Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isabellas mamma

Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej!
Vi ska lära vår snart 10-månaders Isabella att sova hela natten efter att vi insett att hon har sömnsvårigheter. Hon har haft svårt att sova i flera månader och vi har provat med bla skrikmetoden vilket varken funkade eller kändes särskilt bra för nån av oss.
De senaste veckorna tycker vi att Isabella inte är sig lik: hon är glåmig och blek, inte lika stark rent fysiskt som hon varit tidigare och hon har haft oförklarliga febetoppar samt kräkningar till och från. Det sistnämda har lett till att hon heller inte vill äta eller dricka så mycket som hon borde.
Efter att ha läst Annas böcker så har vi nu fått bekräftat det som vi har misstänkt ett tag själva: att hon lider av sömnbrist och är på god väg att bli utbränd. Så nu har vi bestämt oss för att vi ska lära Isabella att sova hela natten! Jag sitter och pluggar stenhårt för jag har gett min fanken på att det ska funka men det har såklart dykt upp några frågor:
1. Kan man ha samma ramsa på dagen som på natten så länge den inte innehåller ordet natt? Eller ska man ha en annan ramsa för att skilja på dag/natt?
2. Jag hade tänkt att första dagsluren ska ske inne och andra ute men då är frågan: ska jag köra vagning på eftermiddagen eller kan man låta henne somna själv i vagnen? Hon tycker om vagnen och brukar kunna somna själv när man är på promenad men det är kanske meningen att man ska vagna och hon får somna och sen kan jag gå på promenad? Ska man köra ramsan då också? Hon brukar vakna ganska lätt om jag stannar under promenaden i vanliga fall.
3. Det står i boken att man ska undvika alltför hög stimulans under dagarna samt att resa. Är det en dålig idé att gå till öppna förskolan med henne på dagen eller går det bra?
4. Isabella kräks ju mer eller mindre varje dag och framförallt om man ger henne för stora portioner så hon äter 5 ggr/dag +nattslurk nu men enligt SHN ska hon äta 4 ggr + nattslurk. Varför bara 4 ggr och hur viktigt är det att man håller sig till det? Jag är orolig för att honinte får i sig tillräckligt med vatten och näring...

Det var ett långt utlägg men jag hoppas att kunna få lite vägledning eftersom vi snart ska börja med kuren :)
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Emma80

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Emma80 »

Hej Isabellas mamma och varmt välkommen till forumet :D Vad bra att ni hittade till kuren och oss :heart:

Ska försöka svara på dina frågor:
1) Jag hade "godnatt, godnatt och sov så gott" på natten och "sov så gott en liten stund" på dagen, så vi hade två helt olika och det är det jag tror Anna rekommenderar.

2) Om du vill att ni inte ska vara beroende av att vagnen rullar så hade jag varit noga med att inte börja gå med vagnen förrän efter 10 min har gått. Du kan ramsa utomhus också, bara du känner dig bekväm nog att ramsa med det magstöd som krävs.

3) Ja, under kur och uppföljningsvecka är det bra att ta det lugnt och hålla sig på hemmaplan. Självklart gå ut och upptäcka saker i lugn och ro men inte det där supersociala med många barn. Sen tänker jag att det är lätt att bli smittad av något på öppna förskolan och det vore tråkigt.

4) Tanken bakom att ha fyra mål + nattslurk är att det ska hinna gå tillräckligt lång tid mellan målen så att barnet får upp aptiten och äter mycket och inte drar ut på måltiderna samt att lilla magen får en chans att vila sig. Jag har varit noga med att inte låta måltiderna ta mer än 30-45 minuter.

Hoppas det var till någon hjälp, hör av dig igen annars! Bara fortsätta i samma tråd.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Isabellas mamma

Hej!
Tack för svaret!
Vi har varit bortresta några dagar och har inte haft tillgång till internet så därför har det dröjt med svar :)
Vi har bestämt att börja med kuren imorgon kväll så vi laddar tills dess :D
Jag kommer säkert att komma med fler frågor allteftersom

kram Sarah
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Sarah!
Läste att ni ochså ska köra kuren ikväll vilket även vi ska göra med vår son :) Vore kul och kanske följas åt och se hur det går och peppa varann:) Tycker att detta forum är SUPER då man får kontakt med mammor i liknande situationer och kan ge varandra råd och stöd :)

Är sååå pirrig inför ikväll men det känns bra:) Lycka till ikväll :)
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Isabellas mamma

Hej Sanni!
Hur har det gått för er?
Isabella somnade efter 60 minuter och har nu sovit i snart 30 min. Tyckte ändå att det gick ganska bra, man märkte att hon började lyssna på ramsan efter några gånger. :D Det svåraste kommer nog senare inatt när hon brukar få välling :?
Hur gammal är er son? Hur har er resa fram till beslutet att köra SHN varit?
Kram Sarah
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej det gick ingen vidare...han fick total panik och skrek bokstavligen hjärtat ur sig och gick bärskargång i sängen främst utifrån att nappen uteblev...han vägrade lyssna på ramsan och somnade av sig själv...känns ingen vidare just nu :(

