Here we go...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tetz

Here we go...

Inlägg av Tetz »

Trotsen har knackat på dörren, rätt tidigt tror jag. Hon är två år och fyra månader. Våra gamla tricks funkar inte längre, för de bygger på att vi fattar vad som gick fel. Exempelvis har det hänt att vi förolämpat hennes kompetens genom att göra nåt åt henne som hon kunnat göra själv, och då har vi kunnat backa med lite teater och sedan är hon nöjd när hon fått göra själv.

Men nu.... Det är helt uppenbart hon inte heller vet vad som är fel. Hon är så fruktansvärt arg och frustrerad och ALLT är fel. Hon testar oss till max genom att beordra oss: "Sitt där!", "Hämta den!", "Snyt mig!" etc. Det spelar ju ingen roll om vi "lyder" eller inte, för hur vi än gör så blir det fel och ett nytt utbrott bryter ut. :( Dock är jag ju helt med på att inte ge med mig en massa och "ändra reglerna".

Otroligt nog har ingen av oss tappat humöret än, men jag la henne för middagslur en halvtimme tidigare för att jag inte stod ut längre. :roll: Sömnen tog hon emot tacksamt, hon blir ju också trött av det här.

Trotskapitlet i BB har vi läst framlänges och baklänges, men jag känner mig tveksam över om hon är för liten för att tillämpa det rakt av :?:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
miniz

Re: Here we go...

Inlägg av miniz »

Hej!

Spännande tider ni har. :D
Tetz skrev: Men nu.... Det är helt uppenbart hon inte heller vet vad som är fel. Hon är så fruktansvärt arg och frustrerad och ALLT är fel. Hon testar oss till max genom att beordra oss: "Sitt där!", "Hämta den!", "Snyt mig!" etc. Det spelar ju ingen roll om vi "lyder" eller inte, för hur vi än gör så blir det fel och ett nytt utbrott bryter ut. :( Dock är jag ju helt med på att inte ge med mig en massa och "ändra reglerna".
Tänk leda, visa, lära och hjälpa.

Ta ledningen utan att bjuda upp till maktkamp.
Jag försöker alltid tänka pà att visa en väg ut. Tänka pà att inte stänga för.
Hon säger "Sitt där". Du kan svara ja det var en bra idè, nästa gàng vill jag sitta där. Nu kan du sitta där.

Tetz skrev: Trotskapitlet i BB har vi läst framlänges och baklänges, men jag känner mig tveksam över om hon är för liten för att tillämpa det rakt av :?:
Du kan tilämpa det som stàr i trotskapitlet. Kanske inte förvisning, men sängdumpning gàr helt fint, som en paus fôr alla!

Har du läst trotstràdarna under favoriter?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057
om att börja meningen med ja är ocksà viktig.

Social delaktighet,
utevistelse,
mötet
och mycket skratt och humor
är jätteviktigt i trotsen.
Hela livet, men särskilt i trotsen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack fina Miniz för svar :heart:

Vi blev helt överrumplade igår av vreden och frustrationen hon uppvisade. Hon knuffade köksbordet in i väggen, välte stolar, kastade skor, bet sig själv i armen och började nästan kräkas av det galna skrikandet :shock: Hon gick liksom inte att få kontakt med, och vi tyckte det gick från noll till hundra på två sekunder. Men nu när jag läser ditt svar och tänker tillbaka på halvtimmen innan utbrottet så kan jag nog se var det gick fel :-k
miniz skrev:Du kan tilämpa det som stàr i trotskapitlet. Kanske inte förvisning, men sängdumpning gàr helt fint, som en paus fôr alla!
Tack, det var förvisningen jag var osäker på. Lilla ungen min bad själv om ett break till slut igår. "JAG SKA SOVA LITE" vrålade hon och stormade in i sitt rum. Så jag lyfte ner henne i sängen och ramsade ut, smått förvirrad. Hon somnade inte men lugnade ner sig, och sedan hämtade jag henne när hon lät glad igen. Solig som vanligt var hon då. Skönt att någon här hemma kunde komma på en lösning :oops:
miniz skrev:och mycket skratt och humor
Va fasen, ska man vara glad mitt i eländet också?! :lol: Du har helt rätt, och vi måste styra upp delaktigheten också.

