Kurstart ikväll, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofia78

Kurstart ikväll, några frågor

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

I kväll kör vi igång! :D

Vi har en son på lite mer än 5 månader som vi ska börja kura.
Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor:

Tycker ni att mitt schema ser bra ut?

Natt: 20.00-08.00
Äta 08.00
Sova 9.30-11.00 (1,5 tim)
Äta 11.00
Sova 13.00-13.45 (45 min)
Äta 14.00
Sova 16.00-16.45 (45 min)
Äta 17.00
Äta 19.00, nattslurk innan 20.00
Sova för natten 20.00

Blir det lite tokigt med nattslurken så tätt inpå förra målet eller funkar det? Han kan vara lite kinkig med maten men gröt som nattslurk tror jag vi kan få i honom.

1. Vad gör man på dagen när han ska sova om han inte somnar "i tid". Om han ska sova sitt pass på 1,5 tim men det tar tex 30 min för honom att somna. Ska man ta upp honom när sovpasset skulle vara slut eller ska man låta honom sova klart sina 1,5 timma?

2. Om han vaknar glad och pigg kl 07.00 på morgonen fast vi har morgon kl 08.00 enligt schemat. Hur gör man då? Buffar mm för att få honom att somna om eller tar man upp honom eftersom han är pigg och vaken?

Det var nog allt för tillfället. Fler frågor lär dyka upp!! :D :D :D

Mvh Sofia
frk Carlsson

Re: Kurstart ikväll, några frågor

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sofia, och varmt välkommen hit!

Vilket fint beslut ni fattat. Nu är det bara att kavla upp ärmarna och köra på :D

Du undrade om schemat... Mitt förslag är att du stökar om i dagslurarna, så att du har en 45 minuters-lur på fm, och sen den långa 1.5-luren mitt på dagen, och så 45-minluren på em precis som du planerat sedan tidigare. Sen :finns det ngn aneldning till att ni har natten 20-08? Har man den kl 19-07 (vilket brukar funka bäst för de allra flesta) så får man in en fm-lur lite tidigare så att man kan lägga långa lunchluren kring 12.30 och ändå ha schyssta marginaler emellan...nu blir det bara 1.5 tim från det att han kliver upp kl 08 tills att han ska gå och lägga sig 09.30, det kan vara i tightaste laget :wink: .

Förslag på lurar med natt 19-07 : lur 1 (45 min) 9.15-10.00 , lur 2 (1.5 tim) kl 12.30-14.00 lur 3 (45 min)kl 16.15-17.
Natt 20-08: lur 1 9.30-10.15, lur 2 12.30-14.00, lur 3 16.15-17. Men där är jag lur på ifall det blir för tight med bara 1.5 tim vakentid innan lur 1?

Orsaken till det är att det blir mer "naturligt" för dem att sova först en liten kortis på fm och sen ta ett längre pass mitt på dagen och sen bjussar man på en liten kortis igen under em. Dessutom så är det den långa luren (1.5 tim) som man sparar tills barnet är över 12 mån, och då är det ju schysst om den redan är välbekant, både avs tid och längd.

Ok? :wink: Du gör ju precis som du vill :) , jag bara säger hur jag har gjort men oxå hur många andra här resonerar och vad man har sett funkar i längden.

I övrigt: jättefint :-)

Du har nog bara blandat ihop äta och nattslurk där kl 19 :wink: ? Låt honom käka middag kl 17 och sen ger ni nattslurk (gröt, välling eller amning) strax innan sänggåendet. Bra så!

Vi har kört med 15-30 min innan sänggåendet, så att vår son varit riktigt proppad när han lagt sig :mrgreen: . Det gör inget att det bara blir 2 -2.5 tim emellan middag och nattslurk.

I övrigt:

Nu under kuren och uppföljningsveckan så ska ju kroppens klocka ställas in. Om han inte somnar när han ska så ger du en marginalkvart extra, men inte mer! Ex: ska han somna kl 9.30 (45 min lur), men somnar först 9.50, så låter du honom bara sova en kvart extra dvs till 10.30 ist för till 10.15 som var menat på schemat.

Egentligen ska man vara försiktig med dessa nu såhär i början eftersom de som sagt ska ställa in sig och börja få en känsla för hur länge de ska sova. Men det är ju oxå så att de kan vara hemskt missövda de första dagarna och då känns det ju dumt att inte låta dem få litegrann iaf. Det där märker du ju. Men var lite restriktiv!

