Helt ny, hjälp mig gärna :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
CattiM

Helt ny, hjälp mig gärna :)

Inlägg av CattiM »

Jag sökte på "Anna Whalgren" nu ikväll och hittade hit.
Väldigt glad för det!
Jag har en liten Jack på 5 mån. En väldigt glad liten kille. MEN, han sover oroligt. Redan när han var några dagar gammal sov han i sin egen säng och flera timmar i streck. Ammades på natten och somnade sen om bredvid mig.
Under augusti var vi bortresta hos min familj och han sov bredvid mig. När vi sen kom hem igen så fortsatte jag att låta han ligga i vår säng. Sen en månad tillbaka har han till och från sovit oroligt. Han gnyr när han ska somna, jag buffar honom (har jag gjort sen han föddes) och sjunger mjukt med ganska mörk stämma.
Nu somnar han i vår säng bredvid mig, jag ammar honom eller så får han ersättning eller napp. Han vaknar efter nån timme (runt 22.00) och är orolig. Eller han vaknar inte, men han sover oroligt, söker nappen, gnyr och sparkar med benen. I sömnen. Detta resulterar ju i att jag inte får sova och det gör dagarna väldigt jobbiga.
Efter att nu ha läst att han förmodligen har sömnbrist blir jag alldeles förtvivlad!!! Jag visste inte att jag gjorde detta mot mitt barn.

Kan någon hjälpa mig.
När kan jag börja? Vill börja omedelbart.
Ska jag hålla mig helt hemma med honom under de har dagarna (veckorna?).

Jag känner att jag behöver hjälp och uppmuntran i detta, jag vill inte låta honom sova dåligt en enda natt till.

Vi bor i en 2:a, alltså har han inget eget rum. Men jag kan väl genomföra det här ändå?

Förlåt för ett rörigt inlägg, men jag vill bara få hjälp att hjälpa min son så snart som möjligt!
Slukar allt som står på den här sidan med hull och hårr :)

Tack Anna!!!!!

Catti
svalsta

hej!

Inlägg av svalsta »

Hej! Du kan börja så snart du känner dig redo. Men gå in med att du ska GENOMFÖRA det, inte "testa" eller "pröva lite"
Du måste ha en självklar attityd att det här kommer att fungera, du har full kontroll på vad som sker. Du får absolut inte visa ngn sorts osäkerhet, visst du kan såklart känna dig osäker inombords (gjorde även jag!) men du får inte visa det så han märker/ser det!

Har du boken Sova Hela Natten? Om inte beställ eller låna på bibblan först. Innan vi kurade vår dotter så läste jag boken 2 ggr totalt innan ja kände mig helt säker på vad som skulle hända/vad jag skulle göra. Om du känner dig de minsta tveksam så VÄNTA! Du måste som sagt vara helt säker på vad du gör!

Vi bor också i en 2:a.. och vi gjorde som så att vi satte upp 2 gardiner i en krok i taket som fungerade som en himmelsäng. Då kunde inte hon se oss i vår säng!

Vi började kurandet en fredags kväll, då min sambo också kunde hjälpa till.. Jag tog första natten, sedan fick jag sova på dagen efter, han tog andra natten, osv.. Den som sov gjorde de på soffan i vardagsrummet de första 3 nätterna sedan flyttade vi in till sovrummet igen =) Den som höll "vak" på nätterna satt i köket precis utanför sovrummet och kunde höra och reagera på minsta lilla ljud! Kommer ihåg att jag satt med datan och massor av böcker och godis såklart!

Om du undrar något mer så är de bara o fråga på!
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
CattiM

Inlägg av CattiM »

Tack snälla du för ditt snabba svar!

Precis som du skriver så vill jag vara säker på vad jag ska göra innan jag börjar. Vill inte experimentera och kanske misslyckas, vill inte förvirra min son och inte heller förstöra mitt eget självförtroende.
Jag önskar bara att jag visste detta för längesen så att han slapp ha det som han har det nu.

Jag tror att det skulle bli lättare för mig att hålla vak under nätterna om vi ställde hans spjälsäng i vardagsrummet under de här nätterna.
Då kan jag sitta i köket som angränsar och finnas nära till hands, utan att han ser mig. Och min man sover ostört i sovrummet.
Låter det som en bra ide?

Har beställt boken och den borde komma idag eller imorgon. :)

Funderar också kring det här med dagarna.
Jag börjar väl med allt på samma gång? Alltså nätterna och dagarna i ett svep.
Eller ska jag börja med dagarna när han väl sover en hel natt?

Är orolig för att han ska krångla utan sin napp, men läser att efter första natten glömmer dom. Hoppas! ;)

Jag hoppas så innerligt att jag inte är för sent ute och att jag skadat min son alldeles för mycket.....

Tack för all hjälp!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej CattiM!

Så kul att du har hittat hit! Jag vågar nästan lova att det kommer att förändra ditt liv. Till det mycket, mycket bättre! :)
CattiM skrev:Vill inte experimentera och kanske misslyckas, vill inte förvirra min son och inte heller förstöra mitt eget självförtroende.
Här har du fullständigt rätt. Det är många som misslyckas just för att de testar/experimenterar med SHN-kuren istället för att läsa in sig och sen genomföra den. Du formulerar faktiskt precis vad som kan hända.
Jag önskar bara att jag visste detta för längesen så att han slapp ha det som han har det nu.
Men NU vet du, eller hur! Det här kommer att bli jättebra! :heart:
Jag tror att det skulle bli lättare för mig att hålla vak under nätterna om vi ställde hans spjälsäng i vardagsrummet under de här nätterna.
Då kan jag sitta i köket som angränsar och finnas nära till hands, utan att han ser mig. Och min man sover ostört i sovrummet.
Låter det som en bra ide?
Så länge det går att få helt mörkt i vardagsrummet och det går att stänga en dörr dit in så kan inte jag se något problem med det. Med helt mörkt menar jag verkligen, verkligen mörkt. Jag brukar gå in i det mörklagda rummet på dagtid och stå några minuter tills ögonen vant sig. Sen tätar jag på olika sätt minsta ljusstrimma som jag kan skymta.
Har beställt boken och den borde komma idag eller imorgon. :)

Funderar också kring det här med dagarna.
Jag börjar väl med allt på samma gång? Alltså nätterna och dagarna i ett svep.
Eller ska jag börja med dagarna när han väl sover en hel natt?
Allt på en gång, så förändringen blir tydlig och lätt att förstå för knodden.
Är orolig för att han ska krångla utan sin napp, men läser att efter första natten glömmer dom. Hoppas! ;)
Lite peppande läsning om nappen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23391
Jag hoppas så innerligt att jag inte är för sent ute och att jag skadat min son alldeles för mycket.....
Det är aldrig för sent! Se framåt nu! Det är kommer att bli så bra. :)

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
svalsta

Inlägg av svalsta »

Ja precis du kör ju både nätter och dagar ! =)
För min dotter tog de 2 nätter och 3 dagar, sedan 3dje natten sov hon för första gången en hel natt i sitt liv fr, 19-07! Underbart! Sedan dess har de fortsatt och honär nu 8 månader.

Ja hoppas de känner dig peppad du och ja ser fram emot att höra hur de går! Skriv gärna o berätta! kram till dej! 8)
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Hur går det för er?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar