Hoppar ur sängen under dagslur

hanna-raori

Hoppar ur sängen under dagslur

Inlägg av hanna-raori »

Hej, jag behöver snabb hjälp... Underbara ungen sover som en stock, både natt och dag, men idag kom hon på hur man klättrar ur sängen och kom springande till mig i köket, jättestolt! :roll:

Jag la tillbaka henne i sängen under tystnad, men hon protesterade så klart, jag solfjädrade lite för att markera och gick sedan. Två sekunder senare kom hon rusande ut ur sovrummet med gråten i halsen. Vad gör man nu? Hur får jag lilltjejen att stanna i sängen? Hon brukar alltid ligga och sjunga och prata en stund innan hon somnar, men sen har hon aldrig några problem att somna själv. Nu fick pappa idén att sova MED henne på extramadrassen i hennes rum, men det tror jag inte är nån bra lösning- då "räddar" vi ju henne från sängen... Hur gör man för att få henne att stanna?

Tack för snabba tankar och råd.
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det nu?

Om du letar efter liknande tràdar kan du se att du inte är ensam.

Det du kan göra är att sitta vakt utanför rummet och rycka in innan hon hunnit ut av sängen. Hela kvällen med Attityden (och Tonen om det behövs). Ofta räcker det med ramsan, kanske màste du kanske visa dig i dörröppningen. Om hon redan hunnit hoppa ur sà fàr hon kliva in själv under sträng övervakning utan nàgot nytt gonattmys, ut med ramsan bara. Sà förstàr hon att när skrattet till gonattet och resten av rutinerna är avklarade, dà är det natten och dà sover man, inget annat.

Kliva in och ut kan hon ha det roligt med pà dagen!

Sorry, lite kort, har lite ont om tid. Men leta efter liknande tràdar om du behöver läsa mer.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hittade denna tråd, så nu är det fixat och klart :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Nu måste jag bara lösa nästa problem: tidiga mornar!! Hon har aldrig haft strul med detta tidigare, det är värst vad det ska börja krånglas när en ny bebis kommer till familjen... TROTS att hon får vara med hela tiden och hjälpa till.

Det enda som saknas henne är utomhusaktiviteter, jag kämpar hårt med att få ihop standradmetoden på min lilla bebis, det går (med få dagars undantag) strålande så klart, men jag vet av erfarenhet med den första att ihärdighet ger belöning, och mitt i storstan är det svårt att ha en liten 2-åring som springer runt bland bilarna (åtminstone med en bruten arm som jag har), så vi stannar mest inne och har kollat på ALLA Astrid Lindgrens filmer nu :( Bra val av film, men jag är väldigt anti-TV överhuvudtaget, men jag tänker att det bara handlar om några få månder i alla fall... hoppas jag... Det blir i alla fall nån liten parksväng om dan, men jag gillar INTE läget!

Kram på er- och om nån har nån bra tråd på tidiga mornar så klistra gärna. Vi har nu gått från 08 till 6.45... Imorgon blir det 6.30 om jag inte får ordning på det...

[-o< [-o< :sleep:
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

miniz

Inlägg av miniz »

Här är en bra tràd.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=90119

Hoppas ni fàr till lite mer utetid nu. Det hjälper pà sömnen och sà är det kul ocksà...

Kram.

ps. Hur gàr det med dig? Och din arm?
fem älsklingar
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hjälp! Nu är vi desperata... Det går inte så bra här hemma :(

Urhoppandet ledde snabbt till dåliga nätter och tidiga mornar, bla pga av att stackars pappa, som inte pratar svenska och därför inte kan läsa på forumet, försökte sig på FEL variant av tråkiga pallen och jag som ammar med bruten arm, lyckades inte alls förmedla besked...