Försök dock att inte räkna så mkt minuter hit och dit :wink: Det kan bli lite stressande såhär i början eftersom det tar ett tag för dem att ställa in sig (det är därför man har dom här 11 dygnen på sig). :!: . Tids nog ställer klockan in sig och då fattar han. Men ge det kuren + uppföljningsveckan innan du börjar utvärdera.

Samma sak om han vaknar för tidigt på morgonen. Man tar inte upp innan schemat säger att man ska ta upp (marginalkvart gäller förstås här oxå, men ska användas med omsorg som sagt).

:arrow: Nu under de 2 första dygnen så är det ju in och buffa som gäller, vid minsta lilla pip. Lägg krutet på det - ramsa såklart när ni går ut, samt ge en bekräftelseramsa när han håller på att somna in. Men in och ge handfast stöd nu, vid minsta lilla pip som sagt. Nu gäller det att visa att ni FINNS där :wink:

Sen f rom dygn 3 så använder man ramsan istället. Somnar de 5 min innan det är dax att gå upp så kan man ju ge marginalkvarten såklart, men som jag skrev här ovan, försök hålla klockslagen så gott det går :thumbsup:

Jag hoppas att jag har uttryckt mig så att det går att förstå :wink: Kör på nu! :thumbsup:

Mvh Sanna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen, nu är vi tillbaka här. här kommer ditt inlägg och mitt svar på det: :D
Hej på er,

Nu har min lille son äntligen somnat igen. Han somnade efter bara några sek igår ikväll kl 08.00 så läggningen gick jättebra. Det brukar det oftast göra så problemet för oss har alltid varit att han inte somnar om själv på natten. Är van vid att han får nappen

Sedan gick första uppvak på ca 20 min. Men fick buffa länge innan han lugnade sig.

Andra uppvak gick först på 10 min men sen började han efter typ 5 min igen. Då var han arg!!! Fick buffa och ramsa flera gånger så vi höll på i en halvtimma. Avvaktade däremellan men han lyssnade inte så mycket på ramsandet...

Jag behövde buffa ganska länge alla gånger innan han lugnade ner sig. I boken står det att det borde räcka med 3-4 ggr men han lugnade sig verkligen inte. Tycker ändå att jag hade koll och var inte för mesig på handen

Vad tror ni om detta? Borde jag på nåt sätt buffat mindre även om han inte lugnat sig? Kändes ibland som han blev argare när jag la honom tillrätta och började buffa.

TACK! Alltid skönt att skriva av sig här!
Mvh Sofia
Du gör helt rätt, du SKALL buffa helst till omsomnande första natten, andra natten buffar du till LUGN och följer med ramsan på det UT från rummet. Ramsar gör man ju på väg ut och sedan utanför dörren.

Som du också märkt "tar" inte varken buff eller ramsa på ett argt barn, det står också i boken att "arg får man vara", dvs avvakta då. Du kan servera lite husljud istället och OM det blir ledsna frågor, DÅ är det dags för buff eller ramsa beroende på var i kuren ni är. Som denna natten, natt 2, t ex kan du buffa om man ändrar sig till ledsen.

Kör på och öva ramsan när han inte kan höra dig, tonfall och volymer - det är nyttigt!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Tack för era svar. Jag har nu ändrat schemat enligt ovan. Det blir nog bättre så.

En liten fråga om dagslurar: Ska man göra precis samma procedur alla dagar som vid första natten? Dvs buffa, ramsa, påminna? Alfons ligger mest och smågnäller nu så då påminner jag bara och buffar inte. Buffar om mer arg eller ledsen? Är det rätt? Gud så många frågor det dyker upp på vägen :) Och sen bekräfta när tyst.

Tycker det är så himla svårt att tyda hans gråt/skrik om han är arg eller ledsen mm. Men det kanske ger sig efter ett tag.

På dagarna är vi ute och promenerar mycket. Jag har inte vagnat honom någonting som det står i boken utan han sover i sitt rum även dagtid eller så somnar han i vagnen "av sig själv" när vi är ute och går. Kan jag låta det vara så och försöka pricka in dagspasset eller måste jag vagna på ett speciellt sätt?

