Får ej ensamleken att fungera

Samtalsforum med barnen i fokus
Nat

Får ej ensamleken att fungera

Inlägg av Nat »

Hejsan!!

Har försökt med ensamlek nu i cirka 10 veckor och den fungerar fortfarande inte speciellt bra. Vår son är (när jag skriver detta) 7 månader och 1 vecka. Han är kurad och sover gott både dag och natt och har en strålande aptit. Han gnäller sällan och är numera ett trivsamt barn. Vårt största krux är helt klart morgonens ensamlek.

Situation
Var tredje dag klarar han de önskade 30 minutrarna i stort sett utan gnäll. Var tredje dag börjar han gråta efter 5-10 minuter och var tredje dag gnäller han i stort sett från start.

Leksaker
Vi byter leksaker var tredje dag och mixar i lite spännande saker samt saker som går att äta på (russin och skorpor). Försöker även gömma vissa saker samt gör avancerade upphängningsanordningar för vissa leksaker. Idag fick han exempelvis en isbit i en liten låda samt ett russinpaket med 5 russin i, en telefon (gammal variant med skruvad sladd), en kratta, en visp och en uppdragsbar mjukistupp som spelar melodier.
Jag tycker själv att leksakerna är rätt intressanta.

Tillvägagångssätt
Han väcks kl 7. Jag ammar honom direkt i vår säng. Sedan ligger vi där alla tre och myser en kort stund. Efter det gör någon av oss morgontoalett där han får ren blöja, tvättas l ite lätt och får nya kläder. Efter detta går vi in i hans rum där jag drar upp alla gardiner, tar bort snutten från sängen samt kudde och täcke och lägger ner alla ensamleksgrejerna. Under tiden ligger sonen på golvet och leker med en leksak.
Vi är jätte positiva och säger saker som" oj va skoj att leka här..." sen vinkar vi hej då och går ut och lämnar dörren på glänt.

Vad gör vi för fel?
Han klarade fyra dagar i sträck för kanske 9 dagar sedan utan något större krångel... men nu går det inte alls, han tokgråter..

Hur ökar man upp tiden på ett bra sätt? vad är målet för en 7 månaders?

Han gnäller numera redan när vi närmar oss hans sovrum både inför sömn och ensamlek :?

Kör alltid skratt till gonatt inne i hans sovrum för att han ska få positiva associationer, men det kanske inte räcker?!?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ewa

Re: Får ej ensamleken att fungera

Inlägg av Ewa »

Hej!

Kan det kanske vara lite åttamånadersångest som är i antågande, tror du?

Ensamleken ska vara fylld av lust och vetgirighet. Är den inte det får man fundera på vad det kan bero på och åtgärda därefter. Har han uppskattat det förut, men inte nu? Behöver han fler överraskningsmoment, fler utmanande prylar? Hungrig mage som stör? Eller bara en svår period? Själv har jag bara följt Annas råd i BB, och ensamleken har alltid varit uppskattad, så förutom de råden har jag dessvärre inte så mycket att bjuda på. Mer än att fundera på om du ska ta en paus i ensamleken, eller korta ner den till bara 5 minuter, som om du började om, för att sedan förlänga, när du ser att han uppskattar det. Kanske finns det fler som har tips att komma med?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

tack Ewa för svaret

tror inte det var 8-månadersångest men kan vara det nu däremot :D

känns som vi provat allt.. mycket välling innan, roliga leksaker, bra mix på grejer, byter ut dom ofta, överraksningspåse etc.... men lillen klarar ändå bara 20 min och sen börjar eskalerande gnäll
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Nat,

vi har haft "fnurror" i vår e-lek också, eller i alla fall som ajg trott varit fnurror. I själva verket har det handlat om min attityd, jag har trott att gnäll/förtvivlan har berott på att det är fel på e-leken.

Vad gör du när han sitter i e-lek? Hör han andra ljud? Vi har alltid haft en skiva som gått när Ester suttit i sin säng, med visor. Första året hade hon inga krav på byte av musik, utan hon utvecklades till att sjunga med och så småningom forma orden hon hörde i samma sånger. :D Har man ljud hos sig blir man mindre fokuserad på vad som sker utanför rummet.

