Första natten blev hemsk! Vad ska jag göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elden

Första natten blev hemsk! Vad ska jag göra?

Inlägg av Elden »

Hej allihopa!
Hoppas ni kan svara på mina frågor! Vi är helt förvirrade bägge två (jag som mamma och min dotter på 7,5 månader). Nu har vi gjort andra "första natten". Jag har läst boken två gånger och fortsätter läsa forumet i flera dagar. Jag måste erkänna att jag har provat 5minuters metoden :oops: och har nog sabbat lite med det. Hoppas det går att rätta till. Mina frågor är:
Gör jag rätt: så fort hon börjar gråta kommer in och buffar (det fick jag göra tusen gånger inatt, speciellt från 5 på morgonen). Och Liza lugnar ner sig snabbt, men så fort jag gör ett steg till dörren så börjar hon skrika förskräkligt. Jag ramsar, men det gör ingenting (hoppas att det är tids fråga!) Sedan lugnar hon ner sig i 2 minuter och börjar skrika igen. Gick upp imorse efter schemat men kinderna är så hemskt röda av all gråt och värme av ayy liga på magen samtidigt så jag vet inte hur jag ska våga lägga henne i sängennu på dagen och fortsätta! Fyyy vad det är svårt! #-o
Elden

Re: Första natten blev hemsk! Vad ska jag göra?

Inlägg av Elden »

Och sedan ska man dra ner på buffandet idag eller? Ibland (20 till 3) sömnade hon om - jag hann inte ens komma in i rummet. Så jag vet att hon kan sova och sömna om! Oh jag hoppas så verkligen att SHN hjälper oss!
Sedan är det svårt att förstå med bekräftelse. När kan man säga ihop påminelse och bekräftelse? Annars skriker hon ännu sämre om jag bekräftar. Jag försöker säga det så mjukt och tyst som möjligt. Är det rätt elerr det ska höras riktigt? Ska man öppna dörren för bekreftelsen?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

ser att du inte fått ngt svar :oops:
Hur går det för er?

Påminnelseramsan och bekräftelseramsan drar man ihop f rom det att man går in i uppföljningsveckan.

Man ska säga både påminnelsen och bekräftelsen med normalt tonläge. Ibland kan man få höja rösten medan man påminner, för att överrösta barnet. När man bekräftar så har man ett mjukare tonläge bara, men samma volym på rösten.

En del barn upplever nog att dom blir störda av bekräftelsen och det får man väl ta som man vill helt enkelt :wink: Jag brukar ta det som att barnet vill vara ifred helt enkelt och att det talar om det för mig :wink: Men en bekräftelse ska dom ha :wink: .SEN kan man lämna dem att böka, gny, tjorva etc.

Du kan ha dörren helt stängd om du vill det.Men man kan ju ha en liten glipa oxå om man vill det.Men då ska det vara så hela tiden, dvs man ska inte stänga när man ramsat sig ut och sen öppna enkom för bekräftelsen.

Mvh Sanna
Mangol

Inlägg av Mangol »

Hej!
Hoppas du får svar snart av en kurare:).
Jag kan bara peppa dig att hålla ut. Det kommer funka:) du måste tro att det funkar när du ramsar och buffat. Jag kurade vår 7 månaders dotter förra helgen. Hon har i praktiken hängt i mina tuttar hela nätterna. Hon vaknade 11 gånger första natten men somnade fort. Min sambo tog de första nätterna. Jag skulle nog bjuda in vargen mellan bena:).
Nu gick kurningen bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig, men så Här i uppföljningsveckan så kan hon tjorva till det någon natt och jag märker en tydlig skillnad om jag ramsar utanför och tänker tex undrar om hon ligger konstigt eller har ont, då funkar det inte. Tänker jag nä du gullis försök inte jag är här och allt är lugnt så funkar det:).
Så ladda metalt till tusen.
Lycka till DET KOMMER GÅ SUPER!
Elden