Är det viktigt att man ger Katrinplommon under kuren? Alfons äter bara små små smakportioner och är inte så jättevan än.
Tack igen snälla ni!
Mvh Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

härligt jobbat so far :D !

Du gör precis likadant vid dagslurarna som under natten. Jag tycker att Anna09 har beskrivit på ett ganska bra sätt vad buffningen är till för nu såhär i inledningsskedet, så beakta det.

Om det är så att han smågnäller, pratar, bökar, etc och du inte bedömer att han egentligen ställer ngn fråga utan mer låter...då avvaktar du bara och ser vad som händer. Jag hade nog valt att vara helt tyst framför att använda enbart ramsan såhär tidigt i kuren. Anledningen till det är att jag tänker att det är nog att vänja sig med buffningen och att det är enbart det momentet som han bör fokusera på just nu. Blir det både buffning OCH ramsa, blir det liksom en grej till :wink: Som Anna09 skrev oxå - är man arg så lämnas man helst ifred tills man lugnat ner sig :wink: Men går ilskan över i ledsenhet så måste man snabbt in och visa att man finns där.

Att lära sig att tolka barnets gråt , skrik eller bara allmänna ljud
ÄR trixigt eftersom vi är itutade med att man ska springa in till sitt barn vid minsta lilla pip. Min erfarenhet är dock att man under kuren+ uppföljningsveckan lär sig ganska så snabbt eftersom man i o m ramsan upprättar en typ av kommunikation som är SKITHÄFTIG! Sen får man ha lite is i magen oxå ibland, och ibland missbedömer man... Det här är ju en process som tar sin lilla tid :)

:arrow: Om han ska sova i vagn på dagtid nu under kuren så är det viktigt att det är samma pass från dag till dag som han sover i vagnen. Han ska även somna i stillastående vagn, täck över vagnen med en mörk filt och ramsa och gör precis som du brukar vid sängen (byt ut buffningen mot vagning istället). Vänta sedan 10 min efter det han har somnat innan ni rullar iväg.

Mitt förslag ang maten är att du börjar öka på smakisarna f rom nu. I o m att han börjar sova bättre så kommer aptiten att öka, så kör på bara. Min erfarenhet är att man kan komma upp i 5 riktiga mål mat/dag på bara 2-3 v om man ligger i. Amma kan du såklart ändå göra, men kanske mer för att det är mysigt etc. F rom 6 månaders ålder så ökar behovet av mättnadskänsla och bröstmjölken börjar även spela ut sin roll ur ett näringsperspektiv. Jag har alltid börjat med att ge gröt till mina barn och när de har visat sig gilla det så har jag snabbt ökat på smakisarna så de har kunnat äta en port/dag och sen har jag successivt utökad till 2port/dag och sedan börjat introducera puré på sidan om.

:!: Här gäller samma inställning som den ang att det är självklart att sova - det är självklart att äta oxå, så man ger dem inga möjligheter till att tjorva, utan tjoffa på bara. I Barnaboken finns ett bar exempel på hur man stryker av skeden mot baksidan av tandraden, då har de ingen chans till att knipa ihop munnen etc.

De brukar fatta galoppen ganska snabbt ang ätandet, tycker jag. Har dom inga allergier el så, så är det eg bara ens egen attityd och tålamod som det brukar stupa på. Man kan ju få mixtra lite mellan hemlagat och köpesmat och byta olika märkern och rätter etc, emn det ger sig. Ibland får man köra på bara ngr specialla rätter, men det funkar det med. Så länge de äter så de är mätta så är inget "fel".

Varför man ska ge katrinplommon är för att de äter så jädra mkt helt plötsligt i o m att de börjar sova ordentligt, så man vill att de ska få ur sig mkt under dagtid oxå. Jag ger alltid päron - och kiwipuré (det är oxå lösande) el plommon i gröten på morgonen till min son, och han bajsar alltid klart det han ska innan läggdax. På så sätt kan man styra det oxå så man behöver inte oroa sig för bajs mitt i natten :)

Fortsatt lycka till nu!

Mvh Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack för ditt fina svar!

Nu gick det ganska bra när han skulle sova sitt 1,5 tim pass. Han vaknade mitt i men då ramsade jag utanför plus bekräftelse sen sov han. Hoppas det är rätt. Han brukar sova ganska mycket på dagarna så idag har jag fått väcka honom. Kan det vara så att nu när han börjar sova bättre på nätterna så räcker dessa dagslurar iaf. Tänkte annars om jag skulle göra nåt pass lite längre?!