Hur gick det för er vad fick ni för reaktioner av er lilla dotter?
Sanni

Inlägg av Sanni »

Vår lilla son har sedan födseln soveit jätte dåligt..läkarna sa då att han hade kolik och att det gör att de sover dåligt upp till i 3 månader :( sen går det över....vilket det inte har gjort. Idag är han 9 månader och har aldrig sovit mer än 3 timmar i sträck... han kan vakna 1 gång i timmen hela natten för att sedan inte somna om efter kl 6. Detta har slitit på oss som föräldrar men främst på vår lilla son. När jag hörde om Sova hela natten-kuren kände vi att vi verkligen vill göra detta främst för vår sons skull.. Det skär så i hjärtat att se honom sömnlös och trött...

Sonen sover än dock har han gråtit vid 2 tillfällen men somnat om...
Isabellas mamma

Jag förstår att ni måste vara helt slut vid det här laget om han har sovit så dåligt hela tiden.
Det känns jättejobbigt när de får panik :-? , det fick Isabella också när vi provade med en variant av 5 min-metoden då hon var 6-mån. Det funkade inte så bra som du kanske förstår därför kör vi SHN nu.
Det tog ju en timme innan hon somnade idag men hon fick aldrig nåt panikskrik utan var mest arg och det kan man ju stå ut med. Man märkte dock när hon började ta till sig ramsan och det var ju skönt. Hon har nu sovit från kl 20.00 och har vaknat en gång men somnade om lätt efter att jag lagt henne tillrätta, buffat 3 ggr och ramsat :)

Tappa inte modet nu bara! Vad jag har förstått på boken så ska man ju inte räkna med att första natten går särskilt bra. Och med tanke på att han aldrig har sovit bra så är det ju extra kämpigt för honom. Det kommer säkert att gå bättre imorgon kväll för då har ni ju även hållt schemat en hel dag med ramsning/vagning [-o<

Det kommer att gå bra ska du se :thumbsup:
Vi får följas åt under natten och de kommande dagarna

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Det känns riktigt bra att ha någon och skriva till som är i samma situation :)

Jag ska inte ge mig utan jag kör på ikväll :) trots att jag känner mig smått misslyckad men som sagt det är ju inte meningen att det ska gå galant första natten....

Hur har du tänkt kring dagslurerna? Ska lillen sova i vagn eller sin säng?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkomna är ni, kära båda :lol: :heart: :heart: :lol:

Kura nu efter konstens alla regler och gör det inte besvärligare än det behöver vara, för det är det inte :-({|=

Man måste bara vara påläst ordentligt, så att Attityden verkligen faller på plats. Man får INTE göra misstaget att tro att Sova hela natten-kuren är en fråga om teknik och verktyg enbart :shock:

Så läs, ni kära, läs tills ögonen blöder (nåja :mrgreen: ) och då särskilt kapitlen Lugnet, Säkerheten och Safarin.

Era små älsklingar kommer - faktiskt :!: - att tacka er med sin lättnad. Tro det eller ej.

Härligt att ni följs åt här i tråden :lol: Så följer vi er :thumbsup:

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Anna!

Tack för välkommnandet :)
Så kul att du kikar in på tråden :) Finns det möjlighet att ställa frågor till dig på tråden? Är ny här inne så jag vet inte om det är våra kära hjärtebarnskontrollanter som tar frågorna :? Har en fråga nu mitt i natten som jag gärna skulle vilja få besvarad innan lillen vaknar till igen :) :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Då får du skynda dig :lol: Här är en trött Anna... Men det är ju en dag i morgon också, och Gud vare tack och lov för de kära hjärtana :heart: :lol:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Anna :)

Vi kan ta mina frågor imorgon ochså det går bra då med :)

God natt :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra bra :lol:

Jag stängde din andra tråd, den om Lathunden. Håll dig till en och samma så underlättas livet för oss alla :wink: :lol:

Natti me'sej, sov så gott :sleep:

:heart:
Isabellas mamma

Tack för välkomnandet Anna!
Nu har vi passerat vällingstadiet på natten och då berättade hon för mig i ca 30 min att hon tyckte det var lite orättvist att hon inte fick nån välling :lol: Men det gick mycket bättre än jag hade föreställt mig så det var ju skönt! Nu är det förhoppningsvis vargatimmen som står på tur...
)
Sanni: Vi kör på ett schema som fanns i boken för Amanda 10 mån (sid 35) Vi tyckte att det passade bra in på vårat familjesshema :) Då har vi tänkt att hon ska få sova inne i spjälsäng första luren och ute i vagnen andra luren.

kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"