Är du säker på att han ifrågasätter just e-leken? Ester är en otålig tjej sm ofta blivit frustrerad över sina saker, inte över e-leken i sig. Och minns att gnället, eller gråten är frågor. Vilket är ditt svar då? Jo, att e-leken är det bästa som finns och inget man behöver ingripa, att man visst kan ha lite tråkigt ibland (det är inte farligt, utan främjer kreativiteten och initiativförmågan) och att han kan känna sig helt trygg med att mamma kommer när det är dags för nästa skojiga punkt i tillvaron.

När bryter du e-leken? I ett nöjt ögonblick bör man ALLTID bryta, om inte KRIS föreligger så klart. :shock: :)

Se till att han aldrig har saker han kan skada sig på, få i halsen eller liknande. Då kan du känna dig lugn.

Vi hade vid denna tid, förutom det du själv skriver:
Mjuka pekböcker
Ett gosedjur
Bitleksaker med ringar på
Fisher price telefon med knappar och ljud
Stapelburkar i spännande färger
En hårborste (med säkra delar)
Ett par kardborreskor (rena och urvuxna)
En munktröja med dragkedja (hennes, inget snöre i luvan)
Burk med påsklämmor i plast

Korta ner, som Ewa skriver, och öka sedan igen. Vi har nu kortat ner vår från 2 timmar till 1.5 efter en tid med vissa frågor kring e-leken i sig. Snart skall jag öka på den igen.

Lycka till och se e-leken som en förmån för er båda, ett ömsesidigt förtroende. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Kan du spionera på honom? Jag gjorde det MYCKET, och kunde då se vad frågan gällde så att säga. Några gånger gick jag in när hon var ledsen, med en OJDÅ-inställning, satte till rätta sakerna, pratade en liten stund och sedan gick jag igen när hon var nöjd och hade en "fräsch" ordning igen. Sen bröt jag eleken under pompa och ståt efter några minuter för att inte utmana ödet. Efter några sådana morgnar var frågorna slut om man säger.

Jag har tänkt "backa" enligt SHN även här, att hantera frågorna på samma sätt. Inte fastna utan lämna över.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nat

Inlägg av Nat »

tack för svaren!

Vi har inte musik på eller annat i hans rum då vi endast har en stereo som är ihopkopplad med radio och den står på nedervåningen. Får kanske köpa nån liten variant och ha i hans rum.. Tänkte prova att spela musik härnere på hög volym så han hör. Tror du det räcker?

Har spionerat på honom lite grann och det verkar som att situationen ser ut så här när det blir gråt.
1. Lillen leker nöjt
2. Lillen gör illa sig (exempelvis smockar till sig själv när han tar i)
3. Lillen gråter
4.1 Mamma tröstar inte
5.1 Lillen slutar gråta men börjar gnälla
6.1 Lillen gnäller ändå högre
7.1 Lillen gråter högt och ljudligt

4.2 Mamma kommer in och tröstar lillen i sängen
5.2 Lillen blir urförbannad när mamma går utan att ta med honom
6.2 Lillen skriker argt och högt
7.2 Lillen börjar gråta

Tre dagar i rad har han legat helt nöjt och jollrat och undersökt sina grejer.. imorse gjorde han illa sig när han skulle slå ihop två grejer så råkade han slå den ena saken i sitt öga istället... aaaaj, mamma gick INTE in utan täntke att han löser det själv. Icke... lillen blev urarg för att jag uteblev
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Det är klart att man màste gràta lite efter man slagit sig i ögat med den där j-a leksaken. :lol:
När man gràtit en skvätt är man klar för nya tag. Kanske med en annan grej eller kanske samma.

Det är svàrt att inte springa in och rädda lillen, men ge honom lite mer tid att lösa sina egna problem. Om han blir ledsen och det blir kris är ju saken en annan, men om han blir lite förbannad pà saken och besviken för att den hamnade i ögat, behöver han inte hjälp.