Måste bara fråga en sak till om buffning på natt 2.
I boken står det att man ska buffa endast vid kris och man ska börja varje uppvak med ramsa och inte att buffa. Óch att man bara ska buffa vid den glada läggningen. Ska jag alltså bara buffa som sista utväg om ramsa inte funkar eller buffa direkt vid minsta lilla pip de 2 första dygnen som det står i texten ovan? Typ som jag gjorde inatt?

Tack igen och nu hoppas jag att jag inte behöver terrorisera er mer idag :P

Mvh Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

du gjorde helt rätt idag när han vaknade mitt i luren. Faktum är att du hade fått gå in och buffa oxå!

Som Anna09 skrev:
Anna09 skrev:andra natten buffar du till LUGN och följer med ramsan på det UT från rummet. Ramsar gör man ju på väg ut och sedan utanför dörren.
Man "får" gå in och ramsa natt nr 2. Men du kan gott avvakta först och prova att ramsa, och bedömer du att detta inte alls går hem så vidtar du ovanstående åtgård.

:arrow: Under dagen imorgon kan du börja backa ännu mer med buffningen och så f rom imorgon kväll så använder du ramsan helt och hållet. Vid KRIS (som du avgör när det är) så solfjädrar du istället. Dvs håller dina händer utsträckta över hans rygg och står kvar tills han i princip somnat in. Sen ramsar du dig ut i vanlig ordning och så bekräftelse på det när du tycker att det är lagom (var inte rädd att vänta för länge med den, han behöver den med sig in i sömnen).

:idea: De sovtider han har i schemat är de han ska ha, dvs en 45 min på fm, en 1.5 tim mitt på dan och en 45-min på em. Det är ingen slump att det ser ut så, utan det är ju samlad erfarenhet som säger att det funkar bäst så :wink: .

När han blir 7 månader så drar du ner på em-luren så att den bara blir 20 min. Och sen ändrar man successivt och skär bort eftersom (http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn). Man brukar ta från eftermiddagarna först, men det är en smaksak såklart.

Du får ställa hur många frågor du vill :wink: Det är därför vi finns här :heart: :thumbsup: Tycker att du verkar göra ett jättefint jobb, lugn och trygg :D . Fortsätt så :thumbsup:

/Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna och ni andra,

Nu var det morgon igen. Denna natten gick lite bättre tror jag.

Han somnade snabbt igår efter solfjäder och ramsa. Sedan mellan kl 23.50-02.40 så ligger han och vrider och vänder sig. Låter gnällig och trött men somnar om av sig själv några gånger under denna tiden. Letade efter tummen nu när han inte får napp :D Känns som han rörde sig mest hela tiden och sov lite oroligt. Är det vanligt så här i början?
02.45 Ramsar då han låter mer gnällig. Ramsar efter en stund igen, sen la tillrätta och solfjäder ramsa. Blev arg av ramsan men tyst efter en stund 03.00. Bekräftelse, gnällde till.

05.20 Gnyr till somnar om själv
06.12 Gnäller. Påminner men blir ledsen. Buff*3 lugn gråter till lite på ramsan ut. Tyst 06.23 bekräftelse gnyr till lite.

Glad god morgon 08.00 :D

Tycker ni detta låter ok? När han vaknade så avvaktade jag lite innan jag ramsade. Tyckte inte det behövdes buff då. När jag gick in på natten så låg han på mage. Vi har honom på sidan i en liten specialkudde för att rätta till hans huvud som blivit lite snett eftersom han alltid låg med huvudet till vänster. Så vi har inget larm... Det var kanske därför han vred och vände sig så mycket under natten. Såg ju inte då att han låg på magen och det gör han aldrig annars så han var kanske lite sur :?

Nu de närmaste dagarna och uppföljningsveckan ska ju vara lugna för barnet. Men är det ok att man hittar på liiite saker så man inte blir helt låst hemma? Vi skulle tex åka hem till jkpg på mors dag och tänker på att det kanske ställer till hans schema eftersom han alltid somnar i bilen tex. Ska köra från gbg...