De senaste nätterna när hon vaknat har hon antingen hamnat med pappa på lekmadrassen i hennes rum eller i sin egen säng, men stannat hos henne tills hon somnat. Pappa kan vara lite fjompig med lilltjejen ibland... Massor av vargar har nu flyttat in i hennes rum pga oss och nu undrar vi hur vi får ordning på detta? Kura om tror jag inte kommer funka på denna lilla dam denna gång- hon hoppar bara ur när det inte passar henne. Kan det räcka med en pallkurning för att få ordning på vargflockade nätter också? 

Jag kan inte hitta nån full beskrivning av tråkiga pallen. Finns det nån sammanställning nånstans? Jag har bara snappat upp bits and pieces här och där, och vi har inte lyckats få till det... 

Om jag fattat rätt ska pappa sitta utanför hennes rum och läsa och hon ska sitta på pallen i sitt rum om hon inte vill sova. (Igår satt hon på en stol i hallen MED pappa. Han sa "gå och lägg dig" några gånger, men hon ville bara sitta där med honom.) hur får vi en skrikande sprattelgumma att sitta på pallen och inte hos pappa? Blockera dörren med kroppen går inte, då blir det en lek och nån blockerande möbel har vi inte. Troligtvis kommer hon springa runt och leka i sitt rum och då måste man väl ingripa och sätta henne på pallen, men då blir det ju ett jäkla springande och det är väl inte bra? Eller ännu värre, man tvingar henne att sitta!! Då blir ju allt förknippat med våld typ, det var så det blev för mig när jag försökte... 

Supertacksam för råd och hjälp, får vi inte ordning på detta snart ramlar jag ihop! 

Ps. Min lilla SM bebis 1 mån är ett litet mirakel och sover redan som en liten gris, tack Anna!

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Jag blir galen!! Och gråter som en gris!!! Elsa tar inte till sig ramsan på natten, gå in gör henne hysterisk och hon fastnar i hysteriattacker! Maken började, men klarade totalt 10 ramsor innan han ville in och "trösta", jag sa :"fortsätt ramsa!" tystnad, sen TOTAL KAOS!! Han går in, jag säger "snälla stanna, lugna henne med rösten istället!" han stannar kvar läääänge, och när han går ut skriker hon så klart som aldrig förr- medan dörren var öppen sprang ju 15000 vargar in och stannade. Hon klättrar ut och springer mot dörren och friheten. Pappa lämnar fältet och gömmer sig i köket. "ska jag ta över", frågar jag. "Ja!" skriker han.

Jag tar på mig uniformen i sann barnaboksanda, lugnar ner mig och ramsar, lugn och fin och stadig på rösten, inget resultat alls. Jag försöker igen, värre frågor. Pappa suckar bakom mig- "hon har fastnat, du måste bryta!" Granngubben hojtar nerifrån, Elsa klättrar ur sängen, jag försöker fint föra henne tillbaka, hon spjärnar emot- skriker "inte sova, inte sova", rummet är uppenbarligen fullt av vargar- jag schasar ut dom och tar ny sats, min brutna arm supervärker!! Sjukgymnasten slår ihjäl mig om han får veta att jag försökte solfjädra och lyfta en 2åring... Hon slänger med huvudet och gör illa sig, jag står på mig, solfjädrar lugn, vill inte forcera ner henne i sängen, men måste meddela LUGN i allt detta kaos. Hon slappnar av lite, jag vill INTE släppa in fler vargar, lägger snabbt på täcket som sparkas av, jag lägger på och solfjädrar snabbt ovanpå och lämnar rummet med en äckligt glad och trygg ramsa. Hon blir JÄTTEARG!!! Springer efter och vi möts av min man som vill "bryta"... Han sätter igång med frågesport!!!?? "har du ont? Var gör det ont? Har du drömt mardröm? Är du rädd?... ..."

JAG DÖÖÖR!!! Hur ska jag fixa detta ensam? Han pajar ju allt! Nu sover dom i hennes lekmadrass, den enda "tryggheten", i pappas famn...

