Kura 4mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Kura 4mån

Inlägg av Barbamamman »

Hej,
Måste börja med att säga att jag är så otroligt glad att AW och detta forum finns :D
Vi har en son på 4mån som inte kan sova längre än max2h i stöten (händer vanligtvis bara en gång per dygn). Därefter har vi "hjälpt" honom att somna om genom att vagga och buffa etc. (Har fastnat i buffträsket innan jag än visste vad det var). Allt detta har resulterat i att han inte kan somna om av sig själv.

Om en halvtimme har vi avklarat den första natten på SHNkuren. Vilken resa, häftigt! Andningslarm på plats, magläge är intaget och nappen är borta!
….och detta är ju bara början . Det har så klart dykt upp frågor under förberedelserna och under natten. Är supertacksam om någon har tid att hjälpa.

1) Vad är det för skillnad på den boken jag har- Sova Hela Natten och den Internationella Sova Hela Natten? Förstod igår att den Internationella är nyare och är rädd att jag missat någon viktig info???

2) Hur vet man att han klarar sig utan nattmålet? Han brukar äta glupskt vid 2.30målet (som han i natt inte fått). (Innan kuren ammades han var tredje timme på dagen (5ggr) + en portion gröt vid kvällsmålet + tidigare nattamning vid ca2.30.)

3) I boken står det att man ska ge dem, gärna en hel burk katrinplommonpuré under kuren. Gäller det mest för större barn? Har precis börjat ge honom smakportioner på potatis och vågar inte hoppa till något nytt och i så stora mängder direkt.

Har filat och filat på schemat. Några synpunkter på det som kan förbättras?

Kl 7-8 God morgon och mat (amning)
Kl 8.30-9.15 sova (45min)
Kl10-11 Mat (amning)
Kl 11-13 sova (2h)
Kl 13-14 Mat (amning) + smakportion
Kl 15.15-16 sova (45min)
kl16-17 Mat (amning)
kl18-19 Mat (amning+gröt) och sen God Natt

Som det varit fram till nu har han sovit 2h på förmiddagen 8.30-10-30, (då även jag försökt att få sova lite), men efter denna kur hoppas jag på bättre natt sömn och har då tänkt att han och jag kanske inte behöver den långa luren då, för att återhämta oss från natten. Tänker jag rätt eller ska man behålla en sådan rutin som faktiskt varit bra?

Alternativet är isf:

Kl 7-8 God morgon och mat (amning)
Kl 8.30-10.30 sova (2h)
Kl10.30-11.30 Mat (amning)
Kl 12.15-13 sova (45min)
Kl 13-14 Mat (amning) + smakportion
Kl 15.15-16 sova (45min)
kl16-17 Mat (amning)
kl18-19 Mat (amning+gröt) och sen God Natt

Är otroligt tacksam för svar!
//Barbamamman :P
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, och välkommen! :D

Först lite skäll: Det är bra att ha schemat klart innan, inte fundera och fila under kuren! [-X Ditt första schema är kanonbra, så kör du på det. Internationella Sova Hela Natten är mer utvecklad, men du kan kura även med den gamla.

Äter han en full portion gröt kan du vara lugn för att han klarar natten. et är helt biololgiskt. Stoppa in en potatissmakis till lunch så blir det perfekt. En sådan här liten behöver inte så mycket katrinplommon, men det kommer säkert att gå i mer bröstmjölk också, så amma duktiga mål och truga rejält. :D

Hur gick natten?
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Tack för ditt svar!

Inlägg av Barbamamman »

Tack snälla för ditt snabba svar! Du har rätt angående schemat :oops: men hade bestämt oss för att köra på alt1 (som du även rekommenderade) om jag inte hunnit få feedback innan vi körde igång med den första dagen.

Natten var spännande. Är oehört trött men glad! Häftigt att det faktiskt GÅR att få honom att förstå vad som gäller, även om han naturligtvis inte håller med. Han blev tyst och lugn så fort jag buffade men blev så klart jättearg när det sköna buffet försvann. Så natten bestod av väldigt lite buff, men mycket spring och ramsande. Det tog 50min första gången från det att vi lade honom (på mage och utan napp) till att han sov. Han sov bara en timme men andra gången tog det bara 8min att somna om. Sov 40min och sen 3min att somna om. Han hade därefter en del gruffande för sig som jag inte svarade på utan bara gav bekräftelse på när det tystnade helt, men det gjorde honom iritterad. Satte ny fart på missnöjet som tog 20min innan han sov, men då i 2h! Därefter3min vaken och missnöjd, somnade om och sov 2h till (vi var chockade och förundrade:) ) Vid den tiden brukar han få mat, men det sov han sig igenom. Sen vaknade han vid 4.45 och kom inte till ro förrän 50min senare. Vaknade 40min senare, somnade om på 4min med påminnelse och bekräftelse. Sov 30min men vaknade 6.58, så så fort han lugnade sig lite rusade vi inte och då var det MORGON tjihooo :D
Det var en händelserik natt som på vissa sätt ändå gick lättare än vad vi trodde att det skulle göra. Det verkade som att jag ibland nådde fram till honom men att ramsan verkligen gör honom arg ibland. Som att han blir arg att höra den precis när han höll på att komma till ro. Har du några kloka ord att säga om hur vår natt var?

