Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
2xA mamma

Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Inlägg av 2xA mamma »

Hejsan!

Är det här jag kan få stöd, hjälp och svar på mina funderingar angående denna metod?? :?:

Vi fick vår andra son 3:e juni i år. Allt har förlöpt ganska bra och med tiden fick vi allt bättre nätter. Vi kunde lägga honom vaken i sängen och han somnade själv efter en stund till natten. Han började sova runt 6-8h utan mat vid 4-5mån. rekordet var 10h. Men för en tid sedan började allt bara bli sämre....han har inte alls samma ro att somna själv i sängen, får springa i flera gånger och rätta till honom och lägga tutten. Ibland kan han vakna bara om nån timme och inget annat än bröstet hjälper, vi ammar 2-3ggr/natt nu och tillrättalägger + lägger tutt nån gång där mellan också. Natt tar han 20 och nu har de tidiga morgontimmarna, runt 5-6 blivit så knepiga att få honom att somna om, så jag har tagit in vagnen och rullar honom till sömns i den, för att visa att här är det ännu natt!!! Det känns som vi kommit i en ond cirkel som bara blir värre. Jag märkte att perioden då han sov bättre, var han också piggare å gladare på dagen.Men nu är han mera gnällig igen på dagen, då sömnen på natten är dålig.

Jag har printat ut och läst allt som står på netet och har nu fått boken och läst halva. Vi har planerat att börja kura om en vecka.

Nu har jag några frågor som jag undrar över så här långt:
1) måste barnet ha eget rum? kan man inte ge ramsan från egen säng i samma rum som barnet?
2) måste barnet ligga på mage? också vid dagsvilan?

Som det är nu ser hans chema ut så här:
ca. 7 god morgon
8 gröt
lek
9.30/10 ammar och lägger ut för att sova i vagnen ca. 1½h
12 potatis, grönsaker, kött, vatten + fruktpure´
lek
14 ammar och lägger ut för att sova i vagnen ca. 1½h
16 fruktpure´+ vatten (började vägra bröstet vid denna tidpunkt)
lek
17.15 samma mat som vid lunch
lek
19.15 gröt
ca.20 ammar och lägger i säng

Vi har alltid hållit hårt på rutiner och tycker det underlättar för alla. Storebror har varisom klockan han också. Men problemet har nog blivit att amningen alltid resulterar i sömn nu mera. Hur kan jag få bort det? För jag vill amma tills han kan börja dricka vanlig mjölk.
Hur kunde ett nytt schema se ut för hans del???

Så tacksam om jag kan få lite hjälp å råd. Jag börjar bli ordentligt taggad och ser fram emot SÖMN!! Jag tom. harbörjat drömma om det på nätterna nu =D>
Anna09

Re: Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :heart:

YES, det är här du får hjälp och stöd.

När barnen passerar 6 månader krävs att man boostar upp matintaget, mer än man kan ana. då händer massor kroppen och man behöver massor med mat. Riktig mat. Man gillar också plockmat, om man sitter i sin stol eller i en Bumbo med bricka vid bordet. Mjuka små bitar av ALLT som kan krossas i gommen är mycket uppskattat. Då kan man skyffla mat som aldrig förr som skedande mamma. :lol:

Sen är det som du säger, han har kanske vant sig vid att få dig som levande napp nattetid. Även om du börjar ge ännu mer riktig mat kan du till-amma efter målen om du vill. Vi slutade helt med ersättning (kunde inte amma vår tjej) vid 6 månader och har sedan dess kört vatten som dryck over all. Hon får ingen mjölk till målen alls, gillar inte det och jag tror mjölken är grymt överskattad i vårt land. Jag blandar i grädde i hennes mat istället.

Bra att du kör gröt till kvällsmat, mosa gärna banan till den, det främjar god sömn.

1) Visst kan man ha barnet i samma rum. Dock gärna avskiljt med något mörkläggande tyg eller draperi. Vitsen är att man har sitt egna lilla krypin och lär sig somna med tryggheten utanför "rummet". VIssa går ut och ramsar utanför det gemensamma rummet och tassar sedan tillbaka till sin säng.

2) Barnen måste inte sova på mage, det när dock en mycket djupare sömn som ger förutsättning att sova bättre och mer sammanhängande. Dessutom är det nyttigt för magen och även om det är saliv, snor eller små uppstötningar som måste upp under natten. Ligger de på mage tenderar de att störas mindre av detta. Dessutom vet man ju inte hur dessa kan täppa till små luftrör om de ligger på rygg. Inte skrämmas, men så har vi tänkt när vi valde magläge framför ryggläget. Oavsett är det bra med andningslarm till runt 11 månader i alla fall. Just in case.