Så jäkla orättvist! Här har man kämpat i 2 år!! Och på några få nätter slänger han all sin sömn i toaletten och fattar inte ens hur mycket han pajat! Vi kan ju inte kura om när hon klättrar ur hela tiden eller när han inte kan ta mer än 2 min gråt och skrik! Allt är förstört- jag behöver en rejäl dos peppning! Jag ska upp och amma om en stund, tyst som en mus får man väl vara så man inte "stör" nu när hon "äntligen" har somnat... Är det så här alla anti-AW har det? JAG behöver en sömnkur... Jävla brutna arm! Och var sjutton är Attityden i denna familj? Ursäkta språket. [/list]

miniz

Inlägg av miniz »

Har ni A good nights sleep?
(Och For the love of children?)

Sà att pappan kan läsa och förstà. Du kan inte kura varken pà det ena eller andra sättet, omkurning, minikur eller vad det skulle vara, sà länge han har egna regler. Antingen fàr du dra öronen àt dig eller sà fàr han göra det. Jag anbelfaler att han sköter storflickan till ni fàtt boken hem i postlàdan och han har läst den och tagit in innehàllet.

Vi hade tràkiga bordet, i tràkiga rummet, pà den andra sidan av den tràkiga lägenheten... Min näststörsta trotsade nästan bara vid läggning och mitt i natten. Skönt kunde man ju tycka när man skulle pà affären och hem fràn lekplatsen, men fy f-n va tungt det var mitt i natten. Men sànn var hon och det gick över. Hon ville ligga i sängen och asgràta för att störa storasyster, men dà sa vi icke och lyfte ut henne pà (det làga) vardagsrumsbordet, tände lampan och stänge till dörren och sa varsàgod skrik här och när du är färdig till att gà och lägga dig kan du göra det. Ojojojojojoj vilka protester, hon skulle ligga pà bordet, ICKE, sa jag, hon skulle glida ner i soffan, ICKE, sa jag osv osv osv. Nàgon gàng tog jag pà mig öronproppar och satt mig inne med henne och läste en bok, jag hade det hur trevligt som helst :roll: och hon bara skreeek.

Jag fick henne till att lysnna vid att använda Tonen, Rösten och Attityden. Jag hade en ton som sa j-vlas inte med mig och rösten var lite mörkare än vanligt och attityden av at du ska f-n i mig lyssna! Jag lyfte henne till bordet, planterade henne där, med en fast och bestämd hand.

Tràkiga pallen ska vara i tràkiga hallen eller i tràkiga kökshörnan om ni màste ha uppsyn med henne sà hon inte har roligt pà den tràkiga pallen.

Men som sagt köp den engelska boken och làt honom läsa och lära!
Vad tror du om detta?

Kram.
fem älsklingar
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Tack! Superbra tips! Jo, vi har båda böckerna sen länge och han har läst och förstått många gånger... Jag vet inte varför han inte tar det till sig. På natten är man kanske inte helt vaken och vill hellre få tystnad snabbt än en långsiktig lösning? Det är extrahårt jobb för mamma bara...

Tack för att du delade med dig av din egen erfarenhet av "pallen". Hur gammal var din dotter då? Du tror inte att Elsa är för liten? Jag är inte säker på att hon skulle förstå vad vi skulle försöka förmedla just nu... Hon har precis fått en lillebror och allt detta började då, så jag är inte helt hundra på att det är en NY förtrotsperiod... Pappa tror att hon går igenom en period då hon vill vara extra nära oss och känna att vi fortfarande älskar henne, men jag har sagt till honom: "det kan vi ju göra på dan!"

Mina dåliga försök med pallen gjorde henne bara ledsen, men då hon satt hon ju ensam inne i sitt rum i totalt mörker (usch, jag kände mig som världens värsta mamma då...) och det var uppenbarligen inte rätt heller. Sen har jag provat lägga tillbaka henne i sängen (hon vägrar klättra tillbaka), men jag kan inte solfjädra bra med min brutna arm så hon lyckas slänga och spänna runt med huvudet och kroppen och gör illa sig och beter sig som om det var JAG som gjorde illa henne :( Då slutar det alltid med att jag försöker så gott jag kan, går ut med hög, stark, glad ramsa, men hon är ju efter på 2 röda och jag måste försöka igen. Det blir ju cirkus som du förstår...

