Alexander 6 mån, "sover för lite", tips och hjälp mottages!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
megapelin

Alexander 6 mån, "sover för lite", tips och hjälp mottages!

Inlägg av megapelin »

Alexander föddes den 13 januari i år och är alltså precis 6 månader fyllda.
Han föddes dock tre veckor innan BF. Har jobbat med SM sedan han var drygt 1-2 månader men han har aldrig varit någon sova-hela-natten-bebis.
Sovit i egen säng har han gjort sedan han var drygt 3 veckor, med något undantag då han somnat hos oss vid nattamning.

Då han var 5 månader märkte vi att han inte längre var hungrig vid 4-tiden utan mest vaknade på rutin så då bestämde vi oss för att kura honom. Sagt och gjort tog vi in vagnen och jag började kura honom. Efter några riktiga helvetesnätter (vagnade nästan hela tiden mellan23-07, och ja, slutade innan han somnat osv.) började det så smått bli bättre. Som ett brev på posten kom förkylningen veckan efter och det var jobbiga nätter igen.

Nu, någon månad senare, har vi fortfarande problem att få ihop sömntimmarna. Schemat ser ut som följande:
6:00 morgon (var tidigare 7:00 men det är omöjligt att få honom att sova så länge nu)
6:30 välling
8:00 sova 45 min ´
9:15 gröt
11:00 sova 2 timmar
13:30 lunch
15:00 sova 45 min
16:15 middag
17:00 sova max 20 min
19:10 nattslurk med ersättning (ger vi välling sover han oroligt hela natten)
19:30 sova
Som ni säkert kan se blir det 14 timmar, vilket egentligen redan är för lite. I verkligheten sover han inte heller de sista timmarna på morgonen utan är mer eller mindre vaken från 4-5 tiden, och vi med såklart.
Det är också problem att få honom att sova tillräckligt på dagen. Lunch-luren blir bara max 1,5 timme, sedan joller och inte sova.
Morgonluren vill han däremot ibland sova längre på, när vi väcker honom.

Vi har inte möjlighet att ge honom eget rum men i vårt sovrum har vi totalt mörklagt, det märks ingen skillnad på ljuset på dagen eller natten, och vi har införskaffat skärmvägg så han har en egen vrå.
På natten/morgonen kör vi ramsan som sällan fungerar utan solfjäder, och under sista timmen även buffning. Det blir så konstigt med ramsan på natten då vi inte lämnar rummet. Om han ligger och jollrar låter vi honom vara men det övergår ofta efter en stund i gråt och då griper vi in.

Han blir ofta gnällig under de sista timmarna på kvällen och jag upplever att han sällan vill vara vaken mer än max två timmar i sträck under dagen, sen är han helt uppgiven och vill sova. Och förmodligen är det kanske därför han sover så kort. Att han är övertrött?

Nu börjar jag tappa attityden :(
Kan det vara så att Alexander inte vill/behöver sova mer än de här timmarna?
Enormt tacksam för tips och pepp!
Elle

Re: Alexander 6 mån, "sover för lite", tips och hjälp mottag

Inlägg av Elle »

Hej megapelin!

Min första fråga till dig är vad och hur mycket han äter vid varje mål? 6-månaders kan äta nästan hur mycket som helst och behöver verkligen mat med tyngd i.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
megapelin

Inlägg av megapelin »

Hej Elle. Tack för att du tar dig tid :)

Han äter till frukost en flaska med välling, alltså full portion
Sedan innan lunchluren äter han en portion med sinlac-gröt (1dl vatten, 1 dl gröt) och lite fruktsaft för barn. Alexander har komjölkproteinallergi.
Till lunch äter han nästan en liten burk barnmat (typ kyckling och grönsaker) och lite efterrätt i form av fruktpure, en halv burk. Jag brukar mata honom tills han helt enkelt vägrar öppna munnen mer och är totalt ointresserad av maten. Så vatten till.
Till middag äter han ännu nästan en liten burk barnmat (typ rödspätta och potatis) och även där efterrätt med fruktpure. Vatten till.
Sedan får han en flaska med ersättning, ca230 ml, som kvällsslurk. Jag trugar och brukar nästan alltid få i honom allt.