:wink:

härligt att du är taggad, det måste man vara. :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt svar!

Jag har väntat hela dagen!! :D Känns kanon att kunna ventilera funderingar här. Jag håller som bäst på och läser boken och har snart läst ut den. Gav min sambo kopiorna japrintat ut från netet, så han också kan lägga sej in i det. Han kommer att vara julledig 2,5 vecka nu över jul, därför ska vi satsa på att kura nu.

Egentligen gillar jag nog tanken med eget rum, men det är vel latheten i mej som önskar man kunde göra det mesta från egen säng :wink: Jag köpte mörkläggnings rullgardin idag som vi ska lägga upp i rummet han ska få.

Att sova på mage har han nog testat själv, för han började svänga sej ganska tidigt. Men oftast blir han arg efter en stund då han legat så i sängen och jag tvingas svänga honom om han inte kommer över själv. Dagtid älskar han dock vara på mage.

Jag har märkt att det går ner nästan hur mycket man som hellst just nu och ibland är man ju rädd att man ger FÖR mycket. Men det kan man inte, eller?? Var rekommenderar du som plockmat?? Annars läste jag att det skulle vara 3h eller var det tom. 4h mellan måtiderna?? Men det tycker jag är länge. Varför ska det vara så långt mellan om man ändå ska försöka ge dem så mycket mat som möjligt? Är det för att de ska äta massor på en gång och sen hinna bli hungrig igen?

Nu just försöker jag sätta mej in i när man ska buffa/ramsa/solfjädra osv. Så man har allt på det klara då det är dags. Sen ska vi öva upp tekniken lite. Detta är precis som att läsa på tent då man gick i skolan!!! :wink:

Tusen tack så här långt. Jag kommer säkert att komma med mera frågor under tiden jag läser boken.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

VIsst är det bra att man kan vädra här med andra som gått igenom samma resa.

Först: har ni möjlighet är det en STOR fördel att lilleman sover i eget rum. Ni måste tänka långsiktigt i detta.

Gällande maten. Det är för att lilla magen skall få en sjysst rytm som man glesar ut lite mellan målen, men också för att hungern skall få chans att hinna komma, så att man uppskattar sina mål. Plockmat vi hade då var: skalade kokta gröna ärtor (mycket poppis), mjuka små bitar av grönsaker vi kokt och ändå åt till middag. Allt vi åt, som man kunde göra små bitar av och som var mjuka nog att krossas mot gommen. Halva kikärtor - nyttigt också. För lilla magen gröpte jag ur ett torkat fikon och gav innanmätet i små bitar, som efterrätt. Brödbitar med rejält med smör så att de glider ner lätt. (bregott innehåller inga tillsatser, bra smör)

härligt att ni läser på - det tjänar man på, massor!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack igen för svar!!

Nu har jag plöjt genom hela boken och ska ännu läsa de viktigaste delarna + börja skissa på ett schema.
Men nu undrar jag om vi kan hålla det schema som vi redan har, som jag skrev här tidigare?? Det passar nämligen vår familj bäst just nu. Mattiderna kanske går att variera, men sovtiderna skulle vi gärna hålla, bla. eftersom jag ska föra storebror på verksamhet 2dagar/vecka till kl.13.15. Vi tänkte om man satsar på att hålla natt mellan 20-07 dvs. 11h och 2st. dagslurar på 1,5h vardera? Vilket ger 14h sömn/dygn? Hur låter det? Men jag borde ju få bort amningarna just före alla sovpass, för han somnar oftast vid bröstet då och det är ju inte meningen, iaf. inte när vi börjar kura!

Men hoho, jag tyckte jag var SÅ peppad i början när jag började läsa....men när jag läst om olika föräldrars historia om hur det gått när de kurat, så känns det verkligen tungt. Orkar man verkligen med den sömnbrist man redan har? Vissa har ju hamnat att kämpa ganska länge!! Jag vet att man inte borde tänka så utan tänka på den sköna sömn som vi sen kommer att få. Men det låter så jobbigt med alla uppvak, klockningar, protokollförande, ramsningar osv.

Nåja, jag ska försöka peppa mej ännu mera och läsa på så det inte finns några ?-tecken utan att jag vet precis vad jag ska göra även om jag inte sovit nåt och kl.är 03.00 på natten!!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Betänk vad för arbete du gör. Vad det betyder för erat barn. Att slippa sömnbrist som är så vanligt är en välsignelse. Den lilla människan växer bättre, mår bättre, klarar tillvaron bättre alltigenom upp i åren med!! Den djupa sammanhängande sömnen är den som ger hjärnan möjlighet att koppla samman mer komplex information som exempelvis social interaktion. Barnet blir smartare skulle man kunna säga.