Jag antar att DU sa till din dotter i handling när du gjorde "pallen": "vill du inte sova? Då FÅR du inte sova!" Jag har läst på så att ögonen blöder för att ha kunskapen hårt ingnuggad när JAG väl "kurar om". Den senaste veckan har jag gett ALLT ansvar till Max och hans egna idéer (han har testat lite olika varje natt, tvångstittat igen i böckerna, men nu börjar han se trött ut- bra ide där :wink: Hon har smugit in till vår säng varje natt där hon har stannat- ingen bra lösning... Jag hoppas att denna paus/test inte ska göra det svårare för mig att lösa detta när han gett upp :roll: )

Det jag inte förstår av "pallen" är detta:

1) hur det slutar? Låter man henne sitta där tills hon somnar på pallen eller tills hon ber att få sova i sängen igen? Kommer hon göra det tillslut?

2. Ska jag vara där inne och diska eller nått eller ska jag vara nån annanstans där jag kan hålla lite koll bara till och från?

3. Hon sitter ju inte heller kvar på pallen. Efter ett tag klättrar hon ju ner och vill inte gå tillbaka när jag säger: "sätt dig på pallen". Om jag lyfter dit henne, slänger och spänner hon med kroppen, slår i huvudet, halkar ner på golvet och sprattlar, ja du vet. Då låter jag väl henne vara? Hon blir ju självklart bara mer hysterisk och arg av att jag försöker gång på gång. Jag är ju världens snällaste, men håller hårt i henne ibland så hon inte slår i huvudet vid utbrotten, men hon beter sig som om jag slår henne och skriker: "pappa, hjälp! Mamma gör oont!" Det känns ju kul :shock:

4. Ska lampan vara tänd i köket? Vad händer då med "på natten sover man"? Blir det inte underligt med full aktivitet mitt i natten? Hennes tupplurar går superbra, och min teori är för att hon hör mig greja utanför hela tiden. Jag har funderat på att ha en tänd lampa i hallen utanför hennes rum bara för att kunna "greja" lite efter en nattramsa tex. Är det en bra idé då kanske?

5. Ska vi ta henne till köket så snart hon kommer smygande eller ska vi göra några försök att få henne att lägga sig igen, först? Så hon fattar vad det handlar om liksom?

Sist en annan grej ang fostran: vi stjälper inte så ofta ner henne i sängen, det finns ju så många andra alternativ :) men när inget annat hjälps- hur funkar det med en fröken som klättrar ur? Hon kan ju öppna dörren också, så stänga dörren funkar inte heller...

Sorry för det långa inlägget, men nu ska vi fixa det här, en gång för alla!

:heart: :heart: [-o< :sleep:

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hej miniz, jag ser att du har mycket att göra här på forumet, hoppas du orkar svara på mina långa inlägg...

Nu orkar vi snart inte mer... Elsas urhoppande blir bara värre och värre, särskilt på mornarna- då är hon omöjlig! Vi kan inte ens sova i samma säng pappa och jag, då jag måste ta hand om lillkillen på nätterna och minsta pip i huset får henne att klättra ur...

