glad o vaken på sovtid???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ms22ma

glad o vaken på sovtid???

Inlägg av ms22ma »

Hej.
Vi har precis börjat kura vår dotter snart 11månader gammal.
Innan vi började sov hon ganska bra men vaknade 3-5gånger/natt, blundade, stod upp i sängen och var ledsen.
Vi kände att det nu var dags för henne att lära sig somna själv.
Vårt schema ser ut som följer:

7.30: Morgon
8: Frukost
9-10: 1tim-vila
11.30: lunch
13.30-15: sova middag
15: mellanmål
18.30: middag med famijlen
19: nattvälling
20: sova natten!

Första natten gick bra, hon somnade själv efter ca30minuter, inga jätteprotester, men massa frågor.. :)
Under natten räcckte det nästinitll med att bara lägga ner henne igen så somnade hon!

Det vi nu undrar över är hur gör man när hon inte är upprörd, utan sitter i sin säng och pratar för sig själv leker med spjälorna alt. mobilen i taket och inte somnar.
Låter man henne bara sitta där och leka??
Och i så fall hur gör man när ""tiden för sovet är över" och hon inte sovit något alls??? :?
frk Carlsson

Re: glad o vaken på sovtid???

Inlägg av frk Carlsson »

Hej, och varmt välkommen hit :)

Ledsen att du inte får ngt svar förrän nu :cry: ...hur går det för er? Vilket dygn på kuren är ni på nu?
ms22ma skrev:Det vi nu undrar över är hur gör man när hon inte är upprörd, utan sitter i sin säng och pratar för sig själv leker med spjälorna alt. mobilen i taket och inte somnar.
Låter man henne bara sitta där och leka??
Och i så fall hur gör man när ""tiden för sovet är över" och hon inte sovit något alls??? :?
Barn som inte somnar, men som inte är ledsna, lämnas bäst ifred :) Är de ledsna så måste man visa att man finns där, vilket man gör med hjälp av buffningen under de två första dygnen, och sedan m h a ramsan i första hand men oxå Solfjädern om det inte hjälper efter det.

Kuren + uppföljningsveckan är ju till för att barnet ska kunna känna sig tryggt och säkert med de nya rutinerna och tillvägagångssättet (ffa det faktum att mamma och pappa inte kommer in och tar upp bara för att man är vaken). Om tiden för sovet är över och hon inte sovit alls...jamen då är det så :wink: Det ni kan göra är ju att ramsa för att visa vad det är som gäller, men tar hon inte det så kan man inte göra så mkt mer. Förutsatt att allt annat är givet - mat i magen, mörkt i rummet etc etc.

Det ger med sig efter de 11 kurdygnen.Kroppens klocka måste få tid på sig att sätta sig och hon kommer förstå när det är dax att sova/känna att hon behöver det. Men just nu måste ni visa henne vad det är som gäller :thumbsup:

Och - bort med ev leksaker och annat som kan distrahera henne. Det är helt OK att sitta och leka i sängen på vaken tid, men när det är sovdax så ska man inte kunna bli lockad av ngt annat. Är rummet helt mörkt? Har ni mörkläggninsgardiner el motsvarande? Vi snackar KOLSVART här :D .

Ni har valt att ha 11.5 tim natt. Det är helt OK. Fundera dock över om ni ska ha det så fortsättningsvis. Enl min erfarenhet så är det ganska mkt för en nästan 1-åring att sova 1 tim på fm och sen 1.5 på em....dvs , det kan vara svårt att känna sig trött då :wink: . Att få en 20-minuterslur på fm och sen en 1.5 tim-lur senare på dagen kan vara bättre ur det hänseendet. Men ni vet bäst vad som passar er familj såklart!

(Avseende att ändra sovtiderna i schemat så bör man vänta med det tills uppföljningsveckan är klar.)

Jag ser oxå att det är ganska lång tid mellan lunch-mellis-middag.Jag hade nog valt att lägga mellis vid 14 och sen räkna ca 3 tim efter det och tagit middagen då, dvs vid 17 senast. Men det är som sagt bara mina synpunkter :wink:

Hoppas det går bra för er! Hör gärna av dig och berätta!

Mvh /Sanna
ms22ma

Inlägg av ms22ma »

Tack Sanna, det är mycket trevligt och vara här!!
Vi har redan sett mycket goda resultat på vår lillla sessa!