Inlägg av Elden »

Hej! Tack så mycket för era svar och stöd!
Det går ganska bra. Men klart kommer mer och er frågor med tiden. Nu vaknar hon bara ett par gånger men somnar om på nätterna. Sen är det lite svårt på morgonen. Vi har följande schema:

(Liza blir 8 månader den 13 april)

7-8 godmorgon och frukost (en kvart efter vi går upp)
10 - 10.45 sova 45 min
11.30 lunch
13.15 - 14.45 sova 1,5 tim
15.00 mellanmål
17.00 middag
17.45 - 18.30 sova 45 min
19.00 kvällsmat
19.30 bada
20.00 god natt

Och som ni ser är det inte riktigt stenhårt där på morgonen. Hon vaknade imorse (natt 4) 6.45 och var pigg o glad, jollrade. Jag väntade till 7 (längre vågade inte för attinte sabba morgon med gråt efter en så fin natt) och gick in med glada "god morgon". Igår var det 7 hon vaknade o jag väntade till 7.15. Det gör jag fel eller? Javisst skulle det varit perfekt att gå upp 8 men jag är tveksam: kanske är hon super morgonpigg eller kanke behöver hon lite mindre sömn än rekomenderat. Tyvärr spelar det ingen roll om jag lägger henne typ 20.30. hon vaknar ändå så tidigt. Plus att hon är jättetrött på kvällen även om hon sover så sent som till 18.30.

Hur ska man göra om hon vaknar pigg och glad till exampel 10 -15 minuter innan x- tid? Det har också hänt. Ofta på dagen på korta pass.

Är det helt fel att ha ett extra mål? Vi gjorde 4 mål första och andra dagen (8, 12, 15.30, 19) men hon var så vrålhungrig och otålig och grät av hunger under mattningen så att jag provar nu andra dagen med 5 mål istället. Vad tycker ni?

Jag är jättetacksam till all hjälp och funderingar! Jag blir definitivt inte mindre förvirrad än dag 1 kan jag säga! :roll:
Elden

Inlägg av Elden »

Läser olika inlägg och blir mer och mer tveksam på mitt schemat och hur jag följer det.
Nu vaknade Liza igen 14.35 istället för 14.45 och jag tog upp henne :oops: :oops: #-o #-o
Fel?

Kan det vara bättre med en schema med 12 timmars natt (19.30-7.30) och TVÅ dagslurar? Är det inte så att efter 6 månader ska barn börja sova bara 2 gånger under dagen? #-o #-o
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Elden :-)

En 9-månaders ska sova ca 14.5 tim/dygn. Har ni en 12-timmars natt, vilket rekommenderas (men man får ju välja 11,11.5 el 12 tim) så ska er lilla sova 2.5 tim på dagen. Bäst i ert fall är att dela upp den tiden på ett fm- pass på 45 min, ett längre pass på 1.5 tim samt ett em-pass på 20 min. Det blir då 2 tim och 35 min sammanlagt. Du har säkert sett här på forumet och i SHN-boken att det rekommenderas att man delar in lurarna i vissa intervaller (20, 45,60,90) och det är ingen slump eftersom det visat sig att det är dessa antalet minuter som funkar bäst, bl a för att barnet kommer upp i en liten "skarv" efter dessa tider och är lätta att väcka då.

Er tjej ska sova lite mindre tid på dagen på dagen alltså :!: Men det är först vid 9 månader som man drar ner till 2 lurar/dag.

19-07 brukar vara en klassisk tid som funkar för de allra flesta barn. Det är ju som jag säkert skrivit tidigare så, att allt som gällt INNAN man kurat det får man liksom lägga bakom sig. Barnet KOMMER ATT kunna sova, det KOMMER ATT kunna äta. Med hjälp av Attityden (du vet :wink: ). Här är allt självklart och vi tror på barnets förmåga, inte tvärtom. Vi måste dock ha tålamod och ge dem (och oss själva) tid. Inget sitter på en vecka..minst 10 dagar snackar vi om. Och det går upp och ner även efter det, men vi måste kunna stå kvar vid det som vi beslutat om och fortsätta ge samma konsekventa svar.

