Hej, och varmt välkommen hit
Ledsen att du inte får ngt svar förrän nu

...hur går det för er? Vilket dygn på kuren är ni på nu?
ms22ma skrev:Det vi nu undrar över är hur gör man när hon inte är upprörd, utan sitter i sin säng och pratar för sig själv leker med spjälorna alt. mobilen i taket och inte somnar.
Låter man henne bara sitta där och leka??
Och i så fall hur gör man när ""tiden för sovet är över" och hon inte sovit något alls???

Barn som inte somnar, men som inte är ledsna, lämnas bäst ifred

Är de ledsna så måste man visa att man finns där, vilket man gör med hjälp av buffningen under de två första dygnen, och sedan m h a ramsan i första hand men oxå Solfjädern om det inte hjälper efter det.
Kuren + uppföljningsveckan är ju till för att barnet ska kunna känna sig tryggt och säkert med de nya rutinerna och tillvägagångssättet (ffa det faktum att mamma och pappa inte kommer in och tar upp bara för att man är vaken). Om tiden för sovet är över och hon inte sovit alls...jamen då är det så

Det ni kan göra är ju att ramsa för att visa vad det är som gäller, men tar hon inte det så kan man inte göra så mkt mer. Förutsatt att allt annat är givet - mat i magen, mörkt i rummet etc etc.
Det ger med sig efter de 11 kurdygnen.Kroppens klocka måste få tid på sig att sätta sig och hon kommer förstå när det är dax att sova/känna att hon behöver det. Men just nu måste ni visa henne vad det är som gäller :thumbsup:
Och - bort med ev leksaker och annat som kan distrahera henne. Det är helt OK att sitta och leka i sängen på vaken tid, men när det är sovdax så ska man inte kunna bli lockad av ngt annat. Är rummet helt mörkt? Har ni mörkläggninsgardiner el motsvarande? Vi snackar KOLSVART här

.
Ni har valt att ha 11.5 tim natt. Det är helt OK. Fundera dock över om ni ska ha det så fortsättningsvis. Enl min erfarenhet så är det ganska mkt för en nästan 1-åring att sova 1 tim på fm och sen 1.5 på em....dvs , det kan vara svårt att känna sig trött då

. Att få en 20-minuterslur på fm och sen en 1.5 tim-lur senare på dagen kan vara bättre ur det hänseendet. Men ni vet bäst vad som passar er familj såklart!
(Avseende att ändra sovtiderna i schemat så bör man vänta med det tills uppföljningsveckan är klar.)
Jag ser oxå att det är ganska lång tid mellan lunch-mellis-middag.Jag hade nog valt att lägga mellis vid 14 och sen räkna ca 3 tim efter det och tagit middagen då, dvs vid 17 senast. Men det är som sagt bara mina synpunkter
Hoppas det går bra för er! Hör gärna av dig och berätta!
Mvh /Sanna