Tack också från Tyskland.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vren75

Tack också från Tyskland.

Inlägg av Vren75 »

Hej! Jag vet att Love har just skrivit ett stort tack och jag vill absolut instämma i det och sedan också berätta hur det gick för oss och våra söta tvillingar!
Jag kan inte säga hur ofta jag säger till någon (för det mesta min man) hur glad jag är att jag hittade din bok utav en slump i våran bokhandel.
Nu är mina tjejer ett år och kurade sedan maj/juni. Just kurtiden var verkligen jobbig och därför att vi kurade dem i separata rum, fick vi sova på soffan i vardagsrummet i drygt 2,5 veckor :-) fast det minns jag också som tiden, när vi äntligen fick sova många timmar i sträck. Visst inte direkt i början, men rätt snart. Det som var lite konstigt var att ju mer vi fick sova desto tröttare var vi. Det kanske är så, därför att adrenalintiden är över och så slappnar man äntligen av!?
Vi kurade dem förresten utan problem liggande på ryggen, det gick verkligen bra och vi hade ingen kontrollapparat. Magläge diskuteras väldigt kritisk här i Tyskland och speciellt i vårt sjukhus där vi var på intensivstation (hoppas det heter så på svenska) med barnen efter födseln varnade de för magläge.
Men det gick så bra, speciellt att jag fick mycket fritid på dagarna, därför att våra tjejer äntligen sov samtidigt efter 16 veckors "en-är-alltid-vaken-och-mamma-hinner-ingenting".

Det bästa var att nattningen äntligen fungerade. Till sist var det så att det fungerade inte alls längre även om man var med två personer och så satt vi på gympabollen och i gungstolen min man och jag till efter midnatt och försökte gunga vår tjejer till sömns. Sedan de är kurade kan man även lägga dem när man är ensam hemma och det tar inte länge än 5 minuter.
Tyvärr känner jag inte till andra tyska mammor här som har kört kuren. Tendensen här är fortfarande lite så att man låter barnen bestämma. Och så lyssnar jag mycket på mammorna som fortfarande (efter 1 år) har inte haft fler än tre eller fyra nätter under det hela året som de fick sova hela natten.
Jag tycker att det är otroligt och att man skulle göra metoden mer bekant här också.
Förlåt att min svenska är förmodligen lite tysk och förlåt också att det blev så mycket text.
Men jag fick verkligen skriva det som STOR STOR TACK från en tysk mamma!!

Verena och tyska tvillingarna
Mina söta tjejer är födda 12 februari 2010 och vi kurade dem när de var 16 veckor (fast de var sex veckor för tidigt). Sedan dess är livet med dem bara kul och inte jobbigt.
ilindstrom

Re: Tack också från Tyskland.

Inlägg av ilindstrom »

Å vad fint du skriver om kuren och ert liv. Tack för att du delar med dig.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tack också från Tyskland.

Inlägg av annawahlgren »

:D TACK, kära Verena :heart: för denna din vackra berättelse :-({|=

Så fantastiskt skönt för er alla att barnen nu får sin goda sömn. Den kanske finaste gåvan av alla har ni gett dem: njutningsfylld, säker och trygg sömn - för livet =D> Så det är jag som ska säga TACK - å de små tvillingarnas vägnar inte minst :P :heart: :heart: :-P

Och din svenska är så bra - njutbar, den med :wink: :lol:

Internationella Sova hela natten ges ut i Tyskland av Verlagsgruppe Beltz - "Das DurchschlafBuch" (2010). Den är på stark frammarsch, så du ska nog inte behöva leta mycket länge till för att hitta fler som kurat sina små barn lika lyckosamt som du \:D/

Stor kram och än en gång - TACK :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"