Jag kan inte säga hur ofta jag säger till någon (för det mesta min man) hur glad jag är att jag hittade din bok utav en slump i våran bokhandel.
Nu är mina tjejer ett år och kurade sedan maj/juni. Just kurtiden var verkligen jobbig och därför att vi kurade dem i separata rum, fick vi sova på soffan i vardagsrummet i drygt 2,5 veckor
Vi kurade dem förresten utan problem liggande på ryggen, det gick verkligen bra och vi hade ingen kontrollapparat. Magläge diskuteras väldigt kritisk här i Tyskland och speciellt i vårt sjukhus där vi var på intensivstation (hoppas det heter så på svenska) med barnen efter födseln varnade de för magläge.
Men det gick så bra, speciellt att jag fick mycket fritid på dagarna, därför att våra tjejer äntligen sov samtidigt efter 16 veckors "en-är-alltid-vaken-och-mamma-hinner-ingenting".
Det bästa var att nattningen äntligen fungerade. Till sist var det så att det fungerade inte alls längre även om man var med två personer och så satt vi på gympabollen och i gungstolen min man och jag till efter midnatt och försökte gunga vår tjejer till sömns. Sedan de är kurade kan man även lägga dem när man är ensam hemma och det tar inte länge än 5 minuter.
Tyvärr känner jag inte till andra tyska mammor här som har kört kuren. Tendensen här är fortfarande lite så att man låter barnen bestämma. Och så lyssnar jag mycket på mammorna som fortfarande (efter 1 år) har inte haft fler än tre eller fyra nätter under det hela året som de fick sova hela natten.
Jag tycker att det är otroligt och att man skulle göra metoden mer bekant här också.
Förlåt att min svenska är förmodligen lite tysk och förlåt också att det blev så mycket text.
Men jag fick verkligen skriva det som STOR STOR TACK från en tysk mamma!!
Verena och tyska tvillingarna