SM från start, behöver hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MLT

SM från start, behöver hjälp

Inlägg av MLT »

Jag behöver hjälp.

Vår son är snart 2 mån (född 110323) och jag vi försöker få in lite rutiner enligt SM och det funkar inte alls.
På dottern (som nu är 3 år) funkade SM hur bra som helst, lite fix och trix var det väl där också i början men hon gillade verkligen att sova (och gör fortfarande) så där var det inga problem att få till sovtiderna.
Nu med lille A så funkar ingenting.
Under smekmånaden åt han bra och fick mat, mera mat och ännu mera mat (så mycket att vi fick gå på extra koll på BVC för han ökade så mycket i vikt…aldrig är de nöjda på BVC :wink: )
Nu försöker jag hitta några rutiner och få till ett schema men inget funkar.
Sover oftast i korta pass, vaknar efter 45 min, kan ibland vagnas om och sova till drygt 1 h eller 1,5. Nån dag så överraskar han med att ta en 2 h lur (så han kan ju sova).
Har läst om liknande problem och svaret är ju att det ofta är en inte helt mätt liten älskling som vaknar upp i skarvarna. Då kommer vi till nästa problem, maten. Det är näst intill omöjligt att erbjuda bröst 2 enligt SM. Lille A blir arg och skriker och gastar och krånglar vid brösten, inte alls intresserad av att äta mer. Bröst 1 tar han gärna, rapar och fortsätter att äta ordentligt men efter byte och social delaktighet är han inte intresserad.
Har provat det mesta, erbjuda bröstet tidigare ifall han blivit för trött…ibland funkar det med en liten 5 min omstart när han blivit för trött och då tar han bröstet, äter duktigt och nästa sovpass infinner sig. Nu är jag lite orolig att han ätit så nära sovpasset och när han vaknar efter 45 min och äter igen så är han inte ordentligt hungrig (men han äter, kanske bara är jag som är orolig…) och då har vi kommit av banan och det blir bara hattande med maten och sovningen.
Jag behöver hjälp av er kloka människor med lite tips och trix för att fixa attityden här.
Just nu är jag beredd att säga upp mig som Mamma för det känns som att inget funkar.

Vad ska vi göra?
Ska man vagna och få till längre sovpass (är redan på väg att hamna i vagningsträsket)?
Liten sover på mage (med larm) i vagn eller i takhängd vagga. Den takhängda vaggan fungerar utmärkt att få till liknande rörelser på som när man vagnar i vagnen, så där vagnas det också friskt vid uppvaknanden.

Hoppas på tips och råd, för nu vill jag verkligen slipa till attityden och få in ett SM schema för 2-månaders.
/MLT
Mamma till lilla T född 080308 ( v.37+0 ) och A född 110323 (v.38+6)
LindaVega

Re: SM från start, behöver hjälp

Inlägg av LindaVega »

Hej och grattis till liten.

Jag tror du har gjort en helt rätt analys. För att liten bebis ska kunna sova måste han vara proppmätt, och för att kunna äta bra måste han ha sovit gott. Så enkelt och så svårt är det.

Det är verkligen en hårfin gräns mellan att erbjuda och att truga för mycket. Gör precis som du gör nu, erbjud bröst 1, rap, påfyllning, umgänge mm. Vid påfyllningen får du försöka flera gånger. Fem minuter KAN gör skillnad. Har du läst om ömma järngreppet? Du tar lillen bestämt i famnen, ena lilla armen bakom din rygg, den andra kan du hålla med din andra hand. Sedan "trattar" du in bröstet. Typ. Med en sådan liten bebis kan du t om gå runt och vänligt men bestämt erbjuda mat. Pausa genom att "rapa" och erbjud om igen.

Min lille trasslade med påfyllningen vid andra målet ett tag. Jag satte mig på en pilatesboll och gungade upp och ner vilket funkade bra. Kanske något att försöka?

Ett annat sätt kan vara att dra ut på målet lite och erbjuda påfyllningen som knockoutslurk, dvs när han är sömnig. Det kan upplevas som lite snuttigt, men är ett sätt att ändå få till längre sömnpass. Som du märker går det inte vagna bort hunger.

Ytterligare ett sätt är att erbjuda en kort powernap mitt i sovpasset. Väck efter 5 minuter och lägg direkt till bröstet för påfyllning.

Sedan är det så att de första månaderna är lite vingliga, som du märker. Sträva efter 2 timmar vaken och 2 timmar sömn, så kommer det sakta med säkert falla på plats. Jag siktade på att få in åtminstone ett pass med 1-5- 2 h vakentid och en längre sovstund på det i början. Sedan utökas det med två pass osv, osv.

Rapportera

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MLT

Inlägg av MLT »

Jo, lille A kände nog sin Mammas djupa frustration och slog till med att göra 2 st 2h sovpass i går :shock: och åt hyfsat bra, lite kvällstrassel men det stod jag ut med när jag fått de där två långpassen att sitta och läsa här på forumet och bli inspirerad och peppad.