Vaknar hon för tidigt under en lur så får hon ligga kvar tills det är dax att kliva upp. Så länge hon inte ställer frågor lämnar du henne i fred helt enkelt. Inga ramsor, ingenting. Hörs det frågor så svarar du däremot såklart. Prat,joller,skratt,bök,gnäll..inga problem :) Får du henne att somna om så får du såklart använda marginalkvarten och låta henne sova max 15 min extra. Förstår du då? :wink: Du gjorde ju inget egentligt "fel" som tog upp henne för tidigt idag eftersom det var inom marginalkvarten, däremot är det viktigt att följa klockslagen på schemat såhär i början, så att kroppens klocka kan ställa in sig. Bestäm er därför för en exakt tid då hon ska upp på morgonen (07?) så att hon har en chans att fasa in sig.

Vill ni att hon ska gå och lägga sig kl 20 sen, då måste ni pytsa ut den timmen som saknas under dagslurarna.

Var i kuren är ni nu? Det är först efter att uppföljningsveckan är klar som man kan börja utvärdera och ändra i schemat. Däremot skulle ni kunna korta em-luren redan nu eftersom hon får för mkt sömn under dagtid i nuläget, det gör ingen skada.

:arrow: Em-luren måste ligga tidigare än 17.45! En bra tumregel är att inte ha ngn lur efter kl 17! På sås ätt blir barnet tröttare innan sänggåendet för natten. Jag skulle oxå se till att lägga lunchluren tidigare än kl 13.15 eftersom det är den luren man sen sparar till sist (dvs den enda lur barnet har vid 1 års ålder) och då är det ju bra om den kan få komma så tidigt som möjligt.

Tänk 2-2.5 tim mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan måltiderna!
Mitt förslag på schema ser ut som följer med andra ord:

07 godmorgon och frukost
9.30 sova 45 min
11.00 lunch
12.15 sova 1.5 tim
14.00 mellis
16.00 sova 20 min
17.00 middag
18.30 kvällsmål/nattslurk
19 gonatt

Ungefärliga tider såklart, ni vet ju exakt vad som passar er, men du ser vilket tänk jag har? 8) 5 mål/dag är ju det som rekommenderas (inkl kvällslurken) men vill man lägga in ett extar mellis nånstans så får man ju såklart göra det. Det kan behövas under kuren och efterföljande tid eftersom aptiten ökar så dramatiskt då. Se bara till att hon har förutsättningar att vara rejält hungrig inför huvudmålen, så inga stora mellis :wink: utan bara ngt som mättar för stunden.

Ok?

Ha det gott!

Mvh Sanna :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jag tycker det föreslagna schemat du fått ser jättebra ut! (Det finns även 8 månaders som bara har två lurar. En på 45 minuter och en på 2 timmar). Fast din flicka verkar ju inkörd på tre lurar så om det funkar bra fortsätt med det!

Och det verkar som din tös vill göra natt tidigare eftersom du skriver att hon är trött trots sen emlur. Då är det bättre att tidigarelägga både emluren och natten. Så får ni mer egentid på kvällskvisten också! Alltid skönt. Och kl 07 är en bra tid att gå upp. De flesta bebisar brukar vilja vakna då- oavsett hur sent de läggs kvällen innan.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Elden

Inlägg av Elden »

