Vi ska lära vår snart 10-månaders Isabella att sova hela natten efter att vi insett att hon har sömnsvårigheter. Hon har haft svårt att sova i flera månader och vi har provat med bla skrikmetoden vilket varken funkade eller kändes särskilt bra för nån av oss.
De senaste veckorna tycker vi att Isabella inte är sig lik: hon är glåmig och blek, inte lika stark rent fysiskt som hon varit tidigare och hon har haft oförklarliga febetoppar samt kräkningar till och från. Det sistnämda har lett till att hon heller inte vill äta eller dricka så mycket som hon borde.
Efter att ha läst Annas böcker så har vi nu fått bekräftat det som vi har misstänkt ett tag själva: att hon lider av sömnbrist och är på god väg att bli utbränd. Så nu har vi bestämt oss för att vi ska lära Isabella att sova hela natten! Jag sitter och pluggar stenhårt för jag har gett min fanken på att det ska funka men det har såklart dykt upp några frågor:
1. Kan man ha samma ramsa på dagen som på natten så länge den inte innehåller ordet natt? Eller ska man ha en annan ramsa för att skilja på dag/natt?
2. Jag hade tänkt att första dagsluren ska ske inne och andra ute men då är frågan: ska jag köra vagning på eftermiddagen eller kan man låta henne somna själv i vagnen? Hon tycker om vagnen och brukar kunna somna själv när man är på promenad men det är kanske meningen att man ska vagna och hon får somna och sen kan jag gå på promenad? Ska man köra ramsan då också? Hon brukar vakna ganska lätt om jag stannar under promenaden i vanliga fall.
3. Det står i boken att man ska undvika alltför hög stimulans under dagarna samt att resa. Är det en dålig idé att gå till öppna förskolan med henne på dagen eller går det bra?
4. Isabella kräks ju mer eller mindre varje dag och framförallt om man ger henne för stora portioner så hon äter 5 ggr/dag +nattslurk nu men enligt SHN ska hon äta 4 ggr + nattslurk. Varför bara 4 ggr och hur viktigt är det att man håller sig till det? Jag är orolig för att honinte får i sig tillräckligt med vatten och näring...
Det var ett långt utlägg men jag hoppas att kunna få lite vägledning eftersom vi snart ska börja med kuren