Först och främst vill jag tacka Anna, för att hon finns helt enkelt, just nu känns det som att hon är den enda som verkar förstå och känna små barn. Jag och min man har precis börjat läsa SHN-boken och kommer att köra igång här så snart vi tror att vi kan verktygen och filosofin bakom. Dock känner jag mig jättenervös inför om jag fattat allt jag ska göra, det känns väldigt logiskt allt men samtidigt som en hel vetenskap att få allt rätt (speciellt när man är trött). Innan vi börjar har jag lite frågor.
Vår lilla dotter är 7 månader och 2 veckor ungefär. Hon sov som en liten prinsessa hela nätter från att hon var 2 veckor tills hon var 3 månader. Därefter började nattsömnen störas och hon vaknade olika mycket olika nätter. Det svåra med henne har egentligen aldrig vart att hon vaknar mycket (förutom i perioder) utan att hon är svår att söva, både vid läggningar och uppvak. Det enda som funkar är vagnen på dagarna (samt ljudet av en tvättmaskin eller dammsugare under tiden, galet men sant) samt att hon somnar vid bröstet på kvällen och vid uppvak. Nu vaknar hon en till två gånger per natt och det är bara bröstet som gäller annars skriker hon sig blå utan stopp. Det har gått att vagga, trösta nån gång men generellet så funkar det aldrig. Har tänkt att jag ska sluta nattamma innan vi börjar med kuren så att hon är avvänjd tills dess, men det går inte för vi har inget annat att ta till (det är liksom därför vi vänt oss till Annas bok) Så min fråga är: Går det att kura ett barn som fortf nattammas, eller måste barnet vara avvänjt innan man börjar? Jag hoppas att kuren ska avvänja henne genom att lära henne somna utan.
Jag har även alltid tyckt att det ärväldigt läskigt att lägga henne på mage. Men sen hon blivit större så drar hon sig alltmer mot sido och magläge, så jag tänker att hon kanske föredrar det. Dock sover hon på rygg. Men jag har tänkt att prova söva henne på mage med andningslarm, så att verktygen fungerar bättre. Känner dock inte att jag fattar alls hur den specifika vagningen går till så det blir att söva henne i sängen under första 4 dygnen och uppföljningsveckan. Kommer jag ändå att kunna lägga henne i vagnen efter avslutad kur och hon kan somna där på rygg?
Sen undrar jag en sista sak: När ska man gå in och utöva tillrättaläggandet och säga ramsan och när ska man bara öppna dörren på glimt och ramsa?
Detta var mina funderingar för nu, återkommer säkerligen med massa fler frågor
Varma hälsningar
MammaMary