Han föddes dock tre veckor innan BF. Har jobbat med SM sedan han var drygt 1-2 månader men han har aldrig varit någon sova-hela-natten-bebis.
Sovit i egen säng har han gjort sedan han var drygt 3 veckor, med något undantag då han somnat hos oss vid nattamning.
Då han var 5 månader märkte vi att han inte längre var hungrig vid 4-tiden utan mest vaknade på rutin så då bestämde vi oss för att kura honom. Sagt och gjort tog vi in vagnen och jag började kura honom. Efter några riktiga helvetesnätter (vagnade nästan hela tiden mellan23-07, och ja, slutade innan han somnat osv.) började det så smått bli bättre. Som ett brev på posten kom förkylningen veckan efter och det var jobbiga nätter igen.
Nu, någon månad senare, har vi fortfarande problem att få ihop sömntimmarna. Schemat ser ut som följande:
6:00 morgon (var tidigare 7:00 men det är omöjligt att få honom att sova så länge nu)
6:30 välling
8:00 sova 45 min ´
9:15 gröt
11:00 sova 2 timmar
13:30 lunch
15:00 sova 45 min
16:15 middag
17:00 sova max 20 min
19:10 nattslurk med ersättning (ger vi välling sover han oroligt hela natten)
19:30 sova
Som ni säkert kan se blir det 14 timmar, vilket egentligen redan är för lite. I verkligheten sover han inte heller de sista timmarna på morgonen utan är mer eller mindre vaken från 4-5 tiden, och vi med såklart.
Det är också problem att få honom att sova tillräckligt på dagen. Lunch-luren blir bara max 1,5 timme, sedan joller och inte sova.
Morgonluren vill han däremot ibland sova längre på, när vi väcker honom.
Vi har inte möjlighet att ge honom eget rum men i vårt sovrum har vi totalt mörklagt, det märks ingen skillnad på ljuset på dagen eller natten, och vi har införskaffat skärmvägg så han har en egen vrå.
På natten/morgonen kör vi ramsan som sällan fungerar utan solfjäder, och under sista timmen även buffning. Det blir så konstigt med ramsan på natten då vi inte lämnar rummet. Om han ligger och jollrar låter vi honom vara men det övergår ofta efter en stund i gråt och då griper vi in.
Han blir ofta gnällig under de sista timmarna på kvällen och jag upplever att han sällan vill vara vaken mer än max två timmar i sträck under dagen, sen är han helt uppgiven och vill sova. Och förmodligen är det kanske därför han sover så kort. Att han är övertrött?
Nu börjar jag tappa attityden
Kan det vara så att Alexander inte vill/behöver sova mer än de här timmarna?
Enormt tacksam för tips och pepp!