Hej!
Bästa Sanna! Tack för ditt svar! Det är fantastiskt med det forumet! Det hjälper att hålla ut. Vet inte om jag skulle klara kuret på egen hand. Knappast! #-o
Tänk hur förvirrad och trött man kan bli på 8 månader med sömnbrist! :lol: :lol: Jag räknade och räknade schemat i flera dagar och slösat massor med papper på det men har inte märkt att jag har för mycket sömn på dagen! :roll: :lol: Det är helt otroligt!! Först igår natt när jag läste ditt svar förstodjag det!! Kan inte tro att det är sant. Men men... Nytt schema liv börjar idag. Jag ta hela schemat även om det känns jätteläskigt med sån tidig o kort emlur. Hon är inte van vid det. Det ända ändring - flytta allt 30 minuter framåt (tänker lite gran på min man och mig) :oops: :lol: . Men det blir bra! Nu måste jag sluta tveka det minsta o sluta låta henne bestämma själv! :lol:
Tillägg till det påstående: Liza vaknade imorse 6.38 men jag lät henne ligga kvar. Hon babblade och började gråta lite (jag ramsade då) och sömnade om efter 20 minuter eller nåt! det är rena mirakel. Det var jag inte beredd på! Nu ska det köras hårt :D :D :lol: Hipp hipp hurra till Anna W!! =D>
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:heart: :thumbsup:

Va bra att du gillade schemat! Jag skulle dock vilja be dig vänta tills uppföljningsveckan är över med att ändra helt och hållet. Hon har ju börjat ställa in sig nu på det schema ni gett f rom kurstart och jag tänker att det kan bli VÄL mkt att helt plötsligt såhär i början av uppföljningsveckan (för visst har jag rätt i att det är där ni befinner er?). :!: Vänta tills uppföljningsveckan är över!

:arrow: Den korta em-luren på 20 min kan ni dock börja med redan nu! Se till så att det är OK intervall mellan den och lunchluren dock, samt att hon får den innan kl 17. Jag kollar på ert nuvarande schema och ser att hon kliver upp 1445 från långa luren...kanske kan 20-minutarn komma kl 1645 då och så får hon sova till 17.05? (5 min kan man bjuda på).Ni har ju inte läggning förrän kl 20, så hon får ju de 3 tim som man minst behöver innan natten...

Ge sen det nya schemat 3+7 dgr (precis som kuren och uppföljningsveckan) för att sätta sig! Tänk på kroppens klocka, som jag skrev om förut.Hon måste få en chans att ställa in den, och det fordrar att schemat hålls. Kanske får ni skjuta på det nya schemat lite försiktigt, bit för bit, eftersom det var så "många" drastiska förändringar? Ni kan ju använda er av marginalkvarten oxå för att skjuta det rätt. Men huvudsaken att ni ger henne TID att ta till sig det eftersom det blir en ganska så stor omkastning. Förstår du hur jag menar? :wink: Var varsam och medveten om kroppens klocka med andra ord.

Och fortsätt med samma inställning :) Hon K A N! Bara hon får en chans att visa det! Upprepa det hela tiden för dig själv... Det kommer att gå upp och ner, så Attityden måste hela tiden putsas på.

Ang hur svamlig man blir av sömnbrist - man ska inte glömma bort att det används som tortyrmetod eftersom folk tillslut bryter ihop. Jag vet vad du pratar om, been there... Det är det som är bra med AW-forumet; alla här har varit el är i samma sits och vi har bestämt oss för att ta tag i det . Och de som blir de absoluta vinnarna är ju faktiskt våra barn (även om vi såklart drar nytta av det oxå :mrgreen: )

Ha det så bra! :thumbsup: :heart:
/Sanna
Elden

Inlägg av Elden »

Hej Sanna!
Försöker jobba på Attityden men behöver lite hjälp och peppning :oops:
Vi lever nu efter följande schema:

7.30 godmorgon och frukost
10.00 - 10.45 sova
11.00 lunch
12.45 - 14.15 sova
14.15 mellanmål
16.00 middag
16.40 - 17.00 sova
18.30 kvällsmat
19.00 bada
19.30 godnatt

Jag startade med det schemat för en vecka sedan för att det var inte så stor ändring tänkta jag - godmorgon höll jag ändå inte så bra och kvällstrött var hon.

