Första dagen! Hjälp, gör vi något fel?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Linemor

Första dagen! Hjälp, gör vi något fel?!

Inlägg av Linemor »

Hej alla!

Ny här och håller precis på att lägga min lilla älskling på 14 mån. att sova FM lur. Min man tog första natten i natt, och det gick väl sådär?! Lilla Tino har enormt stark vilja, och vrålar när man lämnar honom. I natt höll min man på i långa omgångar (30-45 min), men efter några varv med skrik/uppvakning, somnade Tino från 02.30 och sov i ett till 7. (Ska upp 8 då han kom i säng 8)

Nu ska han som sagt sova igen, och vrålar högt och argt & förtvivlat?! när jag lämnar rummet eller ramsar utanför. Ska inte säga att han inte är ledsen....men han låter arg.

Jag ramsar då utanför ettpar gångar med några minuter imellan, och sen går jag inn o lägger ner honom och solfjädrar medan jag ramsar tills han lugnar sig. Somregel lugnar han sig direkt när jag kommer inn! Helt utmattad är han, lägger sig (på rygg) tacksamt ned och blinkar tungt med ögonen. Sen när jag släpper honom och ramsar på väg ut, springer han upp som en fjäder och börjar vrååååla igen! Varje gång! :( Det är jättetufft för mamma och se hans röda uppsvullnade ögon och lilla kropp som knappast orkar stå avutmattelse :(

Men jag ÄR jättemotiverad och VILL att det ska funka!! Verkligen.

För annars har han "tuttat" sig igenom alla nätterna och väcker både sigsjälv och mig jämt (5-6-7 ggr per natt), jag orkar inte mer av det. Så nu blir det kuren, inget alternativ!!! Min man är minst lika motiverad; vill ha sovrummet för sigsjälv igen! :)

Nu har jag ramsat ettpar gånger igen, och han har somnat, till TROTS för bekräftelsesramsan som brukar reta upp honom direkt---ÄNTLIGEN! Men iflg. skemat ska han ju vakna för en kvart sen (!), men eftersom han inte sovit mer än 5-10 min. låter jag honom sova lite till. Det är väl OK?

Jag tyckte kuren lät så enkel då jag läste boken, men nu tycker jag det är jättekompliserat....

NÄR går jag inn, NÄR ramsar jag bara utanför?? eftersom han
1) är över ett år och inte kan buffas
2) det är första dygnet
3) blir ARG, vrålar högt och inte jag tror han er direkt ledsen mest?!

Hur länge väntar jag innan jag ramsar igen när han ju vrålar konstant? (dvs. han reagerar på ramsan på det sättet att han lyssnar när jag ramsar, men börjar skrika direkt efter att jag slutat!)

Hoppas några av era hjältar som varit igenom o fixat det här kan svara mig!!
Lite förtvivlad nu som jag är ute från rummet....
Dotter på 14 - aldrig kurad!! Sov hos oss tills hon var 12 <3
Son på 13 månader - påbörjat SHN 23 januari <3
Susanne G
Kontakt:

Re: Första dagen! Hjälp, gör vi något fel?!

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen till forumet! :D

Buffa brukar man inte göra med så stora barn, men solfjädra går bra.

Du kan inte bara ramsa eftersom han inte vet vad det betyder än. 8) Ramsan tar några dagar att arbeta in och då är bekräftelseramsan jätteviktig. Den säger ni separat 3-4 dagar när han har tystnat. Som en bekräftelse på att han kan sova lugnt och att ni tar hand om allt. Efter de dagarna bakar ni in bekräftelsen i er vanliga rasmningsvers. Sista ramsan är då bekräftelsen.

Vid läggningen så lugnar du honom i sängen. Bara var helt tyst och andas lugnt. Solfjädra honom om han behöver lugnas. Sedan ramsar du dig ut. Avvakta lite om han låter men lugnar han sig inte så går du in igen och lugnar han i sängen. När han är sömntung så ramsar du dig ut. Jag tycker nog ni ska köra lite som dag ett någon extra natt eftersom jag uppfattar det som att du bara ramsat honom och det är för tidigt. Tänk nu först och främst på att han ska lugnas och tycka det är skönt att sova. Han ska inte skrika även om det är argt skrik. Detta är alldeles nytt för honom och ni måste vägleda honom nu. Inte behöva skrika flera minuter innan han lugnas. Tänk att detta är en STOR omställning för honom. Ta det varsamt.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Linemor

Inlägg av Linemor »

Hej Susanne, puh, vad skönt att få svar!!

Nej, vi ramsar inte bara, men har varvat lite mellan att bara ramsa utanför och att gå INN till honom; lägga ned honom och hålla på honom/hålla ned honom. Men det var just dét jag var osäker på; när man ramsade och hur mycket och när man gick inn. Men det är skönt att veta att han inte behöver ligga och gråta/skrika medan jag bara står utanför och ramsar...men att jag kan gå inn och lugna honom! Usch, då har han ju lidit i onödan för att vi inte vetat helt vad vi skulle. Men man kan ju bara göra så gott man kan! :(

Jag upplevde iaf. i dag på luren att han var avslappnad, nästan sovande menfortfarande tittade på mig, då jag tillslut försiktigt reste på mig och ramsade mig ut UTAN att han grät!!! Sen somnade han....vilken känsla! Då känner man att man kan erövra världen och lite till!