Igår kväll runt läggdags var jag ensam med båda barnen och genomled "17 barn och 20 kor- inte tid med trams-attityd!" när Elsa hoppade ur sängen 2 min efter att jag lagt henne. Jag satte henne genast med stadiga bestämda tag på stolen i hallen utanför hennes rum, medan jag tog hand om lilla Emil som också skulle sova och behövde lite hjälp. Elsa hade bajsat ner hela vardagsrummet och där behövdes rejäl städning och när jag satte igång tänkte jag: hon ska inte sitta på stolen och lata sig, hon kan gott hjälpa till om hon inte vill sova! Så jag gav henne en svamp och vi började städa och det var: Inget prat! Ingen lek! Det kan vi göra i morgon! Nu städar vi! Det gick superbra :P 1,5 timme senare hade vi städat hela vardagsrummet, hängt upp all tvätt och diskat och hon valde fortfarande att städa ett tråkigt ställe på golvet, men tillslut somnade hon nästan där så jag sa: sova kan du göra i din säng! Vill du sova? "oui..." var svaret, så på med pyjamas, en snabb kittling, puss och ner i sängen. Knäpptyst hela natten. YES! Jag tänkte på dig massor av gånger; din historia om din dotter och "du ska faanimej lyssna!"

I morse var det dags igen. Kolsvart i hennes rum och i hela lägenheten, men trots det kom hon springande. Jag går upp kl 6 med lillkillen, men efter gårdagkvällens städomania trodde jag ALDRIG att hon skulle vakna innan 7 då hon "normalt" ska vakna. Jag hade förberett pappa på "städa med svampen", men på morgonen gick det inte alls! Hon är för trött och ledsen, spänner och slänger med kroppen, SKRIIIIIIIKER!!!! och skulle nog mest behöva en pangramsa för att kunna somna om. Men hon hörs ju inte, smygisen :roll:

Det är omöjligt att lägga tillbaka henne, hon är ur sängen igen på 2 röda och springer för livet till nått annat rum, blir helt frustrerad och gråter och skriker: "AAJJJJJ!! Mamma hjälp!" eller "pappa hjälp!", beroende på vem av oss som inte hjälper till. (Ibland har hon tom skrikit "Emil hjäääälp!", vi har svårt att hålla oss för skratt när hon ber om hjälp från sin 2 mån gamla lillebror :lol: ) Hon glider av stolen, slår i huvudet, springer iväg om vi försöker säga något i stil med "gå och lägg dig"... Vet inte vad hon vill, var hon vill sova, hon är bara rörig i huvudet och trött. Hon behöver BESKED! Vi får verkligen inte ordning på detta, Vad fasen ska vi göra??

Jag är ganska övertygad om att jag skulle kunna fixa detta om jag var ensam hemma och inte hade en bebis att ta hand om, men när pappa är i närheten hoppas hon få sin vilja igenom, vilket hon oftast också får... Det finns liksom ett alternativ... Han har ju låtit henne sova i vår säng när hon kommer smygande i en månad nu...

Ska jag bara ge upp tills lillkillen sover hela natten och förutsättningarna är bättre? Pappa tycker inte att pall och liknande har funkat så han låter det bara vara och säger att det är övergående. Hur har ni andra löst urhoppning under tidiga mornar? Urhoppning på skoj på kvällen eller under dagslur är ju en sak, men hennes beteende på morgonen är helt annorlunda- hon vill ha svar, säkra besked, men jag vet bara inte hur jag ska kunna ge henne det...

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Ojoj sicken liten trixig tös ni har :lol:

Jag ska vara ärlig direkt och erkänna att jag inte läst de första inläggen, bara de två sista långa inläggen. Och det jag kommer att fundera på är husljuden. Har ni kört med den taktiken att du grejar med något eget utanför hennes rum, så hon hör att du är där men upptagen med annat? Nu tänker jag främst på kvällarna - men ni kanske inte har problem med läggningarna? Jag brukar i alla fall göra så då det kommer tillfälliga urhoppsproblem, att jag sysselsätter mig med något i hallen utanför barnens rum, och direkt jag hör att någon klättrar ur sängen finns jag omedelbart vid dörren med en barsk blick och en barsk stämma som kommenderar "TILLBAKA!". Det brukar bara ta ett par kvällar så har de insett att de inte kommer någon vart.

Vad gäller morgnarna undrar jag om ni har väckarklocka?

