Vår son är snart 2 mån (född 110323) och jag vi försöker få in lite rutiner enligt SM och det funkar inte alls.
På dottern (som nu är 3 år) funkade SM hur bra som helst, lite fix och trix var det väl där också i början men hon gillade verkligen att sova (och gör fortfarande) så där var det inga problem att få till sovtiderna.
Nu med lille A så funkar ingenting.
Under smekmånaden åt han bra och fick mat, mera mat och ännu mera mat (så mycket att vi fick gå på extra koll på BVC för han ökade så mycket i vikt…aldrig är de nöjda på BVC
Nu försöker jag hitta några rutiner och få till ett schema men inget funkar.
Sover oftast i korta pass, vaknar efter 45 min, kan ibland vagnas om och sova till drygt 1 h eller 1,5. Nån dag så överraskar han med att ta en 2 h lur (så han kan ju sova).
Har läst om liknande problem och svaret är ju att det ofta är en inte helt mätt liten älskling som vaknar upp i skarvarna. Då kommer vi till nästa problem, maten. Det är näst intill omöjligt att erbjuda bröst 2 enligt SM. Lille A blir arg och skriker och gastar och krånglar vid brösten, inte alls intresserad av att äta mer. Bröst 1 tar han gärna, rapar och fortsätter att äta ordentligt men efter byte och social delaktighet är han inte intresserad.
Har provat det mesta, erbjuda bröstet tidigare ifall han blivit för trött…ibland funkar det med en liten 5 min omstart när han blivit för trött och då tar han bröstet, äter duktigt och nästa sovpass infinner sig. Nu är jag lite orolig att han ätit så nära sovpasset och när han vaknar efter 45 min och äter igen så är han inte ordentligt hungrig (men han äter, kanske bara är jag som är orolig…) och då har vi kommit av banan och det blir bara hattande med maten och sovningen.
Jag behöver hjälp av er kloka människor med lite tips och trix för att fixa attityden här.
Just nu är jag beredd att säga upp mig som Mamma för det känns som att inget funkar.
Vad ska vi göra?
Ska man vagna och få till längre sovpass (är redan på väg att hamna i vagningsträsket)?
Liten sover på mage (med larm) i vagn eller i takhängd vagga. Den takhängda vaggan fungerar utmärkt att få till liknande rörelser på som när man vagnar i vagnen, så där vagnas det också friskt vid uppvaknanden.
Hoppas på tips och råd, för nu vill jag verkligen slipa till attityden och få in ett SM schema för 2-månaders.
/MLT