Det finns risk att jag återkommer framöver :wink: Tack så länge! :heart: Jag botaniserar bland favvo-trådarna på temat.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:P
Tetz skrev: Lilla ungen min bad själv om ett break till slut igår. "JAG SKA SOVA LITE" vrålade hon och stormade in i sitt rum.
:D Som sagt - de små barnen är våra bästa pedagoger :wink: :lol:

Hon behövde ta en paus från dig och allt det OMÖJLIGA här i världen, precis som du behövde ta en paus från henne och allt det omöjliga här i världen :roll:

Där är "tvättstjälpningen" en alldeles utmärkt tillflykt för båda / alla parter. Det är alltså inte fråga om någon uppfostrande förvisning i stor stil ("Du får komma när du kan sluta bitas", etc) utan bara precis just en PAUS. Det är alltså lika sakligt, känslobefriat som när man faktiskt stjälper en hög tvätt i fåtöljen eller soffan eller på sängen (eller i någon tom spjälsäng :mrgreen: ) för att vika och stryka och ordna med den där högen senare, för just nu hinner / orkar man inte.

Så enkelt är det. min käre Watson :idea: Och sedan, när båda / alla parter hämtat andan, lkugnat ner sig och mår finemang igen, vilket brukar ta cirkus tio minuter - som ju inte är för mycket, om man säger - så ses man igen, därför att man har ett Viktigt Ärende (social delaktighet) och ingenting har hänt. Ingenting som på något vis var farligt eller fel eller ställde till någonting. Det var bara ett litet lugnt hål i tiden som hade vägarna förbi :P :!: :P

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack för svar, Anna! :heart:

Under förtrotsen ökade hennes sömnbehov och hon blev känsligare för lågt blodsocker, och jag ser samma sak nu. Så lite mer sömn är tillfälligt i schemat och lite rejälare mellanmål, plus att vi styr upp delaktigheten på ett bättre sätt. Hon var ju nyss Kung över tillvaron och hade lagom svårighetsgrad och regelbundenhet på sysslorna, men nu måste vi omvärdera vad vi kan begära av henne. Svårare uppdrag väntar :!: Och troligtvis fler sängdumpningar :wink:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Nu har vi äntligen flyttat till det efterlängtade huset. Det är ett nybyggt område och vi bor på en hörntomt med endast några nyplanterade små häckplantor som tomtgräns. Utanför tomten är det tung byggtrafik som inte håller hastigheten nere :evil: och så kommer det vara i något år tills alla hus är klara.

Min skruttunge är definitivt inne i den första riktiga trotsen och hon varierar mellan NEJ! och att åla sig eller låtsas som det regnar :wink: Delaktigheten haltar och det måste till löjliga mängder teater på temat hjälplöshet för att hon ska göra något frivilligt. Och utevistelserna ska vi inte prata om... Hon är som en kalv på grönbete och rymmer hela tiden. Med tanke på trafiken här går det inte att ha is i magen och se om hon låter bli att springa ut i vägen. Oavsett hur eller vad jag säger/ropar så reagerar hon inte. Det enda som "hjälper" är att springa ifatt henne och bära tillbaka henne. Gärna under prat/skäll om att hon inte får springa iväg från mig #-o Konstruktivt? Knappast.

Vad ska jag göra :?: Snart är bebisen här och jag ser framför mig hur jag inte kan lämna huset på hela hösten för att hon bara springer iväg hela tiden :cry:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Kanske det är tid för att se över hennes uppgifter om det är svàrt att fà henne göra saker nu. Försök hitta uppgifter som är roliga, men riktigt arbete. Typ vattna blommorna, skura badkaret, diska, starta maskiner, làsa bildörrar etc.

Byggtrafiken kan du ju tyvärr inte göra nàgot med. Kanske du kan gà nàgon annan plats ett tag. Om ni ska vara hemma kan hon göra det du gör, jobba med det samma. Om ni ska vara ute och leka fàr ni gà bort fràn trafiken. Det är superviktigt att hon fàr vara ute och springa av sig, kanske en repstege kan göra susen ett tag?

Har du läst lite runt pà favoriter?

Àterkom gärna med funderingar, vi finns här, ocksà om det tar lite làng tid ibland...

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"