Förstod jag dig rätt att vi kan hoppa över katrinplommonpurén? Han äter en hel portion gröt precis innan läggdags, så det låter ju bra att han ska klarar sig på det. :D Har dessutom gett honom lite tillägg efter amningen vidkl10, så här ska ingen gå hungrig:)

Hur viktigt är det att dagslurarna sker likadana varje dag? Kan man tex ibland ta 2hs-passet i vagnen och ibland i sängen?

Tack igen!
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Barbamamman och varmt välkommen till Forumet :D

Strålande jobbat inatt! När du upplev att han blev arg av påminnelsen, ja då kanske du var lite för snabb. Det kan bara ni avgöra som hör HUR han låter. Men var noga med bekräftelsen, den ska ha sista ordet inatt.

Ta fram SHN-boken och bläddra fram till "Lathunden", där står "kom ihåg" för kuren både natt och dag.

Ja, tills lurarnas tid och längd sitter så ska sovplatserna för respektive lur vara den samma. Allt för att inte skapa ytterligare förvirrig för juvelen. Allt det nya måste få chans att sätta sig först.

När du ökar på smakisarna så skulle jag införa katrinplommonpuré som efterrätt.

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Tack igen:)

Inlägg av Barbamamman »

Tack för ditt svar!
Har den gamla SHN-boken. "Lathunden" finns, men igen rubrik som heter "kom ihåg". Något speciellt du tänker på?

Du har nog rätt, jag vill gärna påminna lite för fort. Står och kollar på sekundvisaren på klockan för att inte svara för snabbt. :)
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Nej, ingen speciell rubrik utan jag tycker att Lathunden är bra att ha bredvid sig när man kurar så att man håller sig på banan och vet var man är på väg.

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

2:a natten

Inlägg av Barbamamman »

Hej igen:)

Är så förundrad över natten! Han har sovit ett 5timmarspass!!!! Det har han nog bara gjort någon gång när han var 4veckor gammal :)

19.17 Glad bebis i säng Ramsar ut
19.18-19.29 blir missnöjd och säger ifrån, jag påminner, han reagerar, jag svarar med påminnelse, han är tyst en stund med blir arg och kommer igång igen när jag bekräftar.
19.31 tyst , bekräftar -> somnar

19.47-19.52 vaknar och får påminnelse, brölar ett tag, sen arg
19.53 nytt besked vilket gör honom tyst så fort jag kommer in i rummet men ännu mer upprörd när jag snabbt går igen (skulle nog inte gått in tänker jag så här i efterhand)
19.54-20.00 Han brölar, jag påminner och när han tystnar ger jag bekräftelse vilket han blir arg av och säger ifrån. Låter därefter mer som en klagosång...
20.05 tyst-> bekräftelse-> somnar (och sover i mer än 5timmar!!!! :D )

01.19 vaknar och får påminnesle
01.20 tyst efter bekräftelse

02.15 vaknar och gnäller, får påminnelse
02.18 blir tyst, får bekräftelse, ligger sedan och pysslar lite innan han somnar om

03.17-03-21 vaknar och gnäller, får påminnelse och brölar då lite mer
03.22 tyst efter bekräftelse

04.46 skriker till och gnölar
04.52- 04.54 får påminnelse och blir tyst men gnölar efter bekräftelsen, påminner x8
04.56 bekräftar om och han somnar om

06.17 gnöl (som jag inte hinner påminna om innan han tystnat) jag bekräftar inte

06.40 gnäll och gnöl som jag påminner efter
06.41 tyst och får bekräftelse

07.00 Glad morgon!!! Vi väcker en gosig bebis som sover HÅRT (han har tagit sig upp i ett av hörnen på spjälsängen och ligger där hopkurad:) ) men blir jätteglad när vi väcker honom.

Jag undrar:
Ska man alltid svara på bröl? dvs få sista ordet?
Om han tystnar- jag bekräftar och att han se småmuttrar: ska man alltid bekräfta igen på det?

Förmiddagsluren gick som på räls i vagn och på rygg. Det enda är att han alltid blir skrikig så fort vi lägger ner honom i vagnen om den inte rullar. Så fort man börjar gå blir han nöjd... (Han är som sagt tidigare vant sig vid att alltid komma i ro mha av någon rörelse (buffad, vaggad, rullad i vagn etc) Några tips på hur amn kan få bort detta skrikbeteende?

Tusen tack för att ni ger så fin och snabb feedback. Helt fantastiskt! :heart:
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: 2:a natten

Inlägg av Elle »

Vilken toppenbra natt! Kanonbra jobbat med ramsan =D> , nu börjar ni hitta en dialog. Visst är det häftigt?!
Barbamamman skrev:Jag undrar:
Ska man alltid svara på bröl? dvs få sista ordet?
Om han tystnar- jag bekräftar och att han se småmuttrar: ska man alltid bekräfta igen på det?
Andra natten är det jätte viktigt att bekräftelsen får sista ordet, att han fick med den in i sömnen. Men här handlar det om er fingertoppskänsla, lyssna och känna av. Nu under natt 3 så kan du om han tystnar på påminnelseramsan "baka in" bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuuukt.
Barbamamman skrev:Förmiddagsluren gick som på räls i vagn och på rygg. Det enda är att han alltid blir skrikig så fort vi lägger ner honom i vagnen om den inte rullar. Så fort man börjar gå blir han nöjd... (Han är som sagt tidigare vant sig vid att alltid komma i ro mha av någon rörelse (buffad, vaggad, rullad i vagn etc) Några tips på hur amn kan få bort detta skrikbeteende?
Hur är det med "skrattet till godnatt" även inför dagslurarna? Dessutom så måste det ju få ta lite tid innan allt det nya sitter, ni är ju bara på andra dygnet av kuren. Så tålamod! Om ni längre fram känner att det är ett problem så kan ni ju lära honom att somna i stillastående vagn.

Fokus på målet och ha tålamod!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Vacklande självförtroende

Inlägg av Barbamamman »

Hej igen,

Lade honom för att sova eftermiddagslur (15.15-16) kl15.15. Han blev jätteledsen och verkade inte ta in ramsan alls. Gick in och buffade några få ggr och tänkte sedan solfjädra honom, men redan där blev han ledsen/arg igen för att inte buffning fortsatte. Ramsade ut och försökte sedan med jämna mellanrum med påminnelser som han inte verkade lyssna till. Här började mitt självförtroende svacka. :cry: När han skrek upp sig ännu mer gick jag in och upprepade tillrätta läggandet, några få buff och sedan solfjäder. Fick samma reaktion som innan- ännu argare! Känns som att jag stör honom när jag går in, men känns inte bra när han ligger och skriker(frågar) och inte verkar höra mina svar. (Eller det kändes inte som de bet iaf). Han tystande till slut 15.40 och jag bekräftade. Nu sover han. Kl är 16 om en minut och om jag förstått det rätt ska jag väcka honom nu (även då han bara sovit 20min) eftersom en marginalkvart inte ger en siffra bland (5, 20, 45min, 1,5h etc..) Har jag förstått det rätt?
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Lugn, lugn! Sonen ställer frågor med stora bokstäver och då behöver du besvara dom ordentligt och framför allt hålla dig lugn. Jobba med rejält magstöd! Arg är ju fullt tillåtet att vara så låt honom reagera klart.

Helt rätt tänkt med em-luren.

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

3e natten

Inlägg av Barbamamman »

Vi är i chock!!!! Vår underbare Mini har sovit 10,5h utan att vakna en enda gång!!!!! :D :lol: :P
Lade honom kl19.02. Han blev ledsen/arg, fick påminnelser några gånger (denna natten av min man) men tystnade och somnade 19.14.
Sen hörde vi inte ett knyst förrän 5.45!!!!!!!! Är så otroligt glad att vi har andningslarmet annars hade jag velat kolla om han verkligen levde minst 100ggr :)
Han fick en påminnelse, grymtade lite och fick sen en bekräftelse. Låg och små pysslade i några minuter, pratade lite och somnade sedan om!!!!! Detta är HELT fantastiskt!!!! Vår underbare bäbis som innan aldrig sov mer än max 2-3h i stöten! Anna Wahlgren- We löv you!!!! :heart:

Förstår naturligtvis att vi har lång väg kvar på denna resan, men är så glad för denna natten och för de verktyg vi fått ta del av, för att kunna uppnå detta+ FANTASTISKT stöd och support på detta forum! Nu är det "morgon" om 2min och här kommer det inte behöva fejkas stor glädje!!! :D
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Underbart!!! :sleep: \:D/ :sleep: Toppen att ni fick till ett omsomnade i vargtimmen och får väcka. Fortsätt nu ert fina arbete.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

4e natten

Inlägg av Barbamamman »

Hej igen,
Här kommer rapport över 4e natten. En riktigt bra natt om man jämför med hur vi hade det innan, men ett litet steg tillbaka jämfört med natt3. Förstår att det är en process och att det inte bara kan gå rakt fram hela tiden (även om man naturligtvis hade önskat det :wink: )
Tar tacksamt emot feedback!

19.17 i säng go´och glad, men blir ledsen och arg direkt min man går ut (verkar ha fattat vad som gäller när han läggs i sängen)
Påminner 19.19 och 19.21, blir först jättearg men tystnar sedan, men sätter igång ännu argare när bekräftelsen kommer.
Påminner 19.23 och 19.26. Han höjer tonart och det känns inte som att ramsan når fram till honom.
Går in och ger besked med enbart solfjädring 19.27 men han blir bara ännu argare så fort min man går ut.
19.31 tyst men sätter igång igen vid mjuk bekräftelse
Påminner 19.34, 19.36, 19.38 Han bli bara argare och argare och vi har svårt att veta om han är nu är arg eller om han är ledsen (min man blir väldigt osäker och ber mig ta över)
19.39 går jag in och buffar några gånger men han blir arg redan när jag solfjädrar innan jag går ut och ramsar
19.42 påminner
19.43tyst även efter bekräftelse

2.39 gnäller lite, tystnar av sig själv innan vi hinner påminna/bekräfta så vi säger inget alls (Är det rätt?)
2.45 samma som ovan
3.08 samma som ovan
3.26 samma som ovan
3.27 samma som ovan
3.46 låter missnöjd, påminner
3.47 blir argare
3.48 tyst och vi bekräftar

4.24 vaknar -> påminner
4.30 tyst och vi bekräftar

5.15 vaknar -> påminner
5.16 tyst och vi bekräftar

6.41-6.55 gnäller lite till och från
6.56 Vi går in och gör en glad morgon (Mini blir jätteglad. Han ligger längst upp i sängen på tvären :))

Det känns som att ju mer vi lägger oss i desto längre tar det för honom att komma till ro, samtidigt känns det inte bra att bara låta honom skrika utan att svara honom. Någon feedback på det?
Påminner vi för ofta?

Idag har Mini de utlovade rosorna på kinderna!!!

På middagsluren(2h) vaknade han under prommenaden efter 45min och somnade inte om oavsett jag jag gjorde....

Eftermiddagsluren(15.15-16) började med skratt men blev snabbt arg. Efter påminnelser etc var det tyst vid 15.25. Tänkte då använda oss av marginalkvarten och låta honom sova 45min till 16.10 men han vaknade efter 30min (15.55). (Han vaknade efter 30min under denna lur igår också.) Ska man bara få honom lugn och sedan gå in och "väcka", eller ska man försöka få honom att somna och sova 5min?

Jag vet inte om detta är vanligt eller ens relevant i sammanhanget men det verkar som att alla förändringar i sömn och nyinförda rutiner påverkat lilla magens rytm!? Brukar det sätta sig ett mönster efter en tag? Nu verkar det småbajsas lite mest hela tiden och det finns ofta i blöjan efter natt eller tupplurar... Känns inte så bra att veta att han kanske legat med bajs i blöjan under flera timmar på natten och så har vi bara sagt åt honom att "somna om" (om det nu kan vara detta som väckt honom)? Ska man gå in och kolla? Lukta? Och hur bär man sig åt för att byta bajsblöja i kolmörkret i sängen som Anna skriver? Några tips?

Kan inte nog understryka hur glad jag är för all hjälp vi får på detta forum Tack :heart:
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Natt5

Inlägg av Barbamamman »

Vill bara säga att jag är sååååå glad. Inatt sov han nästan 11h i streck!!! 6.15 låg han och kvittrade och hoade. Två gånger under de 45min som var kvar påminde jag och sen var det god morgon!!!! Kan inte fatta att detta är sant- Jippi!!!!! :D
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Vilken toppenbra natt!! \:D/ :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"