Tack! Superbra tips! Jo, vi har båda böckerna sen länge och han har läst och förstått många gånger... Jag vet inte varför han inte tar det till sig. På natten är man kanske inte helt vaken och vill hellre få tystnad snabbt än en långsiktig lösning? Det är extrahårt jobb för mamma bara...
Tack för att du delade med dig av din egen erfarenhet av "pallen". Hur gammal var din dotter då? Du tror inte att Elsa är för liten? Jag är inte säker på att hon skulle förstå vad vi skulle försöka förmedla just nu... Hon har precis fått en lillebror och allt detta började då, så jag är inte helt hundra på att det är en NY förtrotsperiod... Pappa tror att hon går igenom en period då hon vill vara extra nära oss och känna att vi fortfarande älskar henne, men jag har sagt till honom: "det kan vi ju göra på dan!"
Mina dåliga försök med pallen gjorde henne bara ledsen, men då hon satt hon ju ensam inne i sitt rum i totalt mörker (usch, jag kände mig som världens värsta mamma då...) och det var uppenbarligen inte rätt heller. Sen har jag provat lägga tillbaka henne i sängen (hon vägrar klättra tillbaka), men jag kan inte solfjädra bra med min brutna arm så hon lyckas slänga och spänna runt med huvudet och kroppen och gör illa sig och beter sig som om det var JAG som gjorde illa henne

Då slutar det alltid med att jag försöker så gott jag kan, går ut med hög, stark, glad ramsa, men hon är ju efter på 2 röda och jag måste försöka igen. Det blir ju cirkus som du förstår...
Jag antar att DU sa till din dotter i handling när du gjorde "pallen": "vill du inte sova? Då FÅR du inte sova!" Jag har läst på så att ögonen blöder för att ha kunskapen hårt ingnuggad när JAG väl "kurar om". Den senaste veckan har jag gett ALLT ansvar till Max och hans egna idéer (han har testat lite olika varje natt, tvångstittat igen i böckerna, men nu börjar han se trött ut- bra ide där

Hon har smugit in till vår säng varje natt där hon har stannat- ingen bra lösning... Jag hoppas att denna paus/test inte ska göra det svårare för mig att lösa detta när han gett upp

)
Det jag inte förstår av "pallen" är detta:
1) hur det slutar? Låter man henne sitta där tills hon somnar på pallen eller tills hon ber att få sova i sängen igen? Kommer hon göra det tillslut?
2. Ska jag vara där inne och diska eller nått eller ska jag vara nån annanstans där jag kan hålla lite koll bara till och från?
3. Hon sitter ju inte heller kvar på pallen. Efter ett tag klättrar hon ju ner och vill inte gå tillbaka när jag säger: "sätt dig på pallen". Om jag lyfter dit henne, slänger och spänner hon med kroppen, slår i huvudet, halkar ner på golvet och sprattlar, ja du vet. Då låter jag väl henne vara? Hon blir ju självklart bara mer hysterisk och arg av att jag försöker gång på gång. Jag är ju världens snällaste, men håller hårt i henne ibland så hon inte slår i huvudet vid utbrotten, men hon beter sig som om jag slår henne och skriker: "pappa, hjälp! Mamma gör oont!" Det känns ju kul
4. Ska lampan vara tänd i köket? Vad händer då med "på natten sover man"? Blir det inte underligt med full aktivitet mitt i natten? Hennes tupplurar går superbra, och min teori är för att hon hör mig greja utanför hela tiden. Jag har funderat på att ha en tänd lampa i hallen utanför hennes rum bara för att kunna "greja" lite efter en nattramsa tex. Är det en bra idé då kanske?
5. Ska vi ta henne till köket så snart hon kommer smygande eller ska vi göra några försök att få henne att lägga sig igen, först? Så hon fattar vad det handlar om liksom?
Sist en annan grej ang fostran: vi stjälper inte så ofta ner henne i sängen, det finns ju så många andra alternativ

men när inget annat hjälps- hur funkar det med en fröken som klättrar ur? Hon kan ju öppna dörren också, så stänga dörren funkar inte heller...
Sorry för det långa inlägget, men nu ska vi fixa det här, en gång för alla!

[-o<