Är det här jag kan få stöd, hjälp och svar på mina funderingar angående denna metod??
Vi fick vår andra son 3:e juni i år. Allt har förlöpt ganska bra och med tiden fick vi allt bättre nätter. Vi kunde lägga honom vaken i sängen och han somnade själv efter en stund till natten. Han började sova runt 6-8h utan mat vid 4-5mån. rekordet var 10h. Men för en tid sedan började allt bara bli sämre....han har inte alls samma ro att somna själv i sängen, får springa i flera gånger och rätta till honom och lägga tutten. Ibland kan han vakna bara om nån timme och inget annat än bröstet hjälper, vi ammar 2-3ggr/natt nu och tillrättalägger + lägger tutt nån gång där mellan också. Natt tar han 20 och nu har de tidiga morgontimmarna, runt 5-6 blivit så knepiga att få honom att somna om, så jag har tagit in vagnen och rullar honom till sömns i den, för att visa att här är det ännu natt!!! Det känns som vi kommit i en ond cirkel som bara blir värre. Jag märkte att perioden då han sov bättre, var han också piggare å gladare på dagen.Men nu är han mera gnällig igen på dagen, då sömnen på natten är dålig.
Jag har printat ut och läst allt som står på netet och har nu fått boken och läst halva. Vi har planerat att börja kura om en vecka.
Nu har jag några frågor som jag undrar över så här långt:
1) måste barnet ha eget rum? kan man inte ge ramsan från egen säng i samma rum som barnet?
2) måste barnet ligga på mage? också vid dagsvilan?
Som det är nu ser hans chema ut så här:
ca. 7 god morgon
8 gröt
lek
9.30/10 ammar och lägger ut för att sova i vagnen ca. 1½h
12 potatis, grönsaker, kött, vatten + fruktpure´
lek
14 ammar och lägger ut för att sova i vagnen ca. 1½h
16 fruktpure´+ vatten (började vägra bröstet vid denna tidpunkt)
lek
17.15 samma mat som vid lunch
lek
19.15 gröt
ca.20 ammar och lägger i säng
Vi har alltid hållit hårt på rutiner och tycker det underlättar för alla. Storebror har varisom klockan han också. Men problemet har nog blivit att amningen alltid resulterar i sömn nu mera. Hur kan jag få bort det? För jag vill amma tills han kan börja dricka vanlig mjölk.
Hur kunde ett nytt schema se ut för hans del???
Så tacksam om jag kan få lite hjälp å råd. Jag börjar bli ordentligt taggad och ser fram emot SÖMN!! Jag tom. harbörjat drömma om det på nätterna nu =D>