Jag känner mig så osäker på om jag gör rätt! Jag började utan att verkligen lusläsa och lägga på minnet. Min son på snart 7 månader har vi samsovit med fram till för 4 dagar sedan då han ska börja sova i spjälsängen i samma rum. Han har tidigare vaknat ca. 1gång/timmen eller oftare. Han störtvägrar amma dagtid så DET är ett bekymmer i sig att jag gärna vill amma honom en till två gång per natt. Är det bara att glömma AW-metoden isåfall eller kan man tillämpa den ändå? Tanken är att jag ska trappa ner helt men jag är rädd att han ska tappa vikt då han äter så lite mat på dagen. Säkert jättelöjligt. Tänkte använda denna metod för att få honom "trygg" när han vaknar och är hungrig utan att få äta hela tiden på natten.
Hur fixar ni blöjbyte på natten? Inte göra det i samband med att han vaknar och gråter? Min pojk brukar ha väldigt tung kissblöja mitt på natten..
Schema:
7:00 vaknar + ammar
9:00-09:45 tupplur
9:45 gröt
12:30-14:00 tupplur
14:00 lunch
16:00-16:30 tupplur
16:30 gröt
18:30 välling
19:00 läggning
21:00 amning (Lyfter upp utan att prata, äter under tystnad, lägger tillbaka ett sovande barn. Ramsar och solfjädrar om det behövs)
03:00 amning+blöjbyte (om han vaknar i närheten av 03.00)
Natt 1
Mycket gråt och buffande. Jag gjorde säkert fel när jag ramsade och buffade och solfjädrade samtidigt.
Dag 1
06:30 ropar jag på pappan som ligger i angränsande rum då jag är slut som artist. Han går upp med vaken bebis och jag sover 2 timmar till. Håller stenhårt på tider men råkar få in en 30 min tupplur under bilfärd (jag vet nu i efterhand att man inte ska resa under kureringen) 17:00-17:30. Han äter väldigt lite som alltid på dagen. Dock en hel flaska välling på kvällen.
Natt 2
Läggning 18:45. Vaknar 19:30, somnar efter 1 min buff + solfjäder. Ramsar x4. Lämnar rummet. 21:00 lyfter upp och ammar. Lägger, solfjäder och ramsar. Han vaknar ca. 1g/timme, 2 tillfällen går jag upp och buffar vid högljud gråt, ramsar medan jag lägger mig igen. Börjar han pipa på natten ramsar jag från sängen, han verkar förstå och somnar om själv vid de flesta tillfällen. 03:00 blöjbyte + ammar. Lägger buffar kort, solfjäder och ramsar x4 medan jag går till min säng. Skillnaden natt 2 är att han nöjer sig med ramsningen och somnar om själv vid de flesta tillfällen. =D>
Dag 2
Vaknar 06:15, jag ramsar från sängen i hopp om att han ska somna om. Han lugnar ner sig och ligger tyst, sover(?) till 06:45 då jag hör en liten röst som jollrar. Går upp och godmorgon tjoar med ett otroligt glatt barn, ammar, stiger upp. 08:45 tupplur. 09:30 gröt OCH SOM HAN ÄTER! Han är vanligtvis inget matglatt barn men nu slinker hela tallriken(dock ½ portion men dubbelt upp mot vanligtvis och utan gråt) ner och lite vatten. Jag är fortfarande i chock!
Här är jag nu..
Idag känner jag mig väldigt osäker om jag gör rätt, ska/kan jag ändra på nått? Måste jag börja om eller ska jag köra på?
Tupplurarna dagtid gör jag av gammal vana genom att buffa honom i famnen med napp [-X, sedan lägger jag honom i sängen och tar ut nappen. Dumt kanske? Igen napp på kvällen/natten dock då han nappvägrar sedan länge på natten. Han skulle säkert kunna sluta med nappen helt men min omgivning kommer ifrågasätta detta (sambo, svärmor osv) som är nappälskare! "Det är så synd om honom, klart han ska få nappisen stackarn.." Jag är tyvärr en JA-sägare och vill göra alla till lags..
Jag är väldigt spänd inför kommande natt 3 och om jag ska orka fortsätta trots att jag bryter mot "reglerna". Kanske är jag inte redo ännu? jag är sååå trött och längtar efter sömnen. Jag är en extrem tvivlare på allt och söker bekräftelser ständigt från min omgivning.