Vi är nu inne på vår femte natt och nu sover hon nästan hela natten efter en superkort läggning. Det räcker att tillrättalägga henne, ramsa och hon protesterar knappt ens en endaste gång! Helt otroligt, man tror knappt det är sant. Att gå från nattning som kunde ta timmen, med henne i famnen, till det här :shock:

Hon har dessutom slutat vara vaken på "sovtiden". Visst ibland kan man höra hur hon ligger och pratar för sig själv ett par minuter innan hon stänger ner sina små bruna, ibland något enstaka gnäll, men mer sällan än vanligt. (btw mobilen i taket är nerplockad #-o )
Ni har valt att ha 11.5 tim natt. Det är helt OK. Fundera dock över om ni ska ha det så fortsättningsvis. Enl min erfarenhet så är det ganska mkt för en nästan 1-åring att sova 1 tim på fm och sen 1.5 på em....dvs , det kan vara svårt att känna sig trött då . Att få en 20-minuterslur på fm och sen en 1.5 tim-lur senare på dagen kan vara bättre ur det hänseendet. Men ni vet bäst vad som passar er familj såklart!
(Avseende att ändra sovtiderna i schemat så bör man vänta med det tills uppföljningsveckan är klar.)
Ok, menar du att hon bara behöver sova lite drygt 13timmar/dygn då, eller ska man flytta timmarna och göra längre natt!?
Jag ser oxå att det är ganska lång tid mellan lunch-mellis-middag.Jag hade nog valt att lägga mellis vid 14 och sen räkna ca 3 tim efter det och tagit middagen då, dvs vid 17 senast. Men det är som sagt bara mina synpunkter
Vi är tacksamma och tar mer än gärna emot synpunkter :D men anledningen till att middagen ligger så sent är att pappan inte är hemma förens runt den tiden och vi vill gärna samla familjen till middag och en mysig stund tillsammans! Vi har dock märkt av att det är på gränsen att hon klarar så länge, emellanåt blir det kinkigt, men hjälp vad hon äter sen... Vi får nog se över det där senare!

:heart: Tack snälla för alla synpunkter :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och bra jobbat säger även jag! =D>

Er lilla dotter behöver 14 timmar sömn per dygn, efter 12 månader (ungefär... individuellt bör understrykas), "räcker" det med 13.5 timmar. Tredje levnadsåret 13 timmar.

Så anpassa över dygnet. :)

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra att det har gått så bra för er :D Fortsätt på samma sätt! :thumbsup: :heart:
ms22ma skrev:Ok, menar du att hon bara behöver sova lite drygt 13timmar/dygn då, eller ska man flytta timmarna och göra längre natt!?
Nä, hon behöver ca 14 tim sömn/dygn just nu :)

Men i o m att hon snart blir 12 mån och då bara ska ha 13.5 tim/dygn så brukar det vara lättare att bara ha en lur på dagen (dvs den som är 1.5 tim) då :wink: Det kan vara lite svårt för en 1-åring att först sova på fm och sen efter lunch. :!: Så i ert fall skulle ni ist kunna ha en 12-tim natt och sen ha en 20-min lur på fm och så en 1.5 tim-lur senare efter lunch. Jag har tagit bort 20 min-luren på fm när jag märkt att det börjat bli strul, dvs att den påverkar den långa vilan eller att det börjar strula på nätterna, i min mellandotters fall när hon var ca 14 mån. Min yngsta får behålla fm-luren tills det börjat strula för honom oxå.

Men som sagt, ni gör det som passar er bäst :) Vill bara visa på olika sätt att tänka kring det här :D

Ang middagen, det är klart att man vill sitta tillsammans :) Vår son får äta middag innan oss andra för att han ska kunna hålla sitt schema (min man, som är den som är hemma,hinner inte fixa mat till 5 st innan 17 :wink: ) och sen sitter han ändå med när vi andra äter och får lite mat att pilla med vid sidan om. Kan kanske vara ett förslag?

Önskar er fortsatt lycka till!

/Sanna
ms22ma

Inlägg av ms22ma »

Sitter och klurar lite på ett förnyat schema som kanske skulle passa bättre. Skulle vara väldigt tacksam för synpunkter på det!
Såhär funderar jag nu:

7.30 Morgon
8.00: Frukost
9.30: 20min-vila
12: Lunch
13.30-15: Sova middag
15: Mellanmål
18: Middag med familjen
19: Välling
19.30: Sova natten

men kanske att det är lite för långt mellan frukost och lunch? :?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vill du ha lunchen kl 12 kan du ju lägga in ett mellis på fm, för som du säger är 4 tim utan mat i längsta laget.

