Gör jag rätt?? Gabriel snart 7 månader, dag 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
flux

Gör jag rätt?? Gabriel snart 7 månader, dag 2

Inlägg av flux »

Hej,

Jag känner mig så osäker på om jag gör rätt! Jag började utan att verkligen lusläsa och lägga på minnet. Min son på snart 7 månader har vi samsovit med fram till för 4 dagar sedan då han ska börja sova i spjälsängen i samma rum. Han har tidigare vaknat ca. 1gång/timmen eller oftare. Han störtvägrar amma dagtid så DET är ett bekymmer i sig att jag gärna vill amma honom en till två gång per natt. Är det bara att glömma AW-metoden isåfall eller kan man tillämpa den ändå? Tanken är att jag ska trappa ner helt men jag är rädd att han ska tappa vikt då han äter så lite mat på dagen. Säkert jättelöjligt. Tänkte använda denna metod för att få honom "trygg" när han vaknar och är hungrig utan att få äta hela tiden på natten.

Hur fixar ni blöjbyte på natten? Inte göra det i samband med att han vaknar och gråter? Min pojk brukar ha väldigt tung kissblöja mitt på natten..

Schema:
7:00 vaknar + ammar
9:00-09:45 tupplur
9:45 gröt
12:30-14:00 tupplur
14:00 lunch
16:00-16:30 tupplur
16:30 gröt
18:30 välling
19:00 läggning
21:00 amning (Lyfter upp utan att prata, äter under tystnad, lägger tillbaka ett sovande barn. Ramsar och solfjädrar om det behövs)
03:00 amning+blöjbyte (om han vaknar i närheten av 03.00)

Natt 1
Mycket gråt och buffande. Jag gjorde säkert fel när jag ramsade och buffade och solfjädrade samtidigt. :oops: Slutade med buffandet när gråten avtog och slutade solfjädra när kroppen är avslappnad. Ramsar några gånger sedan tystnad. Verkar han börja böka och pipa började jag ramsa igen och buffa tills han sover. Han vaknade ca. 1g/timmen fram till 23:00 då han sover till 02:00 Buffning, solfjäder och ramsa samtidigt igen. När han är lugn och sover så tar jag upp honom(!) tidigare och ammar - sorry igen, jag är en vekling till mamma. :cry: Byter blöja i mörkret. Lägger honom, han vaknar, buffar, solfjäder ramsar tills han somnar efter ca.20 min. Fram till 06:30 vaknar han 1g/timme. DÅ börjar jag förstå att jag inte ska ramsa och buffa samtidigt, då jag av trötthet råkar sluta ramsa och bara buffa, han somnar direkt. Börjar ramsa igen.

Dag 1
06:30 ropar jag på pappan som ligger i angränsande rum då jag är slut som artist. Han går upp med vaken bebis och jag sover 2 timmar till. Håller stenhårt på tider men råkar få in en 30 min tupplur under bilfärd (jag vet nu i efterhand att man inte ska resa under kureringen) 17:00-17:30. Han äter väldigt lite som alltid på dagen. Dock en hel flaska välling på kvällen.

Natt 2
Läggning 18:45. Vaknar 19:30, somnar efter 1 min buff + solfjäder. Ramsar x4. Lämnar rummet. 21:00 lyfter upp och ammar. Lägger, solfjäder och ramsar. Han vaknar ca. 1g/timme, 2 tillfällen går jag upp och buffar vid högljud gråt, ramsar medan jag lägger mig igen. Börjar han pipa på natten ramsar jag från sängen, han verkar förstå och somnar om själv vid de flesta tillfällen. 03:00 blöjbyte + ammar. Lägger buffar kort, solfjäder och ramsar x4 medan jag går till min säng. Skillnaden natt 2 är att han nöjer sig med ramsningen och somnar om själv vid de flesta tillfällen. =D>

Dag 2
Vaknar 06:15, jag ramsar från sängen i hopp om att han ska somna om. Han lugnar ner sig och ligger tyst, sover(?) till 06:45 då jag hör en liten röst som jollrar. Går upp och godmorgon tjoar med ett otroligt glatt barn, ammar, stiger upp. 08:45 tupplur. 09:30 gröt OCH SOM HAN ÄTER! Han är vanligtvis inget matglatt barn men nu slinker hela tallriken(dock ½ portion men dubbelt upp mot vanligtvis och utan gråt) ner och lite vatten. Jag är fortfarande i chock!

Här är jag nu..
Idag känner jag mig väldigt osäker om jag gör rätt, ska/kan jag ändra på nått? Måste jag börja om eller ska jag köra på?

Tupplurarna dagtid gör jag av gammal vana genom att buffa honom i famnen med napp [-X, sedan lägger jag honom i sängen och tar ut nappen. Dumt kanske? Igen napp på kvällen/natten dock då han nappvägrar sedan länge på natten. Han skulle säkert kunna sluta med nappen helt men min omgivning kommer ifrågasätta detta (sambo, svärmor osv) som är nappälskare! "Det är så synd om honom, klart han ska få nappisen stackarn.." Jag är tyvärr en JA-sägare och vill göra alla till lags..

Jag är väldigt spänd inför kommande natt 3 och om jag ska orka fortsätta trots att jag bryter mot "reglerna". Kanske är jag inte redo ännu? jag är sååå trött och längtar efter sömnen. Jag är en extrem tvivlare på allt och söker bekräftelser ständigt från min omgivning. :oops:
Gabriel född 100808 - Påbörjad kur 5/3 2011
Anna09

Re: Gör jag rätt?? Gabriel snart 7 månader, dag 2

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit,

har du Internationella Sova Hela Natten-boken?

Du behöver läsa på INNAN, det som saknas i din berättelse är just grundpelarna - att förmedla ett lugn och en trygghet via ett tydligt konsekvent och målmedvetet budskap.

Han får minst sagt förvirrade sådana från dig, jag hoppas du förstår mig rätt. Du svarar dig själv ganska bra.

Du har även rätt i att han behöver MASSOR med mer mat dagtid, inför fast mat i puréad form, stavmixer är guld att ha. Ge små plockbitar av mjuk mat som går att krossa mot gommen - så att han själv kan vara delaktig i målen. Då lovar jag att du kan skyffla in mat som aldrig förr. Det går knappt att få en sån gammal herre att sova hela natten på enbart amma, gröt och lite välling. I den åldern kräver de MAT.

Avbryt, läs på och förbered dig. Det som får SHN att fungera är föräldrarnas attityd av självklarhet och säkerhet.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
flux

Inlägg av flux »

Hej!

Tack för snabba svaret. Jag avbröt kuren direkt och har lusläst/läser boken och känner att allt börjar klarna. Vi ska ta bort amningen helt och hållet på natten och trycker i honom matpurée på dagen, har hittat en variant som går ner utan gråt. Gröten har också börjat falla unga herren i smaken och äter numera 1 hel portion + vatten och äta/kladda med lite mjukt bröd. Vi har gjort måltiderna till nått roligt, istället för "tvång" som det lätt blir med en trött och små irriterad mamma.
:?: Vad tror ni om följande schema?

7:00 Vakna + amning
8:30 Gröt
9:00 Sova 45 min = vagnas
11:30 Matpurée + frukt efterätt
12:30 Sova 1,5h = Vagnas
14:00 Lite matpurée/frukt och vatten
16:00 Sova 30 min
16:30 Gröt
18:00 Välling
19:00 Amning +go´nattskratt

Jag ska testa att köra detta schema dagarna innan vi börjar kuren för att se att det funkar någorlunda.

Nappen är borta för gott sedan igår. =D> Han verkar inte ha något behov av den alls utan lekte mest med den.

:?: Hur gör ni andra med blöjbyte? Ska jag låta honom ligga 12 h med kissig blöja?

Nu gäller det bara att läsa på och träna upp allt. Jag är nervös men på lördagkväll gäller det! Pappan tar söndagsmorgon så jag får sova några timmar.
Vi ser alla tre fram emot sköna nätter i framtiden! :D
flux

Problem med långa middagsluren! Tips?

Inlägg av flux »

Hej allesammans!

Kurstart 5/3.
Vi är inne på dag 4 och det mesta har löp smärtfritt. Eller ja, så smärtfritt det kan bli :) Det är en stor omställning för vår lilla 7månaders grabb. Sluta amma, bort med napp och sova hela natten på en veckas tid! =D>

Läggningen kärvar lite då han blir väldigt ledsen oftast. Nätterna går bra än så länge. Räcker med ramsning 3-4 ggr/natt vid uppvak numera. \:D/ För 4 dagar sedan vaknade han varje eller varannan timme.

Vi har de korta tupplurarna, förmiddag och eftermiddag, i spjälsängen. Den långa middagsluren sker i vagnen inomhus (tanken är att det ska ske ute när väder tillåter).
Problemet är att lilla G så gott som aldrig sover mer än 30 min dagtid under tupplurarna och har aldrig gjort mer än en ett tillfälle per vecka möjligen.

Jag lyckas inte få till vagningen heller för den delen. Får fortfarande vagna tills han blir trött, slutar innan han sover, skak på vagn och ramsa. Han somnar nästan direkt och sover 30 min. Vaknar och vägrar somna med ramsan. Det verkar som om han verkligen försöker somna om. Han lägger ner huvudet efter ramsan och är tyst i några minuter. Sen tröttnar han på att ligga tyst och börjar antingen jollra lyckligt eller så blir han ledsen. Vagnar då på nytt (rätt eller fel?) Sover några minuter och vaknar på samma sätt igen. Vår 1,5h sömn som vi försöker få till blir upphackad och fel. Har testat att ha ljud runt, tyst, mörkt, ljust osv. Han har en inbyggd väckarklocka inställd på 30 min. känns det som.

Någon som har tips på hur man får honom att sova längre?

Oftast går de andra lurarna i spjälsängen lite lättare. Han är lite ledsen till att börja med men trött så han somnar efter 5-6 minuter av tröttgnölande och tystnad omvartannat. Jag gjorde också något förbjudet igår vid eftermiddagsluren. Han grät så hysterikskt i 10 minuter efter läggning att jag var tvungen att buffa honom lugn, han lyssnade inte på ramsan och solfjädern förvärrade det hela. :oops: Usch, vad jag skämdes efteråt.. Men somnade gjorde han iallafall.

Vårt schema nedan:

07:00 Vaknar
07:30 Gröt + katrinplommon, vatten till
09:00 Sova 45min
11:15 Purée lunch 1 burk. Äpple efterrätt, vatten till
12:30 Sova 1,5h
14:00 Mellis grönsakpurée 6-7 isbitar, vatten till
16:00 Sova 30 min
17:00 Gröt + katrinplommon, vatten till
18:30 Välling ca 300ml
19:00 Läggning med go´natt skratt

Känner nu att vi behöver göra lite ändringar efter uppföljningsveckan. Han verkar lite hungrig mellan de 2 första målen och trött innan första tuppluren. Men inte trött alls innan eftermiddagstuppluren som är den högljudaste.

Tack alla som skrivit på forumet och gett tips och uppmuntran genom sina berättelser. Det är ingen lätt process att genomgå. Men belöningen är underbar!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad roligt att läsa att kuren gått så bra. Snyggt jobbat.

Angående daglurarna så brukar de ta längre tid att få till, så ha tålamod. Något man också kan ha i bakhuvudet är att man ofta behöver backa långsamare när det gäller daglurarna. Ofta behöver man använda verktyger mer. Så jag tycker det låter som om du jobbar på superbra.

Angående schemat så tycker jag att det ser superbra ut. Det ända är att du har en 30 minuterslur på eftermiddagen som jag skulle sätta till 20 minuter istället ( naturligt sömnpass).

Jag skulle vänta två veckor innan jag utvärderar schemat. Det tar minst en vecka för ett schema att sätta sig, och yttligare 1 vecka för att se att allt är bra.

Om du upplever honom som hungrig så mata på under mattiderna. Om han fortfarade gapar efter en burk mat så skulle jag öppna en till och mata på tills han inte vill ha mer. Sedan efterrätt till han är helt mätt. Man blir förvånad över hur mycket det får plats i de små magarna.

Så till slut så är mitt råd att ha tålamod så kommer snart allt sitta på plats.

Lycka till!
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
flux

Inlägg av flux »

Hej och tack för svaret! :D

Kuren har gått över förväntan! Han sover hela nätterna med få uppvak, ofta runt midnatt men det räcker med ramsa för att somna om.

Inatt vaknade jag av lite gråt vid ettiden och ramsade från sängen. Stackarn undrade nog vad som var i görningen och stegrade gråten. Då kom jag på att jag drog tupplur-ramsan #-o Ändrade genast och började ramsa go´natt-ramsan. Han tystnade snabbt och somnade efter någon minut :lol: Trött mamma..

Vad skönt att veta att man inte gör fel iallfall. Ibland blir man osäker. Ska investera i mer tålamod och köra på. Rom byggdes inte på en dag har jag hört :wink:

Tusen tack för tipsen ang. mer mat och korta ner eftermiddagsluren!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"