Tack och hoppas ni får en fin dag!!!
//Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Sofia78 skrev:Nu de närmaste dagarna och uppföljningsveckan ska ju vara lugna för barnet. Men är det ok att man hittar på liiite saker så man inte blir helt låst hemma? Vi skulle tex åka hem till jkpg på mors dag och tänker på att det kanske ställer till hans schema eftersom han alltid somnar i bilen tex. Ska köra från gbg...
Okej, jag tänker såhär...det där kan bara ni avgöra. Jag tror dock inte att han kommer att somna i bilen hursomhelst just nu eftersom ni kommer att ha kört kuren + ngr dgr på uppföljningsveckan tills på söndag då ni tänkt åka. Å andra sidan så skriver du ju att du är lite osäker på huruvida han kommer klara av det. :?: Betyder det att du egentligen inte är säker på att det är en sån smart grej?

:arrow: Kroppen kommer att ha hunnit ställa in sig till viss del tills dess att ni planerat att åka...men han behöver fortfarande få bli försäkrad om vad det är som gäller.

Prata med varandra ni vuxna och fundera över om det är värt det med tanke på allt jobb som ni och sonen lagt ner nu under senaste tiden? SHN handlar ju inte bara om att man ska få sova på natten, utan det är ju som ett helt förhållningssätt som är till för barnet i första hand :wink:
:arrow: Efter uppföljningsv är ni fria att fara och flänga bäst ni vill...

Jag hade skjutit på det en vecka eller två, det kan jag ärligt säga... Men det är jag det :wink: Visst kan man ta sig ut under uppföljningsveckan, det är helt Ok, däremot så tycker iaf jag att det har kännts tryggare (för mig) att sköta just sovandet hemmavid där jag har vetat att det har funkat till 100%. Men då är jag heller ingen kool katt utan blir lätt stressad när saker och ting inte funkar :roll:

Ni bestämmer vad ni gör med ert barn, men jag tänker att man ska vara medveten om vad det är man gör och varför samt vara medveten om att man orsakar förvirring hos barnet oxå.

I övrigt så tycker jag att det du beskriver verkar "helt normalt" för att vara så pass tidigt i kurandet :) Fortsätt på samma sätt. Och ikväll är det slutbuffat :thumbsup: Fint att du redan börjat prova på att backa :)

Ha det bra!
/Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

Nu har det dykt upp lite fler frågor :D

När jag lägger Alfons för kvällen är han tyst och jag gör solfjäder och ramsa. Jag hör att han inte somnat. Sen efter kanske 10 min börjar han gråta och gnälla. Inget direkt skrik. Jag har då kört påminnelseramsa några gånger med några minuters mellanrum. Han tystnar först men börjar direkt igen. Det hela från början till slut tar kanske max 30 min sen är han tyst och jag bekräftar. Ska jag göra på detta sättet eller bara låta honom vara? Eller gå in och solfjädra igen?

Sen en fråga om nattslurket. Han ammas+ersättning vid kl 19-19.30. Sen byter vi blöja och sen får han lite gröt. Är det ett bra upplägg?

Hur snabb ska jag vara nu på nätterna med att börja ramsa? Om jag märker att han inte somnar av sig själv så brukar jag ramsa. Ska jag sedan ramsa kanske varannan minut eller mer sällan? Även om han bara gnäller och inte skriker? Jag känner inte att det är svårt att inte gå in.

Det är en stor trygghet att detta forumet finns!!TACK!!!!!
//Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag tycker såhär - går det bra att lämna honom så mkt som möjligt, dvs att han inte är ledsen, så tycker jag att du ska köra på det :) Om du visar att det du gör är självklart ("Attityden") så kommer han oxå att bli självklar i det han gör.Börja alltid med att avvakta för att se hur det utvecklar sig, det är väl det mest konkreta rådet jag kan ge :wink:

Det där med hur ofta man ska ramsa...tja, det får man helt enkelt pröva sig fram till :) Men som du märker så är det lika lätt hänt ibland att man "stör" . Nu är ju ni tidigt i processen ännu, så var dock noga med att det blir en lagom balans, så att han inte helelr blir lämnad "för mkt".

Det är trixigt det här eftersom det bara är du som kan bedöma vad som är lagom utifrån dina/era förutsättningar...men jag hoppas att du upplever att du kan "experimentera" lite med olika tillvägagångssätt samt att oxå öva på att använda rösten på olika sätt. Tänk på att du fortfarande har uppföljningsveckan kvar oxå :wink: Under den brukar det mesta falla på plats.