Men när han bara gråter och är förtvivlad/arg och man inte "kan" göra något känns det fruktansvärt!!!!

När du skriver:

" bekräftelseramsan säger ni separat 3-4 dagar när han har tystnat. Som en bekräftelse på att han kan sova lugnt och att ni tar hand om allt. Efter de dagarna bakar ni in bekräftelsen i er vanliga rasmningsvers. Sista ramsan är då bekräftelsen."

Du menar väl "3-4 GÅNGER"? inte dagar??! eller??

Förstår inte helt vad du menar med att man bakar in bekräftelsen i våran vanliga ramsa? Snackar vi här bara om tonfallet? Eller om att man använder andra ord?

Också; är det OK att gå promenad så att han somnar i vagnen på dagen?
Såååå tacksam för att du svarade!!:)

Linemor!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Vad jag menar med bekrätelseramsan är just att ni bekräftar separat ca 3 dagar. Ni bekräftar alltså när han tystnat och ramsar då er vanliga ramsa men med ett bekräftande tonfall x4. Efter de dagarna säger man inte en separat ramsa utan bakar in bekräftelsen i sista meningen. Ungefär som ett hurrande. Hurra, hurra , hurra, huraaa. Eller Gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonaatti med sig sooov såå gott. Förstår du?

Det går alldeles utmärkt att sova på promenad. :D

Man brukar gå in vid första pip under första kurnatten. Ramsan går ju inte att jobba med som enda verktyg eftersom barnet inte förstår den än. Det är bekräftelseramsan man säger när barnet är på väg in i sömnen som gör att den sedan går att använda som en snuttefilt. Man kan säga att barnet blir betingat på ramsan. Den kommer betyda att man kan sova lugnt utan faror. Förstår du?

Fortsatt lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Linemor

Inlägg av Linemor »

Hej igen, Susanne,

det är tydligen bara dig som svarar mig! :) Men tack för det!!

Nu vill jag försöka igen.

Efter de första dagarna kunde vi lägga honom utan att han skrek, och bara hålla honom lite på magen i sängen. Han låg då still i sängen, tittade och plockade lite på sängen, men somnade efter ett tag. Yess! Jättebra.

Sen kom han på att han var starkare änn han trodde...han började kämpa hejvilt när vi skulle lägga honom ned i sängen, och i starten försökte vi ju att hålla honom nede i sängen, men det kändes verkligen inte trevligt eftersom han själv tog i allt han bara kunde! Sen fick han sitta lite medan vi ramsade, men han vart jätteledsen, fick liksom inte kläm på att han kunde lägga sig ned själva, satt bara och blev mer o mer trött o ledsen. Var upp som en fjäder strax vi lade ned honom.

Sen började vi ta upp honom o vaggade lite några gånger. Funkade kanon. Han sov fortfarande i egen säng, o vi tänkte som så att det har gått fort allt det här, stor förändring, ta det lugnt, han kommer att lugna sig när han känner sig trygg, etc. Men det har blivit värre och värre. Nu måste vi ta upp honom o vagga varje gång han vaknar på natten och det kan vara många gånger!!

Hur ombörjar vi nu igen? Hur gör man när han skriker som tokig när man lämnar honom eller lägger ned honom? Vi kan inte alls lugna honom på två minuter, det funkar inte med något sätt vi känner till....han är ilsken, arg, och kämpar verkligen emot när vi lägger honom ned. Är det kört för oss?

Har läst allt i boken o mycket på forumet där det står om attityd, självklarhet, etc etc, och det funkade nästan i starten, vi var ju så otrolig peppade o motiverade! Han låg iaf. ned utan att vi behövde hålla nede honom.

Har han för stark vilja?? Finns det barn det bara inte funkar på?!
Vart kan man ringa o prata med någon om det här?? Vi börjar bli ganska uppgivna nu.

TACK för att du svarar! :)
Linemor
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Linemor!

Först och främst måste ni vara lugna för att kunna förmedla lugn till sonen. Tänk på att ni har haft 13 mån på er att befästa de "dåliga vanorna" och då tar det ett tag att bryta dessa och införa nya rutiner. Så lugn! Fokus på vad ni vill förmedla till sonen, dvs Han kan somna själv och sova natten lång i sin egen säng!

Så backa bandet, ladda och prata igenom allt med varandra och fundera på om ni vill kura? Isf börja på natt 1. Kom ihåg att dag och natt hänger ihop så se till att han får hjälpa till i allt som ska göras hemma, rejäl utevistelse, massor av god mat och många skratt. Skoja hela vägen till sängen, lägg tillrätta så som han trivs att sova och lugna på det sätt som fungerar för er. Andas lugnt och fokusera på att förmedla LUGN genom händerna. När han är sömntung och lugn så gå ut med ramsan. Låt honom sedan reagera och lyssna hur han låter. Gör gärna husljud och ha tv/radio på så han hör att ni finns där. Lugnar han sig och tystnar? Ja, isf ger ni en mjuuuk bekräftelse. Är han arg, förbannad, ja det är fullt tillåtet och då ska ni inte verktyga utan avvakta. Blir han ledsen eller "fastnar" så gå in, lunga och ut med ramsan. Jobba så natten igenom. Låt sedan en klocka ringa in morgonen och då väcker ni med glada miner!

Skynda sedan långsamt och backa med solfjädrandet (eller på det sättet ni lugnar) och gå över mer och mer till ramsan och husljud som svar på hans frågor.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "