Hej Maria,
vet du - jag tycker att det låter som att ni har det ungefär som man brukar när barnet är relativt nykurat? För visst är det så, att uppföljningsveckan precis är över?
Jag säger inte så för att marginalisera det du känner utan mer för att LUGNA dig

. Det tar en månad innan kuren och schemat sitter, så är det. Man kan tycka vad man vill om det, min erfaranhet är dock att om man har det i beräkning så kan man slappna av på ett annat sätt. SHN är ingen metod på det sättet att saker och ting ska funka en viss dag...man får jobba hela tiden...skillnaden är att ju längre tiden går, desto mindre darrigt blir det.
Mitt första pepp till dig är att sluta räkna X antal minuter som Liza sover under sina lurar. Det är ett jättestressmoment för en själv

Glöm inte bort att vi ju faktiskt utgår från ett helhetstänk här - SHN är så mkt mer. Ger du henne förutsättningarna på pappret (dvs schemat) samt följer det i praktiken så har du gjort allt du kan. Sen kan du bara finnas till hands nu för att svara,svara,svara på de frågor hon har :"Ska jag sova nu, är det meningen? Men jag vaknade ju och känner mig pigg, är det inte meningen att man ska kliva upp då"? Och så vidare. Svarar du henne på samma trygga och bestämda sätt hela tiden så kommer hon till slut att ta till sig det och hennes kropp kommer oxå att klara dom där 45minuters-skarvarana som är välkända - dvs då går barnet upp i lite ytligare sömna och det är DÄRFÖR man kan tycka att "men varför vaknar dom alltid efter 45 min" (om det är menat att de ska sova längre).
Men dom måste ju få tid att LÄRA sig att själva reglera omsomningen om det är så att skarven (eller ngt annat) gör sig påmint. Och det TAR tid, det tar inte bara kuren och uppföljningsveckan, tro mig som kurat 2 kids
Jag tycker att ni gör helt rätt på morgnarna som lämnar henne ifred! Man KAN ju ge en ska pangramsa, dvs en upplysningsramsaX4 som sak vara kort och saklig, bara för sakens skull lixom...men sen får de ligga ifred. Vi gör vanligtvis inget när Sigge vaknar för tidigt, om han nu inte gallskriker och grinar. Eftersom det är just morgon och de nånstans kanske fattar/känner att det "borde" va dax att kliva upp så gör man bäst i att låta dem vara ostörda fram tills att det verkligen är dax.
Ang ramsning på nätterna så skulle jag vilja förelås samma slags strategi, så lite som möjligt för att hon ska få chans att hajja läget. Det här kan ju verka motsägelsefullt eftersom jag tidigare skrivit att man ska ge svar på svar när det frågas...men vad jag menar är att ETT "kraftfullt" svar kanske ger mer effekt på sikt än om man står och ramsar och "stör". Förstår du? Å andra sida har jag träffat på dem härinne som i efterhand kommit på sig att de faktiskt ramsat FÖR LITE i början av SHN-processen, så barnet har aldrig getts en chans att ta till sig ramsan. Det är bara du som vet vilken nivå befinner er på. Men förstår du ungefär vad jag menar - en svår balansgång helt enkelt, som TAR TID att hitta hos sig själv (där har vi det igen) och det finns inga rätt eller fel utan när man hittar nivån så kommer det kännas självklart.
Och då har man heller inga problem med att låta barnet ligga och gaffla 30-40 min på morgonen, eller under inledningen av luren. Och sålunda ingen stress och ingen osäkerhet utan man blir bara självklar i det man förmedlar.
Kontentan alltså: känn dig bara lugn, du gör som man ska, det behöver få ta tid. Det är INTE "synd om" din dotter som inte får exakt 14.5 tim sömn/dygn, däremot så har hon det jättebra som har en mamma som sliter för att hon ska fatta vad det är som gäller
Jag tycker att ert schema ser jättefint ut! Låt det vara så, ha det för ögonen, låt det styra, ge det till Liza som hennes viktigaste förutsättning och sen är det upp till henne att ta emot.
Hon behöver fortfarande 3 lurar/dag. Det är vid 9 månader som 20-minutersluren på em tas bort. Om hon inte sover den, tänk på det som en slags vila. På samma sätt som min 4-åring har "läsvila" på förskolan, där de barn som inte sover lunch får ligga ner 30 minuter och lyssna på en saga. Förutsättning till vila helt enkelt.
Vaknar Liza för tidigt under en lur (el på morgonen) och somnar om när det är 5 min kvar så ger ni henne en marginalkvart förstås! Men inte mer än så. Och är hon jättetrött och kinkig pg av att hon vaknat för tidigt på morgonen el strulat med ngn av lurarna så kan ni ju lägga henne en kvart tidigare. Men var försiktigt med sånt så ni inte tar för vana att skjuta hela schemat fram och tillbaka. Tänk på att kroppen -klockan - är en av hennes förutsättningar för att kunna ta till sig allt det här.Men ibland bara måste man ju får göra det.
Hoppas att jag kunde bistå med något iallafall...vet att det känns tröstlöst att bara få höra "men ge det tid". "Tyvärr" måste jag dock säga att enl min erfaranhet så är det precis det som det handlar om - både för barnet men även för en själv.
Ha det så bra!
Kram Sanna
PS. Precis nu när jag skulle posta detta så såg jag att du kommit med ett nytt schemaförslag...jag säger som jag sagt innan - JAG tycker att det nuvarande schemat ser HELT ok ut

Och på det nya schemat du föreslagit så är ju 20-minutarn på em borttaget ...och vad var det jag sa om det

Hate to tell you-men hon behöver den! Kom ihåg - FÖRUTSÄTTNINGARNA!
Kram igen.