Kur av 7 månaders liten tjej - jag behöver lite svar! :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mase78

Kur av 7 månaders liten tjej - jag behöver lite svar! :)

Inlägg av mase78 »

Hej,

Jag är i slutet av första natten av kuren. Vi valde att använda kuren då vår dotter vaknar nätterna igenom, en bra natt vaknar hon bara ca 5-7 ggr, en dålig natt vaknar hon flera ggr i timmen. Hon har dock alltid somnat om med hjälp av napp och "om-nattning", men har aldrig sovit längre än till 06.00 (läggdags ca 07.30).

Det var lite bakgrund. Vi har som sagt valt att gå vidare med kuren efter att ha läst detta forum och boken om och om igen. I natt har hon vaknat säkert ca 12 ggr efter nattningen 19.00 (den tog ca 25 min innan hon sov). Det längsta pass hon sovit i sträck i natt är ca 1h40min. Det positiva är att jag har fått kontakt och respons på ramsan (jag kör "Natti, natti, sov så gott!"). Varje gång hon vaknat har jag varit på plats direkt, buffat max 1 min och sedan gått ut med ramsan x 4 innan jag avvaktat reaktionen. De flesta gångerna har jag kunnat ge bekräftelseramsan x 4 och sedan har det varit tyst. I vissa fall har jag fått gett en eller flera påminnelser x 4 och sedan avslutat med bekräftelse. Jag känner att det fungerat bra.

Här kommer iaf några frågor:
- När hon vaknar tätt, skall jag buffa då? Jag har uppfattat det som att när hon somnat och sedan vaknar så skall hon ha buffning direkt?
- Hon vaknade många ggr första natten, kan det vara så eller har jag gjort något fel?

Jag skall även tillägga att vi lagt henne på mage och hon har alltid legat på sidan eller på rygg innan. Hon är även förkyld och jag är rätt säker på att hon vaknat av snörvel och täppt näsa några ggr.

Tacksam för lite tyck och tänk! :)

mvh Marcus
mase78

Re: Kur av 7 månaders liten tjej - jag behöver lite svar! :)

Inlägg av mase78 »

Jag kom på ett par saker till.

I boken står det särskilt mycket om hur man gör när barnet skall sova på dagen. Min tanke är att låta henne sova ute i vagnen på förmiddagen, då vagnar jag henne till sömns (ingen ramsa) och lunch/eftermiddagsluren blir inomhus med buff för att somna och ramsa. Fungerar det tro?

mvh Marcus
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Marcus!

Grattis till ett utmärkt arbete! =D> :D

Du gör helt rätt. Din fråga om buffning direkt vid uppvak är första natten då tryggheten och säkerheten skall sättas, då skall det inte vara några tveksamheter ifall mamma/pappa finns där och med handling visar att man finns där. Men nu har ni passerat det och jag tycker det verkar som att du jobbar superbra, målmedvetet och får respons. Härligt! Fortsätt så!

Du hittar den väg du själv vill gällande dagsömnen, huvudsaken är attityden av självklarhet och den tycks du ha. :thumbsup:

Kom ihåg: trevliga dagar ger trevlig sömn! :D

Har du Barnaboken som AW skrivit? Det är kanske dags att läsa lite om 8 månadersångesten... med tanke på lilla damens ålder. Finns mycket här på forumet att läsa om det också.

Gå gärna in på de olika forumen och läs Klistrade FAvoriter, särskilt på Späda barn och små, och även Barnafostran. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mase78

Inlägg av mase78 »

Tack Anna för de uppmuntrande orden, de behövs verkligen. :)

Vagningen utomhus på förmiddagen gick kanon. Jag vagnade i ca 2-3 min sedan sov hon som en stock i 1 timme, när hon vaknade vagnade jag ett par minuter innan hon sov vidare och fick sin sömn på 1,5 timmar.

