En centrifugerande juiceapparat fungerar enligt följande;
När det skärande hjulet/knivarna roterar mot ett motstånd/frukterna-grönsakerna med otillräcklig luft/syre framkallas positiv elektricitet vilka omvandlas till negativ elektricitet på väggarna när materialet slungas runt.
Utbytet av positiva och negativa joner påverkar enzymerna i slutprodukten och gör juicen otillräcklig för att kunna tillföra patienten/brukaren den mängd näring som behövs för att starta en läkningsprocess.
Den kan inte heller få ut tillräckligt med enzymer/vitaminer/mineraler ur materialet just pga den skärande tekniken.
Därför rekommenderar jag Championjuicern som är malande och pressande i ett steg. Man får ut den näring som förloras i en centrifugerande juice apparat.
Norwalkjuicern tillhör den mest optimala juicern som mal sönder i ett steg - därefter blandar man den malda pulpen - lägger den i en duk och pressar ut saften med en hydralisk pressfunktion. Den är dock mycket dyr men absolut den som kan få ut mest enzymer/vitaminer och mineraler ur juicematerialet.
http://www.norwalkjuicers.com/model-275/
Problemet med en skadad tarm är just att kunna absorbera tillräckligt med näringsämnen och genom juicer kan man uppnå detta.
Aktiv avgiftning för barn görs mycket försiktigt naturligtvis och man måste individanpassa hela tiden vilket jag tror de flesta autistiska föräldrar är ganska vana vid. Juicernas höga halter av enzymer/vitaminer/mineraler gör att kroppen startar en avgiftningsprocess automatiskt och antalet juicer per dag måste därför anpassas till varje individ.
Om man som förälder vill ha stöd med en aktiv terapi som det vi diskuterar så kan jag varmt rekommendera att samarbeta med en kunnig kinesiolog vilken gör individuell muskeltestning och kan anpassa olika preparat /mängder helt och hållet för den som skall behandlas.
http://www.kinesiologi.se/kinesiologi.asp
Efter Tjernobylkatastrofen la man ut just bentonitelera i Sveriges norra delar för att viltet skulle kunna avgiftas när de åt av den efter att ha exponerats för det radioaktiva nerfallet.
Mycket anmärkningsvärt att man inte uppmanade hela befolkningen att göra detsamma anser jag!
Aktiv avgiftning för vuxna/tonåringar när de gör Gersonterapin innefattar också koffeininplantat vilket jag inte anser skall appliceras på små barn - jag nämner detta då jag antar att en del läst på
http://www.gerson.org där man kan läsa om dessa.
Kroppen har en otrolig regenereringsförmåga om den får de rätta byggstenarna att jobba med och juicer kan ge det som inte kosttillskott kan i sin "inaktiva substans" dvs. de ger ingen omedelbar syresättning och lättabsorberade vitaminer/mineraler.
Jag har sett intervjuer med familjen Mauritzen och de förändringar de förespråkar är ett måste för att kunna sätta igång en läkningsprocess. Digital avskärmning är något som man alltid förespråkat inom Waldorfpedagogiken om än dock svår att genomföra men det är val man måste konfronteras med för att kunna se förändringar hos gravt drabbade barn.
Sojamjölk är ett mycket svårspjälkat protein och jag rekommenderar det inte i ett initialskede. Det är mycket bättre att göra mandel/sesammjölk och se till att intaget av
broccoli, spenat - allt grönt osv. görs dagligen. De förändringar man gör på en drastisk nivå i ett inledningsskede behöver ju inte vara för hela livet även om modifiering och att undvika vissa saker bör ske på en mer permanent basis.
Beträffande övrigt animaliskt protein anser jag att man initialt skall undvika detta också då det man tillför kroppen i form av juicernas potential skall gå till just avgiftning och uppbyggnad av kroppen - inte till att spjälka/bearbeta hårdsmälta proteiner.
Om man fyller ett glas så kommer det att rinna över när det är fullt eller hur?
Kroppen fungerar på samma sätt - man kan belasta den ända tills det uppstår symtom och med denna jämförelse skall man alltså gå igenom sin vardag/sin kost/yttre påverkan i form av stress mm för att komma ner under den nivå där kroppen kan klara av att hantera dessa.
Inte förrän man börjar utbilda våra läkare i kosthållning och hur kosten kan påverka människokroppen kommer vi att se en förändring från läkarkåren gällande betydelsen av vad ett rent kostintag samt aktiv avgiftning kan göra vid de flesta degenerativa diagnoser vi ser idag.