Kura 7 mån som är konstant förkyld?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
charlotteaberg

Kura 7 mån som är konstant förkyld?

Inlägg av charlotteaberg »

Hej underbara forum!

I aug/sept kurade vi vår då 22mån gamla son och det har gått superbra. Enormt stort tack för all er hjälp.

Nu är vi i väldigt stort behov av hjälp med lillebror som är 7 mån. Vi har försökt och försökt att kura honom sedan sept/okt men det går inte.

Vår fråga är om det ens är möjligt att kura en 7 månaders pojke som bokstavligen konstant är förkyld, äter lite och vaknar ofta på nätterna? Han kanske har varit frisk max 5-10 dagar från sept-jan. Den senaste månaden har han även haft magproblem på nätterna och vrider och vänder på sig och besväras av att ligga på mage. Vad kan vi göra? Storebror går på dagis och därav är lillebror konstant sjuk.

Pga för lite sömn känner jag mig starkt utmattad, minnet har påverkats, lättirriterad och kort tålamod. Inga av dessa saker är så positivt att ha när man har två små barn :D .

Stort tack!

Kram kram

Snälla snälla. Går det att kura
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura 7 mån som är konstant förkyld?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Det är klart det GÅR att kura. Ni måste bara skjuta era "sjukvargar" först. Om ni springer ut och in och är oroliga för sjukdom kommer INGEN sömn via kur att hjälpa. :o

Sen, immunförsvaret måste nu ju börja stötta också.
1) Sempers magdroppar! (70% av immunförsvaret börjar i magen)
2) Omega-3 kapslar Mor-EPA rekommenderar jag. (man kan sticka hål på kapseln och ge på sked)
3)D-vitamin. Köp de där från apoteket som ni kanske fortfarande ger. Ge 15 droppar istället denna tiden på året.

Sen gäller att läsa på tills ögonen blöder, veta att den goda sömnen är läkande och stärkande för immunförsvaret.

OM, man absolut vill kolla sitt ev. sjuka barn görs detta när de sovit i 10 min eller när man själv går och lägger sig. DÅ kan man gå in, känna på pannan osv.

Är barnet sjukt så sköter man det I sängen. Ta inte upp. Speciellt den första tiden på kuren. Gör det till en självklarhet!

Är han eller blir han sjuk under kuren finns flera saker man kan göra. Så vi tar det då.

Är han snorig höj huvudänand med en 7cm hög planka under benen. Ställ en tallrik med grovhackad lök undersängen. Alvedonsupp eller Iprensupp vid extremt HÖG feber. Annars inget, kroppen måste få en chans att läka själv också. Jag ger inte feber om sonen inte svamlar eller är på gränsen att han inte får i sig vätska.

Är man sjuk kan man utnyttja marginalkvartar om de har feber och behöver mer sömn. På detta viset förstör man inte schemat när ett barn är mycket och ofta sjukt utan man får på så sätt 30 min mer sömn/lur samt att man kan lägga upp till 30 min tidigare inför natten utan problem.

Nu ger jag er ett något "tuffare" förhållningssätt än jag kanske skulle ge en annan förälder, men detta är för att han är så mycket sjuk och behöver därför sin goda sömn desto mer. Ju tydligare ni är desto lättare blir det för barnet. Även för de som är mycket sjuka.

Hur ser tilltänka scheman ut?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
charlotteaberg

Hej!
Nu är vi tillbaka, tog ett tag :D. Tack för din hjälp Torsmamma.
Vi tog till oss tipsen och han började kuras i början på feb. Det har fungerat bra även om han inte sover oavbrutet 19-07 som vi hoppats men vi sover klart mycket mer än innan kurningen.

Han har nu hunnit bli 10mån och storebror är 2,5 år. Vi skulle vilja ha dom att sova i samma rum. Vi vet att man bör få syskon att dela rum tidigare men av olika anledningar så har det dröjt till nu. Vi skulle verkligen vilja ha hjälp med följande:

1. Vad bör vi tänka på dagen vi börjar ha dom i samma rum?
2. Lillebror 10mån har sen en tid tillbaka vaknat en del fram till midnatt och inte kommit till ro på ramsa så vi har behövt gå in och solfjädra (och ibland har inte det hjälpt). Hur gör vi då när de sover i samma rum? Och hur kan vi bli av med dessa uppvak?
3. Sedan ca 3-4 veckor vaknar båda tidigare och är omöjliga att få att somna om. Egentligen har de sovtid 19-07 men nu för tiden kommer 2,5åringen gåendes 06.30 och vill inte somna om. 10mån-killen börjar låta redan 06. Hur gör vi? Ska vi skapa ny morgontid? Men då får de ju inte tillräckligt med sovtimmar?
4. Lillkillen sover aldrig full tid på dagen vilket också bekymrar oss. Vi har ändrat till 1 dagslur (kl 12-14) men han sover ändå inte hela den tiden utan vaknar allt ifrån 30min-1,5tim efter läggning och vill inte ramsas eller solfjädras. Han har blivit så stark också samt ställer sig upp vid sängen (och kan inte gå ner själv) och dessa saker gör det ännu svårare. Vad kan vi göra för att få ordning på detta.

