt.

I längden tror jag absolut på att inte lägga sig i för mycket. Vissa dagar äter hon morötter, lax, kidneybönor mm som jag anser vara nyttigt. Det kanske hon inte gjort om vi lagt oss i. I går åt hon kokt ägg viket jag erbjudit många gånger och hon har inte velat ha. Helt plötsligt åt hon några tuggor. Att inte ladda matsituationer och mat tror jag är viktigt.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för ditt svar helamig!

Tyvärr så gäller matvägran allt, välling efter mat (har iofs inte testat på ett tag nu), puré, plock, ja till och med vatten är svårt att få ner. Han gillar dock att dricka med sugrör så både vatten och smoothie kommer in i munnen men det mesta "spottas" sen ut (det är ju så härligt att ha munnen full med vätska och sen låta det rinna längs hakan :wink: ).

Ofta smakar han ju på maten men ibland så åker maten ner på golvet utan att smaka (även favoriter). Då får han ju i sig absolut noll vilket inte känns helt ok.

Vi får helt enkelt fylla på med pasta (verkar ju funka för tillfället) och med frukt efteråt.

Kram N
Neo född aug 2010
helamig

Inlägg av helamig »

Hej :D

Jag tror att det är det bästa i längden. Till slut förstår han att han måste passa på..

Har du läst i Barnaboken om Annas resa till Egypten? Och om hennes dotter som inte åt nåt?

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"