Hej Sofia, och varmt välkommen hit!
Vilket fint beslut ni fattat. Nu är det bara att kavla upp ärmarna och köra på
Du undrade om schemat... Mitt förslag är att du stökar om i dagslurarna, så att du har en 45 minuters-lur på fm, och sen den långa 1.5-luren mitt på dagen, och så 45-minluren på em precis som du planerat sedan tidigare. Sen :finns det ngn aneldning till att ni har natten 20-08? Har man den kl 19-07 (vilket brukar funka bäst för de allra flesta) så får man in en fm-lur lite tidigare så att man kan lägga långa lunchluren kring 12.30 och ändå ha schyssta marginaler emellan...nu blir det bara 1.5 tim från det att han kliver upp kl 08 tills att han ska gå och lägga sig 09.30, det kan vara i tightaste laget

.
Förslag på lurar med natt 19-07 : lur 1 (45 min) 9.15-10.00 , lur 2 (1.5 tim) kl 12.30-14.00 lur 3 (45 min)kl 16.15-17.
Natt 20-08: lur 1 9.30-10.15, lur 2 12.30-14.00, lur 3 16.15-17. Men där är jag lur på ifall det blir för tight med bara 1.5 tim vakentid innan lur 1?
Orsaken till det är att det blir mer "naturligt" för dem att sova först en liten kortis på fm och sen ta ett längre pass mitt på dagen och sen bjussar man på en liten kortis igen under em. Dessutom så är det den långa luren (1.5 tim) som man sparar tills barnet är över 12 mån, och då är det ju schysst om den redan är välbekant, både avs tid och längd.
Ok?

Du gör ju precis som du vill

, jag bara säger hur jag har gjort men oxå hur många andra här resonerar och vad man har sett funkar i längden.
I övrigt: jättefint
Du har nog bara blandat ihop äta och nattslurk där kl 19

? Låt honom käka middag kl 17 och sen ger ni nattslurk (gröt, välling eller amning) strax innan sänggåendet. Bra så!
Vi har kört med 15-30 min innan sänggåendet, så att vår son varit riktigt proppad när han lagt sig

. Det gör inget att det bara blir 2 -2.5 tim emellan middag och nattslurk.
I övrigt:
Nu under kuren och uppföljningsveckan så ska ju kroppens klocka ställas in. Om han inte somnar när han ska så ger du en marginalkvart extra, men inte mer! Ex: ska han somna kl 9.30 (45 min lur), men somnar först 9.50, så låter du honom bara sova en kvart extra dvs till 10.30 ist för till 10.15 som var menat på schemat.
Egentligen ska man vara försiktig med dessa nu såhär i början eftersom de som sagt ska ställa in sig och börja få en känsla för hur länge de ska sova. Men det är ju oxå så att de kan vara hemskt missövda de första dagarna och då känns det ju dumt att inte låta dem få litegrann iaf. Det där märker du ju. Men var lite restriktiv!
Försök dock att inte räkna så mkt minuter hit och dit

Det kan bli lite stressande såhär i början eftersom det tar ett tag för dem att ställa in sig (det är därför man har dom här 11 dygnen på sig).

. Tids nog ställer klockan in sig och då fattar han. Men ge det kuren + uppföljningsveckan innan du börjar utvärdera.
Samma sak om han vaknar för tidigt på morgonen. Man tar inte upp innan schemat säger att man ska ta upp (marginalkvart gäller förstås här oxå, men ska användas med omsorg som sagt).

Nu under de 2 första dygnen så är det ju in och buffa som gäller, vid minsta lilla pip. Lägg krutet på det - ramsa såklart när ni går ut, samt ge en bekräftelseramsa när han håller på att somna in. Men in och ge handfast stöd nu, vid minsta lilla pip som sagt. Nu gäller det att visa att ni FINNS där
Sen f rom dygn 3 så använder man ramsan istället. Somnar de 5 min innan det är dax att gå upp så kan man ju ge marginalkvarten såklart, men som jag skrev här ovan, försök hålla klockslagen så gott det går :thumbsup:
Jag hoppas att jag har uttryckt mig så att det går att förstå

Kör på nu! :thumbsup:
Mvh Sanna