Stort tack,

Kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

charlotteaberg skrev: 1. Vad bör vi tänka på dagen vi börjar ha dom i samma rum?

:D Flytta ihop dem med stor glädje :lol: Det står rätt bra beskrivet i Barnaboken hur man lämpligen kan göra.
charlotteaberg skrev:2. Lillebror 10mån har sen en tid tillbaka vaknat en del fram till midnatt och inte kommit till ro på ramsa så vi har behövt gå in och solfjädra (och ibland har inte det hjälpt). Hur gör vi då när de sover i samma rum? Och hur kan vi bli av med dessa uppvak?
:D Det är er sak att se till att han kommer "till ro på ramsa". Ramsan ska ha sista ordet. Spring inte in och trafikera och solfjädra, det oroar honom bara :!: Ramsa dem båda över en kam. Då får storebror klart för sig att ni fixar det här med lillebror och behöver inte mobilsera sin beskyddarinstinkt, vilket kommer att betyda att han fortsätter sova i lugn och ro.
charlotteaberg skrev:3. Sedan ca 3-4 veckor vaknar båda tidigare och är omöjliga att få att somna om. Egentligen har de sovtid 19-07 men nu för tiden kommer 2,5åringen gåendes 06.30 och vill inte somna om. 10mån-killen börjar låta redan 06. Hur gör vi?
Mörklägger. Det ska vara så beckmörkt därinne att ni inte ser handen framför er, om ni nu skulle få den dåliga idén att gå in :roll: Man kan enkelt täcka alla glipor med aluminiumfolie som man fäster på ruta fuktad med vatten på blomspruta.
charlotteaberg skrev:4. Lillkillen sover aldrig full tid på dagen vilket också bekymrar oss. Vi har ändrat till 1 dagslur (kl 12-14) men han sover ändå inte hela den tiden utan vaknar allt ifrån 30min-1,5tim efter läggning och vill inte ramsas eller solfjädras. Han har blivit så stark också samt ställer sig upp vid sängen (och kan inte gå ner själv) och dessa saker gör det ännu svårare.
Nu ska vi inte klaga :mrgreen: Det viktigaste är inte att han sover varje ninut han "ska" - det viktigaste är att han har fölrutsättningarna. Så ge honom dem :!: Sätt på ett trevligt sagoband eller en skiva Mozart och låt honom vara i fred. Gör stor apparat av återseendets glädje sedan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
charlotteaberg

Hej svejs!
Hade suttit och skrivit länge och precis när jag skulle skicka iväg mailet strular datorn och allt försvinner, ahhh vad lycklig jag blir :D. Hoppas därför ni har överseende med en förkortad version då tiden är knapp.

Har sökt i register, syskonkapitel och innehållsförteckning men hittar inte dela-rum avsnittet ni talar om. På sida 314 står lite men mer om hur man gör när de byter till eget rum och det har han ju haft sen i höstas så det svarar inte på mina frågor. Pls hjälp med kapitel eller sidohänvisning så blir jag jättetacksam. Eller är det bara att på dagen låta dom leka i sängarna och ha kul och sen på kvällen köra vanlig kvällsrutin med skratt och ramsa?

Vet att vi inte ska trafikera i onödan och det har vi inte gjort tidigare heller men vad gör vi när han störtgråter och ramsandet verkligen inte fungerar? Vi vill inte solfjädra då inte det heller funkar i dessa lägen. Snälla så i behov av mer konkreta praktiska tips på detta. Vi hade en lyckad natt men vill ändå vara utrustade ifall störtgråten kommer tillbaka.

Jag behöver er expertis vad gäller deras sammanlagda sovtimmar. Kan jag låta det vara som det är eller ska jag fortsätta kämpa och i så fall hur? Sammanlagd sömn storebror 2,5år = numera bara 11,5tim natt och sällan sömn på dagis mån-tors då han inte vill vila när hans kompisar är i annat rum och pysslar. I shn står att hans ålder behöver ca 13,5tim så han får ju för lite.
Sammanlagd sömn lillebror 10mån = numera ca 11tim nätter och max 1,5 tim dagslur vilket blir 12,5tim och han behöver ju så mycket mer. Ska vi lägga in fmlur igen? Han är sååå trött redan före 11.

(Vi har testat i månader med massa ljud och musik dagtid men helt utan framgång. Becksvart är det också)

Kanske har jag glömt någon viktig info men då får ni säga till. Måste få iväg detta nu så att någon hinner svara.

Vi kör på delat rum ikväll. Förstår såklart om ingen hinner svara innan dess.

Tack för er tid!
Kram
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur har det gått att flytta ihop? Tror det har gått jättebra, det brukar liksom inte bli sådana problem som man kanske tror... När vi flyttade ihop våra små gjorde vi det som något roligt och helt odramatiskt, gick hur bra som helst. De stör varann mycket mindre än jag trodde.

Storebrors sömn vågar jag inte säga något om, annat än att vi har en 2,5-åring som sover 12 h natt men oftast inget på dagen och det funkar bra! Men din 10-månaders behöver nog två lurar per dag, brukar inte funka att ha bara en lur före ett års ålder. Finns massor av schematankar här på forumet.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Eller bolla schema här med oss :wink:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"