Hej!
Hur gör du den hemlagade maten?
Vill kanske inte påstå att Freja var likadan, men ändå lite kanske.
Freja
älskade burkmat! Jag försökte göra egen mat men det var itne alls lika uppskattat, tills den dag jag knäckte koden. Burkmat är ofta mycket mer rinnande och slät än hemlagad blir. Till en början kokade jag potatis och mosade den, balndade med både det ena och det andra, men det gick inte hem lika bra som burkmaten. Sen började jag att göra en sås och blanda dem med potatis och fisk (tex) sen stavmisade jag allt, rätt länge och då! MUMS!
Vet ju inte om din lille är likadan, men ofta har jag märkt att barn vill ha lite "lösare" puréer. Av lathet antar jag

Bara att gapa och svälja.
Så småningom mixade jag maten mindre och mindre och det gick fint.
Till Ronja nu (hon är snart 8 mån) gör jag ungefär på samma sätt. Jag skär grönsaker etc. i små, små bitar. tillagar allt var för sig. Sen gör jag olika såser och varierar olika grönsaker, fisk ohc kött (köttfärs) med olika såser. Fryser i burkar och voila - Barnmat på burk. Bara att ta fram och tina

Först stavmixade jag en burk när jag hade värmt den, men nu börjar hon kunna ta lite bitar oxå.
Sen tror jag även att du ska försöka "krydda" maten lite. Det ska ju vara gott, även om man kanske inte ska använda salt. Men det finns många örter som ger maten en godare smak. (Visserligen smakar inte burkmat mycket, men iaf 8) )
Hoppas det kan hjälpa dig lite.

Bianca