Frukosten på morgonen kan du ge direkt hon stigit upp, dvs kl 7.30 :) och sen ge en macka och fruktpuré ett litet tag innan fm-luren. Vi har kört lunch kl 11, då har Sigge oftast varit vrålhungrig (vi har dock inte haft ngt mellis på fm men ska införa det nu eftersom vi sakta men säkert ska börja skjuta på lunchen så det passar med förskolans tid för lunch, han börjar i september).

Kör ni lunch kl 11 el därikring så måste ni nog tidigarelägga 1.5-timmesvilan så att det inte dröjer för länge till melliset :wink: Jag vill inte vara petig :wink: ...men, jag hade nog valt att ha lunchvilan tidigare än 13.30 eftersom det är den enda vilan som ska vara kvar sen vid 12 mån...och då är det ju schysst om den kan få komma så tidigt "som möjligt"...kan bli kämpigt att vara vaken från 7.30-13.30 i framtiden :wink:

Melliset kl 15 kan ju med fördel bestå av gröt och macka el ngt annat lite stadigare, så att hon står sig ända till 18. I övrigt ser det jättebra ut! :thumbsup:

Om ni vill ändra schemat, så vänta tills ni är färdiga med uppföljningsveckan eftersom det är så mkt som händer för er dotter just nu och hon har börjat ställa in sig på de tiderna ni gav henne från början. Men sen är det fritt fram att ändra!

Hoppas du hittar ett schema som passar er! Det jag har skrivit är som sagt bara synpunkter samt sånt som funkat bra för oss.

Ha det så bra!
/Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Med "lunchvilan" menas 1.5-timmesvilan...den brukar komma i samband med lunchen för det flesta, det är därför jag kallar den så.
ms22ma

Inlägg av ms22ma »

hej igen,
nu känns det som om det mesta börjar falla på plats!
Läggningarna går på minuten, ner i sängen, ramsa och så är det tyst! Underbart härligt!!
Och inte tala om skönt för min Lillfis! :P
Vi har nog fått och klarat av vårt åtefall, hon vaknade och skrek ett par dagar och krånglade dessutom vid dagvilan, men nu har det lugnat ner sig igen!!
Jag tror knappt det är sant och vill därför bara säga:
:heart: STORT TACK :heart: till Anna för denna underbara kur :heart:
och TACK även till er som hjälpt mig och kommit med förslag och stöttning :heart:

En sista liten fråga bara :oops: hur länge ramsar man x4 efter att man upplever att sova hela natten satt sig och fungerar "som den ska"??

p.s
just nu sitter någonstans i småland två vänninor till mig och hård pluggar boken efter att ha sett våra goda och snabba resultat :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och bra jobbat!!! =D>

Härligt att budskapet sprider sig - men som du säger, med det goda resultatet vore det konstigt annars. :thumbsup:

Gällande ramsan x4, vid läggning kör man den i flera år... vi kör den fortfarande och kommer så att göra. Jag läste här på forumet om en mamma som haft en kinkig 12-åring, som hade en dålig kväll. Då satte sig mamman och ramsade hos sin son och han blev på bättre humör... :P :shock:

Frågor KAN dyka upp, eftersom man ibland kan behöva ifrågasätta även sömnen när man växer och blir klokare och större. Då är det väldigt bra att ha ramsan där, aktuell och med i spelet hela tiden. Det är så enkelt att bjuda på en RIKTIGT GLAD ramsa x 4 på väg ut efter varje läggning. Jag kan avstyra fnurror här genom den... kan ibland märka att lilla fröken börjar få frågor kring läggning eller om det är dags att sova nu. Så då klämmer jag i med en ÄNNU gladare ramsa ut och då fattar hon och nöjer sig med det som alltid gällt om man säger.

Så kör den!!! Alltid! Särskilt när man är borta, då kan man få till det vanliga genom en sån enkel sak.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tittar in här och ser att ni har det bra! Härligt! =D> :heart:

Vi ramsar fortfarande vår son som kurades i november, alltid vid nedläggning - dock inte så ofta vid uppvak eftersom dessa i princip aldrig sker och OM de sker så funkar det bättre för honom att bara få vara ifred, han somnar om av sig själv utan "extern hjälp", men det är såklart tack vare SHN.

Vår mellantjej som kurades 2009 hon får fortfarande höra sin "läggningsramsa" även fast att hon är över 3 år nu :-) , den har följt med av gammal vana bara.Vaknar hon om natten och kommer upp följer vi henne bara tillbaka till sängen, that's it.

Du har fått bra tips och råd av Anna09 :) Jag håller med!

Vi insiprerade oxå en hel grupp med människor att köra SHN efter att vi kurade vår mellandotter...det sprider sig som ringar på vattnet.

:thumbsup:

Ha det så bra!
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"