Nu är det inga problem med mat. Liza äter mycket och bra varje måltid.
Sova tyvärr är inte så populärt. Jag tycker att ramsan tar inte alls.
Liza brukar vakna 6 - 6.30 på morgonen och sen sover 20 min - gråter 10, sover 15- gråter 10 osv till 7.30.
Ska jag kanske gå över till ditt schema med godmorgon 7.00 ocv?
Jag är så besviken! Hon sov 12 timmar bra 1 natt! Så synd om henne när hon har såna morgon!

På dagen är det så:
Ganska ok med 1 luren. Sömna fort, sover 45 min. Vaknar antigen själv runt 10.45 eller jag kommer in.
Sen är det svårare 2 luren. Då somnar hon ganska bra, på max 10min men vaknar vanligen efter 45 min och har svårt att somna om. Jag håller henne i säng till minst 14.00.
Lur 3 är svår. Somnar länge, ibland alla 20 minuter. Vad ska jag göra med den? Ska jag ta upp henne även om hon somnat för 5 minuter sen? Eller ska hon får sina 20 min 17.00 till 17.20 till ex?
Kanske är det bättre att ha 2 lur: första 45+20 min och andra 1.5 timme men lite senare. Jag känner på henne att hon behöver 14,5 timme, specielt på morgonen. Hon är super gnällig redan 9! Oh, jag vet inte vad jag ska göra! Kanske om hon sover längre på fm och skipper helt 16.40 - 17.00 luren så sover hon sina 12 timmar på natten?

Tack för hjälpen!
Maria
Elden

Inlägg av Elden »

Vad tycker du Sanna om detta:

7.00 godmorgon
7.30 frukost
9.50 - 11.00 sova 45+20
11.00 lunch
13.45 mellis
14.00-15.30 sova 1,5
16.00 middag
18.00 kvällsmat
19.00 godnatt

Måltider är samma iallafall :lol:

Men jag tänker inte gå över till nåt nytt just nu. Jag kommer ihåg om 3+7 dagar!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Maria,

vet du - jag tycker att det låter som att ni har det ungefär som man brukar när barnet är relativt nykurat? För visst är det så, att uppföljningsveckan precis är över?

Jag säger inte så för att marginalisera det du känner utan mer för att LUGNA dig :wink: . Det tar en månad innan kuren och schemat sitter, så är det. Man kan tycka vad man vill om det, min erfaranhet är dock att om man har det i beräkning så kan man slappna av på ett annat sätt. SHN är ingen metod på det sättet att saker och ting ska funka en viss dag...man får jobba hela tiden...skillnaden är att ju längre tiden går, desto mindre darrigt blir det.

Mitt första pepp till dig är att sluta räkna X antal minuter som Liza sover under sina lurar. Det är ett jättestressmoment för en själv :!: Glöm inte bort att vi ju faktiskt utgår från ett helhetstänk här - SHN är så mkt mer. Ger du henne förutsättningarna på pappret (dvs schemat) samt följer det i praktiken så har du gjort allt du kan. Sen kan du bara finnas till hands nu för att svara,svara,svara på de frågor hon har :"Ska jag sova nu, är det meningen? Men jag vaknade ju och känner mig pigg, är det inte meningen att man ska kliva upp då"? Och så vidare. Svarar du henne på samma trygga och bestämda sätt hela tiden så kommer hon till slut att ta till sig det och hennes kropp kommer oxå att klara dom där 45minuters-skarvarana som är välkända - dvs då går barnet upp i lite ytligare sömna och det är DÄRFÖR man kan tycka att "men varför vaknar dom alltid efter 45 min" (om det är menat att de ska sova längre).