Det kan bli helt andra tråkiga utvecklingar om den lilla människan saknar sömn. Det måste inte bli så men det är inte ovanligt. Är man konstant småtrött eller väldigt trött kan man inte njuta av livet. Jag vet, jag har varit ett sådant barn. Vid 11 års ålder så slutade jag sova helt. Bara låg klarvaken och vaktade hela natten. Jag trodde jag skulle dö om jag somnade. Så kan det gå.

Är det motivation nog?

I all välmening, Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt svar!

Jo tack, det är nog så man borde tänka. Jag ska peppa mej nu under juldagarna, träffa människor jag älskar, samla krafter å styrka, så ska vi köra igång nästa vecka.

Hoppas nån kunde hjälpa mej lite med att spika ett schema åt Alex (snart 7mån.) Jag tycker nämligen att det är lite knepigt, efersom vi redan har så bra rutin på dagarna, känns som det bara är nätterna vi behöver få ordning på. Tacksam för hjälp.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Lilla schemat ja.

Två lurar...Jag tror tyvärr inte på det för små människor brukar inte klara så långa vakenperioder. 3 förslagsvis står det i lila SHN-boken...

Vilka mattider har ni nu?
Exakt vilka tider går du till "verksamheten" med storebror? Stannar du där med storebror? Och måste storebror gå på dem när ni kurar?

Värme /Luvisen
SM rookie
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för svar!

Ok, men jag tycker Alex klara fint att vara vaken så länge. Vi försökte en gång med en power nap senare på kvällen, men han total vägrade.

Han äter:
gröt 8
ammas 10
lunch 12
ammas 14
mellis 16
middag 17.15
gröt 19.15
ammas 20

Storebror ska vara där kl.13.15 och vi åker med bil. Vi startar hemifrån straxt efter 13. Han är där ensam och leker 3h, två gånger i veckan. Det är församligens öppna dagklubb för barn. Han är inte på nån förskola eller så.

Fy bubblan vilken natt vi haft nu....jag är SÅ trött!!!! Jag börjar verkligen vara desperat efter sömn!!!!! :cry:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Glömde skriva att storebror har jullov nu och börjar igen 13 januari. Så nu är han ju hemma. Men iaf. jag kan ju inte ha Alex att sova ute i vagnen då jag ska föra storebror med bil till "Klubben".
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här har du ett förslag:

7.00 God morgon.Frukost: Gröt
8.30 " 2:a frukost" Ammas
9.00-9.45 Lur (45 min)
12.00 Lunch
13.00-15.00 Lur (2 tim)
15.00 mellis+ ammas
16..00-16.45 Lur (45 min)
18.30 Middag
19.30 Gröt + ammas så lillen blir proppis
20.00 Skratt o go'natt

Jag skulle avsätta 3 dgr+ uppföljningsvecka till kurningen och inföll "klubben" då så skulle jag ställa in det då. Efter uppföljningsveckan skulle jag påbörja att åka med storebror till Klubben. Då borde lillens kroppsklocka vara någorlunda satt och då skulle han kunna somna i bilen och när du kommer hem kan du lägga över honom i spjällisen.
Samma med sista luren som inom en ganska snar framtid kommer falla bort så det är ingen evighet att kämpa med OM det nu skulle bli ngt strul med den.
Ok, men jag tycker Alex klara fint att vara vaken så länge. Vi försökte en gång med en power nap senare på kvällen, men han total vägrade.
Ja, men du glömmer att han är okurad och inte sunt trött som han kommer att bli efter kuren och då kroknar de vid 16-tiden. Precis i början av kuren kommer han bli jäääätte trött så då kommer du få jobba för att hålla honom vaken och sedan för att få honom att somna själv. Så är kurningen!

Min lille var igång heeela tiden, dag som natt , innan jag kurade honom. Snacka om att han hade att ta igen. Han var så trött de första dgr, knappt så han orkade någonting alls. Han hängde mest i famnen.

Värme /Luvisen
SM rookie
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Oj tack snälla du för ditt svar!!! Jag tänkte just skriva ett HJÄLP å PANIK meddelande!!! Jag har försökt sitta å plita på ett schema nu hela förmiddagen, men känner mej så låst vid de rutiner vi redan har, så jag får inte schemat att bli till nåt alls!!!! Så tusen, tusen tack!!!! :P Så härligt att nån tar sej tid fast vi är mitt i julfirandet!!!!