Du kan bjuda pà lite husljud och musik, sà hör han att du jobbar där och han kan jobba här, i fred och ro.

Jag hade nog kortat ner tiden ett tag till ensamleken sitter och sedan utökat.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nat

Inlägg av Nat »

Nu trixar ensamleken igen. Vi var uppe i 60 min i en vecka, det var en helt underbar vecka där lillen var nöjd från första till sista stund. Sen smög sig på nåt sätt vargar eller leda in i bilden och nu är det gnäll, gråt, tystnad, gnäll ..... etc under hela ensamleken. *Suck*

Tror att min attityd är bidragande till det hela, kanske inte första eller ens andra gnälldagen men sen ställer jag in mig lite på att "jaha nu blir det väl en dag till med gnäll under ensamleken". Och då förmedlar jag det säkert till lillen *shame on me*. Vet dock inte riktigt hur jag ändrar attityden här. Lyckades så bra kring sömnen men egenleken tycker jag är MYCKET svårare.

Det jag främst tycker är svårt med ensamleken är att regelverket inte är lika definierat samt att det inte finns nån bok om ensamlek bara ett "futtigt" kapitel :mrgreen: hint hint AW (en till bok kanske?!?)

I vilket fall vet jag inte exakt hur jag ska agera i de olika situationerna vilket gör att jag blir osäker. När jag är osäker blir det verkligen inte bra egenlek. Jag måste självklart förbättra attityden men jag hade även behövt mer guidning tror jag kring hur man hanterar de olika situationerna som kan uppstå.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns en hel del mer om ensamlek. Först under "vanliga delen" av BB. Men sen har du en "femte del" längst bak i boken. Prova läsa under Problem? Sysselsättning. Så finns mer om ensamlek, om jag minns rätt. :wink:

Roterande lådor skall man ha, byta ut sakerna är viktigt. Och anpassade till ålder. Glöm inte mutan. Rolig musik.

Vi körde med Stor musik för små öron. Där finns en klassisk skiva med rolig musik som min son uppskattade massor.

http://www.naxosdirect.se/3CD-BOX-Stor- ... 503156-58/

Det skall vara skoj med ensamlek. Samma som med skrattet till go nattet och allt annat. Sömn är en gåva, det är ensamleken också. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

vad innebär mutan? är det musiken?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, muta är något smått gott man får gärna gömd i en påse. En ziplock påse med små äppelbitar eller något brukar vara ok. Majsbågar för små osv...

Sen klassisk glad musik till ensamleken, strauss eller Mozart typ.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

ahaa, brukar ge "mutan" var trejde dag bara, alltså sista dagen innan man byter låda. Är det bättre att ha muta varje dag?

Vi har ingen egen radio eller skivspelare i Einars rum så därför brukar jag höja volymen rätt rejält på den spelare vi har i vardagsrummet (en våning ner). Brukar köra P3, tänkte att det var ganska poppig musik där. Kanske är dumt? det är ju en del nyhetsinslag och sådant oxå... hmm måste kanske köpa nån spelare till hans rum... eller?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Muta varje dag och en egen superbillig spelare från Claes Olsson kan man köpa. :wink:

Läs om ensamleken mer... :wink:
Tor 2006

Nat

Inlägg av Nat »

vi har nu haft mutan både igår och idag och det verkar funka bra.
Vi har även infört skrattet till ensamleken vilket oxå verkar vara en bra idé. Då säkrar vi upp att lillen åtminstone är glad när han läggs i sängen :D

Billigaste spelaren på CO kostar 500 kr... inte så billigt, letar vidare på blocket. Känns som att man högst kan tänka sig lägga 200 kr för en cd-spelare, det är ju lixom helt ute :shock: Körde istället på en poppig skiva från vardagsrummet på riktigt hög volym. Skippar radion för nyheterna är nog inget lillen upskattar :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

De har mycket billigare än så. Den jag har är en klockradio med CD, bus billig.

Bara vid första anblick hittar jag dessa...

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=10259881

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164717185

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164611657
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"