Men dom måste ju få tid att LÄRA sig att själva reglera omsomningen om det är så att skarven (eller ngt annat) gör sig påmint. Och det TAR tid, det tar inte bara kuren och uppföljningsveckan, tro mig som kurat 2 kids :mrgreen:

Jag tycker att ni gör helt rätt på morgnarna som lämnar henne ifred! Man KAN ju ge en ska pangramsa, dvs en upplysningsramsaX4 som sak vara kort och saklig, bara för sakens skull lixom...men sen får de ligga ifred. Vi gör vanligtvis inget när Sigge vaknar för tidigt, om han nu inte gallskriker och grinar. Eftersom det är just morgon och de nånstans kanske fattar/känner att det "borde" va dax att kliva upp så gör man bäst i att låta dem vara ostörda fram tills att det verkligen är dax.

Ang ramsning på nätterna så skulle jag vilja förelås samma slags strategi, så lite som möjligt för att hon ska få chans att hajja läget. Det här kan ju verka motsägelsefullt eftersom jag tidigare skrivit att man ska ge svar på svar när det frågas...men vad jag menar är att ETT "kraftfullt" svar kanske ger mer effekt på sikt än om man står och ramsar och "stör". Förstår du? Å andra sida har jag träffat på dem härinne som i efterhand kommit på sig att de faktiskt ramsat FÖR LITE i början av SHN-processen, så barnet har aldrig getts en chans att ta till sig ramsan. Det är bara du som vet vilken nivå befinner er på. Men förstår du ungefär vad jag menar - en svår balansgång helt enkelt, som TAR TID att hitta hos sig själv (där har vi det igen) och det finns inga rätt eller fel utan när man hittar nivån så kommer det kännas självklart.

Och då har man heller inga problem med att låta barnet ligga och gaffla 30-40 min på morgonen, eller under inledningen av luren. Och sålunda ingen stress och ingen osäkerhet utan man blir bara självklar i det man förmedlar.

Kontentan alltså: känn dig bara lugn, du gör som man ska, det behöver få ta tid. Det är INTE "synd om" din dotter som inte får exakt 14.5 tim sömn/dygn, däremot så har hon det jättebra som har en mamma som sliter för att hon ska fatta vad det är som gäller :heart:

Jag tycker att ert schema ser jättefint ut! Låt det vara så, ha det för ögonen, låt det styra, ge det till Liza som hennes viktigaste förutsättning och sen är det upp till henne att ta emot.

Hon behöver fortfarande 3 lurar/dag. Det är vid 9 månader som 20-minutersluren på em tas bort. Om hon inte sover den, tänk på det som en slags vila. På samma sätt som min 4-åring har "läsvila" på förskolan, där de barn som inte sover lunch får ligga ner 30 minuter och lyssna på en saga. Förutsättning till vila helt enkelt.

Vaknar Liza för tidigt under en lur (el på morgonen) och somnar om när det är 5 min kvar så ger ni henne en marginalkvart förstås! Men inte mer än så. Och är hon jättetrött och kinkig pg av att hon vaknat för tidigt på morgonen el strulat med ngn av lurarna så kan ni ju lägga henne en kvart tidigare. Men var försiktigt med sånt så ni inte tar för vana att skjuta hela schemat fram och tillbaka. Tänk på att kroppen -klockan - är en av hennes förutsättningar för att kunna ta till sig allt det här.Men ibland bara måste man ju får göra det.

Hoppas att jag kunde bistå med något iallafall...vet att det känns tröstlöst att bara få höra "men ge det tid". "Tyvärr" måste jag dock säga att enl min erfaranhet så är det precis det som det handlar om - både för barnet men även för en själv.

Ha det så bra!
Kram Sanna :heart:

PS. Precis nu när jag skulle posta detta så såg jag att du kommit med ett nytt schemaförslag...jag säger som jag sagt innan - JAG tycker att det nuvarande schemat ser HELT ok ut :) Och på det nya schemat du föreslagit så är ju 20-minutarn på em borttaget ...och vad var det jag sa om det :wink: Hate to tell you-men hon behöver den! Kom ihåg - FÖRUTSÄTTNINGARNA! :mrgreen:
Kram igen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"