Däremot kom en ordentlig prövning nu på lunchluren. Tanken är att hon skall sova 45 min efter lunch (12-12.45) i sin spjälsäng i vårt gästrum (på natten sover hon i sin spjälsäng i sitt rum som är på övervåningen där vi har vårt sovrum), men hon var inte alls sugen. Vi bokstavligen slogs om vem som bestämde när hon skulle sova på mage där. Det tog 25 min, två omgångar buff (ca 2-3 min/gång) och åtskilliga ramsor innan hon till slut snyftandes somnade. Då var det tufft, hade inte varit för att jag inte ville släppa in vargen så hade jkag sprungit in direkt. Är det dumt att ha så "många" olika sovplatser tro? Eller är det bara att hänga i och vara den som bestämmer?

mvh Marcus
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Om ni har flera sovplatser med spjälisen så hade jag sett till att mörkret var det samma om du är med. Kolmörkt, då spelar det ju ingen roll var man är. :wink:

Du har helt rätt attityd och jobbar skitbra, dagarna tar ofta lite längre att sätta sig än nätterna. Kör på!

:thumbsup:
//Anna
Imma

Inlägg av Imma »

Hejsan,
dag 3 och nu är det mammas tur att ta vid. Är det vanligt att det tar lite längre tid vid läggningen dag 3 då mamman för första gången ska göra det? Jag är så otroligt utmattad av sömnbrist (har själv fått rejäla sömnproblem pga min dotters ständiga uppvaknande på natten), det är därför svårare att hålla känslorna i styr och självförtroendet uppe, så jag är rädd att jag påverkar henne.
Det tog visserligen bara 15min innan hon somnade (10min igår), men det borde väl gått snabbare ikväll?

Mvh Imma :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Imma! Det kan absolut vara så att det märks när man byter person som lägger och du är ju själv medveten om hur dina känslor påverkar så det är jättebra att du är uppmärksam på det. Det låter som du fixade lägngingen jättebra! Lycka till i natt!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mase78

Inlägg av mase78 »

Vi har diskuterat lite fram och tillbaka kring ett par frågor som vi gärna vill ha hjälp med:
1. Fr o m natt 4, i vilket läge skall man ge ramsan? När hon vaknar och inte somnar om efter några minuter (oavsett om hon är arg eller bara pratar) eller först när hon blir riktigt sur och gråter?
2. Fr o m natt 4, är det ok att dela på natten? Dvs om jag lägger henne, så ramsar min fru för henne om hon vaknar på natten? Funkar det?

mvh Marcus
Imma

Inlägg av Imma »

Har ytterligare en fråga, som gäller morgonen då vi precis väckt henne. Samtliga kur-dagar har hon varit så extremt ledsen efter väckning. Innan vi började kuren så var detta hennes gladaste tid på dygnet. Jag lyckas inte ge henne någon gröt eftersom hon gråter så mycket så jag får börja med 120ml mjölk-ersättning för att lugna henne och sedan går det att få i henne 1,5-2 portioner gröt.

Hon behöver alltså mat för att bli glad igen. Det tycks vara så att hon är så fruktansvärt hungrig kl 07 (vaknade tidigare 06), tror ni att det är orsaken till hennes förtvivlan på morgonen? Och i så fall kommer det att rätta till sig, dvs kommer hennes hunger att korrigeras med tiden?

Mvh Imma
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ni kan absolut dela på natten - det är återigen attityden av självklarhet och naturlighet som gör det hela om man säger. Är det okej för er kommer det vara okej för henne.

Jag kan känna igen mig i en hunger på morgonen - är nämligen själv sådan. :wink: Får hon matig middag och även något matigt som kvällsslurk? Det handlar ofta om vad man äter över dygnet så så mycket mat som möjligt vid alla mål gör susen.

Jag gjorde puréer som jag frös in i istärningar, blomkål med palsernacka, potatis, sötpotatis, broccoli mm. Ej rejäl klick smör (riktigt smör) i så blir det smaskens. Enkelt att ta ut så många istäringar man behöver liksom. :o)

Om en liten mage är hård kan man blanda i jordärtskocka i en potatispuré t ex, en liten bit, inte för mycket. Eller så kan du göra en tjockare soppa och ge på flaska, som välling i grönsaksformat... :wink: Mixa slät med stavmixer...

//Anna
mase78

Inlägg av mase78 »

Hej,

Nu har vi avverkar sjunde natten och det finns lite saker jag funderar på som jag hoppas att jag kan få lite svar på.

