Sova i samma rum på resa - hon vaknar

Skriv svar
mariajohanna

Sova i samma rum på resa - hon vaknar

Inlägg av mariajohanna »

Hej på er alla!
Jag har letat på forumet för att kolla vad andra har för erfarenheter av att sova hela natten på resa, men hittade inget. Hoppas jag hittat rätt forum i alla fall :)

Vi tycker om att resa och har familj o vänner som vi brukar besöka. Då blir det att sova i samma rum hela familjen. Hemma sover gullegrynet i eget rum och egen säng. Vi lägger henne och hon jollrar en stund och somnar inom en kvart. Ibland lite protester, men i allmänhet fungerar det bra. Väckning är kl 7 men ibland vaknar hon redan sextiden och jollrar för sig själv tills vi "väcker". Ibland kan hon bli arg att inte bli "väckt" meddetsamma hon hör oss stöka på, men i allmänhet går det bra.

Men nu är vi på resa och problemet är att dottern störs av oss i samma rum, speciellt på morgonen runt sex-tiden. Vi har mörkläggningstyg på hennes säng (inte helt över, men täcker ca 60-70% så att hon isoleras från ljuset, men ljudet går ju igenom tyget hur vi än bär oss åt.
Vargtimmen vaknar hon lätt av främmande ljud; säng som knarrar när man vänder sig, nån snarkning, dörren knarrar när vi går på toa osv. Nu sista natten låg jag flera timmar vaken tyst som en mus när dottern rumlade om i sängen - sov eller inte det vet jag inte. Mörkret är totalt i rummet, så totalt att jag inte såg något förrän efter halv sju. :?

Denna resa har vi nu efter två jobbiga nätter för mor o dotter (far sover som en stock) ordnat separat rum åt lillhjärtat. Hoppas det ger en lugn natt.

Men det kan vi inte alltid fixa, tex på sommarstugan. :roll:

Hur har andra burit sig åt på resa/sommarstuga när utrymmet är trångt och man delar rum? Hur har det fungerat?

Tacksam för hjälp! :)
--
Vivi 02/2010 mammas gulle - kurad vid 6 mån
Linnea 03/2012 gummanplutten - kurad vid 5,5 mån
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan mariajohanna!

Jo jag känner igen det där problemet. När min äldsta dotter var ett år var hon ibland tvungen att sova i samma rum som oss på villan, och det var oftast problematiskt. På morgontimmarna vaknade hon av minsta ljud, och ofta tog hon morgon redan vid 6 och somnade definitivt inte om efter att hon konstaterat att vi fanns i samma rum.

Om det bara går, så försök ordna ett eget rum åt lillan. Nu fick ni ju det fixat - gick det bättre i separata rum? Jag vet flera som låtit barnen sova i garderober/toaletter då de varit på resa... Och det är ju absolut inget fel med det, huvudsaken är att ungen sover!

Egentligen har jag inget svar åt dig, eftersom problemet inte har en universal lösning om man säger. Man måste helt enkelt göra lite kompromisser och tillfälliga lösningar då man är på resa. Kolmörker är ju viktigt men det tycks ni ha. Om ni tvingas sova i samma rum går det ju att ställa lillans säng så långt borta från er säng som möjligt, och gärna skärma av lite med några flyttbara möbler eller ett skynke. Försök skapa en egen vrå helt enkelt! Annars är badrummet ett hett tips :lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mariajohanna

Inlägg av mariajohanna »

Tack sagalinda för ditt snabba svar!
Vi fick alla en lugn natt när lillan fick rummet för sig själv. Hon vaknade kvart före sju (väckning sju) och hade sovit hela natten så det blev bra så.

Jag ska lägga dina tips bakom örat för framtiden, tex just sommarstugebesök.

Jag läste i nån annan tråd att det skulle vara värt att låta barnet bekanta sig med rummet och sängen när det är piggt o vaket och det är också något vi ska testa nästa gång med.
--
Vivi 02/2010 mammas gulle - kurad vid 6 mån
Linnea 03/2012 gummanplutten - kurad vid 5,5 mån
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"