Jag ska nog försöka sträva efter 2 h vaken och 2 h sova ett tag till innan vi får till något schema. Jag blir bara så frustrerad och stressad när det inte funkar.

Vi jobbar på med matningen, försöker introducera flaska för att få till en nattmacka på kvällskvisten men han är mest arg på den. Försöker med en liten lur i kvällstrasslet och sedan flaska men det är än så länge väldigt liten mängd som gått ned via flaska...men vi fortsätter försöka ett tag till.

Att mata precis innan sova, knockout-droppar :) , är alltså ok fortfarande, jag trodde att det bara var för riktigt små och att jag gjorde fel som tryckte i mat då, men då det ibland är det enda som funkar så får det bli så för att han ska orka sova.

Jag försöker lugna ned mig och slipa på attityden och jobba med matningen här.
Tack för goda råd och tips.

Hör av mig igen med rapport om några dagar.
/MLT
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

MLT skrev:Jo, lille A kände nog sin Mammas djupa frustration och slog till med att göra 2 st 2h sovpass i går :shock: och åt hyfsat bra, lite kvällstrassel men det stod jag ut med när jag fått de där två långpassen att sitta och läsa här på forumet och bli inspirerad och peppad.
:thumbsup:
Jag ska nog försöka sträva efter 2 h vaken och 2 h sova ett tag till innan vi får till något schema. Jag blir bara så frustrerad och stressad när det inte funkar.
Bra strategi. Been there :oops: Tänk sträva och att det kan vara vingligt i början.
Att mata precis innan sova, knockout-droppar :) , är alltså ok fortfarande, jag trodde att det bara var för riktigt små och att jag gjorde fel som tryckte i mat då, men då det ibland är det enda som funkar så får det bli så för att han ska orka sova.
Inte i all evighet, utan att få rätt på skutan. Du drar ut på måltiderna mer än om han skulle vakna efter 45 min t ex. Släpp klockan och ha som mål att få i så mycket mat du bara kan under tiden han är vaken. Får ni till ett långt sovpass blir nästa vakenpass automatiskt lite piggare osv.

Tycker att du kämpar på bra :heart: Linda
MLT

Inlägg av MLT »

Suck, totalt bakslag i går med bara små och korta sovstunder, max 45 min, ibland bara 35...
Tyckte ändå att jag fick till maten ganska bra och det blev några 5 minutare för att få i mera mat i den stackars trötta killen.
På kvällen var jag helt slut och nära gråten :cry: men som tur är har jag en stöttande man som gick in och tog några vagningar med sonen och jag fick en nöjd kille att mata igen.

Idag är en ny dag och vi satsar på ett fullmatat vakenpass och förhoppningsvis långt sovpass :)

/MLT
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

asch då :(

men nu vet du att han KAN sova länge, hoppas att det går bra för er idag.

Hur går det med påfyllningen? Min lille trasslade ibland för att det inte kom mat tillräckligt fort (är min teori) Om jag väl fick honom att ta och det rann till så åt han glatt. Han gillade inte vänster bröst nåt vidare så jag började alltid med det, sedan fick han fylla på med favoritbröstet :wink: Gjorde jag tvärtom så var det ibland knepigt att få honom att ta påfyllningen. Man får hitta sina egna små trick för att få det att funka. Inte så lätt men tänk att ni jobbar TILLSAMMANS, inte skapa kamper kring mat.

Kram :heart: Linda
MLT

Inlägg av MLT »

Vi kör verkligen på varannan dag här. I går fick vi till två fina långpass sovandes i ca 2 h, från det ena fick jag till och med väcka honom.
I dag kanske vi bryter trenden dock, han sov ett bra pass nu på förmiddagen efter BVC-besök (väger för övrigt 5590 g den lille dunderklumpen).

Påfyllning från andra bröstet enligt SM går inte direkt smidigt, han blir arg när jag lägger honom vid bröstet och skriker och kämpar emot. Efter en 5 min omstart så funkar det, men ibland bara en kort stund, han vill mest snutta och när det sprutar mjölk börjar han skrika (och vi har mjölk överallt...) ibland har jag gjort två 5 min omstarter för att få i lite extra. Under kvällstrasslet blir det gärna så för att jag ska vara trygg i att han fått i sig och kan sova ordentligt.

Vi jobbar vidare :)
/MLT
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Bra jobbat och fortsätt hålla huvudet kallt och komma ihåg att allt inte kan sitta genast utan att SM är ett förhållningssätt som gradvis sätter tillvaron på plats. :D

Med det sagt tänker jag att en nyckel mot övertrötthet, snutt-träsk och sömntrassel rätt ofta kan vara det första morgonpasset. :wink: Många småttingar äter ju bra då, men orkar inte hålla sig vakna några två timmar, kanske inte ens 1,5h. Har man en sån bebis så kan det vara värt att sträva efter att hålla det passet kort och matspäckat, och låta det följande sovpasset bli längre än 2h, så att man "kommer på rätt köl" inför resten av dagen, med en utsövd bebis med god aptit inför nästa vakenpass. Om man är orolig för den totala sovmängden kan man ju dra av motsvarande sömntid på dagens sista sovpass, som ändå tenderar att bli det kortaste. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MLT

Inlägg av MLT »

Tack chokladkaninen för tipset på hur morgonpassen kan förläggas, kan nog passa bra då lille A är ganska svår att hålla igång under morgonens vakenpass.