Från natt 1 fram till natt 6 har det gått med stora steg framåt. Vi har en helt ny tjej som sover bra på natten, mer eller mindre bra på dagen och framför allt är hur glad och sprallig som helst. Natt 6 och natt 7 har hon dock stökat lite. Natt 7 vaknade hon 02.30 och somnade inte om helt och hållet förrän 04.30, då hon blev riktigt ledsen och jag "tvingades" gå in och lägga henne på mage igen (hon har vänt sig till rygg de sista nätterna), buffade snabbt, solfjädern och sedan ramsa ut. Mellan 02.30 och 04.30 blev det en hel del ramsor, hon somnade om, men vaknade snart igen.

När jag väckte henne kl 07 så hade hon bajsat, det kan vara så att det var därför hon var ledsen inatt, men å andra sidan var hon orolig natten innan också.

Så till mina funderingar:
- När hon vaknar på natten och är ledsen, dvs inte gnyr eller frågar, utan ledsen, skall man ramsa direkt då? Däremot när hon bara gnyr lite mm så skall hon väl i första hand försöka somna om själv?
- Hon vänder sig till ryggläge på natten, men verkar sova bäst på magen. Vad göra? Skall vi lägga henne på magen innan vi går och lägger oss?
- Vi ser buffning som en absolut krisåtgärd. Om hon vaknar om och om igen, utan att vara jätteledsen men orolig, är det ok att buffa då?
- Hur mycket skall man egentligen ramsa på nätterna? Hur många ggr skall man dra ramsan? Vi har dragit den 4 ggr som påminnelse och 4 ggr som bekräftelse. Nu skall väl påminnelse och bekräftelse gå ihop och då får väl hon sista ordet?

Tack på förhand!

mvh Marcus :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,
vad fint du ni jobbar! 8)

Du har helt rätt, ni ramsar bra - tänk bara på att inte fastna eller att ramsan blir underhållning. :wink:

När hon vänt sig till rygg, kan ni antingen vända när ni går och lägger er eller när hon själv sovit i 10 minuter. Då kan man "hjälpa" dem runt med att bara pilla eller "dra" i en arm så vänder de sig själva. Det känner ni bäst. Efter en tid lär man sig när de sover djupt på kvällarna och kan tajma in det med när man rättar till eller lägger på täcke.

Ett litet bakslag nu efter en liten tid är inget att oroa sig för, hon kollar bara att detta nya fina håller i sig och att ni inte viker från förhållningssättet med den goda sömnen. =D>

//Anna
KajsaPK

Inlägg av KajsaPK »

Hej!
Hej!
Jag håller på att kura min nästan 7 månader gamla tjej sedan 13/2. De första tre nätterna gick det stadigt framåt och tredje natten vaknade hon bara två gånger -ramsade-buffade-ramsade, totalt 5 min vardera gång. Sen sov hon från midnatt till 7 utan att jag behövde göra någonting.
Hon gråter alltid redan på första ramsan, ofta redan när jag släpper solfjädern, så jag hamnar lätt i buffningsträsket. Jag att detta är min svaghet, att jag inte litat till ramsan tillräckligt men jag kunde förra natten för första gången tydligt känna att det faktiskt var bättre att bara snabbt ta sig ut ur rummet; att hon nog inte blir lugnare av nya omgångar buff/solfjädrande, utan att man ju faktiskt ska UT.
Så jag var fylld av förhoppningar inför igår natt (natt 4). Nattningen gick bra. Gnydde till vid 2230. Sen gick det åt pipan! Mellan midnatt och 2 somnade hon aldrig. Hamnade i buff-solfjäder-ramsa och dialog av smårop och ramsor och sen tyst. Och sen samma sak igen om och om igen. Sen somnade hon och sov i ett sträck till 7 då hon lät sig övertalas att sova till 08.30 som är godmorgon-tid.
Nu känns det som om jag måste ha gjort fel och som att jag hamnar i konflikt m mig själv ang om jag ska "backa bandet" för att befästa ramsan även om det innebär mer buffande, och buffa tills nästan somnar o sen ramsa, eller om jag ska tjata vidare m ramsa när det bli så där länge hon är vaken. Jag har inte känt ngn osäkerhet ang att SHN ska funka. Men nu känner jag mig osäker inför rams-strategin och det stör mig (och säkert henne!) och så är jag rädd att ha pajat kuren nu eftersom det går dåligt på fjärde natten.

Några råd?
Nybörjarkurare av Lillillan född juli 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"