Älskar burkmat och ratar hemlagat!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Trolldockan

Älskar burkmat och ratar hemlagat!

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Jag har en son som snart är 8 månader. När han var 6 månader började han få smakportioner men var inte glad i något jag lagade. En gång när vi var hos en kompis så fick han burkmat (potatis och rödspätta) och han åt upp hela burken :!: . Efter det började jag laga "riktiga rätter" som tex fisk och potatis och köttfärssås och pasta mm. Har försökt efterapa burkmaten så mkt jag kan. Vill att han skall äta hemlagat (främst av ekonomiska skäl). Vissa dagar har han ätit ok, men aldrig hela portioner och aldrig med entusiasm. Idag vägrade han öppna munnen och ville helst krypa ur stolen när han fick hemlagat. Ville pröva och se om han åt burkmat så han fick en burk...och åt hela gapandes som en fågelunge :evil: . (Har burkmat hemma i reserv om vi åker iväg, brukar aldrig få detta annars.) Vad ska jag göra? Jag vill att han ska vara lika glad i hemlagat men borde jag ge mig? Vill inte fastna i ett trugandes träsk #-o .

Tacksam för råd och tips. Tack på förhand :D
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Älskar burkmat och ratar hemlagat!

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Hur gör du den hemlagade maten?
Vill kanske inte påstå att Freja var likadan, men ändå lite kanske. :wink:
Freja älskade burkmat! Jag försökte göra egen mat men det var itne alls lika uppskattat, tills den dag jag knäckte koden. Burkmat är ofta mycket mer rinnande och slät än hemlagad blir. Till en början kokade jag potatis och mosade den, balndade med både det ena och det andra, men det gick inte hem lika bra som burkmaten. Sen började jag att göra en sås och blanda dem med potatis och fisk (tex) sen stavmisade jag allt, rätt länge och då! MUMS!
Vet ju inte om din lille är likadan, men ofta har jag märkt att barn vill ha lite "lösare" puréer. Av lathet antar jag :lol: Bara att gapa och svälja.
Så småningom mixade jag maten mindre och mindre och det gick fint.

Till Ronja nu (hon är snart 8 mån) gör jag ungefär på samma sätt. Jag skär grönsaker etc. i små, små bitar. tillagar allt var för sig. Sen gör jag olika såser och varierar olika grönsaker, fisk ohc kött (köttfärs) med olika såser. Fryser i burkar och voila - Barnmat på burk. Bara att ta fram och tina :wink:
Först stavmixade jag en burk när jag hade värmt den, men nu börjar hon kunna ta lite bitar oxå.

Sen tror jag även att du ska försöka "krydda" maten lite. Det ska ju vara gott, även om man kanske inte ska använda salt. Men det finns många örter som ger maten en godare smak. (Visserligen smakar inte burkmat mycket, men iaf 8) )

Hoppas det kan hjälpa dig lite. :P

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Vad skönt att få lite goda råd.....
Jag brukar koka en gryta med varierande innehåll. Bla så kokar jag potatis, palsternacka, morötter, purjolök, fisk och kryddar med dill, vitpeppar, lagerblad och citronjuice. Har även gjort en gryta med potatis, palsternacka, morötter, purjolök, lax och kryddar med vitpeppar. Köttfärssås kryddar jag med oregano och vitlök. Mixar allt slätt och tillsätter rapsolja när jag serverar. Tycker kanske att maten blir något mer klistrig. Vet inte om jag har för mycket potatis och pasta i mina rätter.
Har ni några recept som jag kan göra för att jaga bort mina matvargar :D

Kram :heart: :heart: :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tjena! :D Det låter som om du gör mat med mycket smak, och det är bra! Jag gjorde misstaget att krydda för lite, fattar jag nu när min tvååring älskar allt med chili i... :shock: Hon ratade helt min mjäkiga mat, så till nästa barn ska jag damma av självförtroendet och göra egen mat.

Kika in den här fantastiska tråden för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =40&t=6677
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Jag har läst igenom hela tråden :D , men känner att redan jag lagar liknande mat och på liknande sätt. (Skall göra några av favoritrecepten i tråden så får vi se....)
Hur skall jag göra med denna kräsna gom #-o ? Vill att han skall lära sig att äta det som bjuds. Än så länge ammar jag honom morgon och kväll och ibland fler ggr beroende på hur han ätit, men hur gör jag när jag slutat amma? Om han inte erbjuds mat förrän nästa måltid så är jag rädd att dagsluren påverkas.

Väntar förhoppningsfullt på fler fina tips och råd.... :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du fyller på med frukpure (det gjorde jag efter varje måltid) Sen fick min son pumpad BM eller ersättning i pipmugg till maten tills han blev typ 10 mån. Sen slutade jag med det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"