Jag känner bara att jag skulle vilja hålla fast vid 2st. lurar om dagen. Tycker man blir så bunden av att ha många lurar/dag om man vill ha program, åka nån stanns osv.
Det är ju bara 1h mellan middagen å gröten!!! Orkar han verkligen först äta potatis, kött, rotfrukter å sen om 1h igen äta gröt + ammas!!!???

Middagsluren 13-15 verkar ju bra...hade nog tänkt att han får sova i vagnen då, så somnar han i bilen de dagar vi ska föra storebror till klubben, kan jag ju flytta över honom till vagnen. Jag kan fast ha min mamma att föra honom till klubben här i början om vi inte kommit in i rullorna till 13 januari. Hon är pensioner och har oftast tid om man ber henne på förhand! :)

Amningen har ju en längre tid förknippats med sömn nu, så det ska bli spännande att se hur han reagerar på det. Om han skulle råka somna, vad gör jag då? Väcker jag honom då? Om han vägrar ta bröstet då? Jag vill inte börja med flaska, jag vill amma ännu.

Hoppas på svar snart, för vi har som sagt tänkt börja på måndag kväll. Visst är det så att man börjar en kväll med nattningen?? Eller ska man köra det nya schemat hela dagen??

Kram, Karina
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Hej igen!

Nu har jag printat ut ditt förslag på schema och studerat det och kommer här med lite ändringar och vill gärna ha respons på vad du/ni tror!!!??

Jag tycker att det är för länge mellan morgongröten å lunchen å för tätt mellan middagen å kvällsgröten. Så tycker jag också att den andra 45min. luren kommer alldeles för tätt in på 2h luren. Det är bara 1h vaken tid där!!!! Så nu har jag funderat så här:

7.00 god morgon
lite mys å koka gröt
7.30-8.00 gröt
8.30-8.45 ammar
9.15-10 lur på 45min.
11.30 lunch
13.15-15.15 lur på 2h
15.30 mellis + ammas
16.40-17 lur 20min.
17.30 middag
19.30 gröt + amma
20.00 skratt till go´natt

Vad tror ni om detta!!!???
Tacksam för snabba svar!!!

Kram, Karina
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill inte peta i ditt schema för mycket. Jag tror att om ni har kört med 2 lurar innan så kan ni faktiskt göra det nu mer. Men då blir det typ 11+1,5+2 eller så förlänger du natten till 12 (vilket är nästan ett måste om hon så småning om skall gå på dagis eller dagmamma)

Då kan man ha 12+45+2. När de är så gamla som 7+8 mån behöver dagsbehovet av sömn vara CA. 14,5 men sen behöver de MINST 4 timmar vaken innan natten, annars kan jag lova att de är för pigga för att lägga. 3 timmar är för lite.

Sen är det så att man brukar ha 4 måltider (med 3,5-4 timmar emellan) och en Kvällsslurk, kvällsslurken är inte någon måltid utan just det, en slurk man får innan man lägger sig för att fylla på det som kan eventuellt vara missat under dagen. den kan komma så tätt som 1 timme på sista måltiden utan problem. Den är ju som sagt ingen måltid, en slurk! (färdknäpp)

Många har morgonlek till sina barn och då brukar de ta den första fm luren i samband med den, och med det så brukar typ 2 tim vaken vara lagom inför den första luren.

Så med detta i åtanke vill du att vi filar på ett annat schema åt dig?

Inte meningen att förvirra dig men schemat är till för att passa er och i första hand BARNET!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt snabba svar TorsMamma!!
Jag är öppen för allt just nu och du får jätte gärna komma med ett förslag på ett scehma!!! :)
Han blir ju 7mån. om 1v. och jag tycker hans dagslurar fungerat så bra och passar in med vår dag. Han är ju då vaken 4h innan han ska gå och sova.
Storebror jag som klockan och sov sitt första halvår 2h på f.m. å 2h på e.m. å en powernap på kvällen. Sen föll powernapen bort, men han sov för å eftermiddag ända tills han började hos dagmamma vid 1år å 3mån. Då började han sova 3h på e.m. å inget mer. Vi har aldrig kurat honom, men han sov annars bättre än vad lillebror nu gör.

Så jag är evigt tacksam för all hjälp jag/vi kan få nu, för vi vill så gärna börja på nästa vecka. Men vi kan ju inte börja på innan vi har ett schema som vi känner att kommer att fungera och som vi kan hålla.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"