Nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaMary

Nybörjare!

Inlägg av MammaMary »

Hej allesammans!
Först och främst vill jag tacka Anna, för att hon finns helt enkelt, just nu känns det som att hon är den enda som verkar förstå och känna små barn. Jag och min man har precis börjat läsa SHN-boken och kommer att köra igång här så snart vi tror att vi kan verktygen och filosofin bakom. Dock känner jag mig jättenervös inför om jag fattat allt jag ska göra, det känns väldigt logiskt allt men samtidigt som en hel vetenskap att få allt rätt (speciellt när man är trött). Innan vi börjar har jag lite frågor.

Vår lilla dotter är 7 månader och 2 veckor ungefär. Hon sov som en liten prinsessa hela nätter från att hon var 2 veckor tills hon var 3 månader. Därefter började nattsömnen störas och hon vaknade olika mycket olika nätter. Det svåra med henne har egentligen aldrig vart att hon vaknar mycket (förutom i perioder) utan att hon är svår att söva, både vid läggningar och uppvak. Det enda som funkar är vagnen på dagarna (samt ljudet av en tvättmaskin eller dammsugare under tiden, galet men sant) samt att hon somnar vid bröstet på kvällen och vid uppvak. Nu vaknar hon en till två gånger per natt och det är bara bröstet som gäller annars skriker hon sig blå utan stopp. Det har gått att vagga, trösta nån gång men generellet så funkar det aldrig. Har tänkt att jag ska sluta nattamma innan vi börjar med kuren så att hon är avvänjd tills dess, men det går inte för vi har inget annat att ta till (det är liksom därför vi vänt oss till Annas bok) Så min fråga är: Går det att kura ett barn som fortf nattammas, eller måste barnet vara avvänjt innan man börjar? Jag hoppas att kuren ska avvänja henne genom att lära henne somna utan.

Jag har även alltid tyckt att det ärväldigt läskigt att lägga henne på mage. Men sen hon blivit större så drar hon sig alltmer mot sido och magläge, så jag tänker att hon kanske föredrar det. Dock sover hon på rygg. Men jag har tänkt att prova söva henne på mage med andningslarm, så att verktygen fungerar bättre. Känner dock inte att jag fattar alls hur den specifika vagningen går till så det blir att söva henne i sängen under första 4 dygnen och uppföljningsveckan. Kommer jag ändå att kunna lägga henne i vagnen efter avslutad kur och hon kan somna där på rygg?

Sen undrar jag en sista sak: När ska man gå in och utöva tillrättaläggandet och säga ramsan och när ska man bara öppna dörren på glimt och ramsa?

Detta var mina funderingar för nu, återkommer säkerligen med massa fler frågor :)

Varma hälsningar

MammaMary
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Nat

Re: Nybörjare!

Inlägg av Nat »

Hej MammaMary,

Du vet inte hur otroligt lik situation du har med min familj, med den enda skillnaden att min son ALDRIG sovit bra :D Som mest har vi varit uppe i 12 amningar per natt.

Jag gjrode så att jag började med dagsscheman först och körde på det i ungefär 2 veckor. Bara genom att hålla ett ganska strikt schema på dagarna så slutade lillen att amma till ungefär 50 % på nätterna. Vet inte exakt varför men han kanske blev lugnare?!? Han var mer överspeedad innan vi började med scheman och rutiner, efter nån vecka när rutinerna börjat sätta sig så blev han lugnare och sov bättre och bättre.

Om man bara inför rutiner och inte gör nåt annat så blir ändå automatiskt mycket bättre.

Jag gjorde så att jag lät nätterna vara helt och gjorde exakt som tidigare. Matade när han vaknade och var upprörd och vyssade när han ville det. Jag kände att jag inte hade några verktyg som var tillräckligt bra för att kunna "stå emot" när han typ krävde nattmat :shock:

Efter att ha läst barnaboken och Sova hela natten så bestämde vi ett datum och startade kuren. Trodde aldrig att det skulle fungera på min kille som är så sjukt glupsk, men det gjorde det. Han åt inte en droppe mat från och med första natten. Det var inte ens mycket skrit utan mest bara irritation och gnöl. Inatt (natt 5 sov han hela natten med ett uppvak där jag ramsade kort och han somnade om) :D

DET FUNKAR DET FUNKAR DET FUNKAR
och det bästa är att det verkar funka på alla bäbisar

Du kan ju välja, endera göra som jag och mjukstarta, tips då är att helt ignorera nätterna så du inte gör saker värre. Sen när rutinerna satt sig dagtid så kör du igång med en regelrätt kur. Du har då även lite tid på dig att läsa på ordentligt (jag slarvade lite där...)

Lycka till!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack så mycket Nat för att du delar dina erfarenheter, det är guld värt för mig! Känns som en sten som faller från mitt bröst när jag läser ditt inlägg, så skönt att läsa om nån som har liknande situation. Jag ska göra precis som du säger, och som jag faktiskt redan gör. Vi kör på schemat nu på dagarna och ammar när hon ska sova för kvällen, samt när hon vaknar. Inatt somnade hon 20.00 och sov i ett sträck fram till 01.37. Då försökte vi att nynna och inte plocka upp (funkar ibland) men hon bara skrek denna gång, tystnade några sekunder men inte mer. Efter ca 45 min tragglandes med det så plockade vi upp men då blev det ännu värre så till slut gav jag bröstet, då blev hon lugn, men somnade ej, men somnade när vi la ner henne och nynnade. Men nu tänker jag släppa nätterna och amma när hon vaknar och sen köra en riktig kur när vi är redo. Hon vaknade sen till vid 06.00 men då bara hjälpte jag henne tillrätta i sängen så somnade hon direkt och sov till 07.30 så det var ändå en ganska bra natt, med bara ett nattuppvak och en liten knorr på mirginen :) Tack än en gång för stödet, känns skönt att veta att ni finns där!!!
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomen hit!

Låter som om du är en klok mamma som väntar med att kura tills ni är helt redo.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"