Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av inger »

Var det någon som såg det?
Jag var för trött och sov då?
Det är mycket glädjande att dessa debatter förs i Sverige nu.

Boken Kärnfrisk familj är den viktigaste boken som getts ut 2010. Den handlar om en dansk familj som lagt om hela sitt liv. Deras ena son håller på att tillfriskna från sin autism diagnos.

Här är några av sakerna de gör
1. Ägnar sig åt pojkens träning timtals varje dag. De tränar enligt Domanmetoden och pojken springer halvmaror med mera.
2. Total kostomläggning inget vitt mjöl socker mjölk mm. Kosttillskott.
3. Helsanering vad gäller städprodukter tvättmedel med mera.

Boken är hurtfrisk och hur provocerande som helst. Jag har fått upp ögonen för hur begränsad jag själv är och hur mycket mer jag kan göra.

Det måste väl vara någon här på forumet som sett programmet.
Hade väntat mig att denna familj skulle få mer uppmärksamhet.
Pojken går bland annat i normal skola i dag och för några år sen var han djupt autistisk.

En mirakelhistoria som borde ha ännu stärre spridning alltså :heart: :heart: :heart: :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av nilam »

Hej

Jag såg det på webben, ungf. halvägs in börjar debatten, finns ett textat avsnitt om man har svårt för danskan som jag :oops:
http://svtplay.se/v/2309826/debatt/del_ ... 688,1,f,-1

Intressant debatt och läkarna ](*,) ja, ja :roll:

Har köpt boken men inte hunnit läsa den

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av chokladkaninen »

Svenska dagbladet skrev om kostens betydelse för adhd imorse - det kanske också är intressant? :D
Man kan läsa artikeln här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kostb ... 915201.svd
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av inger »

Tack Chokladkaninen! :D
Det var väldigt intressant. Björn Kadesjös reaktion är ju minst sagt korkad. :evil:
Sen är jag övertygad om att studien skulle blivit bättre om barnen dessutom fått kosttillskott som tillgång till de fettsyror som hjärnan behöver och även tillförsel av bakterier för att läka tarmen. De hade också behövt ett program som tränar koordinationen mellan vänster och höger hjärnhalva.

Vad är det med barnläkarna? Varför skyndar man sig inte att hitta en lösning.

Det är mycket glädjande att så många barn behandlas alternativt, att det blivit en kraft som de etablerade i samhället inte kan bortse från.

Göteborgsposten är dock en feg och mycket enkelspårig tidning. Där lär vi inte få se reportage i linje med det här. :x

Glädjande ändå att fler och fler får tillgång till den här informationen.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av blivandemamma »

Hej Inger!

Inte sett det men det pratades om det här på nyheterna i morse. Om en undersökning som visar ett samband mellan allergiframkallande kost och autism. Att över 60% (minns inte om det var 64 eller 66% så jag låter det vara osagt), blev bättre med en strikt diet.

Ville bara säga det. Att det gick på tv4-nyheterna hela morgonen.

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av Mata »

Trevligt att de gjort den där undersökningen, och visst har du rätt i att med en mer mångfacetterad behandling skulle resultaten bli ännu bättre, men det finns ju en god poäng i att inte göra så när man gör en undersökning på detta viset, eftersom man då kan se hur långt man kan komma på bara denna "metod". Kan man sen lägga till omega-3 och träning så kommer resultaten bli ännu bättre!

Synd att det går sååå segt, men säkert kommer dessa "akternativa" metoder vara helt mainstream om några år (hoppas jag).
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
ABA
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 15:50

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av ABA »

En bra värdemätare gällande vad människokroppen kan tolerera är jämförelsen med ett glas vatten som fylls sakta men säkert. Förr eller senare kommer det att rinna över eller hur?
Kroppen kan hantera X mängder belastningar men förr eller senare så kommer det reaktioner av ett eller annat slag beroende på dina arvsanlag/vilken typ av exponering du utsätts för/omständigheter som stress etc.

Med detta vill jag uppmärksamma er på att det kan vara ett vaccin tex som utlöser reaktioner som det inte finns studier på än mindre hur de skall behandlas.

Det är i detta läge lämpligt - anser jag - att ta bort diverse belastningar så att just nivån för de som drabbats kommer under gränsen för vad deras kroppar kan hantera och läka ut störningar av sig själv.