Det är rätt, man ska ju "proppa" dom vid varje mål :) Och om ni väljer att dela upp det som ni gör och tycker att det funkar, så kör på det!

:thumbsup:
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Nu är vi inne på dag 4. Denna natten gick mycket bättre. Han vaknade ändå ganska ofta men somnade om själv. Sen vid kl 04 börjar han gråta och då påminde jag direkt som det står i boken under vargtimman. Han börjar gråta ännu mer men tystnar efter en stund. Borde kanske inte ramsat då? hmm svårt...Sen gråter/gnäller/tystnar han på 10 min. Men sen sätter han igång igen efter en halvtimma och gråter/gnäller och tystnar för att sedan börja igen. Jag tycker inte att han låter så ledsen utan mer gnällig och trött så jag gjorde ingenting. Han höll nog på över en halvtimma med tystnad däremellan. Gjorde jag rätt du tycker ni som inte gjorde nåt?

Sen vid kl 07.00 började han gnälla/prata/tystna så jag lät honom ligga så till 08 då vi har morgon. Hoppas ändå att vi ska kunna ha natt mellan 20-08 men vi får väl se hur det går så han inte börjar vakna kl 08 istället.
Var det rätt av mig att bara låta honom vara? De övriga nätterna har jag fått väcka honom kl 08.

Har några mer frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

Jag har inte vagnat honom utan han har sovit alla stunder i sin spjälsäng. Tror ni att han kommer kunna somna i sin vagn efter uppföljningsveckan när vi är ute och går? Får kanske lägga filt över plus ramsa?

Ska det vara helt mörkt i rummet även dagtid? Eller ska man skilja på dag och natt?

Vi har tagit bort nappen helt nu men är det ok att ge honom den dagtid om han är ledsen/behöver tröstas av någon anledning? Inte när han ska sova förstås.

Man ska väl inte bekräfta om man inte ramsat? Tex i vargtimman?

Nu har jag behövt väcka Alfons vid dagslurarna. Jag har tagit marginalkvarten om han tex somnade 15 min försent. Vet att man ska vara försiktig med dem men är det ok lite då och då iallafall?

Inatt tänkte jag flytta in i sovrummet och Alfons rum ligger efter vardagsrummet. Nu är jag lite orolig för att jag inte kommer höra honom direkt utan först när han börjar skrika mer ordentligt. Hur viktigt är det nu att vara där på stört? Han verkar ju lärt sig att somna som vissa gånger iaf...

Oops, lång text blev det :D

TACK!
//Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

När han vaknar i Vargtimmen (4-6) eller för tidigt på morgonen så gör du precis som du gjorde nu: ramsar en gångx 4 (glatt och upplysande) och sen får han vara. Istället för att ramsa så stöttar du gnm ska husljud, t ex att dammsuga, sätta på klassisk musik (ganska högt) plocka, gå runt etc. Det förfarandet kan man få hålla på med någon vecka, men sen sitter det och dom lär sig att det är somna om som gäller. Husljuden förmedlar ju att man FINNS där ute, men att inget intressant händer utan att det är meningen att man ska somna om. :!: Grundtesen i SHN är ju att visa barnet att det är tryggt och att mamma och pappa håller vakt (du har säkert läst "Safarin - en allegori" i SHn-boken...annars finns den här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006).

Jag kurade mina barn enbart i sängen och visst, när de sen skulle över till vagnen så frågades det en del. Men vet du, eftersom man har verktygen till sin hand så är det ingen fara. Lägg honom i stillastående vagn, täck över vagnen med en mörk filt. Ramsa och gör som vanligt tills han har somnat. Vänta 10 min tills du rullar iväg.

Jag vet att AW själv säger att man kan ha lite skiftningar i ljuset på rummet under dagtid efter att man kurat klart. Under kuren så kan det dock vara enklast att ha 100% mörkt för att hjälpa barnet. jag har alltid kört med 100% mörkt, både dag och natt.

Nappen ska vara bortslängd nu :wink: 100% konsekvens råder. Man hittar andra sätt att trösta och att bemöta otålighet etc.

Nej, du bekräftar inte om du inte ramsat. Fr om uppföljningsveckan så drar du dessutom ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan. De två sista verserna på ramsan får då bli bekräftelse, dvs du mjuknar på rösetn etc.