I går fick vi till ganska bra sovpass och matstunder, lite kvällstrassel dock men det klarar jag av då resten av dagen varit ok :)

Funderar på om vi ska göra något åt nätterna. Lille A vaknar oftast två gånger, ca 01 och ca 04...men kanske ska vänta ngn vecka och koncentrara oss på dagarna...
Vad tror ni?

Har fått till någån natt med bara mat vid 04 då har det föregåtts av ett ordentligt matande på kvällen så jag tror att får vi till flaskmatning och kanske en ordentlig "nattmacka" så kommer natten att ramla på plats den med.

/MLT
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MLT :D

Ja, satsa pâ dagarna sâ ska du se att nätterna kommer av sig själva nu när ni redan är inne pâ ett sâ fint spâr. Bra jobbat! =D>

Mycket mat och roligheter när man är vaken, dâ sover man som bäst sen. :D

:heart:
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej MLT,

Vill bara slinka in och backa upp Sarisparis svar lite fint :)

Visst är den lilla 2 månader nu? Jag hade definitivt fokuserat på att se till att dagarna sitter med sömn och mat innan fokus läggs ner på att "kura" natten.

De små löser så mycket av sig själva och de långa fina nätterna kommer när mer mat får plats i den lilla magen.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
MLT

Inlägg av MLT »

Nu har jag inte skrivit på länge...kanske för att Ni gett mig den attityd jag behövde för att jobba på här hemma :)

Lite lägesrapport.
Lille A har nu blivit 2 månader och plötsligt visade han att han kunde sova längre pass (med lite övertalning i skarvarna).
Jag började nu att snickra på ett schema utifrån de exempel som finns här.
Nu är jag på andra dagen då vi försöker fasa in schemat och det funkar ganska ok.
Matningen funkar bättre när lurarna blir längre, även om jag får vagna en del i lurarna.
Påfyllningen är fortfarande lite trixig en del gånger och andra gånger funkar det utmärkt, det känns som om han äter bättre nu när det blir längre tid mellan målen.

Natten har fortfarande två mål, men så får det vara ett tag till. Jag skulle vilja få till ett kvällsmål med en nattmacka med flaska, bröstmjölk + lite ersättning. Det vet jag att dottern satte hela nätter på så småningom.
Tips på hur man ska erbjuda flaskan?
Just nu är han mest arg på den och vill inte riktigt ta den...kanske skulle prova mer mitt på dagen och inte i kvällstrasslet.

Nu ska jag passa på att läsa lite till här innan det är dax för nästa vakenpass.

Hälsningar
MLT
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det?

Linda
MLT

Inlägg av MLT »

Hej, hej.
Lille A är nu 2,5 månader och ett schema börjar sätta sig. Det är härligt de dagar det funkar då har jag ennöjd och glad bebis på vakenperioderna och det är härligt. Påfyllningsmatningen börjar oxå funka vilket gör livet lättare.
Vissa gånger blir det en del vagnande för att få till lurarna hela vägen. Vet inte riktigt varför han gnölar och frågar vissa gånger, jag tycker att matningen fungerar bra. Ibland kan han dock vara lite gnällig under vakenperioden och jag försöker att använda marginalkvartarna och kanske lägga lite tidigt men han kanske inte riktigt är trött då...ska försöka bättra mig och bli mer intressant under vakenperioderna tror jag :)

Nappflaska ska jag börja att jobba på nu för att få till kvällsmackan och nätterna, nu när dagarna fungerar hyfsat. Har pumpat ur och tänker testa flaskan när han sovit sin långlur på 2 h mitt på dagen. Tänker att han är riktigt hungrig då och att det går lättare att lura in flaska då än under kvällstrasslet.
Några andra flasktips?

Jag har varit oerhört stressad över att schemat inte spikades vid 2 mån och trodde nästan på att storasyster måste ha varit ett sånt där "snällt" barn som sover, äter och är nöjd och att lillebror helt enkelt inte är sån...men vad underbart det är när slitet börjar betala sig och han är nöjd och glad och sover sina lurar (iallafall för det mesta :) ).
Jag har lugnat ner mig lite och insett att det kanske tar lite längre tid med lille A men snart är vi där med ett schema som sitter perfekt :D

/Mirja
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Hej!

Jag har inga flasktips då ingen av mina haft flaskpreferenser men ville säga grattis till det fina jobbet :thumbsup:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"