De rubbningar som uppkommer i magtarmkanalen kan läkas, om man, som redan nämnts tar bort tex kolhydrater.
Man måste dock vidga minimeringarna mycket mer att inkludera allt som individen kommer i kontakt med.
Vatten, ekologiska val, ingen kemisk kontakt öht etc. Alla detaljer som vi normalt inte anser är en belastning blir en belastning när vaccin förstört tarmen.
Kom ihåg att allt du ger de drabbade barnen i detta fall skall processas i kroppen och upptar kapacitet som skall göra att kroppen kan komma in i läkning.

För en aktiv avgiftning på barn kan man använda bentonitelera eller grönlera som man löser upp i vatten och låter barnen dricka.

För att ge barnen tillräckligt med enzymer etc kan man införa juicer som görs på icke centrifugerande juiceapparater som Championjuicern vilken är den mest prisvärda på marknaden i dagsläget. Den är hållbar och har många andra användingsområden.
http://www.keimling.eu/.cms/adw_eu_Cham ... DgodPQpJ3w

Den mest vanliga inom Gerson-regimen är morot/äpple juice tillverkad på lika delar av varje där äpplets C vitamin balanserar morotens A vitamin.

Grönjuicer på alla typer av gröna blad som romain sallad, rödbetsblast vetegräs etc kanske inte låter gott men ger kroppen oerhörda resurser att återbygga kroppens olika funktioner.

Garpefruktsextrakt är mig veterligen det enda som kan passera blod/hjärnbarriären för att starta en avgiftningsprocess för att avgifta hjärnan som består av fetter i vilka kvicksilver / aluminium lagrats.

Den som är mer intresserad av Gersonterapin , vilken kan återge kroppen förmågan att självläka de flesta degenerativa sjukdomar kan läsa här;
http://www.gerson.org

Jag har mångårig erfarenhet av terapin och kan varmt rekommendera den.
Det är svårt att kanske applicera allt som Dr Max Gerson förespråkar men grundtanken att ta bort så mycket belastningar som möjligt är hörnstenar i
en rehabilitering av kroppen.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av inger »

Tack Mata Blivande mamma och ABA.
Tack för länken om gersonterapin. Jag ska undersöka den.

Dock vill jag understryka att boken Kärnfrisk familj är en mycket utförlig bok om hur man går till väga för en livsstil utan socker, stress och kemikalier.

Familjen är känd över hela Danmark därför att en av deras söner i dag lever ett normalt liv och han har varit så gravt handikappad att familjen övervägt instution.

Jag tycker alltid att personliga erfarenheter väger tungt och om man ska avgifta med mera(vilket författarna till den boken som varit i kontakt med barnläkare och näringsterapeuter menar att man inte ska göra med barn) så ska ha man ha kontakt med erfaren terapeut.

Det finns otaliga tips på hur man återuppbygger barnens tarmsystem med mera.

Orsaken till vaccin är sannolikt en rad olika omständigheter så som vaccinering, tidig antibiotika användning, fel kost, luftföroreningar, kemikalier med mera.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av Mata »

Mycket intressant ABA. En liten fråga bara, vad är det för fel på att använda centrifugerande juice-press då?

Jag har boken kärnfrisk hemma, den är inspirerande. För att göra en sådan totalförändring så tror jag de flesta behöver lite couchning (eller mycket) därför är det så vansinnigt synd att Habiliteringen inte med ett enda ord nämner något om kostens betydelse (inte ens att äta nyttigare överhuvud taget) eller vikten av fysiska aktiviteter. De är så rädda för att rekommendera något alls!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
ABA
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 15:50

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av ABA »

En centrifugerande juiceapparat fungerar enligt följande;

När det skärande hjulet/knivarna roterar mot ett motstånd/frukterna-grönsakerna med otillräcklig luft/syre framkallas positiv elektricitet vilka omvandlas till negativ elektricitet på väggarna när materialet slungas runt.

Utbytet av positiva och negativa joner påverkar enzymerna i slutprodukten och gör juicen otillräcklig för att kunna tillföra patienten/brukaren den mängd näring som behövs för att starta en läkningsprocess.

Den kan inte heller få ut tillräckligt med enzymer/vitaminer/mineraler ur materialet just pga den skärande tekniken.

Därför rekommenderar jag Championjuicern som är malande och pressande i ett steg. Man får ut den näring som förloras i en centrifugerande juice apparat.

Norwalkjuicern tillhör den mest optimala juicern som mal sönder i ett steg - därefter blandar man den malda pulpen - lägger den i en duk och pressar ut saften med en hydralisk pressfunktion. Den är dock mycket dyr men absolut den som kan få ut mest enzymer/vitaminer och mineraler ur juicematerialet.
http://www.norwalkjuicers.com/model-275/

Problemet med en skadad tarm är just att kunna absorbera tillräckligt med näringsämnen och genom juicer kan man uppnå detta.