Det är absolut Ok att använda marginalkvarten. Men som jag skrivit innan så kan man vara restriktiv under kuren och uppföljningsveckan, så att kroppen klocka kan ställa in sig.

Vi hade vårt mellanbarn på nedervåningen när vi kurade henne och hon har sovit där allt efter det. Jag kan lova dig, att när hon har velat meddela sig så har hon gjort det :wink: Du KOMMER att höra honom om han vill dig ngt :wink: I övrigt kommer han ligga där och grymta och ha sig för sig själv och så löser han det och somnar om :thumbsup:

Ha det gott!
/Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna,

Tack för ditt svar!! Vilken trygghet att detta forumet finns.

Det här med att dra ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan...Gör jag så då att jag lägger honom i sängen och ramsar på väg ut. Sen om han börjar gråter så påminner jag ihop med bekräftelseramsan. Alltså totalt 4 verser? Men om han inte tystnar under påminnelseramsan då, ska jag ändå göra så? Är på dag 5 nu så då börjar väl uppföljningsveckan nu va? Gud man tänker kanske för mycket och gör det mer invecklad än vad det är :D Så känns det ibland :D

Har lite svårt att förstå hur de olika ramsorna ska låta. Är det ungefär så här: Första ramsan: lite mer bestämd och lugn. Bekräftelseramsan lugn och glad och upplysningsramsan glad och saklig samt påminnelseramsan också bestämd.

Sorry en liten fråga till om det här med vagn. Om jag tex ska iväg med kompisar kan jag inte bara låta honom somna i vagnen då när vi rör på oss. Så försöker jag förstås så det blir enligt schemat. Känns lite pinsamt att ramsa inför andra som inte känner till denna fantastiska kur :D Hmm fast han kanske inte somnar lika lätt så nu när han är van vid kuren...fast han har hållt på att somna när vi varit på väg hem förstås :?

Det var alles för tillfället!
Ha det gott
//Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Alltså...tanken med att han ska somna i stillastående vagn är ju att det ska se exakt likadant ut oavsett om han sover i säng eller i vagn.Inga olika budskap här inte [-X Det är ju för hans skull som du gör det :wink: Jag tror säkert du hittar nåt sätt att lösa det på :) .

Kan på ett sätt tycka att det är mindre pinsamt att ramsa ett barn som somnar av sig själv i en stillastående vagn och som sover som jag har bestämt att han/hon ska än att gå med en unge som gallskriker i vagnen och som aldrig somnar :wink:
Sofia78 skrev:Det här med att dra ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan...Gör jag så då att jag lägger honom i sängen och ramsar på väg ut. Sen om han börjar gråter så påminner jag ihop med bekräftelseramsan. Alltså totalt 4 verser? Men om han inte tystnar under påminnelseramsan då, ska jag ändå göra så? Är på dag 5 nu så då börjar väl uppföljningsveckan nu va? Gud man tänker kanske för mycket och gör det mer invecklad än vad det är :D Så känns det ibland :D

Har lite svårt att förstå hur de olika ramsorna ska låta. Är det ungefär så här: Första ramsan: lite mer bestämd och lugn. Bekräftelseramsan lugn och glad och upplysningsramsan glad och saklig samt påminnelseramsan också bestämd.
Du ramsar dig ut som vanligt x 4...men de två sista stroferna - där ändrar du helt enkelt rösten och säger med ett mjukare tonfall, men med innebörden" preciis så ska det vara".

Efter det är det ju påminnelseramsa som gäller om det uppstår frågor. När du bedömer att sessionen är klar och han fattat galoppen så avslutar du sista setet på samma sätt som jag beskrev ovan. Så länge som du påminner då är det vanlig samtalston som gäller, och lugn och bestämd, normal samtalston. Upplysningsramsan/pangramsan kan man göra lite "rappare" (typ käck ton) eftersom man bara använder den vid ett enda tillfälle och sedan lämnar barnet.

Blev det tydligt? :wink: Kontentan är ju att du har en och samma ramsa (en på dagen och en på natten) som du använder vid olika tillfällen och med olika tonfall, beroende på vad du vill förmedla helt enkelt. Men den separata bekräftelseramsan, den lämnar du nu :) eftersom den bakas in i påminnelseramsan.

/Sanna
Ps. Japp, ni är inne i uppföljningsveckan nu :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"