Har försökt med ensamlek nu i cirka 10 veckor och den fungerar fortfarande inte speciellt bra. Vår son är (när jag skriver detta) 7 månader och 1 vecka. Han är kurad och sover gott både dag och natt och har en strålande aptit. Han gnäller sällan och är numera ett trivsamt barn. Vårt största krux är helt klart morgonens ensamlek.
Situation
Var tredje dag klarar han de önskade 30 minutrarna i stort sett utan gnäll. Var tredje dag börjar han gråta efter 5-10 minuter och var tredje dag gnäller han i stort sett från start.
Leksaker
Vi byter leksaker var tredje dag och mixar i lite spännande saker samt saker som går att äta på (russin och skorpor). Försöker även gömma vissa saker samt gör avancerade upphängningsanordningar för vissa leksaker. Idag fick han exempelvis en isbit i en liten låda samt ett russinpaket med 5 russin i, en telefon (gammal variant med skruvad sladd), en kratta, en visp och en uppdragsbar mjukistupp som spelar melodier.
Jag tycker själv att leksakerna är rätt intressanta.
Tillvägagångssätt
Han väcks kl 7. Jag ammar honom direkt i vår säng. Sedan ligger vi där alla tre och myser en kort stund. Efter det gör någon av oss morgontoalett där han får ren blöja, tvättas l ite lätt och får nya kläder. Efter detta går vi in i hans rum där jag drar upp alla gardiner, tar bort snutten från sängen samt kudde och täcke och lägger ner alla ensamleksgrejerna. Under tiden ligger sonen på golvet och leker med en leksak.
Vi är jätte positiva och säger saker som" oj va skoj att leka här..." sen vinkar vi hej då och går ut och lämnar dörren på glänt.
Vad gör vi för fel?
Han klarade fyra dagar i sträck för kanske 9 dagar sedan utan något större krångel... men nu går det inte alls, han tokgråter..
Hur ökar man upp tiden på ett bra sätt? vad är målet för en 7 månaders?
Han gnäller numera redan när vi närmar oss hans sovrum både inför sömn och ensamlek
Kör alltid skratt till gonatt inne i hans sovrum för att han ska få positiva associationer, men det kanske inte räcker?!?