Så det sista och det kanske viktigaste: Så länge du och din man har olika strategier kommer ni inte att få ordning på detta. Ni måste vara överens. Om han inte vill samarbeta måste han hålla sig ur vägen så att du får reda upp detta. Mitt förslag är att antingen låter du honom sköta Elsas nätter till 100 % medan du flyttar i ett annat rum med babyn, eller så ber du honom flytta medan du kurar. Seriöst!

:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Som Sagalinda skrev måste ni få koll på ert samarbete. Nu när hon är på väg in i trotsen behöver hon klara svar. Att det kommer olika svar från mamma och pappa är normalt, man får olika svar beroende på vem man frågar. Men han får inte gå in och göra om (köra över) något du har sagt och bestämt. Om du har ramsat och fört tillbaka till sängen kan han inte låta henne komma till hans säng. Då betyder inte ditt ord något och hon har inte fått något svar. Hon blir bara förvirrad och undrar om hon kan sova i sin säng eller inte.
Kom ihåg att barn frågar genom påståenden.
Jag viiiiill inte soooova!!! Betyder; Ska jag sova? osv.

En annan sak jag kom till att tänka på var att hon borde städa upp sitt stök och få hjälp av dig. Inte att du ska städa efter läggdags. Men jag förstår att det är lättast att få ungarna i säng och sedan städa i lugn och ro. Men hon behöver att göra rent efter sig och så klart ha annan social delaktighet, varje dag, på riktigt.

Hoppas han tar till vettet och tar in a good nights sleep.

Kram.
fem älsklingar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TROTSKAPITLET!!! Var har du din fina Barnabok, Hanna? Läs, läs, läs. Det tar sedan ett tag att hitta det sätt som funkar bäst mellan er, men det hittar ni.

Om urhopp, så kör pallen konsekvent. Sitt på pallen eller ligg tyst i sängen (Inget om sov, man måste inte sova, bara ligga i sängen). Hon kan inte se ett tredje alternativ själv. Vi hade pallen brevid sängen och satt själva på vakt utanför. Mörkt men öppen dörr, så vi hade ledljus. På morgonen så får hon antingen sitta på pallen eller ligga i sängen tills väckarklockan ringer. Tyst, i mörker. Inga alternativ. Ingen möjlighet att byta rum och fara runt. SUPERTYDLIGA besked. Allt prat svaras med ramsan efter läggdags.

Sätt en morgonkur på henne, och så fort hon är ur sängen så får hon sitta på pallen. I mörker, tills klockan ringer. Hon köper det, jag lovar.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Tack underbara människor! Jag har redan berättat för Sara att Pappa själv kom på vid kvällsurhoppningen att hon måste välja mellan resesängen och hennes säng. Hon valde snabbt sin egen säng och nu kör vi samma taktik i morgon bitti. Ska meddela pappa: minska pratet, inte tända lampan och inte ge upp och ge in...

Ensamleken har ju också försvunnit i samband med detta, men då kanske man ska göra en liknande grej; antingen sitter du här på stolen eller så leker du i ditt rum? Nä, det är väl att ta i? Grejen är att ensamleken verkligen var bra för henne...

Tack för jättebra svar!

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Havererad ensamlek fungerar det att förbjuda. "Eftersom du ändå inte vill leka med de här leksakerna så kan du hjälpa mig att packa dem för ...fritt val.." Funkar fortfarande efter ett års trots, haha. Men man ska VILJA ensamleka, och det måste ju inte vara i sängen. Lite nya utmaningar kanske? Pärlor, pärlplattor, sykort, pennor, klister, tejp etc är heta kompisar här hemma.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Yes! We nailed it! Nu sover hon gott igen och vilken skillnad dagarna blivit. Trotset var ju bara trötthet :) pappa kan hon lita på nu. Han står för det han säger.

tack snälla allihop för hjälpen- nu lyser pappa av självförtroende och attityden är tillbaka i vår lilla familj.

Kram och tack för ensamlektipsen, Sara.

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"