Aktiv avgiftning för barn görs mycket försiktigt naturligtvis och man måste individanpassa hela tiden vilket jag tror de flesta autistiska föräldrar är ganska vana vid. Juicernas höga halter av enzymer/vitaminer/mineraler gör att kroppen startar en avgiftningsprocess automatiskt och antalet juicer per dag måste därför anpassas till varje individ.

Om man som förälder vill ha stöd med en aktiv terapi som det vi diskuterar så kan jag varmt rekommendera att samarbeta med en kunnig kinesiolog vilken gör individuell muskeltestning och kan anpassa olika preparat /mängder helt och hållet för den som skall behandlas.
http://www.kinesiologi.se/kinesiologi.asp

Efter Tjernobylkatastrofen la man ut just bentonitelera i Sveriges norra delar för att viltet skulle kunna avgiftas när de åt av den efter att ha exponerats för det radioaktiva nerfallet.
Mycket anmärkningsvärt att man inte uppmanade hela befolkningen att göra detsamma anser jag!

Aktiv avgiftning för vuxna/tonåringar när de gör Gersonterapin innefattar också koffeininplantat vilket jag inte anser skall appliceras på små barn - jag nämner detta då jag antar att en del läst på http://www.gerson.org där man kan läsa om dessa.

Kroppen har en otrolig regenereringsförmåga om den får de rätta byggstenarna att jobba med och juicer kan ge det som inte kosttillskott kan i sin "inaktiva substans" dvs. de ger ingen omedelbar syresättning och lättabsorberade vitaminer/mineraler.

Jag har sett intervjuer med familjen Mauritzen och de förändringar de förespråkar är ett måste för att kunna sätta igång en läkningsprocess. Digital avskärmning är något som man alltid förespråkat inom Waldorfpedagogiken om än dock svår att genomföra men det är val man måste konfronteras med för att kunna se förändringar hos gravt drabbade barn.

Sojamjölk är ett mycket svårspjälkat protein och jag rekommenderar det inte i ett initialskede. Det är mycket bättre att göra mandel/sesammjölk och se till att intaget av
broccoli, spenat - allt grönt osv. görs dagligen. De förändringar man gör på en drastisk nivå i ett inledningsskede behöver ju inte vara för hela livet även om modifiering och att undvika vissa saker bör ske på en mer permanent basis.

Beträffande övrigt animaliskt protein anser jag att man initialt skall undvika detta också då det man tillför kroppen i form av juicernas potential skall gå till just avgiftning och uppbyggnad av kroppen - inte till att spjälka/bearbeta hårdsmälta proteiner.

Om man fyller ett glas så kommer det att rinna över när det är fullt eller hur?

Kroppen fungerar på samma sätt - man kan belasta den ända tills det uppstår symtom och med denna jämförelse skall man alltså gå igenom sin vardag/sin kost/yttre påverkan i form av stress mm för att komma ner under den nivå där kroppen kan klara av att hantera dessa.

Inte förrän man börjar utbilda våra läkare i kosthållning och hur kosten kan påverka människokroppen kommer vi att se en förändring från läkarkåren gällande betydelsen av vad ett rent kostintag samt aktiv avgiftning kan göra vid de flesta degenerativa diagnoser vi ser idag.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Debatt 27 januari om kostomläggning vid autism

Inlägg av inger »

Tack för informationen och alla tips.

Jag vill också tala om att homeopati har varit mycket verksamt för vår del och att jag faktiskt känner till en pojke som helt och hållet blivit av med hela sin diagnos autism och utvecklingsstörning, helt bara genom kostomläggning och homeopati.

Det finns en djungel av alternativa terapeuter och homeopater och det gäller att välja rätt för sig och sitt barn. Det här är en process, en livsresa helt enkelt där allt man trott på omvärderas.

En skepsis och ett prövande av den alternativa terapeuten är sunt.
Jag har på resan så väl mött en av Sveriges skickligaste homeopater till en alternativ terapeut som hade mycket negativt bemötande mot sonen.

Ett vattenglas blir fort för fullt. Det gäller att hitta rätt behandling för sitt barn och vara konsekvent och hålla sig till det.

Detta är gemensamt för de berättelser om tillfrisknande som jag läst. :D

Waldorfpedagogik är intressant men inte ens där håller alla pedagoger läkare och terapeuter måttet.

Autism är en av vår tids största utmaningar, därför att det säger något om hela mänskligheten i vår tid.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"