När han vaknar på morgonen (eller rättare sagt när jag tar upp honom vid 06, vaken har han varit en stund då) så är han sällan hungrig utan mer busig. Blir först hungrig när han ser flaskan.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag tror eran lille är övertrött. Då kan det bli knasigt men vad sägs om att verktyga mindre? Backar man inte så kan ju en liten inte göra framsteg. Sedan kanske även att ni tänker på att ni ger förutsättningarna inte att eran juvel måste sova precis all tid som står på schemat? Det gäller att våga slappna av och hålla sig lugn. Stå tillbaka i förtroende- känn efter att det verkligen känns så- att ni tror på eran gosses förmåga att sköta sömnen.

Det är jätteviktigt. Ett tag sa jag affirmationer när min lille grät och vips så somnade han. :shock: Han slapp min överkoncentration. Sötnosen. :heart:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
megapelin

Inlägg av megapelin »

Tack för ditt svar! :heart:
Du har nog rätt i att vi verktygar lite väl snabbt. Inatt provade jag att avvakta och det gick till 4:40 innan han skrek upp sig. Ramsar han lugn ett par gånger men under sista timmen behövdes solfjäder och även buff för att få honom lugn.
Har förstått att bara han är nöjd får han jollra och böka runt som han vill?
Sista fem min innan väckning var han hysterisk. Jag vände runt honom på rygg men gick direkt från sängen. Bara för att han skulle vara lugn när glada morgonen kom. Var detta dumt?
Vi har gjort om schemat något med för att få jämnare mat och vakentider.
Vad tror ni om:
06:30 vakna
07:00 välling
08:30-10:00 sova
10:30 gröt
12:00-13:30 sova
14:00 lunch
16:00-16:45 sova
17:15 middag
19:00 kvällsslurk
19:30 sova natt

Om jag förstått rätt: joller ok
Skrik = ramsa och verktyg om ramsan ej biter?

Tack för era svar!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen!

Fortsätt att mata på rejält vid varje måltid, ge mat med "tyngd" i och fyll gärna på med välling/erättning så han verkligen blir mätt.

En fundering när jag tittar på ert schema: fungerar det bra att ha två långa lurar?

En annan sak, ni måste backa från buffandet! Det är ett verktyg man använder första och ev andra kurnatten sedan är det färdigbuffat och ramsan ska ta över som betryggande svar. Ni måste jobba med den och etablera den som ett verktyg som ni kan lugna sonen med.

megapelin

Inlägg av megapelin »

Stort tack för era svar, de hjälper såå mycket att bygga upp attityden igen.
Nu har Alexanders pappa tagit över nätterna med nytt självförtroende och de börjar fungera väldigt bra.
Nu när vi nattat lilla A de senaste kvällarna har han varit jätteglad och vi har inte hört ett ljud efter att vi ramsat och gått ut.
Sedan när han vaknat till på natten har han somnat om utan att pappan gjort något vid första vakningen.
Sedan vid nästa som brukar bli runt femtiden har han ibland somnat om med bara ett par ramsningar.
När han inte somnat om och pappan kollat till honom har han märkt att han fastnat med huvet i nåt hörn på sängen och inte kunnat ta sig därifrån. Då har det räckt med att lägga honom till rätta och trycka till lite över rumpan så har han somnat om så snällt.

Vilken fantastisk metod detta är. Och säkert ännu bättre om man gör helt rätt från början!

Tack för att ni finns på detta forum, och tack AW för din fina bok och dina bra metoder.
megapelin

Inlägg av megapelin »

Jo, angående lurarna.
Förut fick jag alltid väcka honom på morgonluren som var 45 min. På långa två-timmars luren fick vi kämpa ordenligt med vagnen för att han skulle sova eller vara lugn i vagnen sista halvtimmen. Han var nästan alltid vaken.
Så nu gjorde vi om schemat med 1,5 timme morgon, 1,5 timme lunch och 45 min eftermiddag. Och nu sover han nästan hela stunderna på minuten utan speciellt mycket "jobb" från vår sida.

Kan det inte fungera då? Och sedan när en av dem ryker kanske den andra byggs på den sista halvtimmen?
Elle

Inlägg av Elle »

Fantastiskt bra jobbat!

Klart ni kan ha två långa lurar om det passar herrn och er som familj, kör på!

megapelin

Inlägg av megapelin »

Nu har Alexander verkat vilja vända sig till rygg några nätter och blir arg när det inte går. Några gånger har vi vänt honom på rygg och då har han jollrat en stund och sedan somnat om.
Är det fel att göra så?
megapelin

Inlägg av megapelin »

Igår sov Alexander hela natten för första gången och inatt behövde han endast hjälp att komma tillrätta i sängen vid 06:00.
Såå duktig vår lilla skatt!
Elle

Inlägg av Elle »

:sleep: =D>

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"