Tredje natten var värre än andra! Gör jag fel?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Josefin.o.Leon

Tredje natten var värre än andra! Gör jag fel?

Inlägg av Josefin.o.Leon »

Hej! Nu har jag precis lagt Leon, snart 15 månader, och det gick inte så bra som jag hade tänkt mig. Han grät och var ledsen i minst 20 minuter. Nu sitter jag här och går under av dåligt samvete för det känns bara som att jag gör honom illa! Behöver hjälp tillbaka på rätt spår. Är ensam också, så jag behöver någon att bolla med!

Första natten så somnade han på 45 minuter. Såhär gick det till.

20.15 Efter välling o tandborstning så läser vi i soffan och sen är det dags för skrattet och sen bums i säng. "Godnatt lampan!" säger vi, släcker och Leon läggs ner på mage och blir stilla direkt. Jag går ut med ramsa efter 10-15 sekunder och han blir hysterisk. Jag är så nervös så jag skakar men försöker dölja det till varje pris när jag ramsar. Jag ramsar från köket en gång innan jag går in igen. Detta upprepas kanske 30 gånger. Lyssnar noga på hur han låter och försöker avvakta så mycket mitt hjärta klarar.

20.20 har jag skrivit: "Tystnar vid ramsa men börjar snabbt igen" och sen "tystnar helt under ramsan men blir helt förstörd mellan" och "tystnar och lyssnar, börjar igen" (detta upprepades 8 ggr).
20.25 gråter lite lugnare, tystnar och börjar gråta igen.
20.45 tystnar kort kort ibland (har alltså hållit på i ett sedan dess) Jag ramsar och ramsar och går in och lägger ner och ramsar ut (så ofta som det känns som att det behövs)
20.55 låter så ledsen så ledsen. Jag går in, lägger ner och ramsar ut.
tystnar, börjar, jag går in, lägger ner och ramsar ut. argarg. Tystnar ibland, slår på sängen. jag påminner två gånger.
20.58 in och lägger ner, ramsar ut och han tystnar.
21.01 jag kvittrar in en bekräftelseramsa. Han sover!!!

Han vaknar 23.00, 00.40 och vid femtiden. Jag behöver bara påminna så somnar han om :)

Kväll två så går allt på sex minuter. Jag lägger ner honom två gånger, och påminner kanske sex. (för mycket?) Han vaknar fyra gånger och runt 5 är han jätteledsen och jag går och lägger ner honom.

Ikväll var det alltså tredje natten och jag la honom (han klamrade sig fast vid mig) och ramsade ut. Direkt så stod han upp och skrek för full hals så jag kände mig tvungen att gå in och lägga ner honom ganska snabbt. Ramsade ut och han blev jätteledsen så fort jag tystnade. Alltså jätteledsen och nästan panikslagen! Han blir så lättad när jag kommer in och lägger ner honom, men så GÅR jag igen???!?!?!

Jag går in sammanlagt sju gånger och ramsar betydligt fler utifrån. Ramsan tar inte utan han blir bara ännu ledsnare. Han tystnar ibland men börjar snabbt igen. Jag försöker att hålla mig borta från rummet, men det känns omöjligt att låta honom skrika så. Är jag mesig nu? Man ska ju inte låta barn vara olyckliga och övergivna, men jag tycker det är så svårt att höra skillnaden mellan det och andra sorters skrik. Känns som att han omöjligt kan acceptera detta om han får hållas. Ush vad jag är förvirrad! :cry:

Det kändes som att han kände sig mycket mer arg och sviken ikväll än igår kväll, och jag undrar om det är något jag behöver tänka på. Ska han verkligen få ligga och skrika för full hals medan man avvaktar i en, två minuter? Det känns så himla länge? Hur ofta eller sällan kan man gå in? Jag är så rädd för att traumatisera honom, eller att sängen ska bli "dum", och att det ska bli fel. Jag har läst på och läst på, men det känns hela tiden som att jag missar något. Jag lyssnar och lyssnar på hans skrik, men jag känner hela tiden att han skriker mig till sig och att han är rädd. Förutom när han blir arg och slår på sängen då. På dagarna är han arg och slåss, och blir snabbt ledsen och klängig. Omutbar dessutom. Såå var det aldrig innan. Idag lyckades jag inte få honom att sova på hela dagen.

Han blir alltid lugn när jag lägger ner honom (även första natten) så jag har ramsat ut ganska snabbt varje gång. Skulle jag solfjädrat längre första gångerna? Med lugn menar jag stilla, men ibland har han andats häftigt och hulkat en del.

Hur ska jag göra imorgon kväll? Köra på som vanligt eller är det något som behöver ändras? Varför känns det så knasigt?

Jättetacksam för svar, och tack för att ni finns :)
Susanne G
Kontakt:

Re: Tredje natten var värre än andra! Gör jag fel?

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen till forumet. :D

Du får gärna skriva ert schema så vi vet vad vi har att jobba med.
Han behöver 1 1/2 timme på dan om han ska sova 12 timmar natt.

Du måste tänka att han är en rätt stor gosse som har haft dåliga vanor en tid. Detr innebär att det kommer ta en tid att få bukt med dem.

Ramsan är inget som "tar" första natten för han har ju aldrig hört den förut. Den arbetas in genom att man bekräftar barnet när det är lugnt innan de somnar. Ramsan är det sista de får med sig in i sömnen och förstår då att den betyder god sömn och trygghet. En slags snuttefilt helt enkelt.,
När ramsan verkligen börjar ta kan ju variera från tredje till femte natten, Ingen unge är ju exakt som en annan. Speciellt när de börjar bli lite äldre så kan de ta ngn extra dag. När vi kurade vår 4-månaders så svarade hon på ramsan direkt på tredje natten när hon pep till och somnade om direkt. När de blir lite äldre så tar det längre tid innan de sätter sig. Så är det bara.

Jag tycker du ska lugna med solfjäder och inte vara så snabb med att ramsa och gå ut. Han ska inte andas häftigt när du lämnar rummet utan vara lugn. Samma när du hör att han är ledsen. om du bara ramsar och ramsar och sen går in så har ramsan noll betydelse. Den får snarare betydelsen: åh nu kommer mamma snart och bäddar ner mig igen. Det var ju inte riktigt meningen. :roll:

Det är svårt att säga att du ska gå in efter så eller så många min. Du måste lära dig att känna det själv.Ledsen ska han inte vara men arg är en annan sak. Tycker dock att det låter på dig som att han är ledsen och det är aldrig roligt. Du ska lugna honom, inte oroa.

Läs runt lite här på forumet det brukar alltid ge en massa.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "